• Reklam

vad är "cathode bias" ?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

vad är "cathode bias" ?

Inläggav Brutalisator » ons 28 nov 2012, 19:26

Jag satt och dreglade på stärkare och såg i specsen "The power section uses cathode bias, this is not adjustable" och undrar vad det betyder ljudmässigt sett? Jag googlade först och hittade bara en massa tekniska beskrivningar som jag inte förstår. Jag vet att min Orange DT har fixed bias som tydligen inte är katod-korvad.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Reklam

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav *DNS* » ons 28 nov 2012, 20:08

Vox AC30 är sån, det är inte Marshall JMP,Fender Bassman, Ampeg SVT.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Nilo » ons 28 nov 2012, 20:19

Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Brutalisator » ons 28 nov 2012, 20:36

Sånt därnt teknikprat förstår inte jag. Det har med elekricitet att göra, tror jag.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Nilo » ons 28 nov 2012, 20:45

Brutalisator skrev:Sånt därnt teknikprat förstår inte jag. Det har med elekricitet att göra, tror jag.

:big:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » sön 02 dec 2012, 12:30

Det betyder att det inte finns någon trimpot som du kan justera bias med, du måste byta ett motstånd om du vill ändra bias. Men det går att modda dit en trimpot om man hellre vill ha det så, men då ska du lämna den till nån förstärkartekniker eftersom du inte är intresserad av elektronik.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav *DNS* » sön 02 dec 2012, 14:37

Nä.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 14:32

Frisk skrev:Det betyder att det inte finns någon trimpot som du kan justera bias med, du måste byta ett motstånd om du vill ändra bias. Men det går att modda dit en trimpot om man hellre vill ha det så, men då ska du lämna den till nån förstärkartekniker eftersom du inte är intresserad av elektronik.


Nej.
Trimpottar e oftast angivna till 1/4w i de sammanhang vi använder dem. En sådan hade brunnit upp i samma veva du slog på strömmen å slutrören ens kom i närheten av att få glöd.
Katodbias som i tex AC-30 kräver keramiska effektmotstånd eller liknande,å vad vidare e eftersom de hanterar ganska stora effekter å därmed värme installeras dessa oftast fritt ut i "rummet" för att dels få så mkt kylmantelarea som möjligt kring sig,men även för att inte påverka andra kringliggande komponenter för mkt via strålningsvärme.

Det enda vettiga sättet att justera max anodförlust i katodbias e att labba fram rätt resistorvärde på det/de keramiska effektmotstånden ifråga.
Gjorde faktiskt precis det jobbet igår på en Egnater Tweaker. 510 Ohms motståndet vid slutrörens "svans" ersattes till slut med 330 Ohm...å då landade bias korrekt för ett par 6V6 vad avser anodförlust i tomgång.
Det hör till saken att man oftast justerar anodförlusten till omkring 100% av rörets kapacitet i just katodbias eftersom katodbias arbetar annorlunda. Att jmfr med sk fast bias (även om bias e justerbar i sig så är spänningen konstant efter justering)där man oftast justerar bias till mellan 70 å 80% av max angiven kapacitet.

Så nej. Så ingen tror att det bara e att hänga dit en trimpott. Nej. Det fungerar inte.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » ons 05 dec 2012, 15:04

Racing skrev:
Frisk skrev:Det betyder att det inte finns någon trimpot som du kan justera bias med, du måste byta ett motstånd om du vill ändra bias. Men det går att modda dit en trimpot om man hellre vill ha det så, men då ska du lämna den till nån förstärkartekniker eftersom du inte är intresserad av elektronik.


Nej.
Trimpottar e oftast angivna till 1/4w i de sammanhang vi använder dem. En sådan hade brunnit upp i samma veva du slog på strömmen å slutrören ens kom i närheten av att få glöd.
Katodbias som i tex AC-30 kräver keramiska effektmotstånd eller liknande,å vad vidare e eftersom de hanterar ganska stora effekter å därmed värme installeras dessa oftast fritt ut i "rummet" för att dels få så mkt kylmantelarea som möjligt kring sig,men även för att inte påverka andra kringliggande komponenter för mkt via strålningsvärme.

Det enda vettiga sättet att justera max anodförlust i katodbias e att labba fram rätt resistorvärde på det/de keramiska effektmotstånden ifråga.
Gjorde faktiskt precis det jobbet igår på en Egnater Tweaker. 510 Ohms motståndet vid slutrörens "svans" ersattes till slut med 330 Ohm...å då landade bias korrekt för ett par 6V6 vad avser anodförlust i tomgång.
Det hör till saken att man oftast justerar anodförlusten till omkring 100% av rörets kapacitet i just katodbias eftersom katodbias arbetar annorlunda. Att jmfr med sk fast bias (även om bias e justerbar i sig så är spänningen konstant efter justering)där man oftast justerar bias till mellan 70 å 80% av max angiven kapacitet.

Så nej. Så ingen tror att det bara e att hänga dit en trimpott. Nej. Det fungerar inte.


Tack för förklaringen. Även fast jag visste det mesta du skrev redan...

Man kan väl modda stärkaren så den har fast bias och så man kan ha en pot, det var det jag menade. Det borde väl gå? Men ganska mycket jobb?

Det är kanske inte alltid det finns de värden man vill ha på motstånden så nog är det bättre att ha fast bias, mer kontroll samt lättare att ändra.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav satanicpanic » ons 05 dec 2012, 15:17

Hihi !
Användarvisningsbild
satanicpanic
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 215
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:15

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 15:52

Frisk skrev:
Tack för förklaringen. Även fast jag visste det mesta du skrev redan...

Man kan väl modda stärkaren så den har fast bias och så man kan ha en pot, det var det jag menade. Det borde väl gå? Men ganska mycket jobb?

Det är kanske inte alltid det finns de värden man vill ha på motstånden så nog är det bättre att ha fast bias, mer kontroll samt lättare att ändra.


Nah,det vetti fan om jag håller med om. Poängen e att det helt enkelt är två helt olika sätt att driva ett slutsteg med påföljande skillnader i karaktär.
Maskiner gjorda för katodbias har vad vidare e mera sällan en tapp på nättrafon som ger tex 50VAC eller så varför man isf får spänningsdela från HT sidan av trafon. Ett meckande i sig kan jag säga,å att resultatet skulle vara värt det.?
Njae. Tycker jag inte. Som sagt,snarare e det så att man har två helt olika sätt att bygga i katodbias vs fast bias.
Vidare e det långt ifrån alla maskiner med fast bias som har mängden biasspänning justerbar. Tex många Mesa...Peaveys mm... I de fallen däremot kan det vara av värde att modda till justerbar mängd biasspänning.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 15:55

Bild

Här e ett typexempel på katodbias. I detta fallet en Egnater Tweaker jag håller på å bygga om. Original 510 Ohms resistorn e som ni ser bytt mot två motstånd som ligger i serie och totalt skapar 330 Ohms resistans för slutrören mot jord.
Den radiella elektrolytkondensatorn precis intill e DC avkopplingen av dessa motstånd. Dvs,den bromsar DC spänning men låter förstärkningen av AC spänningen,som ju e vår signal vi arbetar med,öka.
Kort sagt ökar den lyten mängden förstärkning.
Å ju större lyt i kapacitans räknat,desto lägre i frekvens griper den förstärkningen. Mao,större lyt= mera botten.
Senast redigerad av Racing ons 05 dec 2012, 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » ons 05 dec 2012, 16:32

Ja det handlar väl i slutändan om vad man är ute efter för typ ljud, satt och läste lite mellan skillnaderna och fast bias verkar vara mer min melodi, helt klart!

Sen kanske det inte alltid är värt att modifiera, kanske bättre att bara byta till en annan förstärkare som redan har den designen från början.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » ons 05 dec 2012, 22:39

I all respekt sagt,det finns så otroligt mkt mer som formar ljudet att skillnaderna mellan katodbias och fast bias kan du nog lugnt sagt lägga på efterbrännarn som anledning till val av ljud.

Skulle vilja påstå att skillnaderna sätten emellan e mer framträdande ju "äldre" maskin e i byggsätt. Dvs ju färre gainsteg å ju effektstarkare maskin....
Poängen e att katodbias oftast används till maskiner under iaf 50watt. Faktum e att det är få maskiner jag känner till som använder just katodbias som e på över 30w en ggn.
Rent praktiskt blir det ju rent uberjävliga effektresistorer som skall till isf,å dessa kostar ju givetvis pengar. Å...tillräckligt många pengar..så blir det helt enkelt billigare att bygga en negativ biaskrets istället.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » tor 06 dec 2012, 01:45

Jag har en stärkare som går att switcha mellan de båda och jag föredrar nog den mest när den är i "Class AB" som den heter på switchen, där bias är justerbar med en pot. Däremot så kan jag gilla "Class A" som den kallas på switchen mer för rena ljud.

Skillnaden är väldigt liten faktiskt, men jag har har för mig att jag läste att skillnaden brukar vara liten med EL84-rör.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » tor 06 dec 2012, 03:21

Mm....nu blandar du in ngt i detta som inte har med på vilket sätt maskin i sig arbetar bias mässigt att göra.

Klass A vs Klass AB vs Klass B osv e i grunden nomer för andra arbetsförutsättningar och det ena e på intet vis bättre än det andra.

Tar vi tex Vox AC-30 så har den mkt felaktigt angivits att vara en sk Klass A förstärkare längre än jag ids dra mig till minnes. Med det sagt att de flesta push/pull arbetande maskiner som påstås vara just Klass A ÄR det inte.
Å vad vidare e...det har inte ett levande skvatt att skaffa med katodbias vs fast bias.

Återigen. Det e i grund å botten bara två olika arbetssätt. Inte mer med det,och mkt riktigt är de tonala skillnaderna sätten emellan inte allt för stora i de allra flesta fall.

Blev fö klar med den där katodbias uppsatta Tweaker 15 idag. Å...efter att jag varit framme så bör den nog döpas om till...Egnater 25. För där nånstans ligger effekten uppskattningsvis nu.
Å...den ryter på bra. Bara lita på mig i det fallet. ;) . ...på inget vis "handikappad" av att gå med katodbias.
Det jag framför allt gjort e att ge disten i den lite karaktär. Ngt den saknar styggt i leadkanalen original i min mening.

Bild
Senast redigerad av Racing tor 06 dec 2012, 03:25, redigerad totalt 3 gånger.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » tor 06 dec 2012, 11:39

Ja jag har inget schema till stärkaren och det tror jag ingen annan har heller förutom de själva som byggde den. Men vad skulle det annars vara som man switchar mellan?

I "Class A" (notera citationstecknen) så är den ju katodbias så vitt jag kan förstå i alla fall, i "Class AB" (notera citationstecknen) så är den förmodligen inte det då bias går att justera med en pot.


Racing skrev:Klass A vs Klass AB vs Klass B osv e i grunden nomer för andra arbetsförutsättningar och det ena e på intet vis bättre än det andra.


Klart ett sätt kan vara bättre än det andra, beror på vad man är ute efter, är man ute efter effektivitet så är ju klass A dåligt :smile:
Senast redigerad av Frisk tor 06 dec 2012, 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » tor 06 dec 2012, 20:44

Tror du missuppfattar ganska rejält.
Katodbias betyder inte i någon form av slutsteget ifråga arbetar i det som kallas klass A. Inte för fem flata ören en gång.
Vidare gissar jag kvalificerat att du i likhet med alla oss andra som spelar i grund å botten har en enda tes du går efter.?
Nämligen...
-"Låter det bra,så ÄR det bra"-
Mao,klass A eller klass AB e totalt underordnat. Effektivitet i rent eta betraktat e fullkomligt underordnat. Vad det står på maskinen e underordnat. Hur den arbetar i slutsteget,över katodbias eller fast bias,e underordnat.
Osv osv osv.
För..
Det enda intressanta e;
-"Låter det bra så ÄR det bra"-

Så enkelt ligger det till. Att man i egenskap av rörpulare som jag själv dyker in i den tekniska biten på nördnivå e en femma,men jag tror att i allmänhet så e nog de flesta gitarrister nöjda med att...låter det bra så ÄR det bra.

Att därför som du gör nu blanda ihop begrepp e bara grund till förvirring för andra som tar del av tråden. Först som sist....katodbias e inte "sämre" i ngn form. Fast bias e inte alls givet som ngt eftersträvansvärt. För dig? Möjligt,men om vi tar ett par steg ut från det perspektivet å betraktar det lite ifrån ovan så...nej. Finns absolut ingenting som säger att fast bias e "bättre". Inte för fem flata ören.
Samma med klass A vs klass AB vs klass B osv osv. Finns absolut ingenting som säger att det ena e bättre än det andra eftersom det i grunden enda intressanta imperativet i sammanhanget är.....
Låter det bra så ÄR det bra.

Om du vill förstå mera om de rent tekniska skillnaderna föreslår jag att du googlar en liten stund för i all respekt sagt e du i min mening bra snabb att rent av hoppa på avtryckaren kring det du uppenbarligen inte har full kontroll på.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » tor 06 dec 2012, 20:59

Jag tror inte stärkaren är class A därför jag skrev så inom citationtecken. Varför finns det keramiska katodmotstånd i den om den inte har katodbias? :?

Verkar mest troligt att man switchar mellan de båda när man använder den switchen, mycket möjligt att det är andra grejer man switchar mellan också, men om det inte är katodbias så skulle jag gärna vilja veta varför det sitter såna motstånd där och varför man inte då har fast bias som är justerbar i både lägena de kallar "Class A" och "Class AB"?

Sen så tycker jag inte det "är bra om det låter bra", jag vet inte vad du vill komma med det argumentet egentligen? Vill jag har effektivitet så använder jag en effektivare metod, det är ju inte en subjektiv sak. Det handlar ju inte om bra eller dåligt (vilket är subjektivt) utan helt enkelt om hur det fungerar, vill jag har en så effektiv förstärkare som möjligt så håller jag mig borta från class A helt enkelt.

Racing skrev:Om du vill förstå mera om de rent tekniska skillnaderna föreslår jag att du googlar en liten stund för i all respekt sagt e du i min mening bra snabb att rent av hoppa på avtryckaren kring det du uppenbarligen inte har full kontroll på.


Jag har inte full kontroll på någonting. Jag har läst mycket, mycket mer än en liten stund, finns ingen anledning till att vara spydig :clapping:

Av det jag har läst så verkar det i alla fall finnas en viss konsensus om skillnaderna ljudmässigt mellan de båda, sen om du vill tycka annat får du väl göra det om du vill.
Senast redigerad av Frisk tor 06 dec 2012, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Racing » fre 07 dec 2012, 13:39

Inte alls min ambition att vara spydig. Bara ett konstaterande att allt ifrån påståenden att man kan installera en trimpott i fallet med katodbias maskiner till att det är ens i närheten av klass A osv påvisar en viss okunskap och jag försöker bara vara tydlig för andra som ev läser denna tråden.
Handlar inte alls om ngn tanke att förringa dig från min sida.

Väl medveten om kraften i internet ibland så e jag mån om att inte felaktig information sprids för allas väl. Inte svårare än så,å jag utger mig inte på NÅGOT sätt för att sitta inne med alla svaren i sammanhanget-så e det åxå sagt.

Sen e vi överens om att det skiljer lite i ljud back to back mellan liknande maskiner där det som skiljer e katodbias vs fast bias. Det i sin tur av tekniska orsaker som i fallet med fast bias är justerbart. Bla i måtto av sk recovery time,roll off å annat smått å gott bortigenom som kan styras av val av kringkomponenter i en biaskrets.

Däremot har du tappat mig i resonemanget vad avser effektivitet. Som hyggligt beläst i tekniska ämnen så har iaf jag aldrig brytt mig om det som på teknikspråk kallas Eta i val av förstärkare.
Faktum e,för min del skiter jag i om stärkarn drivs av en tjackpåtänd positivhalar apa...så länge det låter bra. Så för min del skiter jag totalt i om det e klass A eller ngt annat. Single end eller push/pull. KUNDE inte bry mig mindre eftersom jag stenhårt e av uppfattningen att låter det bra så är det bra. Mao,vad som kommer ut ur högtalarna e det enda intressanta för min del iaf.
Du e naturligtvis välkommen att betrakta det från andra perspektiv men jag gissar att det faktiskt sätter dig i en minoritet.
Senast redigerad av Racing fre 07 dec 2012, 13:44, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Frisk » fre 07 dec 2012, 15:19

Racing skrev:Inte alls min ambition att vara spydig. Bara ett konstaterande att allt ifrån påståenden att man kan installera en trimpott i fallet med katodbias maskiner till att det är ens i närheten av klass A osv påvisar en viss okunskap och jag försöker bara vara tydlig för andra som ev läser denna tråden.
Handlar inte alls om ngn tanke att förringa dig från min sida..


Jag har ju redan sagt att jag inte menade så, jag vet att det blev väldigt otydligt i det jag skrev och att man ni uppfattade det så, men det var delvis meningen att skriva det väldigt enkelt eftersom trådskaparen inte verkade särskilt intresserad av det.

Resten lämnar vi åt sidan, det blir för mycket off topic. Nöjer mig med att säga att det inte låter bra om det inte låter som man vill att det ska låta och det är svårare att få det att låta som man vill om man är ute efter mycket effekt och använder sig av en design som gör det svårare att uppnå mycket effekt. Man behöver inte tänka särskilt länge för att förstå det.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: vad är "cathode bias" ?

Inläggav Hellfire666 » sön 09 dec 2012, 12:23

Omg.jpg
Omg.jpg (13.05 KiB) Visad 11663 gånger
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Reklam
cron