• Reklam

Hagström 210 Bass Modifikation.

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Hagström 210 Bass Modifikation.

Inläggav Dregel » tor 14 nov 2013, 21:00

Hej!

Jag har en gammal Hagström 210 Bass förstärkare som jag älskar att spela på med min Bas, men eftersom jag är i behov av en gitarr förstärkare och inte har råd med en för tillfället så tänkte jag modifiera denna förstärkaren lite.

Tanken var att installera en omkopplare som växllade mellan två olika par kondensatorer, de två kondensatorerna som är anslutna till "Filter" potentiometern.
Original kondensatorerna för bas läge och mindre kondensatorer för gitarr läge.

Jag har nu experimenterat lite med olika kondensatorer innan jag genomför modifikationen men jag tycker inte att det blir någon större skillnad.

Någon som kan peka på något som jag missar här?

Princip skiss: http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... Hag210.jpg

R5 - "Filter" potentiometer.
C4, C5 - Kondensatorerna jag experimenterat med.

All hjälp uppskattas!
Dregel
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 14 nov 2013, 20:45

Reklam

Re: Hagström 210 Bass Modifikation.

Inläggav Mrcool » tor 28 nov 2013, 14:35

Jag tror du skall prova att ändra kondensatorerna C8 - C10 , börja med C8 kanske 22nF
Mrcool
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 12:08

Re: Hagström 210 Bass Modifikation.

Inläggav Racing » fre 29 nov 2013, 13:31

Väl talat.

Byt sedan R1 till 22k-33k. Byt R4 till 220k. Byt C1/C7/C9 till 4.7uF rakt över.Så...så får du lite mer fjong i grejerna för gitarrbruk.

Kolla B+ så det ligger strax över 300VDC vid första e-lyt,C12. Slå om din DMM till AC å kolla ripplet. Är det mkt mer än 5VAC så byt..ersätt med vanliga axialer och byt då även de båda lytarna märkta C11. Fysiskt känn på lytarnas utsida om de blir det minsta lilla varma. Gör dem,så byt.

Resistorerna och smålytarna för katodavkopplingen e kaffepengar. De lite större kannorna skall du se som ca 40:-/st. Räcker utmärkt med lytar specade för 350VDC isf. 50uF används inte längre,ersätt med 47uF-om det behövs. (Vilket det oftast gör i en så gammal maskin)
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Hagström 210 Bass Modifikation.

Inläggav Dregel » lör 07 dec 2013, 21:50

Tack så mycket för svaren!

I väntan på svar i denna tråden så fick jag för mig att testa med något så enkelt som att sätta en kondensator efter R1 och se vad för skillnad det gjorde, och vipps så var resultatet klart godtagbart för gitarrbruk på den ingången!
Exakt kapacitans värde på kondensatorn kan jag inte minnas nu dock.
Så nu kan jag köra gitarr i ingång ett och bas i ingång två, helt klart så har förstärkaren fortfarande tydliga bas egenskaper men då jag personligen gillar mycket bas och dov klang på min gitarr så är jag helnöjd med denna enkla mod, och som sagt så är det en tillfällig lösning tills jag kan skaffa mig en hyfsad gitarr förstärkare någon gång i framtiden!
Och jag är jävligt nöjd med att jag fortfarande kan använda den till basen utan att ha komprimerat den sidan av ljudet alls!
Men det kan kanske vara en ide att, som Racing skriver, byta ut R1 till en lite mindre resistans och få ytterligare lite mer skjuts på "Gitarr ingången".

För övrigt så är förstärkaren nyligen övergången och alla elektrolyterna är nyligen utbyta.
Dregel
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 14 nov 2013, 20:45


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam