• Reklam

Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Inläggav Packe » ons 17 apr 2013, 00:21

Tjena Diskant!

Helt ny här, men min Pioneer SA-8800 dog i veckan och vill inte slänga den så ser om någon här kan hjälpa mig, ber om ursäkt om tråden ligger fel, ny som sagt ;)

Så till problemet, som sagt jag sitter på en gammal Pioneer SA-8800 (Ser ut att vara denna http://www.hifiengine.com/library/pioneer/sa-8800.shtml)

Ni får ursäkta om jag säger fel på termer är inte insatt på detta område.

Men det jag vet är att:

Ström går in och den startar.
Om jag inte använder mig av power amp, (tror det är slutsteg/efterförstärkare) så får jag ljud.
Får inget ljud alls om jag använder mig av hela förstärkaren (slutsteg/efterförstärkare?)
En av dem stora kondensatorerna i slutsteget(?) töms väldigt snabbt på ström.

När jag använde den sista gången innan tystnaden så var det som en smäll i högtalarna och så dog den inget ljud.

All hjälp uppskattas.
Packe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 apr 2013, 00:06

Reklam

Re: Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Inläggav Racing » ons 17 apr 2013, 08:04

I all respekt sagt låter det som du söker en quick fix. Ledsen att göra dig besviken,men när 30+år gamla transistorprylar kastar in handduken e det mkt mkt sällan värt besväret att reparera skrotet.
Poängen e att halvledarteknik mm gjort stormsteg framåt varför det inte ens e säkert att det utan mkt besvär finns delar att tillgå en ggn.
På det...skall man inte ner i maskiner å skruva utan kunskaper då det i det läget är förenat med direkt livsfara.

Så kort sagt?
Nej.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Inläggav Packe » ons 17 apr 2013, 10:50

Ingen fara, letar inte direkt efter Quick fix letar bara efter mer info om vart jag aka leta.

Känner jag att min kompetens tar slut så går jag åter till min farbror, men han har inte den tiden som krävs för att felsöka alla transistorer, så om jag kan leta och hitta vad som är fel så kan han fixa det.

Menade mer om det är något som brukar gå sönder, eller om det kan vara vad som helst i den.


Så kort sagt jag kan lägga ner tid och läsa på och kolla, men vill bara veta om det är någon speciell del som brukar strula eller om det bara är att ta fram multimeter och kolla allt.
Packe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 apr 2013, 00:06

Re: Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Inläggav zven » ons 17 apr 2013, 21:34

troligtvis så går skyddskretsen in o bryter högtalar reläerna kan bero på fel i slutsteget alt fel på reläerna slitage eller glappkontakt...
zven
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 21:32


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam