• Reklam

Glödspänning/Filament trådar

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Majshumlan » mån 17 dec 2012, 09:07

Hej


Håller på bygga en Hiwattclon och funderar på trådar till glödspänning.
Kör med vanliga metoden och tvinnar dessa och att vara noga med placering men skulle det ge nått att lägga in dom tvistade
trådarna i en metalstrumpa som är jordad?vissa gammla RCA böcker förespråkar sånt.
I så fall var är bäst att jorda strumpan?Antar att endast ena ändan ska jordas.

Är det värt mödan eller är det bara waste of time?
Majshumlan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 21 apr 2010, 21:24

Reklam

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Racing » mån 17 dec 2012, 13:14

Även om det ligger en del i grundtanken så är det så enormt mkt mer som kan göra skillnad vad avser ren layout å topologi,så mitt svar i vart fall blir att rikta hellre den energin mot layout å just topologi.

Om det sen verkligen e ngt som stör dig med lite bakgrundsbrus osv rekommenderar jag dig att kika på andra novalrör i sammanhanget. Byt ut 81 å 83;or överlag mot 808 så blir det knäpptyst.

Mer allvarligt dock. Var noga med sådant som man normalt inte diskuterar. Som tex jordning av 1a lyt vs jordning av brygga/centertapp.
Att därefter jorda såväl påföljande lytar som preamps mm e ngt jag anser man skall ta på allvar,JUST för hur mkt det kan betyda i brum mm.
1a lyt till jordning av CT/brygga skall vara off limits för precis ALLT annat. Den sk "förbjudna zonen". Var heller inte rädd för att dra resp jordpunkt till chassie via kabel. Det kan betyda MYCKET var resp pryl dras i chassie,inte allra minst slutrörens dito. Tänk i banorna av att första triod e den vi vill ha absolut minst störningar i eftersom den signalen e den som förstärks mest.

I ren topologi så var medveten om hur glödfasen träffar resp sockel. Dvs,se till att resp sladd hamnar på samma pinne sockel efter sockel vad avser novalerna.
Installera därefter en trimpott om 500 Ohm å 1/4w...å dra vipern till jord. Glöm inte av att glödens centertapp INTE får anslutas i detta läget!!
Klipp centertappen,vik den å försegla med krympslang. På detta viset har du mkt enkelt tillverkat en balanserbar nolla till din glöd,ngt som milt sagt kan göra stor skillnad.
Med detta i minnet blir det vidare vid behov mkt enkelt att potentialförhöja glöden,genom att tex ansluta din nu artificiella centertapp till ngt av katodmotstånden eller liknande.

För att vira AC bärande kabel snyggt i sin tur använder jag en sk "safety wire" tång. Det e en tång man normalt använder för att tvinna rostfri säkerhetstråd till skruvskallar med(å på så vis mkt snabbt kunna okuläbesiktiga ifall en skruv rört sig under drift). Vet att Biltema sålt dem...om än med annat namn. Min tog jag från Deamon Tweaks i England när det begav sig.

Sen. Överdriv inte dimensionena på kabel i en röris. Det ser bara klumpigt å fult ut å vad vidare e ger det kärna till än mer magnetiska fält. 0.22kvad räcker gott om det e flerkardel.
Spendera tid på att "lägga" kabeln. Ordning å reda does it...använd gärna fästen för buntband osv där du anser det motiverat. De minsta fästena samt buntbanden du normalt hittar räcker gott.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Groth » mån 17 dec 2012, 14:17

Majshumlan skrev:Hej


Jaså Nisse, du bygger fortfarande stärkare. :smile: Kul att du se att du tittar in ibland! Lirar du nåt?
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Majshumlan » tis 18 dec 2012, 12:48

Tack för svaret.

Ska köra på vanliga tvista trådar o vara noga med placering.Är jag missnöjd kanske man kan fundera på DC matning.Hade bara vart kul att ta det så långt det bara går även om vissa saker inte ger så mycket i slutändan.

Ang. jordning i chassit har jag bara en jordpunkt längst "nedströms" i stjärnjordningen vid HT


Tack igen för ditt svar,bra info att fundera över



Tja Freddan!

Hur e läget med dej?Jag la av i några år men har börjat lira igen sen ett tag.Man kan begriper ju inget annat ändå. :tongue:
Hur går det för dej då?
Majshumlan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 21 apr 2010, 21:24

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Groth » tis 18 dec 2012, 15:26

Majshumlan skrev:Tja Freddan!

Hur e läget med dej?Jag la av i några år men har börjat lira igen sen ett tag.Man kan begriper ju inget annat ändå. :tongue:
Hur går det för dej då?


Bra att du lirar! :thumbup:

Jo jag hade tänkt lägga ner musiken helt faktiskt, började avveckla alla projekt och hoppade av Storyteller.

Sen fick jag ett telefonsamtal och ett "offer I couldn't refuse", och jag började vikariera i Scar Symmetry. Så sedan i somras har jag gjort dubbelt så många gig med Scar som vi gjort med Storyteller de senaste 6 åren... :approve:

edit: ursäkta offtopic-kladdet i tråden. :blush:
Senast redigerad av Groth tis 18 dec 2012, 15:27, redigerad totalt 1 gång.
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Majshumlan » ons 19 dec 2012, 14:18

Okaj,kul!

Du får hälsa Per!Alltid gillat hans spelstil,smakfullt o inte bara massa snabbt gnidande!

Rocka på så kanske vi ses nagerst!
:tongue:
Majshumlan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 21 apr 2010, 21:24

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Racing » ons 19 dec 2012, 14:56

Mmm.
Problemet e att efter en viss gräns,å den ligger relativt sett i min mening rätt högt,så e brus ett större dilemma än brum.
Brus i highgain kretsar,dvs 4 gainsteg eller mer,e ofrånkomligt. Man kan göra sitt bästa...där just tex ECC-808 e ett HELVETES kliv i rätt riktning-om man nu vill hålla sig till 83 konceptet.
Ja ECC-808 e dyra. Men de e åxå så bra.

Jag håller just nu på att göra färdigt den andra av två gamla moddade Klemt Showstar. I färdig form hyggligt vrålande just highgain 50 wattare.
Som effekt av att 808 e ett mkt mkt senare utvecklat rör,OCH som funktion att det riktat är framtaget för audiobruk,så e mängden brus på full patte makalöst låg i jmfrls med 81/83 osv.

Bild

Bild

Nu tar jag från minnet,men om jag kommer ihåg rätt är 808 utvecklat av Telefunken vid tidigt/mitten -60 tal. Skillnaden ligger i att man bla rumsterat om inne i själva flaskan varför pinouten inte e samma som för 81/82/83 familjen. Glöd ligger på pol 4 å 5...6 e intern skärm mellan trioderna å signal i sin tur ligger på pol 1 samt 9.
Vad vidare e förefaller,efter att jag nu labbat med dem en stund,dessa flaskor ha annan transkonduktans än de bra mkt äldre 81/82/83 flaskorna. Man märker det främst när man rattat in gain från helvetet...å bara vrider av på gitarren. Det låter då inte som man "vridit av på gitarren" utan det låter som att gitarren fortfarande står på fullt å det man gjort e att krana om förstärkaren.
Kort sagt extremt kompetenta rör. Om man hade nytillverkat dem idag e jag övertygad om att 83;or hade varit ute ur leken på en pisskvart. Så mkt bättre e dem ur precis alla perspektiv.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Mtz » ons 19 dec 2012, 16:59

Racing skrev:Mmm.
Problemet e att efter en viss gräns,å den ligger relativt sett i min mening rätt högt,så e brus ett större dilemma än brum.
Brus i highgain kretsar,dvs 4 gainsteg eller mer,e ofrånkomligt. Man kan göra sitt bästa...där just tex ECC-808 e ett HELVETES kliv i rätt riktning-om man nu vill hålla sig till 83 konceptet.
Ja ECC-808 e dyra. Men de e åxå så bra.

Jag håller just nu på att göra färdigt den andra av två gamla moddade Klemt Showstar. I färdig form hyggligt vrålande just highgain 50 wattare.
Som effekt av att 808 e ett mkt mkt senare utvecklat rör,OCH som funktion att det riktat är framtaget för audiobruk,så e mängden brus på full patte makalöst låg i jmfrls med 81/83 osv.

Bild

Bild

Nu tar jag från minnet,men om jag kommer ihåg rätt är 808 utvecklat av Telefunken vid tidigt/mitten -60 tal. Skillnaden ligger i att man bla rumsterat om inne i själva flaskan varför pinouten inte e samma som för 81/82/83 familjen. Glöd ligger på pol 4 å 5...6 e intern skärm mellan trioderna å signal i sin tur ligger på pol 1 samt 9.
Vad vidare e förefaller,efter att jag nu labbat med dem en stund,dessa flaskor ha annan transkonduktans än de bra mkt äldre 81/82/83 flaskorna. Man märker det främst när man rattat in gain från helvetet...å bara vrider av på gitarren. Det låter då inte som man "vridit av på gitarren" utan det låter som att gitarren fortfarande står på fullt å det man gjort e att krana om förstärkaren.
Kort sagt extremt kompetenta rör. Om man hade nytillverkat dem idag e jag övertygad om att 83;or hade varit ute ur leken på en pisskvart. Så mkt bättre e dem ur precis alla perspektiv.


Grymt snygga stärkare! Känns lite Kemper på något vis (eller Kemper känns lite Klemt så blir det bättre med kronologin). Finns det något ljudklipp/video från dessa?
Mtz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 09:39

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Racing » tor 20 dec 2012, 03:24

Inte från mina än nej. Kommer inom kort dock.
Originalet e mkt "plexi" kan man kanske summera det. Om man behåller maskin helt original å installerar en sk "sag resistor" mellan likriktaren å första B+ ut på förslagsvis 100 till 200 Ohm har man en "gammel rock" maskin av rang.
...fråga mig inte ens hur jag vet,men de låter med sag mer Plexi än en Plexi...

Ironiskt nog har dessa Showstar samt basvarianten BS kallats Plexi kopior. Mkt märkligt då dessa lanserades å producerades då Plexi inte ens var en ilning i pungen på Jim Marshall.



En helt orörd Showstar med en stratta. Med ett sag motstånd på plats ryter de verkligen i sin tur.

I mitt fall däremot...så har jag kaskadkopplat de båda kanalerna å satt om topologin därefter. De maskinerna ovan e HELT andra kreatur. Om du tänker dig en JCM800 på fulla ställ fast med mer karaktär å hår på bollarna så e du ungefär i rätt härad.
Senast redigerad av Racing tor 20 dec 2012, 03:25, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Mtz » tor 20 dec 2012, 09:40

Skönt ljud från den orörda, ser med stor spänning fram emot att höra dina "sleepers". Är de för eget nöjes skull eller ska de säljas? :wink2:
Mtz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 09:39

Re: Glödspänning/Filament trådar

Inläggav Racing » tor 20 dec 2012, 13:44

I första hand handlar dessa maskiner om min egen nyfikenhet.
Jag gör ju en form av "resa" i rörens värld,å i det har jag inte dragit mig för att utforska rör som inte e mainstream. Sammantaget får jag säga att den resan bara blir mer intressant ju mer jag upptäcker å upplever för egen maskin. Som effekt får jag säga att framför allt de senare utvecklade rörtyperna,dvs mitten till sent -60 tal,e något jag totalt sett idag bara inte FATTAR varför de inte tas upp till produktion igen.
Ja.
De ÄR så mkt bättre. ECC-808 är en typisk sådan produkt.

I den resan har tvivellöst dessa Klemt ingått. I vart fall kommer jag behålla en av dem själv. Å det kommer fler...var så säker,för detta e så bra skit att det SKALL ut i händerna på andra gitarrister för att "spread the word".

En annan sån förstärkare med udda rör som imponerat på mig,om än inte till Klemt;arnas grad,e FBT;erna. Dessa gamla ärrade maskiner med så EXTREMT dåligt rykte förtjänar verkligen inte jumboplatsen.
Om man bygger om dem invändigt så låter de fanimig lika bra som innehållet är. Riktigt riktigt bra skit,å som kanske bekant då med EL503 som slutrör.

Det finns ju minst två sidor i detta för min egen del. Dels som gitarrist i de två band där jag lirar,å dels den teknokratiska sidan som tycker att själva den tekniska biten e rolig. Å jag använder liksom det ena för att driva på det andra.
Men,som den mkt mkt kunnige Martin Kuhn en ggn myntade,-"Låter det bra,så ÄR det bra"-. Jofan.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Reklam