av Racing » tor 19 dec 2013, 04:00
Mm...
Iom att det sannolikt är slutstegsbundet borde det inte vara speciellt svårt att utröna för ngn med lite koll som äger en DMM.
Mina första tankar e väl skottad utgångstrafo,skottade skärmgallermotstånd och ev skottade slutrör. Börja där.
Ta ur slutrören å klappa igång eländet med frisk säkring. Går säkringen direkt är det sannolikt att det är kortis i utgångstrafon. Skärmgallermotstånden brukar man kunna se rent fysiskt att de rämnat alt exploderat vid en sånhär härdsmälta.
Om säkringen håller så mät B+ vid resp slutrörssockel vid pinne 3. Finns där samma spänning på båda (strax under 500VDC obelastat) så BÖR primärsidan av trafon ha klarat sig.
Pinne 4 (skärmgaller anslutningen) på resp sockel skall obelastat i princip ha samma spänningar som pinne 3. Om inte e det motstånd kass där det saknas spänning alt att den är radikalt lägre.
Lyssna..lukta...å var försiktig. Vad sen avser utgångstrafons sekundärsida är det värre (kräver mer kunskap framför allt) och MÄRK VÄL att det att man har samma spänningar på primärsidans båda tappar INTE är ngn garanti för att där inte finns ett överslag.
Om allt checkar ok å säkringen går under last tex så e sannolikheten att man har ett överslag stor iaf.. Suger,men så e läget.
Lika samma skall man kontrollera båda sidorna av slutrörssocklarna noga efter spår av överslag i dem. Tvätta rent med pensel och T-sprit. Vid MINSTA LILLA TVEKAN...byt. Socklar e relativt sett förbannat billigt.