• Reklam

Fender blues deluxe vs Peavey classic 30 med pedaler

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Fender blues deluxe vs Peavey classic 30 med pedaler

Inläggav ren » fre 27 sep 2013, 11:49

Hallå,
Jag har tänkt köpa min första rörförstärkare och behöver lite råd.
Har lyssnat på Fender Blues Deluxe i fortsättningen kallad BD
http://www.thomann.de/se/fender_reissue ... ncombo.htm
och tycker om dess rena ljud och den lilla skillnaden mellan kanalerna, båda hanterade pedaler bra.
Provade samtidigt en Hot rod deluxe III som har 2 gainlägen, vilka känns krystade och hanterar pedaler sämre än BD i gainläge. Dess rena ljud är inte lika varmt eller kompakt och tight som BD.

Så BD'n ligger bra till och mina funderingar är om Peavey Classic (PC i fortsättningen) skulle vara ett lika bra alternativ, den fördel som jag kan se är att det PC'n dels är lite billigare ny och att det finns ett gäng på blocket vilket skulle innebära att jag skulle kunna köpa på mig ett gäng pedaler innan jag når upp till kostnaden av en BD.

Det kan också vara så att PC'n inte är lika högljud som BD'n och att rören ev. skulle få jobba lite mer, men det vet jag inte och behöver erfarenhet från er. Vi repar i en trång källare där både BD och PC kommer att tvingas ner i volym och hittills har vi inte fyllt några hockeyhallar utan live spelningarna har ägt rum i mindre lokaler. Men om det är någon avgörande skillnad mellan 30 och 40 watt kan jag inte säga.

Jag har tänkt mig använda pedaler för att kunna spela allt från Steppenwolf, Ledin, Green Day, Ramones till Rammstein / Metallica i bandet. Så jag behöver komma åt lite varianter i ljud.

Personligen gillar jag bäst tidiga ACDC med Bon Scott, Lynyrd Skynyrd, Blackberry Smoke och använder enbart Gibson SG med 490/498 samt 57 Classic. Jag har inget behov av att spela dödsmetall eller ultra distad musik.

Ni som har eller haft någon av dessa tillsammans med pedaler, låt mig få veta era erfarenheter, gärna med typ av musik.
Oerhört tacksam för era åsikter, det är väldigt lätt att gå vilse känns det som.
ren
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 sep 2013, 11:37

Reklam

Re: Fender blues deluxe vs Peavey classic 30 med pedaler

Inläggav edvin medvind » fre 27 sep 2013, 12:28

Jag har en FB + pedaler, har ingen erfarenhet av PC men var i din situation och valde också mellan de två. Jag har inte ångrat mitt val. EN gång fick jag hjärnsläpp och sålde min FB och köpte en Orange Rocker 30.
En vecka senare hade jag köpt en ny FB. En reissue denna gång. Men den har jag fortfarande.
Ja den spelar skithögt. Men den funkar ju kanon tycker jag.

Jag använder en RAT-pedal som är världens bästa pedal. Låter sådär i sin ensamhet men funkar kanon i bandsituation. För lite mer dist har jag en Mudhoney.
Med detta fixar FBn alt från Fender-rent till Indie dist. Den fixar nog inte metal, men vem håller på med det ändå?
Användarvisningsbild
edvin medvind
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1786
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:38

Re: Fender blues deluxe vs Peavey classic 30 med pedaler

Inläggav ren » lör 28 sep 2013, 11:46

Det låter som en sak jag också skulle kunna göra :)
är det en sån här ? http://www.youtube.com/watch?v=Grol8Vr84o8

Slår nog till på en Fender

Tack för infon :thumbup:
ren
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 sep 2013, 11:37


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam
cron