• Reklam

En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstärkare

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstärkare

Inläggav Racing » sön 16 jun 2013, 23:21

Jag antar att man kan fråga sig lite var historien börjar.?
Nåja.
Det e som så att vid -70 talets början så vart där en man vid namn Dan Armstrong i England som blev lite halvt om halvt berömd för hans innovativa idé att tillverka gitarrer å basar med kroppar av plexiglas.
Samme man...vart liksom med lite överallt,varför han hoppade omkring bland div tillverkare av bla förstärkare åxå. Däribland...Orange,men med allt sagt å gjort tyckte han att det var dags att designa något eget där med...

Bild

Å så blev det. En samling idag mkt mkt udda och sällsynta maskiner. Men,historien har lugnt sagt en knorr åxå,för det företag som anlitades att bygga maskinerna var detsamma företag som bla byggde Laneys vid tiden,bla då Laney Klipp,å till Armstrongs stora förtret som jag förstått det så designades maskinerna om till att ha ett transistorförsteg mot det från början designade rörförsteget.
Man kan enkelt säga att en Dan Armstrong är en Laney Klipp 100w med ett transistorförsteg.. :shock:

Bild

Pga motsättningarna mellan DA å tillverkarna,Boosey&Hawkes,så blev livslängden för projektet mkt kort. De tillverkades endast under några månader 1972,å har som sådana gått till historien.

Nu skall man i min mening i all respekt inte skriva av dem bara pga transistorförsteget för som synes har de en 8 bands EQ samt sk "sensivity" switchar,vilket ärligt sagt gör dem till otroligt breda maskiner-om dock av sin tid.
Fasvändaren i dem är ju rör,å det medför att den aktiva EQ´n kan skapa signal nog med råge för att få fasvändaren å slå i taket med påföljande "rördist" som effekt.
Snyggt?
Nä...i min mening inte,å mkt riktigt ligger nog maskinens eg hemvist i att den med stort omfång däremot e kapabel till rent fantastiska cleana ljud.
Men..det ÄR en hybrid med allt det medför. Problemet med dem är att designen lämnar en del övrigt att önska varför väldigt många av dem har brunnit upp. Bland annat som en funktion av att spänningarna inuti slutstegsdelen verkligen påminner om Klipp mfl. Dvs att en sak e att de matar friskt med volt mot slutrörens anoder,en annan femma e att de sk skärmgaller anslutningarna då dessvärre ser närmast detsamma i antal volt,å se det e ingen bra idé.
Mkt mkt få EL-34´or är designade för att hantera den biten. Ergo sum e det mkt vanligt att man ser såväl sönderbrända socklar mm som att man dessvärre då ser skottade nättrafos,å det senare e väl lite ridå för den aktuella maskinen ifråga antar jag. En PT av den rang vi talar här,ifrån det anrika företaget Partridge no less,e inte direkt ngn billig historia.

Bild

Å varken trafona eller choken e mkt riktigt från den klena änden av spektrat. Det är väl här vi verkligen ta del av en Dan Armstrongs starka sida.
Bokstavligt.

Å....make no mistake. En sånhär krake lirar HÖGT! Som i SVINHÖGT,för sina angivna 100w.

Bild

Slutstegsdelen e verkligen hyggligt prydligt anordnad för att vara en sk point to point maskin. Lödtornen sitter där dem ska osv...inte mkt att orda om,å näfan..du ser inte fel. Alla de där blåa prylarna e elektrolyter. Allihop. Poängen e att med maskinens ganska styva B+ så har man fått seriekoppla par efter par för att få dem att överleva.

Bild

Många ggr är det så att med lite äldre,å ibland kanske mer eller mindre obskyra,maskiner så visar det sig ofta efter resans gång genom maskinens inre att ngn "Mr Handyman" varit framme tidigare. Så även i denna maskinens fall. Att som i bild skarva ingående nätkabel på det sätt man gjort e inte bara olagligt,det är farligt och tyvärr-visade det sig-så har inte bara Mr Handyman varit del av att göra en Dan Armstrong i originalskick till elsäkerhetsmässigt rena vanvettet. Boosey&Hawkes e allt skyldiga till sin beskärda del dem med. :evil:
HELT oursäktligt i min mening.

Bild

För att skapa ngn ordning i det jag påstår ovan för dig som läser så e det såhär...
Vid tiden var det inte helt ovanligt att man skapade "vattentäta skott" i en röris genom att ha ett separat chassie för likriktning å slutsteg,åsså hade man i sin tur ett chassie för preamp osv.
Det medför givetvis att man behöver ha kontakter och kablage där emellan. Det i bild..e den ena kontakten,å i den flyter all AC tex till å från av/på samt standby på faceplaten. Det i sig...e inget problem. Inte alls faktiskt. Den observante ser att det rör sig om en sk octalplugg. Dvs samma form av sockel vi normalt installerar slutrör i. Detta e en sk Bulgin kontakt,å den har iom det 8 poler. Väl å ve med det...

Ok?
Så va e dilemmat då?
Jo...va me nu. Allt med kablage upp till de två switcharna jag nämner ovan e på par. Lugnt där. DÄREMOT så e det som så att preampen/faceplaten har en andra plugg åxå i form av en sketen DIN plugg å i den flyter då dels...20VDC+ till preampen..signal därifrån samt preampen/faceplatens jord. Ok?
Fortfarande inget problem? Nope...fortfarande inte.
Men.
Maskinen har då dels en röd 220VAC lampa som indikerar att strömmen e på...OCH en gul dito kopplad till standby.
Jaaaa?? Vari består problemet?
Jo serni!
Man har då dragit ett 100k motstånd från ena sidan av standby till den gula lampan...åsså jordar man den andra sidan av lampan rakt i faceplaten,å se NU blir det farligt.
Kom nu ihåg.. det finns absolut INGENTING som säkrar den sure DIN pluggen till sin kontakt. Den sitter rent av illa,å många e de DA´s som har uppäten jordpunkt ner i slutstegsdelen eftersom chassiet såväl som DIN honan är i stålplåt...åsså e det nitat med aluminiumnit. Galvaniska element ngn? :thumbdown:
Så..

Bild

Kort sagt.
Lite hårt roddande av en DA å den där DIN pluggen ger sig av,så e det DU som kommer utgöra jordning av faceplatens standbylampa...på ~400VAC...gonatt.
Kort sagt e lösningen livsfarlig. På riktigt. Den är rent av dödlig. På riktigt. Jag skämtar INTE nu,varför jag även slår ett slag för att ALLA Dan Armstrongs,oavsett hur "original" de nu må vara,både MÅSTE och SKALL modifieras på denna punkten om de fortsatt har en nätkontakt att koppla in. Detta är DÖDSALLVARLIGT!

Bild

Nåja. Även denna krigaren hade brunnit,å styggt åxå. Detta e första ggn jag upplever att anodanslutningen för ena slutrörssockeln bokstavligt är försvunnen. Det fanns INGENTING kvar. Kika själva... ;) . Pol 3 på sockeln...is no more.

Bild

EFTER att jag hade sanerat med sprit osv,så vart fortfarande det ni ser i bild i form av sot kvar. Det enda som hjälpte var att fysiskt slipa bort skiten,å bort vart tvunget eftersom sot leder ström.

Bild

Slutade med att jag fick använt en omgång beggade gamla octaler ur ett par Dynacorder eftersom det var de enda socklar jag hade som var stora nog att ens komma i närheten av att täcka de gigantiska hålen i chassiet. Som synes installerade jag div komponenter på socklarna redan innan jag installerade dem i chassiet.

Bild

Spänningarna invändigt under last var helt ur proportion. I princip kan sägas att skärgallerna fick detsamma....å då hade jag alltså för att gardera mig installerat en omgång gamla Telefunken då det e ett av de få rör som tål helt sjuka skärmgallerspänningar. Meeeen...inte ens de fixar det där under last i längden.
Nu..vart det iofs "bara" tomgång,men iaf..

Bild

Det mesta av originalkablaget hade fått sig en törn i samband med att det brunnit,och vad vidare är var det ärligt sagt ganska fult draget samt i sin tur av undermålig kvalitet,så i grunden drog jag nytt rakt igenom.
Å...t-sprit gjordes det av med i MÄNGDER. Elektronik å renlighet hör ihop,kanske framför ALLT i designer som arbetar på gränsen. Som det heter,"better safe than sorry".

Bild

Preampen saknar all form av sk flyback skydd. Som effekt,antar jag skäligt,så hade ett antal av de BC107/108/109 transistorer som satt i preampen kastat in handduken å hälsat hem en ggn för alla. Iofs inget större problem då de dels fortfarande finns att tillgå,å vad vidare är e relativt sett mkt billiga. Typ 15:-/st.

Bild

Preampen ifråga har då alltså dels en "transistor del",åsså i sin tur transistorer för att driva vart å ett av banden i den 8 bandade EQ´n.
Som synes styrs hela lortet via gammaldags skjutpotentiometrar....å se mer om det vad det lider..

Bild

Mången timme spenderades med att rensa upp i den EXTREMT kladdigt å hattigt lödda preampen. Vi talar rent löjliga överskott på komponentben och rena SJÖAR av tenn. Detta rensades upp bit för bit...å som sagt,div trasiga komponenter ersattes en efter en.

Nu...vart där iaf liv i maskin. Den lät...om än allt annat än bra. :cool:

Bild

Ja lade om ingående spänning till en annan tapp på nättrafon,å se nu vart det ju genast trevligare! Det där....kunde rent av gamla hederliga Tfk rör hantera,men..nu e ju gamla Tfk inte direkt dussinvara varför jag spånade på hur att hantera att få ner spänningarna vid skärmgallerna.? Hm.
Provade med div droppresistorer,men det gav spänningssvikt under last så det vart knappt roligt en ggn. Ju mer jag ökade volymen,desto mer dök gallerspänningen vid tillslag. I storleksordningen rent av kring 200VDC...å se då blir det inte mkt ton kvar.
Överlade då med gode vännen Alexander Niemand,å enades om att prova med ett par 5w 27V zenerdioder i serie...för resp rörpar. Å sedär ja..
Funkade klockrent.
Såpass att oavsett VAD jag gjorde hade jag en skärmgallerspänning som var ung 50VDC+ under anod dito. Bra!! Så ja! Detta innebar ju att nu vart maskin eg moddad för att just kunna hantera moderna EL-34´or,å se det vart ju ambitionen! Gött!
Nu skall samtidigt sägas att heeeeeeeeelt klart e det inte.
Poängen e att jag fått beställa e-lyter...å det blir inte bara så att de ersätts,utan iom att tiden ändå gått framåt så har jag beställt lytar som rakt av dubblerar kapacitans på div punkter..så vart den slutgiltiga B+ landar vet jag inte riktigt än.
Klart är att lytarna som sitter där e originalen,å att det är så illa att benen på ngr av dem rent av varit av. Så...nu funkar det,men jag ropar inte riktigt hej än.

Bild

Eftersom maskinen nu ändå fått moderniseras på ett antal punkter fann jag för gott att be originaltalibanerna dra ngt gammalt över sig,å som effekt fick jag även gjort av med den rent livsfarliga fasta nätkabel installationen. Ett ECE uttag...å säkringar där de hör hemma. Tvinnad AC kabel så långt ögat når...osv osv.

Bild

Å eftersom jag anser mänskligt liv väsentligare än originalitet...så fick Bulgin kontakten respass. Inget att snacka om ens i min bok. Den ersattes nu av detta multistycke...å med det e sagan all. Kort summerat har även preampens jord nu dragits i den kontakten,å iom det e den livsfarliga delen av denna DA hanterad. (Jaa...efter att ha sanerat bort alla jävla Mr Handyman lösningar åxå förståss)

Bild
Bild

Å kontakterna separerade med hänsyn till god isolation från varandra.

Bild

Å jodå. Även om det kan framstå lite kladdigt i bild så fungerar det hela klockrent väl installerat i cabben. Var sak på sin plats så att säga :punk:

Bild

Efter att ha provat maskinen i originalskick insåg jag mycket snart att det inte riktigt var för mig. Transistorer... :dead: . Mmm...så vad göra då,utan att man hamnar på div dödslistor för att man hädat detta gamla skrot?.
Joo...
Jag installerade bitarna i cabben å fick mätt...å det visade sig att jag kunde få till YTTERLIGARE ett chassie uppe i taket på cabben om jag ville,å se...jaaaooooo...det ville jag.
Rör mina vänner.
Rör.
Så. Jag leta reda på en gammal reverbtank som var skottad iaf...en Belton i stål...som jag kapade ner till rimliga mått i bandsågen i verkstan.

Bild

Å ja men HALLÅ va käckt detta blev då! Jofan! Det där e alltså två kanyler...som tvåstegare. Den ena lite "fendrig" å den andra "Orange TC30". Dvs,den senare e tänkt att dista styggt å grovt.
Men?
Det passar väl inte ihop med faceplatens pottar osv? Nä...se det gör inte det,å vad vidare e sitter där ju förstärkningssteg jag nu inte har användning av. Helt korrekt.
Så.
Min tanke e alltså att göra en "Mesa" i form av att använda den aktiva EQ´n,e bara det att EQ´n nu kommer serveras signal från en rörpreamp!! :mrgreen: :mrgreen: :punk:

Bild

DIN kontakten fick respass. Nog med skit som bokstavligt kan skaka ur. ICKE på mitt skift,så e re bara,å bortsett från det med DIN sockeln så behövdes ju nu ytterligare en utgång för drivning av rörpreamp osv.. Det hela enkelt å prydligt färgmarkerat med vad som skall vart. Å som sagt,med lås/skruvbara socklar.

Bild

Glöd mm prydligt tvinnat å lagt åt sidan. Var sak på sin plats.

Bild

Å sedär ja! Fäddigt!!

Bild

Som den står nu fungerar den förvisso,men där e helt klart fler delar jag behöver se över i detta. Bland annat har jag tänkt att kika på ifall jag kan använda ngn av trissorna till att skapa kapacitet för en loop.

Jaja..som det heter.
...to be continued.. :D
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Reklam

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Nyasu » sön 16 jun 2013, 23:35

Ja, det är ju inte direkt poppis med kombinationen transistorförsteg och rörslutsteg. Man kan ju undra hur det påverkar ljudet, jämför med den "andra sortens hybrid"....
Med enbart transistorer slipper man sådant!
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1955
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:24
Ort: Eskilstuna

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » mån 17 jun 2013, 12:27

Du,det finns som kanske väntat två skolor där.
För egen del anser jag det enklare med ett rörslutsteg,å det kanske av förståeliga skäl då en dito maskin blir enklare att göra helröris av.
Historien e fylld av mindre lyckade lösningar där man installerat preamp rör för sakens skull. Titta tex bara på Musicman RD. Där sitter en preamp noval som går sk starved plate. Anodmotståndet e rent av gigantiskt (4.7M Ohm) i den enda ambitionen att få ETT enda gainsteg att dista. Lugnt sagt inte direkt den mest eftertänkta av idéer med dagens ljudideal i minne.

Å appropå MM så är väl de en kvittens om ngt på att ngr av de rörhybrider som sett dagens ljus faktiskt uppskattas. Även jag skriver under på att en MM har ett rent fantastisk cleanljud.
Men..
Jag lirar mkt mkt sällan,eller närmast aldrig,helt cleant.

Iom det är det vid det här laget ett antal rörhybrider som sett dagens ljus som helrörisar ute i verkstan min. Allt från gamla Roland Bolts till div Peaveys mm.
Å många ggr utgör de en både bra och billig grund att bygga ngt eget av. Kanske framför allt -80tals varianterna som ofta e försedda med mkt kraftigt överdimensionerade trafos framför allt.

Ibland e dem även försedda med lite halvt om halvt obskyra slutstegsrör vilket som jag ser det e en stor fördel. Fördel ur perspektivet att om man vill låta som alla andra...skaffar man en Marshall.
Du vet...lite som att det e bara fula killar som har tonade rutor på bilen,vi andra skäms inte för att synas :wink2:

Två av de mer lyckade varianterna i mitt tycke som jag smitt ihop där e...å ena sidan just en Roland Bolt. Den minsta av dem på "30w" som arbetar med ett par 7591 i arslet. Helt fantastiska slutrör i min mening,å som nytillverkas igen. Bra skit,som en gyllene medelväg mellan EL34 å 6L6 ungefär. Ser ut som ett par 5881 som krympt i tvätten,rejält,å lika förbannat anges till 19w styck.

Den andra e en gammal Klemt B30. En maskin som arbetar med EL504 som slutrör...å även den en maskin som blir väl så högljudd. Även i det fallet,i lika med DA´n ovan,gjorde jag en "Orange" i måtto av två gainsteg som drev fasvändaren stenhårt..å resultatet vart i min mening mkt mkt lyckat.
Det fina i kråksången med B30´n,bortsett från dess ljud,att den dels ser så oskyldig ut...å vad vidare e är rent ut sagt pisslätt rent fysiskt. En topp med så mkt drag i skrotet..som väger in på sketna 8kg!
Bra skit!
På riktigt.

Dan Armstrong maskinen ovan e då lite...annat. Dels det att jag till GRAD iaf försökt tänka på att kapa i maskin så lite som bara möjligt i ambitionen att skapa rocknroll sound. Det e iom det som rörpreampen e gjord som en form av "piggyback". Dvs,demonterar man rörpreampen å byter ngr av skjutpottarna samt lägger om ngr kablar så har man en originalare igen.
Sen..100w e dock 100w.
Handen på hjärtat e MIN uppfattning idag att den idealiska scenförstärkaren,vilket e mitt primära fokus,för rock osv på mellan 30 å 50w. 100w e i min mening rent overkill..
Men. De e vad de e,å då gäller det att se spelreglerna för just det...vad de e.

Skall bli intressant att driva detta projektet de sista metrarna i hamn. Framför allt eftersom jag aldrig tidigare blandat kiselteknik å rör på detta sättet. Det värsta som kan hända e ju att idén min med att "återanvända" den aktiva EQ´n faller,å isf så får jag ju byta ytterligare ngr av pottarna så det blir en konventionell 3 bandad stack av det.
Meen...vi börjar i rätt ände. Har bara en magkänsla av att detta kan bli riktigt bra.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » tis 18 jun 2013, 02:35

Bild

...there´s nothing like the smell of fresh e-lytes in the mornin.... :thumbup: :mrgreen:


Återstår att få skrotet att ryta.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » fre 21 jun 2013, 13:24

...å se det har inte varit resultatlöst då,utan den gamle ärrade krigaren har nått stadiet där den ryter.
Riktigt betänkligt bra rent av.

Poängen e den att sett ur ett "rörperspektiv" e detta ju bara en 2 stegare. Dvs att resp kanal bara använder 2 förstärkningssteg i rörpreampen innan signalen leder ner mot den aktiva EQ´n för att därefter gå genom ngr recoverysteg innan den träffar fasvändaren/PI´n.
Det ger för handen att soundet i maskin e ganska...."gammaldags",vilket ligger helt i linje med min tanke med bygget. Det som däremot kommit att visa sig som en mycket positiv bieffekt är att maskin har en närmast helt otrolig kapacitet till ton!
Slår man an strängarna så hänger tonen mkt mkt länge UTAN att man har helvetesdisten från Svenljunga med i receptet. DET var inget jag hade räknat med kan jag säga!

Bild

Meeeeeeen...mukke signalkabel ToF den där preampen blir ´e..... Såpass att jag grunnar på om man kunde hitta på ngn bättre lösning rent av. Förstå mig rätt,för kablaget e buntat vettigt osv...å försett med gummigenomföringar mm,så att rent praktiskt e det nog allt det kan vara i så måtto,men...det ÄR mycket fast installerade signalkablar-med allt det medför.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » fre 21 jun 2013, 19:41

Bild

...för första ggn på mkt mkt länge... Så ser den ut i aktivt läge iaf! Låter riktigt bra,men jag har problem med störningar som jag får hantera.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » tor 27 jun 2013, 09:17

Bild

Ser vi ett primo exempel på hur fantastiskt väldesignade dessa maskiner är. Eller inte...
Muttern i bild leder rakt i jord. Löd turret´en intill ser ~560VDC under last,mer under uppvärmning,å avståndet dem emellan e ca 2.5mm. Jo tjena!

Bild

De sk slaveutgångarna,de jacken har pensionerats till förmån för pottar. I detta fallet en master,en sk PPIMV pott(alltså en övergripande volym),samt en presence pott. Det hela fungerar precis som tänkt.

Bild

Å såhär ser det ut invändigt med piggyback rörpreampen installerad. Den kan alltså till fromma för alla originaltalibaner demonteras vid behov eller om man ngn dag helt enkelt önskar. Ordning å reda e där iaf..
Inga extra hål e gjorda för att installerad varken det chassiet eller dess basplatta,utan den sitter i extra stands monterade på de stands i sin tur som håller komponenterna till den aktiva EQ´n. Själva den PCB´n.

Bild

Å jodå. Efter att ha hanterat allt från avskärmningsproblem till regelrätta tweaks to ryter den allt,å den ryter STYGGT åxå! Ärligt sagt till den grad att jag är direkt förvånad över resultatet/utfallet.
Tvåkanalig som ni förstår..å den rena kanalen kan dras till ett försiktigt bluesspräck...medans gainkanalen tar vid ungefär där clean slutar,å gainkanalen kan i sin tur ledigt dras in i hårdrocks territorium. Iom att den e byggd som den e relativt enkelt att styra med en AB-Y box från golvet om man vill.

Hur låter den då? Jaaa...på ett annat forum beskrev jag att om man tänker sig en 100w JMP superlead...fast med mera grit/distortion...å med mera headroom...å med mera spänst samt med en MYCKET mer välfungerande tonstack samt presence..så har man det ungefär.
För old school rock en i mitt tycke mkt mkt trevlig maskin!

Bild

Åsså "the business end of things". Ordning å reda liksom.. Nu,med de sista tweaksen gjorda,känns det safe att installera en omgång nya rör,så så får det bli.
Känns ju annars närmast lite löjligt att stanna vid att INTE byta iom att precis allt annat i maskin e friskt å fräscht.

Totalt sett e jag mkt nöjd,men det jag sannolikt kommer minnas mest av detta bygget e nog ändå alla fabriksmissarna-å de e många.

Återstår att få till ett skydd för slutrören baktill,men annars e den att betrakta som färdig i min mening.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Forsman » tor 27 jun 2013, 10:06

:like:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Bananskalle » fre 28 jun 2013, 11:08

Jag har under mina 5+ medlemsår på diskant aldrig ens tittat i rörforat. Det har aldrig funnits någon anledning då jag bor i lgh och inte kan micka upp stärkare utan att bli dödsnazistförklarad och vräkt.

Efter att ha läst flertalet av dina informativa och lyxiga (många bilder) trådar, Racing, så vill jag inget annat än att handla några gamla tyska rörstärkare plus den här Armstrongen av dig.

:shock: :shock:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » fre 28 jun 2013, 11:30

@ Forsman
*lyfter på hatten* ;) Vi får nog sätta en av maskinerna i händerna på dig nån dag. Du e såpass flink i fingrarna att det utan tvekan hade varit värt det.


@ Banan.
Tack,antar jag :mrgreen: . Nää...men det e väl kul om man kan göra ngt så relativt sett tråkigt som teknik lite underhållande att läsa om.? Innebär ju att om man har ett iaf någorlunda underhållande skrivspråk å folk tycker det e intressant så ger det ju all möjlighet i världen att få dem intresserad-iaf lite-av det som finns under skalet å se...det e ALLTID bra.
Ger om inte annat större förståelse för oss tomtar som e nere med HELA skallen under skalet å lever rövare.
Så..
Tack :punk:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav HRJ » fre 28 jun 2013, 16:26

Alltid ett nöje att läsa!
Även om man(jag) fortfarande knappt förstår hälften...

Men en dag så! :big:
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: En historia om en alldeles vanlig mycket ovanlig förstär

Inläggav Racing » lör 29 jun 2013, 14:06

Jafan Richard!
E bara en tidsfråga... :shock:

Lekt å lattjat lite med denna maskin de sista dagarna å..den blev fan bra asså. RIKTIGT bra för "old school" rock!
Å de 100 watten..känns kanske framför allt i maskinens förmåga till "spänst". En vara den har i överflöd försiktigt sagt.

Så japp.
E mkt mkt nöjd med utfallet av denna.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Reklam