• Reklam

Konstigheter med min rörtopp.

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » tis 16 jul 2013, 12:34

Hej jag är ny här på forumet så jag hoppas att jag har gjort allt rätt!
Men jag har en fråga angående min rörtopp av modell Randall RH50t. Det finns två distade kanaler och en ren kanal, jag stod och spelade på den rena kanalen och när jag bytte till den distade kanalen så blev allt tyst. Jag provade att starta om hela förstärkaren, men det ända som funkar nu är den rena kanalen, dvs distkanalen är helt tyst bara. Vet någon vad jag ska göra? Jag har haft förstärkaren i knappt 2 år, rören kan väl inte ha gått sönder bara sådär?

Väldigt tacksam för hjälp!
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23

Reklam

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » tis 16 jul 2013, 12:58

Inga ideer? :S
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav afex121 » tis 16 jul 2013, 14:28

Det är nog någon av förstegrören som måste bytas och det är inget ovanligt.
HOMER: Son, when you participate in sporting events, it's not whether
you win or lose.... it's how drunk you get.
Användarvisningsbild
afex121
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 21:00
Ort: Stockholm

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » tis 16 jul 2013, 16:20

afex121 skrev:Det är nog någon av förstegrören som måste bytas och det är inget ovanligt.


Jaha okej, då kommer frågan är det lätt att göra det själv? Jag har läst lite om biasjusteringar hit och dit, men måste det även göra ifall jag sätter dit exakt likadant rör? Om jag måste lämna in den, vad är ett bra pris då? har fått ett bud på 1500-2000kr för att byta alla rör (ink kostnaden för rören)
Tack på förhand!
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav afex121 » tis 16 jul 2013, 16:31

Bollklas skrev:Jaha okej, då kommer frågan är det lätt att göra det själv? Jag har läst lite om biasjusteringar hit och dit, men måste det även göra ifall jag sätter dit exakt likadant rör? Om jag måste lämna in den, vad är ett bra pris då? har fått ett bud på 1500-2000kr för att byta alla rör (ink kostnaden för rören)
Tack på förhand!


Förstegsrör är billigare och behöver inte biasjusteras. De brukar kosta mellan 100-400kr per styck.Det är slutstegsrör som är dyrare och måste biasjusteras i de flesta stärkarmodeller.
Förstegsrör går att byta själv ganska enkelt, var bara försiktig och kolla manualen och även youtube-klipp först.
HOMER: Son, when you participate in sporting events, it's not whether
you win or lose.... it's how drunk you get.
Användarvisningsbild
afex121
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 21:00
Ort: Stockholm

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » tis 16 jul 2013, 16:39

afex121 skrev:
Bollklas skrev:Jaha okej, då kommer frågan är det lätt att göra det själv? Jag har läst lite om biasjusteringar hit och dit, men måste det även göra ifall jag sätter dit exakt likadant rör? Om jag måste lämna in den, vad är ett bra pris då? har fått ett bud på 1500-2000kr för att byta alla rör (ink kostnaden för rören)
Tack på förhand!


Förstegsrör är billigare och behöver inte biasjusteras. De brukar kosta mellan 100-400kr per styck.Det är slutstegsrör som är dyrare och måste biasjusteras i de flesta stärkarmodeller.
Förstegsrör går att byta själv ganska enkelt, var bara försiktig och kolla manualen och även youtube-klipp först.


Okej vilken lättnad! Jag har 4 st ECC83(enligt muskaffären) men av vilket märke vet jag inte, jag har hört att JJ är bra och efter en snabb research på google hittade jag denna länk, tror du att det blir bra? Jag spelar främst metal.

http://www.thomann.de/se/jj_nn003_roehre_ecc83s.htm

Tack så mycket för all hjälp! Jag får väl ta med min händiga far och titta lite! Återigen tack!
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Nilo » tis 16 jul 2013, 17:06

JJ är de bästa nyproducerade rören enligt mig. förstegsrören behövs som sagt inte justeras, det är bara att dra ur det gamla och sätta i det nya.

Däremot måste jag säga att 1500:- är ett bra pris för att byta alla rören till nya JJ's och biasjustera. Bara slutstegsrören (ett matchat par EL34 för 50w stärkare) kostar ca 600:- här i sverige. Banzai i tyskland är billigare och har ändå bra matchning, men det tar ju lite längre tid att få hem rören då.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » ons 17 jul 2013, 14:06

Nilo skrev:JJ är de bästa nyproducerade rören enligt mig. förstegsrören behövs som sagt inte justeras, det är bara att dra ur det gamla och sätta i det nya.

Däremot måste jag säga att 1500:- är ett bra pris för att byta alla rören till nya JJ's och biasjustera. Bara slutstegsrören (ett matchat par EL34 för 50w stärkare) kostar ca 600:- här i sverige. Banzai i tyskland är billigare och har ändå bra matchning, men det tar ju lite längre tid att få hem rören då.


Tack för all hjälp! detta betyder att jag kommer undan med 400kr istället för 1500-2000kr! men nu vet jag också att ifall jag ska byta alla rör i framtiden så har jag en billig och duktig tekniker! :smile:
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav valvetubes » sön 28 jul 2013, 13:00

Thomann testar inte sina rör som tex Karltone och Watford gör. Jag köpte en LC30 med nya rör och två var kass från början. Electro Harmonix köpta på Thomann, för de var billigast. Frakten från UK är inte dyr heller. Finns även HotRox att kolla in. Det är värt att lägga på en tia och få testade rör som fungerar.
Användarvisningsbild
valvetubes
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:49

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » tis 26 nov 2013, 19:56

afex121 skrev:Det är nog någon av förstegrören som måste bytas och det är inget ovanligt.


Nu när jag äntligen har köpt 4st nya förstegsrör och bytt ut dom, så är det fortfarande samma problem! :( vad kan vara fel tror ni? några ideer? nått man kan göra själv, och vad kostar det att lämna in? Mvh Jocke
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23

Re: Konstigheter med min rörtopp.

Inläggav Bollklas » ons 04 dec 2013, 17:20

Allt fungerar nu konstigt nog! Jag skruvade upp toppen för att kolla ifall jag såg något konstigt, samt kopplade i och ur alla kontakter, så att de va väl glapp någon stans! :punk:
Bollklas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 16 jul 2013, 12:23


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam