• Reklam

..det var en gång...

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

..det var en gång...

Inläggav Racing » mån 15 apr 2013, 03:07

Bild

...en gammal gammal svensk rörförstärkare framtagen för att funka i mono mot...precis vad som helst. :mrgreen:
En förstärkare stammande ifrån det en gång anrika fabrikatet Champion. Men..i detta fallet avsevärt moderniserat jmfrt sitt ursprung.

Bild

Jamen. En gammal Gösta Bäckström tillverkad i Stockholm..strax efter att vikingarna lämnda in sina åror.. Såvitt jag fått mig berättat e denna maskin ifrån 1958. Ehuruvida det stämmer eller inte,tja..you tell me.
Den e iaf så gammal att det där med dioder vart läskigt varför den använder ett likriktarrör i form av ett sk GZ34.

Bild

3 kanalig e den fan med! Ursprunget för den här "kamraten" (alla ni som gjort militärtjänst e me nu.. :mrgreen: ) e givetvis försvaret. På överkåpan satt tills jag var framme en lite plakett med nummer osv samt kronans symbol. Jaja..må va hur det vill mä de... Rattarna fram e alltså märkta,från vänster;
Mikrofon 1
Mikrofon 2
Grammofon ...
Följt av bas å diskantvred. Av ngn jävla anledning då så har diskantvredet som synes en annan utformning än resten av rattarna.

Bild

Den ena mikrofon ingången var försedd med en micktrafo. Det..å ärligt sagt det mesta annat som var original under huven har rationaliserats bort. :mrgreen: Trekanalig...e den dock fortfarande denna,bokstavligt talat,gamle krigare.

Bild

Maskinen e alltså så gammal att det de flesta idag kallar point to point kan verkligen kyssa sig i arslet,för i detta fallet talar vi sk hardwired. Dvs att komponenterna e lödda i sina egna ben mellan destinationerna. Hardcore!!

Bild

Men..ordning å reda som i en tysk slakteributik där allt innehåll e stämplat å godkänt i tre exemplar. Att bygga i 3D på detta sättet e mkt mkt arbetsintensivt å därmed kostsamt.

Å i detta en allvarets brasklapp. OM någon av er springer på en maskin med denna åldern under bältet,snälla snälla snälla snälla koppla INTE in den mot nätet i vägen utan att den kontrollerats av ngn som mig eller mina gelikar. Jag menar verkligen allvar. Gamla grejer e coola som snor,vi e överens,men..säkerheten framför ALLT annat. Å en maskin som e 60år..MÅSTE ses över. PUNKT&SLUT!

Å...men detta lilla korta avbrott..tebax till den gröne fan...

Bild

Som sagt. Det med elsäkerhet såg annorlunda ut i slutet på 50talet. Det där e alltså svincoola gamla automatsäkringar,som inte en JÄVEL vet ifall de håller måttet :shock: . Å det blir etter värre av faktumet att de sitter utvändigt...tillsammans med rören. Jajamen!! De där kan man komma att pilla till när man tex byter likriktarrör. ASFRÄNT!

Bild

Hamen. Flaskor..finns det ett gäng i en gammal "Bästa Gökström",som de populärt kallades när det begav sig. Å kortet e givetvis det som berättar vilket rör som skall sitta vart.
Å se däri hittar vi en del av MITT incitament med att vara snäll mot denna gamla svenska plåtlåda. E nämligen så att 2 av de 3 kanalerna e försedda med ett ingångsrör i form av en pentod som heter EF86..
Ett rör med avsevärt större bandbredd än det mer normala ECC83,som då förvisso den sista kanalen e baserad på,å inte bara det utan med närmast dubbel faktor av praktisk förstärkning mot 83´or.

Bild

För oss rörmuppar/tekniknördar e detta faktiskt lite coolt. Maskinen e original sk katodbiaserad. Innebär att man begränsar effekten över de båda EL34 slutrören med kraftigare resistorer mot jord. Den bortre gröna i bild...men..se före den sitter den andra gröna närmast i bild..å på den justerar man balansen vad avser bias för slutrören.
Genom att mäta förlusten över resistorn kan man enkelt räkna ut vilket rör som går hårdare än det andra,å genom att släppa på skruven som håller klampan över resistorn,som e i rostfritt som synes,så kan man skjuta klampan i sidled..å därmed ge mer eller mindre resistans till det ena röret vs det andra.
Simpel å cool lösning tycker jag!

Bild

Det här vart tänkt som en tvåstegsraket. Dels att renovera vad avser som på bilden lytar osv,å i andra läget optimera det hela för gitarrbruk. Jafan...det där med "all förstärkare" kan fan kvitta fom nu! På bilden gamla engelska Hunts lytar...bort bort bort bort...
Å bara genom att byta lytar i denna mackapär hoppade spänningen upp rejält.

Bild

...å när lytar kissar..kan det se ut såhär inunder. Det där...e fan inge bra tecken va... :thumbdown:

Bild

Fasvändaren var av sk concertina typ,å se det var inte riktigt vad jag hade i tanke så den byggdes om till det vi kallar longtailed pair i ett rykande nafs. Som synes installerade jag en extra tagstrip för att hålla mig till 3D temat.

Bild

Effekt resistorer såväl som gammal originalkabel som hade börjat vittra sönder i sin isolering fick respass det med å ersattes med friska bitar. Värden..som jag höftade till på erfarenhet,men det har visat sig i efterhand funka riktigt bra å spänningarna jag ville ha ut landade mkt nära det som var tänkt.
Jofan...dessa maskiner har en voltväljare. För att landa där jag ville så står den ställd i sitt 220VAC läge.

Bild

Original sitter mickingångar av obskyrt gränssnitt baktill på en GB. Där...ville jag fan inte ha dem,vilket lämnade ett antal hål (likaledes byggdes högtalarutgångarna om till mer standardiserade tele...)å se i ett av de hålen installerade jag så en dubbelpott för att ha som sk PPIMV master. Dvs en master som greppar mellan fasvändaren å slutrören,å iom det på ett HELT annat sätt än en konventionell master agerar ljudvolyms begränsning. Mind you...denna har en masterpott med,men av en annan anledning än normalt.... ;)

Bild

Ytterligare ett par tagstrips installerades för att ersätta original "tower of power" lyten..å iom det fick jag in allt väsentligt inuti maskin,av rena säkerhetsskäl ngt som e eftersträvansvärt. Vidare..drogs all jord i maskin om. Ngt som visat sig ge avkastning då maskin i princip e så tyst en rörlikriktad rörförstärkare kan bli i tomgång.

Bild

Å i samma ambition kopplades centertappen till glöden loss,åsså ersattes det med en trimpott mot jord istället å...HEPP så hade vi fått oss justerbar nollpunkt för glöden,vilket alltså kan betyda mkt gott just för mängden brum å missljud.

Bild

En hardwired preamp. Jotack..det som krokigt skall bli ...som det heter.

Bild

Slutrörens katodbias setup skrotades å istället gjorde jag "en tidig Marshall". Dvs jag tappade av spänning för att skapa en biaskrets,å det hela fungerade precis som tänkt.

Bild

Nu började det ju hända nått! Så...framtill/nertill så gott det gick för att det inte skulle skita sig helt estetiskt installerade jag så de tre ingångsjacken.

Bild

Baktill..som sagt högtalarjack...åsså PPIMV potten (den med svart axel) å...mastern.

Bild

Med allt sagt å gjort visade det sig att av komponenterna till den ursprungliga preampen sparades...inte ett förbannade dyft! ALLT e nytt.

Bild

Jomen. Tom glödlampor byttes...å nu hade vi oss en fungerande maskin...

Bild

Jepp & hepp!! Jamen. Nu hade vi oss en rått distande,fungerande,maskin...


...to be continued..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Reklam

Re: ..det var en gång...

Inläggav Racing » mån 15 apr 2013, 23:26

Ja...men vi fortsätter väl sagan mina vänner? God idé? :mrgreen:

Bild

Även om nu en del originaltalibaner sätter upp mig på div dödslistor så e iaf jag av uppfattningen att när man ger sig till att försöka skapa ngt användbart av ngt som gammalt som en GB så följer en hel massa moderniseringar i spåren.
Bla då att jag gjort av med original nätkabeln. Förvisso vart den bytt till en med skyddsjord sedan tidigare,men i ljuset av att var å varannan apparat idag levereras med sk aggregatkabel uttag istället så...ja..iom att jag rumsterat om så förbannat annars så ÄR detta ett steg i rätt riktning rent säkerhetsmässigt detta med.
Vidare som sagt..en aluminiumplåt installerad som det då installerats ett par tele utgångsjack i. Inte märkvärdigare än så,å vad vidare e har då masterpotten samt PPIMV potten fått sig ett par rattar.

Detta med mastern vs PPIMV kanske äskar en förklaring.?
När gitarrister många gånger talar om slutstegsdist,som i att det e slutrören som distar,så stämmer det inte i 99 999 fall av 100 000. Det som EGENTLIGEN händer e att fasvändaren går i taket å skapar dist. Tänk i detta fallet tex en gammal Marshall JMP...som försetts med en vanlig masterpott...så kommer fan inte "det roliga" innan volymerna hoppar upp iaf. Anledningen till det e att mkt av en gammal JMP numer världsberömda dist sitter just i fasvändaren,eller PI´n som det åxå kallas. Till saken hör att rent TEKNISKT hör iofs fasvändarröret till slutsteget,men fasvändarröret e oftast av samma typ vi använder till preampen. Exakt samma rent av.
Ok.
Så? Hur fan hanterar man detta då?
Jooo...
En vanlig master installeras normalt mellan preampen å fasvändaren. Där sitter det nu en pott,en "master pott,i fallet med Gökströmmarn ovan med...men..
Jag har då ÄVEN installerat en sk PPIMV pot. Det e inget annat än en dubbelpot. Dvs,två pottar monterade på varandra med EN gemensam axel ut..så när man vrider på ratten till PPIMV´n så påverkar man alltså TVÅ pottar på en gång.
Huh?
Ja..jo...
Alltså,fasvändarens uppgift e att dela upp monosignalen (alltså EN signal) i två tidstakter som e spegelvända mot varandra. Tänk-sinusvåg. Den ena halvperioden rör sig ovanför "noll",å den andra halvperioden under "noll".
Den ena halvperioden skickar vi till ena sidan av slutstegets rör....å den andra till motsatt sida. Vi arbetar då i det som kallas "push/pull" å finessen med det e att vi på så vis kan utvinna mkt stora effekter ur en begränsad mängd rör.
Som exempel,å ta nu inte siffrorna i sig till banken,men om vi arbetar med ett par EL34 i p/p så får vi låt säga ut 50watt ur dem tack vare bla fasvändaren. Om vi sätter upp exakt samma maskin utan en fasvändare får vi en sk single end maskin,å uteffekten med de två EL34´orna har då sjunkit till under 20watt. Presto...som det heter.
Men det erbjuder ju samtidigt lite av ett problem om vi vill kunna styra signal-ERNA ut från fasvändaren eftersom de e...två till antalet,å se det e DÄR en PPIMV pot kommer in.
PPIMV som förkortning av PostPhaseInverterMasterVolume.
Grejen med en PPIMV e att den alltså blir mer av en "ren" volymkontroll än en konventionell master..

Du hänger fortfarande inte med?

Mmmm.... Grejen med maskin ovan,å många många andra äldre maskiner,e att de ofta e uppsatta med begränsat antal förstärkningssteg i preampen. Det begränsar åxå kapaciteten till...dist BLAND ANNAT. Å...var å en av de 3 kanalerna i den gamle brödrosten ovan arbetar med två förstärkningssteg i preampen PER KANAL.
Ok.?
Mellan respektive av stegen...ja,se där sitter då en gainpott. Väl å ve med det,å vi kan på så vis ställa hur mycket signal vi släpper på mellan preampens steg för var å en av kanalerna.
Därefter går de tre kanalerna ihop vid en vridomställare (den med chickenhead knoppen strax till höger om ingångsjacken),å med den omställaren bestämmer man då vilken kanal man vill använda.
Däifrån..släpps signalen in mot James filtret. Märk väl...att jag undviker ordet tonstack för i en James setup är INTE pottarna stackade. Alls. Men..lika fulla fast har vi alltså där en diskant å en baspott. Finesse-rna med en James e dels..att de kan fås att till skillnad från Vox/Marshall/Fender stackar att arbeta med helt rak frekvensgång,men vad vidare e att man har ett rent ut sagt HELVETES svep i pottarna. Med en James på plats som e någorlunda vettigt uppsatt HÄNDER det verkligen ngt när man vrider på rattarna!!! (Jmfr med en Marshall dito tex...där man ju kan tro att rattarna sitter där för syns skull mer eller mindre!)
Ok.

Från tonfiltret då...så skickar vi signalen mot den konventionella masterpotten. Finessen med det..e att vi med masterpotten nu kan bestämma hur MYCKET fasvändaren skall slå i taket å bidra till distbilden. Det vill alltså säga att tack vare att preampen e uppsatt så att INGET steg e det andra likt...å vi har gainpottar...SAMT masterpotten så har vi en rent ut sagt helvetes bredd på HUR disten skall funka. Skall den vara "tight"? Skall den vara "lös" (som i gammaldags JMP tex)?
Allt det där går att variera en hel del beroende på hur man justerar pottarna... ;) . Å på det alltså...tonfiltret med sin rent av sjuka bredd.

Det med PPIMV e inget magiskt,udda eller svartkonst. Tar vi tex en Orange AD30TC arbetar den EXAKT såhär från fabrik,bara det att den saknar masterpotten i smeten.

Så. Här har vi oss alltså en maskin..med 3 kanaler,varav 2st e EF86 baserade...å den sista e en vanlig ECC83 kanal. Varenda en av kanalerna e uppsatt för att fås att gå i omlopppsbana...å vidare med signal nog att även skjuta fasvändaren i omloppsbana.
Låter det som en bred maskin?
Jopp. E precis vad det e det!

Bild

Arbetet stoppar dock inte där. Vi har alltså....2 rör som e EF86 som har MYCKET högre "mu" (förstärkningsfaktor) i praktiken än den 3e,men vad värre e..de där EF86 kanalerna då med en bandbredd som eg e dels ointressant å dels obrukbar,iaf i mitt tycke,till en stor grad när det kommer till gitarr.
Oki.
Men..nu kan man variera mängden mu med kringkomponenter SAMT med ingående spänning mot resp kanal så genom att lattja med de bitarna vart vi snart nog där att de inte vart HELT väck versus varandra i volym.
Genom att sedan addera ett antal filter vad avser att ta väck den värsta diskanten från EF86´orna så landade de kanalerna snart nog i ngt brukbart för gitarr dem med! En uppgift som tog sin lilla stund att få rätsida på kan jag meddela.
Å..det då givetvis utan att fördärva EF86´ornas karaktär å egenhet.

Mycket riktigt svarar å låter EF86 kanalerna annorlunda mot 83 kanalen. De e rappare.."vassare" å mer "här kommer jag". Som polarn Owe uttryckte det,EF86 e ett utmärkt solorör. Mja...jo...ligger allt en del i det.

Bild

Å där vart vi nu! Skenet bedrar,som TV serien heter. Lugnt sagt. Denna gamla brödrost e nu alltså mer uppsatt för grovkornigt distande bluesrock å rock än metal kanske,men grundidéerna står sig även om man skulle tex addera ett eller ett par gainsteg per kanal. Inte mycket mer med det.

Bild

De gamla original Zeurex EL34´orna kändes lite halvtrötta...de var på inget vis trasiga eller så,men..mja...jag hade lite nya Groove tubes liggandes så ett par av dem installerades. Tycker jag åxå gjorde gott.

En liten stund nerför banan med alla prov osv så tyckte jag att EF86´orna var detsamma. Å framför allt att de började bli lite mikrofoniska,så även de ersattes å då med NOS gamla Tesla rör (neeeeeeeeeeeeeeej...inte JJ utan "riktiga" Tesla).
Med det gjort började jag få lite vittring på målsnöret i denna sagan,å i den tappningen e maskin använd av mig i ena bandet jag lirar sedan dess (vilket nu e ngr veckor tillbaka).

För de av er som bor i närheten av Trollhättan så skall vi rörnördar ha en get together på lördag den 20e april...å e ngn av er nyfiken på denna gamla plåtlåda å vad den kan så får man jättegärna prova den på plats!
Jaa...givetvis om man till vardags befinner sig i Gbg med...e ju trots allt där både jag å den fule plåtlådan bor.

Snipp snapp snupp...så var sagan slut mina vänner. :punk: :mrgreen:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: ..det var en gång...

Inläggav Lakeflower » tis 16 apr 2013, 11:54

Riktigt fränt! :clapping: :thumbup:
Användarvisningsbild
Lakeflower
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1522
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:50
Ort: Borgholm.

Re: ..det var en gång...

Inläggav Racing » ons 17 apr 2013, 08:09

Tack :mrgreen:

Får nog allt slå ett slag för de gamla svenska burkarna. Har byggt ngr vid det här laget (å har ytterligare ngr i kön) å får säga att de bortsett från att de av ganska självklara skäl e rätt tunga så e de ju dels coola som snor å vad vidare e av riktigt bra kvalitet vad avser järnen i dem mm.

Så..för den som överväger att bygga sig ngt lite udda vill jag MYCKET varmt rekommendera ngt som en gammal Bäckis eller liknande. Bra skit e ´re iaf.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Reklam
cron