• Reklam

Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Urban » tor 12 dec 2013, 11:28

Hacken skrev:Köpte en ny högtalarkabel och Marshallen är fortfarande död. Tillbaka på rep då, jag blir ju ruinerad på det här.


Funkar Sound City toppen med den nya högtalarkabeln nu då?
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Reklam

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » fre 13 dec 2013, 12:51

Yes den går fint med nya kabeln.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Racing » lör 14 dec 2013, 15:19

Surt det där. Men..du har iaf listat ut vad som varit källan till dina problem?
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » ons 18 dec 2013, 21:53

Jepp, men då kvarstår det bara att komma fram till vad som gått fel i Marshallen pga den kassa kabeln och ösa ännu mer av a-kassan på problemet.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Racing » tor 19 dec 2013, 04:00

Mm...
Iom att det sannolikt är slutstegsbundet borde det inte vara speciellt svårt att utröna för ngn med lite koll som äger en DMM.

Mina första tankar e väl skottad utgångstrafo,skottade skärmgallermotstånd och ev skottade slutrör. Börja där.
Ta ur slutrören å klappa igång eländet med frisk säkring. Går säkringen direkt är det sannolikt att det är kortis i utgångstrafon. Skärmgallermotstånden brukar man kunna se rent fysiskt att de rämnat alt exploderat vid en sånhär härdsmälta.

Om säkringen håller så mät B+ vid resp slutrörssockel vid pinne 3. Finns där samma spänning på båda (strax under 500VDC obelastat) så BÖR primärsidan av trafon ha klarat sig.
Pinne 4 (skärmgaller anslutningen) på resp sockel skall obelastat i princip ha samma spänningar som pinne 3. Om inte e det motstånd kass där det saknas spänning alt att den är radikalt lägre.

Lyssna..lukta...å var försiktig. Vad sen avser utgångstrafons sekundärsida är det värre (kräver mer kunskap framför allt) och MÄRK VÄL att det att man har samma spänningar på primärsidans båda tappar INTE är ngn garanti för att där inte finns ett överslag.

Om allt checkar ok å säkringen går under last tex så e sannolikheten att man har ett överslag stor iaf.. Suger,men så e läget.
Lika samma skall man kontrollera båda sidorna av slutrörssocklarna noga efter spår av överslag i dem. Tvätta rent med pensel och T-sprit. Vid MINSTA LILLA TVEKAN...byt. Socklar e relativt sett förbannat billigt.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » tor 19 dec 2013, 15:25

David från ADL kommer och hämtar den i helgen och skrev att han kollar upp den och lagar den på garantin.

Om jag skulle okunnandes skulle spekulera så tror jag att det är samma fel som förut, att ett av skärmgallermotstånden har brunnit pga överslag.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam
cron