• Reklam

fundering att byta EL34 till KT88

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav tungdan » sön 13 apr 2008, 12:24

Till Turbo: det där har ju med å göra vilken musik man spelar, jag menar en bluesgitarrist vill ha sin dist från slutsteget medans en som spelar trash å speed inte vill för att få ett tightare ljud. Nu är detta två ytterligheter men jag tror du förstår vad jag menar :wink2:

Där av så görs ju moderna stärkare med stora slutsteg 100-150w bara för att få det där extra headroomet som behövs för att få ett tight ljud å bra punch i basen. Ja menar ingen som köper en rörstärk på 100-150watt letar slutstegsdist för då är det så jävla högt så man kan inte lyssna i alla fall.
tungdan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 675
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 19:32
Ort: Borlänge

Reklam

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Patrick Zimbalist » sön 13 apr 2008, 13:24

tungdan skrev:Till Turbo: det där har ju med å göra vilken musik man spelar, jag menar en bluesgitarrist vill ha sin dist från slutsteget medans en som spelar trash å speed inte vill för att få ett tightare ljud. Nu är detta två ytterligheter men jag tror du förstår vad jag menar :wink2:

Där av så görs ju moderna stärkare med stora slutsteg 100-150w bara för att få det där extra headroomet som behövs för att få ett tight ljud å bra punch i basen. Ja menar ingen som köper en rörstärk på 100-150watt letar slutstegsdist för då är det så jävla högt så man kan inte lyssna i alla fall.

det tolkar jag ju som att jag inte behöver en massa slutstegsdist...alltså:

Electro Harmonix 6CA7-EH
- At last something to replace the hole left since the EI 6CA7 went out of stock. These tubes sound every bit as good as the old EI tubes and are probably my favorite tubes for Hiwatt guitar amplifiers. It’s like they were made for each other. These tubes are like EL34’s on steroids. They handle high voltage and current without problems. As mentioned, there is nothing like a Hiwatt head powered by 6CA7 tubes and driving a 4x12 cab loaded with Fane speakers. This is classic rock tone at its finest. It’s the sound of Pete Townsend and The Who. The 6CA7 has more headroom than an EL34 and by the time you get it really crunchy sounding your pants are flapping in the breeze. Just the right amount of compression for great thick rock tone. Biasing levels can be dialed in from warm to hot without causing significant tonal changes. The EH is well constructed and should not pose any noise problems. If using these tubes in more reasonable systems the EH 6CA7 is capable of some really nice clean tones thanks to that extra headroom. If you want early Van Halen, these are not the tubes for you. If you want something loud and proud, you want to put the EH 6CA7 in your amp.
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Turbo Rico » sön 13 apr 2008, 14:49

tungdan skrev:Till Turbo: det där har ju med å göra vilken musik man spelar, jag menar en bluesgitarrist vill ha sin dist från slutsteget medans en som spelar trash å speed inte vill för att få ett tightare ljud. Nu är detta två ytterligheter men jag tror du förstår vad jag menar :wink2:

Där av så görs ju moderna stärkare med stora slutsteg 100-150w bara för att få det där extra headroomet som behövs för att få ett tight ljud å bra punch i basen. Ja menar ingen som köper en rörstärk på 100-150watt letar slutstegsdist för då är det så jävla högt så man kan inte lyssna i alla fall.


Jag vet. Sen tror jag inte PZ spelar så där jätte mycket blues med sitt band och då är mitt förslag till honom att han inte ska satsa på slutstegsdist.
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Nilo » sön 13 apr 2008, 14:52

jag tycker det blir bästa när man blandar för- och slutstegs-dist...
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Turbo Rico » sön 13 apr 2008, 18:16

Nilo skrev:jag tycker det blir bästa när man blandar för- och slutstegs-dist...

Så en stärkare av varje???
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Nilo » mån 14 apr 2008, 08:44

nej, en stärkare där både försteg och slutsteg distar... :big:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Turbo Rico » mån 14 apr 2008, 17:14

Nilo skrev:nej, en stärkare där både försteg och slutsteg distar... :big:


Jaha, fast man har ju alltid förstegsdist.
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Nilo » mån 14 apr 2008, 17:22

inte alltid...
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Turbo Rico » mån 14 apr 2008, 23:10

Nilo skrev:inte alltid...


Inte? Det trodde jsg faktiskt... :blush: Jag har alltid förstegsdist och i den mån jag kan håller jag mig borta från slutstegsdist, det spricker upp så otrevligt i regel.
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Nilo » tis 15 apr 2008, 10:50

just det, du lirar aldrig med rent ljud... :big:

jag gör och har således inte alltid förstegsdist...

när jag kör distat har jag däremot alltid förstegsdist...
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Turbo Rico » tis 15 apr 2008, 15:40

Nilo skrev:just det, du lirar aldrig med rent ljud... :big:

jag gör och har således inte alltid förstegsdist...

när jag kör distat har jag däremot alltid förstegsdist...


Rent ljud...???? :?: :question: :roll:
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: fundering att byta EL34 till KT88

Inläggav Ripperbat » mån 21 apr 2008, 09:00

En stärkare som otippat låter sjukt bra när man fläskar på är Crate Blue Voodoo (tro det eller ej) där får man verkligen AC/DC spräck på den rena kanalen och riktigt tungt på distkanalen även med bara lite gain. Det är i mina öron det bästa slutstegspräcket som jag har hört i alla fall. Ångrar lite att jag gjorde mig av med den.. :( switchbar loop och allt :( Nån dag ska jag skaffa en 60wattare och spela slutstegs rock på den =)
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Reklam