• Reklam

Music Man HD410, mysko

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Music Man HD410, mysko

Inläggav Lelle » fre 28 jun 2013, 10:54

Postade på gitarrforum men inget svar så då försöker jag här.

Det är andra gången jag har en sån här i famnen.
Det som killen beskrev låter mysko i mina öron. Han har haft problem med att högtalarelement gått sönder och har bytt ut alla. Han beskriver det som att det kunde börja låta distat. Och nu när han spelar blir elementen heta så att det knappt går att ta på dom. Han brukar spela på 4 på mastervolymen.
När jag kollade hur elementen var kopplade såg jag att ett av dem hade felvända poler och alltså låg i motfas. kollade också bias som är lätt justerbar på dessa med en pot. (IC i försteget) Biasen låg på dubbla värdet.
Vad skulle kunna göra så att element blir heta? Kan de bli det normalt?
Hur påverkar den för höga biasen det hela?
Att elementen verkligen var trasiga kan man ju undra. Ska fråga honom om han har dom kvar.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Reklam

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Racing » fre 28 jun 2013, 11:38

Ja. Låter lurigt.
Min instinktiva reaktion e att de inte pallar effekten helt enkelt. Å japp...det spelar ingen roll om de e originalelementen. Även element åldras varför man brukar säga att om element-en ifråga har tex 20år på nacken av aktivt användande så reducera effekttåligheten med hälften ungefär.

Bias så.
Ptja..vad vill du jag skall säga? Justera skiten dit det hör hemma helt enkelt.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Lelle » fre 28 jun 2013, 12:36

Racing skrev:
Bias så.
Ptja..vad vill du jag skall säga? Justera skiten dit det hör hemma helt enkelt.

Ja jag justerade naturligtvis. En av mina frågor var varför element blir heta, de nya alltså. Jag spelade på den ett tag och och de blir inte varma. Killen spelar odistat på en moderat ljudnivå. Låter som en gåta för mig. Undrade lite huruvida den för höga biasen och eller det polvända elementet kunde inverka.
Senast redigerad av Lelle fre 28 jun 2013, 12:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav *DNS* » lör 29 jun 2013, 08:07

Två element i motfas är ju i princip en akustisk kortslutning och det kan ju ge upphov till höga strömmar utan att det låter högt.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Lelle » lör 29 jun 2013, 11:21

*DNS* skrev:Två element i motfas är ju i princip en akustisk kortslutning och det kan ju ge upphov till höga strömmar utan att det låter högt.

Fick svar av en kille på Ljudbojen att en D-kopplad förstärkare med för hög bias kan ge självsvängningar på en hög frekvens i slutsteget som kan göra att elementen går varma. Hört nåt om det?
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Racing » lör 29 jun 2013, 14:04

Om de rent fysiskt blir varma skulle jag misstänkt utgångstrafon.
Om du har internt överslag kan den läcka DC rakt ut i högtalaren.

Gör som så att du vrider ner ALL signal in mot slutsteget...åsså mät med din DMM på resp utgångstapp mot jord. Där skall icke finnas en endaste volt i det läget.
Finns det tex 10 eller 20VDC e OT´n kass.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Lelle » lör 29 jun 2013, 16:49

Räcker det att mäta över högtalarutgången? Där finns ingen DC iallafall.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Racing » lör 29 jun 2013, 20:53

Ja. Det räcker att mäta över högtalarutgången förutsatt att jorden för den e dragen i chassie,på ena eller andra sättet.(tex som funktion av kopplad NFB)
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Lelle » tis 23 jul 2013, 19:05

Ja nu har den bränt ett par element igen... två av fyra. Det ena är avbrott i och det andra visar en halv ohm.
Ägaren beskriver det som att han spelade på den några minuter någorlunda högt, och sedan tystnade den några sekunder för att åter låta, men med en viss dist på låga frekvenser, och elementen heta.
Kan det vara nåt annat än utgångstrafon? Att det blir momentan koppling mellan primär och sekundär pga vibrationer eller nåt? Finns ingen dc på utgången nu iaf.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Music Man HD410, mysko

Inläggav Lelle » ons 24 jul 2013, 12:57

Detta svar fick jag på Hoffman forum. Nån som kan bedöma om han vet vad han talar om? Enligt hans mening så kan inte en öppning mellan primär och sekundär bränna högtalarna. (Nya element är Jensen JCH 10/35)

> short circuit from primary to secondary

That should not be fatal to speakers.

Short from B+ to one side of speaker winding.

One end of speaker winding is grounded, and speaker winding has very low DC resistance (<1 ohm). So about 7/8 of any DC current from B+ goes through winding, not speaker.

What is the most current that B+ can supply? 130 Watt output, say 240 Watts of DC from B+ normally, so 0.34 Amps steady-state. A transformer can maybe supply 10X rated current into a short. 3 amps.

7/8 of that 3A in OT speaker winding, 1/8 in speaker. 3/8 or 0.375 Amps in speaker. 0.375A^2*8r is 1.13 Watts of power in the speaker. A "130 Watt" speaker array can stand 1.2W forever.

Assume a *second* defect. OT speaker winding has gone open. All the 3 Amps possible from B+ flow in speaker. 3A^2*8 is 72 Watts of heat in the speaker. A "130 Watt" stage-speaker array "should" survive 72W for many seconds, though if DC the huge excursion will stretch the surround and just-maybe jump the voice coil out of the gap. It is also a race between speaker damage and melt-down of the Power Transformer supplying 10X its rated output.

So it could happen; but I'm real doubtful on the chance of two different faults (short P-S and open S) and in an amp which often works fine.

> amp suddenly got silent for three seconds or something and then sounded again, but with distortion at low frequences. And the speakers were hot!

Something is going on, but I don't have a glimmer.

The 3-second silence, then part-life, ought to be a clue, but I'm blank.

I assume the speakers are good hi-power jobs. (I've seen 100W amps with $30 30W speakers installed thoughtlessly then blown.)
Senast redigerad av Lelle ons 24 jul 2013, 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam