• Reklam

Läs e ni snälla. Viktigt.

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Racing » ons 28 nov 2012, 10:48

Tar upp ngt i mina ögon ganska allvarligt här,eftersom det väl e en plats så god som någon.

Antar att de flesta av er e bekanta med en förstärkare som heter Vox AC-30.? Mer eller mindre bekant vad vidare är tillverkades/-as dessa i en serie i Kina. De ska CC varianterna. Classic custom.
Bytte till mig en sådan i avsikt just att modda i förra veckan å....även om bygget i sig å kvaliteten därav var långt över förväntan,rent av riktigt bra,så sprang jag på en grej i den CCH (dvs topp) jag nu bytte till mig som MILT sagt fick mig att lyfta på ögonbrynen.

För de av er som inte e medvetna om det så behöver tillverkare av elektronik sedan ett antal år följa de sk RoHs direktiven. Det innebär bla att nya produkter skall lödas med sk blyfritt tenn. Väl å ve med det,men problemet är att man ifrån kinesiskt håll i min uppfattning inte riktigt förstått vad som följer med det kravet vad avser kunskap kring skillnaderna vs blyat tenn å effekten av det,den rent praktiska,är att det är ganska vanligt med taskiga lödningar i Kina tillverkade rörisar.
Ta som tex inputjacken på vissa Peaveys...eller brott kring socklarna på vissa Egnater mm mm mm. Ingen nämnd,ingen glömd.

Det förvånar mig då extremt starkt att en tillverkare som Vox...rent ut sagt gör bort sig på det viset som nu skett,å jag tar upp det för att jag anser att "ALLA" skall titta under huven på sin egen CC...ALLA,för detta KAN handla om liv.

Den CCH jag nu skaffade använder en rörlikriktare. Alla rör sitter fast i socklar,å socklar skiljer man bla på i måtto ifall de är avsedda för kretskorts montage eller chassiemontage.
I detta fallet...har man alltså gjort bort sig på riktigt.

Då rörlikriktare av nyare varianter inte direkt tillhör mina favoriter så tänkte jag det att jag installerar ett äldre sk GZ34 för tillförlitlighets skull. Problemet med det visade sig direkt...för det rör jag installerade "tände" inte. Huh? :eek: :eek:
Provade ett antal GZ34;or men...näfan. Detta gjorde att jag muttrade isär maskin mer....

Bild

Å sockeln till GZ34;an såg ut såhär.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/15%7E34.jpg
(Förstoring)

Någon totalt puckad idiot till Kines förefaller ha använt en sockel för kretskortsmontage i en chassie applikation. Om ni studerar bilden ser ni att lödbenen e mkt mkt smala. Vidare saknar de ALL form av säkring av kabeln. Man har alltså tennat kabeländen...med lödfritt tenn....utan att ha en SUSNING om vad man gör...å i mitt fall var det såpass med flax inblandat att den kabel som hade släppt å förhindrade GZ röret att tända var den svarta kabeln i bild som leder 5VAC. Värre då...ifall ngn av de blåa i bild gör...för där ligger det ca 350VAC obelastat...per kabel. Bortsett från den milt sagt undermåliga lödningen finns det INTE ETT SKIT som säkrar den spänningsförande kabeln till sockeln!!
I ljuset av vad jag beskrivit ovan är detta INGET ANNAT än en ren dödsfälla. Sockeln SKALL vara försedd med lödöron med hål/uttag för kabeln att avlastas i. Icke föremål för diskussion. Vidare har kinesen ifråga använt för LITE värme med påföljd att han fått värma alldeles för länge...varför isoleringen av kabeln är skadad.
Sockeln är en original Belton som nitats till chassiet å där syns INGA som helst åverkan skador av att sockeln skulle vara bytt sedan innan.
Jag uppmanar därför ALLA som äger en sådan här maskin att med omedelbar verkan få avsynat ifall denna typ av sockel använts till likriktarröret i maskin.
Isf SKALL denna sockel bytas.

Bild

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/19%7E24.jpg

Här då bytt till sockel av korrekt typ,med nerkapade kabeländar,rätt tenn å rätt mängd värme. Skillnaden i resultat vill jag påstå är påtaglig.

Jag upprepar.
NB!! Jag uppmanar ALLA som äger en Vox custom classic att få synat av ifall deras rörlikriktar sockel ser ut som på första bilden å isf se till att med OMEDELBAR verkan få bytt densamma.
Sprid detta e ni snälla!
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Reklam

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Frisk » sön 02 dec 2012, 20:01

Tur att man aldrig köper Kina-tillverkade förstärkare, har alltid tyckt att kvalitén har varit för låg, detta är ju värre, inte acceptabelt överhuvudtaget. Detta borde du anmäla nånstans. Att sälja förstärkare med så tydliga säkerhetsbrister kan knappast vara tillåtet :roll:
Senast redigerad av Frisk sön 02 dec 2012, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Urban » sön 02 dec 2012, 22:26

Frisk skrev:Tur att man aldrig köper Kina-tillverkade förstärkare, har alltid tyckt att kvalitén har varit för låg, detta är ju värre, inte acceptabelt överhuvudtaget. Detta borde du anmäla nånstans. Att sälja förstärkare med så tydliga säkerhetsbrister kan knappast vara tillåtet :roll:


Lycka till med att anmäla en kinesisk tillverkare! Se bara hur bra det har gått med alla fakegibson m.m. Kineserna skiter fullständigt i vad västvärlden tycker.

Edit: Skulle vara att tipsa Elsäkerhetsverket som i sin tur får gå på generalagenten. Det kan faktiskt fungera när jag tänker efter...
Senast redigerad av Urban sön 02 dec 2012, 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav John The Revelator » sön 02 dec 2012, 23:09

Urban skrev:
Frisk skrev:Tur att man aldrig köper Kina-tillverkade förstärkare, har alltid tyckt att kvalitén har varit för låg, detta är ju värre, inte acceptabelt överhuvudtaget. Detta borde du anmäla nånstans. Att sälja förstärkare med så tydliga säkerhetsbrister kan knappast vara tillåtet :roll:


Lycka till med att anmäla en kinesisk tillverkare! Se bara hur bra det har gått med alla fakegibson m.m. Kineserna skiter fullständigt i vad västvärlden tycker.

Edit: Skulle vara att tipsa Elsäkerhetsverket som i sin tur får gå på generalagenten. Det kan faktiskt fungera när jag tänker efter...


Bra förslag, tänkte samma men visste inte vart man skulle vända sig...
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav poxxed » mån 03 dec 2012, 00:03

John The Revelator skrev:
Urban skrev:
Frisk skrev:Tur att man aldrig köper Kina-tillverkade förstärkare, har alltid tyckt att kvalitén har varit för låg, detta är ju värre, inte acceptabelt överhuvudtaget. Detta borde du anmäla nånstans. Att sälja förstärkare med så tydliga säkerhetsbrister kan knappast vara tillåtet :roll:


Lycka till med att anmäla en kinesisk tillverkare! Se bara hur bra det har gått med alla fakegibson m.m. Kineserna skiter fullständigt i vad västvärlden tycker.

Edit: Skulle vara att tipsa Elsäkerhetsverket som i sin tur får gå på generalagenten. Det kan faktiskt fungera när jag tänker efter...


Bra förslag, tänkte samma men visste inte vart man skulle vända sig...

Spelar väl ingen roll? Alla köper ju från tysken ändå...
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Frisk » mån 03 dec 2012, 00:06

Urban skrev:
Frisk skrev:Tur att man aldrig köper Kina-tillverkade förstärkare, har alltid tyckt att kvalitén har varit för låg, detta är ju värre, inte acceptabelt överhuvudtaget. Detta borde du anmäla nånstans. Att sälja förstärkare med så tydliga säkerhetsbrister kan knappast vara tillåtet :roll:


Lycka till med att anmäla en kinesisk tillverkare! Se bara hur bra det har gått med alla fakegibson m.m. Kineserna skiter fullständigt i vad västvärlden tycker.

Edit: Skulle vara att tipsa Elsäkerhetsverket som i sin tur får gå på generalagenten. Det kan faktiskt fungera när jag tänker efter...


Det är ju ett brittiskt företag? Är ju inte de som bygger grejerna man anmäler utan de som säljer.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Urban » mån 03 dec 2012, 08:35

Vem man nu än anmäler så är det elsäkerhetsverket som man vänder sig till.
Kan inte reglerna för CE-märkning men det borde väl vara någorlunda samma regler inom EU?

Det var faktiskt bättre förr när det fortfarande var krav på S-märkning av elprylar.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav poxxed » mån 03 dec 2012, 15:27

...riktigt kackigt tvinnad glöd, förresten. :big: Kinesiskt hantverk!
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 14:19

Mjo. Må vara,men den e å andra sidan inte livsfarlig... :thumbdown:

Kan säga att jag som ni kanske förstår reagerade rätt starkt när jag såg detta. E ju annars inte helt ovanligt att man springer på maskiner nån "Mr Handyman" varit å rotat i med påföljd att de innehåller mer eller mindre skrattretande lösningar på sk reparationer. Detta ser jag dock som mångfalt värre eftersom sockeln som sagt var nitad på plats och nitarna var inte rörda.
Den enda rimliga slutledningen av det e att det sett ut så från fabrik. Tyvärr.

Annars får jag säga att bygget imponerar. Cleant byggt..ser verkligen rent ut "under huven",å allt har sin rimliga plats liksom. Att sen glöden till slutrören inte e tvinnad...överlever man för sanningen att säga lider inte maskin av glödbrum iaf. Det e väl dess minsta problem eg.
Rent modifieringsmässigt har jag bytt lite resistorer som gör att den i setup blir mer lik gamla dagars AC-30,men för allt i världen..allt byggt om den vad avser sk katodtopologi med vilket lugnt sagt gör att den ryter helt annorlunda numer.
Efter utvärdering på nån vecka inser jag dock att det vart för mkt Marshall av det hela...så arbetet fortgår.

Kort sagt?
Med undantag av katastrofmisstaget ovan,vilket ju e lätt att rätta till i sig,kan jag inget annat än rekommendera en modern AC-30. Bra skit. Väldesignad skit.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 14:25

Appropå det med Kineser.

Bortsett från mer drivna företag,som tex Vox,Egnater mfl,som har en relativt sett tight kvalitetssäkring av sina produkter så e jag med på att kinesiska maskiner annars kan lämna en del övrigt att önska.

Iom det sk RoHs kravet,å därmed bla kravet på blyfritt tenn,så har många kinesiska tillverkare missat båten helt. Om inte minnet sviker så behöver RoHs tenn nått sånt som 40-50gradC extra vs blyat för att smälta in korrekt å just den biten verkar div dels maskinellt våglödda mm maskiner SAMT handlödda dito fullkomligt sakna insikt kring.
För att göra det hela värre så förefaller då en del kineser tro att om man nu inte får en bra,snabb å vettig insmältning...ja DÅ vet vi vad vi gör!!! Vi tillsätter MERA tenn!!! Det löser alltid problemet!!

Om ni tittar på kablaget till RLR sockeln ovan ser ni ett typexempel. Detta e ju ett jobb som uppenbart görs för hand,å vem som nu än lödat det där så har denne inte förstått att det skall till varmare penna...varför allt i närheten av lödpunkten smält till skit. Å...lika fulla fast har vi fått en undermålig lödning.
Samma sak om man avser byta blyfritt mot blyat,vilket iofs inte e helt lagligt,så MÅSTE det gamla som sitter i lödpunkten bort helt. De två typerna skall INTE blandas,för i annat fall e vi tillbaka vid ruta ett....en skör lödpunkt.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Tonjagare » ons 05 dec 2012, 14:33

Racing, har inte läst all text men är det tillverkare som fortfarande kör med blytenn?
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 14:36

Enl CE å därmed RoHs kravet så får ingen utrustning säljas inom EU numer som inte uppfyller detta krav. Så svaret SKALL vara nej.
E tom så att vi som reparerar osv SKALL använda RoHs klassat.
Men...ärligt sagt? Det e de nog fan få av oss som gör. Handen på hjärtat. Mao bryter vi lagen där.
Effekten av det blyade däremot,rent krasst,e att det blir enklare att få till vettiga lödningar för de som inte e så "trimmade" i RoHs.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Tonjagare » ons 05 dec 2012, 14:50

Jasså, hade ju varit intressant att veta vilka som slarvar med det där för då hade jag bojkottat dem iallafall.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Läs e ni snälla. Viktigt.

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 16:05

Blir en avvägningsfråga som jag ser det.
I det att man infört RoHs direktiven,å de kommer skärpas till rena idiotierna i min mening-i vanlig ordning,så har inte direkt hänsyn tagits till våra kära rörisar.
Huh?
Jo...som ni alla vet så medför rör stora stora mängder värme,å det i sin tur ställer stora krav på tennet. Än idag,sett ur "hobby perspektiv"(läs-reparationer på lokala firman)så e det med RoHs klassat tenn inte alltid det enklaste att arbeta med.
Det i SIN tur medför...att den miljömedvetne gitarristen (var nu medveten om att det rör sig om EXTREMT små mängder bly rent relativt) kan stå där med skägget i brevlådan vid showtime...med en maskin som kastar in handduken..JUST för att man använt RoHs klassat tenn utan kunskapen som krävs kring det.

Så...bojkotta å bojkotta. Sätt det i perspektiv. Miljön e allas vårt ansvar men...det BÖR finnas en rimlighet i det man sätter som lagar å krav med.

Mig veterligen e ett av de nya kraven att en elektrisk apparat i tomgång kommer tillåtas dra max 0.5w. Inse vad DEN kommer skapa för varenda rörförstärkare i existens!!!
Bara med glödströmmen tillslagen har vi passerat den där halva watten,å det med RÅGE!!
Incitamentet e nog bra...men...som sagt,man e i min mening ibland allt för stelbent å inser inte behovet av flexibilitet.
Ta som nyare Blackstars. De har en transistorkrets inbyggd som sköter att i tomgång går det så mkt biasspänning mot slutrören att du inte får ett PIP genom maskin ens om du vill.
Det va la bra då,men dilemmat e att det handlar om rör. Å se rör slits,precis som en glödlampa,å till slut går röret sönder.
I det ögonblicket KAN det skickas sk flyback spänningar genom den där transistorkretsen som blåser kretsen härifrån till kingdome come!
Inte bara det...utan utvecklingen av transistorer å dess derivat e sådan att det bara ngr ringa år efter att maskin producerats kan hända att transistorerna ifråga inte längre tillverkas.
Maskin blir i det läget fullkomligt värdelös kort sagt.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam