• Reklam

Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » ons 17 apr 2013, 14:07

Jag får inget ljud ur min JMP 1959.
Slår jag på Power så lyser Standby lampan svagt också. Slutstegsrören glöder men inget ljud, inte ens hiss/hum.
Mains-säkringen har inte löst ut, men den står i en delad replokal och någon klåfingrig typ kan ha tjuvlånat den och kopplat på fel last.

Hur ska jag gå tillväga för att reda ut problemet?
Sitter det någon säkring innanför chassit?

Slutrören ska vara friska enligt han jag köpte den av runt årsskiftet, och de ser "nya" ut.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Reklam

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Nilo » ons 17 apr 2013, 20:57

Slutrören kan vara dåliga även om de glöder och ser friska ut.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Racing » fre 19 apr 2013, 06:56

Ja. Det sitter säkringar invändigt,men invändigt hittar du åxå spänningar som är direkt dödliga.

Ergo sum..
Koppla ur maskinen. Se till att du har en multimeter till hands. Låt maskinen stå ett dygn efter att du kopplat ur den i detta fallet.
Öppna den. Sitter en omgång stjärskruv inunder.
Ta ut slutrören och placera chassiet upp&ner på en arbetsbänk i någon form.

Mät på ngt av förstegsrörens pol 1 alt 6. Underifrån läser du av de nio polerna med pol 1 till vä i cirkeln layouten ger. Mät mellan den polen å chassiet.
Om din multimeter,som skall stå i likspänningsläge,visar under 20volt kan du riskfritt hantera maskinen.

Du kommer att se en "platta" i halvgrön glasfiber med ett antal säkringar monterade på. Använd din multimeter i Ohm läge för att resistansmäta respektive säkring.
Säkringarna är av mått 5*20mm å är av sk trög typ.


Å med det sagt skriver jag under på det Nilo säger.
Om du nu har en trasig säkring..skaffa typ 5 ersättare. Byt den trasiga och koppla in maskinen UTAN slutrören på plats. Om säkringen håller kan du förutsätta att dina slutrör e ledsna.

NB!Var i detta skede medveten om att maskinen utan överdrift kan döda dig. Det är av yttersta vikt att maskinen tex står stabilt iom det.Skoja INTE med detta,för det kan bli det sista du görNB!
Koppla isf ur maskinen igen och ställ den åt sidan. Skaffa slutrör...å be ngn om hjälp med att justera in de nya rören för dig som har kunskapen som behövs.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Nilo » fre 19 apr 2013, 10:15

Det Racing skriver ang. säkringarna kan variera. Ibland finns det någon säkring på kortet, men oftast sitter allt monterat på panelen där bak. Ganska lätt att se om man skruvar chassiet ur lådan och bara tittar utan att röra i dessa stärkare.

Vilket år är stärkaren tillverkad?
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » fre 19 apr 2013, 15:12

Den ska vara tillverkad mellan 77 och 79. Har inte brytt mig i att kolla upp det.
Men det låter fruktansvärt krångligt och jobbigt/livsfarligt.
Tar med den till en bekant som vågar sig på sånt här, han vet iaf hur man använder en multimeter och har moddat flera stärkare samt bytt rör osv.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » tor 03 okt 2013, 00:44

Jag har lämnat in den till ADL i Boden. Så här lyder domen: slutrören var inte matchaden, pottarna var linjära när dom ska vara logaritmiska, skärmgallermotståndet har fel värde. Att den slutat låta berodde på att två säkringar löst ut.

Dvs den har varit utsatt för ett så kallat klåpar jobb.

Ska bli kul att höra hur den ska låta och tur att jag sålt bilen och är på grön kvist.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav fissmoll » tor 03 okt 2013, 10:24

Hur lång tid tog det för ADl att fixa det och vad kostade sig det hele om man får fråga.

Ja det får jag.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » tor 03 okt 2013, 14:31

Nu är det två dar sen han fick tillgång till toppen. Han uppskattar att jobbet kommer ta 3,5 timme totalt och han tar 587kr i timmen (rätt dyrt redan där alltså)
Sen tillkommer rör 220-285 kr st för el34or (dyrt det med) och pottar i mitt fall.

Nu var det ju lite mer än att bara byta rör på min topp men ett rörbyte lär väl gå på mindre än en timme om man inte fikar bort tiden.
Senast redigerad av Hacken tor 03 okt 2013, 14:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav fissmoll » tor 03 okt 2013, 16:57

Hacken skrev:Nu är det två dar sen han fick tillgång till toppen. Han uppskattar att jobbet kommer ta 3,5 timme totalt och han tar 587kr i timmen (rätt dyrt redan där alltså)
Sen tillkommer rör 220-285 kr st för el34or (dyrt det med) och pottar i mitt fall.

Nu var det ju lite mer än att bara byta rör på min topp men ett rörbyte lär väl gå på mindre än en timme om man inte fikar bort tiden.


Ok. Och han är up and running hela tiden?


Sent from my iPhone using Kkm
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » tor 03 okt 2013, 18:53

Det verkar så, kolla hemsidan och maila honom så får du väl veta mer.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Johan » lör 12 okt 2013, 20:39

"Efter 25 framgångsrika år upphör vi med service av orkesterelektronik" :shock:

Är de typ 90 år? Orkesterelektronik?

Att de hittade pottar av annan typ och andra skärmgallermotstånd kan betyda att tidigare ägare ville ha det så och behöver inte betyda klåparjobb och föga att det fått säkring att lösa ut.

Att slutrören inte är matchade hur fan vet de det? När slutrören suttit i ett tag så är all matchning out the window för de kommer att slitas olika hur jädra bra de än är.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav fissmoll » lör 12 okt 2013, 22:27



?
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » lör 07 dec 2013, 16:58

Så igår hämtade jag hem Marshallen och soundcityn som David på adl servat, hinner spela i fem minuter på varje innan dem vallar ur igen. Samma visa med båda stärkarna, först låter det kanonbra efter ca fem min så tappar dem i volym och jag stänger av dem för att de ska få svalna men när jag slår på igen så låter det ingenting alls,inte brum eller något. Soundcityn vaknade till liv efter ett tag men låter bara om man slår stenhårt på strängarna och då är det ändå löjligt låg volym och fizzigt surrigt och tonen dör ut väldigt snabbt.

Mailade adl igen så får se vad han säger.

Ni kunniga kan väl spekulera i vad det är för skit som hänt. Jag tror det är kass ström i eluttaget, antingen att den spikar eller att det är för låg spänning.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav poxxed » lör 07 dec 2013, 17:37

Hacken skrev:Så igår hämtade jag hem Marshallen och soundcityn som David på adl servat, hinner spela i fem minuter på varje innan dem vallar ur igen. Samma visa med båda stärkarna, först låter det kanonbra efter ca fem min så tappar dem i volym och jag stänger av dem för att de ska få svalna men när jag slår på igen så låter det ingenting alls,inte brum eller något. Soundcityn vaknade till liv efter ett tag men låter bara om man slår stenhårt på strängarna och då är det ändå löjligt låg volym och fizzigt surrigt och tonen dör ut väldigt snabbt.

Mailade adl igen så får se vad han säger.

Ni kunniga kan väl spekulera i vad det är för skit som hänt. Jag tror det är kass ström i eluttaget, antingen att den spikar eller att det är för låg spänning.

Mät i uttaget då. :smile:
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Nut » lör 07 dec 2013, 22:04

Fan kan man ha så taskig spänning i uttagen att förstärkare ballar ur så måste den vara grymt ojämn...bor du i hus eller tält?
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Racing » sön 08 dec 2013, 13:20

Du...bara en tanke nu,men du har kollat högtalarcab samt kablage?

Låter ju märkligt att två toppar skulle kasta in handduken på precis samma sätt...igen.

Vad beträffar spänningen i väggen,den har du krav på. Mkt enkel att mäta med en multimeter,men det skulle förvåna mig stort om det är där problemet sitter. Kraftbolagen passar sig rätt noga för att inte leverera det som skall..av den enkla orsak att avtalen de har är sådana att det kostar dem stora pengar om det inte stämmer.

Men just det att båda topparna lägger av på samma vis pekar ju som jag ser det på ngt utanför topparna som inte är som det skall.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » sön 08 dec 2013, 19:57

Replokal i en gammal industrikåk. Ska kolla upp 412an, men igår spelade tre band genom samma låda utan problem.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Racing » sön 08 dec 2013, 20:33

Ptja,ta ngt så enkelt som högtalar kabeln tex?
Är det en riktig kabel eller en instrument dito? Ifall det senare så orkar de inte med effekterna av en röris speciellt bra.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Nut » sön 08 dec 2013, 21:22

Är det bara du av alla som har problem så måste det vara högtalarkabeln, eller har du nån effektloop som krånglar??
Senast redigerad av Nut sön 08 dec 2013, 21:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » mån 09 dec 2013, 03:30

Jag ska pröva med olika högtalarkablar och olika kabinett imorgon.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Nut » mån 09 dec 2013, 09:42

Ok, intressant.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » tis 10 dec 2013, 00:08

Soundcityn funkar fint med en gitarrkabel men inte med högtalarkabeln jag har. Marshallen funkar inte med någon kabel i något av kabinetten.
Köper en ny högtalarkabel imorgon och provar igen.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Racing » tis 10 dec 2013, 03:01

Då KAN det tyvärr vara så illa att du skadat interna delar alt rör i din Marshall.

Om man nu skall PROVA med en annan kabel och som i detta fallet använder en instrument dito är det mycket viktigt att man isf provar med VÄLDIGT låg volym/effekt.
Som sagt,den positiva ledaren i en instrumentkabel är ICKE designad för uppgiften och man kan skada förstärkaren genom att använda den formen av kabel. Helt enkelt genom att kabeln brinner av invändigt.

Faktum e...
Om ni tvivlar på en högtalarkabel så ersätt isf själva kabeln med vanlig lampsladd ni lödar dit. Funkar såväl som ngt annat..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Urban » tis 10 dec 2013, 10:44

Jag har lite svårt att förstå hur musiker med hur bra prylar som helst kan missa en så pass grundläggande sak som att man använder en högtalarkabel och INTE en vanlig gitarrsladd!
Inte riktat till Hacken som verkar ha en riktig högtalarkabel som är trasig. Maximal otur om nu toppen är paj pga detta!

Men hur ofta har man inte hittat såna färgglada skitsladdar mellan topp och låda i replokaler?
Såna skitsladdar som man inte ens vill ha mellan pedalerna!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Vad är det för fel på min Marshall 1959?

Inläggav Hacken » tor 12 dec 2013, 01:31

Köpte en ny högtalarkabel och Marshallen är fortfarande död. Tillbaka på rep då, jag blir ju ruinerad på det här.
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Reklam
cron