• Reklam

Modda eller sälja

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Modda eller sälja

Inläggav HRJ » tor 07 aug 2014, 17:23

Hej Bullen!
Jag var nere och letade efter en annan pryl i källaren och hittade min Tandberg Model 2 som jag använde som liten förstärkare hemma innan jag läste på om elsäkerhet osv.
Då är ju frågan vad man ska göra med den, den kan förvisso stå kvar i källaren eller så gör man något vettigt av en.
Är det värt att lämna iväg till någon rörpulare i Stockholmstrakten, eller kostar det mer än det smakar?
Alternativet är väl att man säljer/byter den mot något annat mer användbart. Any takers?

Den är ju rätt söt men kanske inte värt att bli electrocutad liksom...
Bild
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Reklam

Re: Spotta eller svälja

Inläggav *DNS* » tor 07 aug 2014, 19:39

Är det DIN -utgångar?
Är det DAT?
Är det ditt?
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Modda eller sälja

Inläggav nMan » tor 07 aug 2014, 19:54

Har det dött?
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Spotta eller svälja

Inläggav HRJ » fre 08 aug 2014, 07:50

*DNS* skrev:Är det DIN-utgångar?
Är det DAT?
Är det ditt?

Mitt, skralt med utgångar så ingen DIN-utgång vad jag kan minnas i huvudet. Kan släpa fram den och checka vid tillfälle.
Under tiden tittar vi på en bild tagen från det världsomspännande nätet.
Bild
Vill minnas att jag fräckt stal tåtarna till den interna högtalaren och löddade på en tele-kontakt till fyrtolvan... :approve: :? :shock:

nMan skrev:Har det dött?

Nej den funkade prima när jag ställde undan den, men det är väl ett par år sedan.
Senast redigerad av HRJ fre 08 aug 2014, 07:52, redigerad totalt 1 gång.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Modda eller sälja

Inläggav Reckless Mike » fre 08 aug 2014, 08:11

Borde inte någon rörtaliban på Ljudbojen kunna bli alldeles våt i byxorna av den där?
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Modda eller sälja

Inläggav nMan » fre 08 aug 2014, 08:51

Reckless Mike skrev:Borde inte någon rörtaliban på Ljudbojen kunna bli alldeles våt i byxorna av den där?

Owe och Zven är sugna. Racing är tyvärr bara en noby..
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Sv: Modda eller sälja

Inläggav HRJ » fre 08 aug 2014, 09:23

Det trollas ju bara på Bojen..
Nämen ni har väl antagligen rätt, tänkte börja här ändå.
Det kanske finns nån synth man kan ha istället, det brukar ju komma såna förslag. Eller köp en Mac. Eller ett inlägg från en toalett någonstans i Sverige. Eller en balkong i Gbg eller Turkiet. Möjligheterna är oändliga.
Tänk på rullbandaren dom en conversation piece.
Vi måste omfamna vår inre Chaan och tänka utan begränsningar i våra konversationer.
Nu har jag skitit klart.
Det får bli Bojen..

Bild
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Modda eller sälja

Inläggav nMan » fre 08 aug 2014, 13:11

Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Modda eller sälja

Inläggav Reckless Mike » fre 08 aug 2014, 13:15

nMan skrev:Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?

Ja, har jag ju sagt!
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Modda eller sälja

Inläggav nMan » fre 08 aug 2014, 16:08

Reckless Mike skrev:
nMan skrev:Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?

Ja, har jag ju sagt!

Jag tycker det är fördjävligt!
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Sv: Modda eller sälja

Inläggav Reckless Mike » fre 08 aug 2014, 16:10

nMan skrev:
Reckless Mike skrev:
nMan skrev:Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?

Ja, har jag ju sagt!

Jag tycker det är fördjävligt!

Jaha...
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Sv: Olla eller dreja

Inläggav *DNS* » fre 08 aug 2014, 18:08

Reckless Mike skrev:
nMan skrev:
Reckless Mike skrev:
nMan skrev:Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?

Ja, har jag ju sagt!

Jag tycker det är fördjävligt!

Jaha...


Ni är alla olika!
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Modda eller sälja

Inläggav fissmoll » fre 08 aug 2014, 19:36

nMan skrev:Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?


Ja. Olika normer gäller för olika medlemmar.

Fin bandare.

Funkar den eller vågar du inte strömsätta den?
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Modda eller sälja

Inläggav nMan » lör 09 aug 2014, 00:14

Kuknorm ville säga julbord på min telefon. Bara så ni vet. Håll koll på era utekatter...
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Modda eller sälja

Inläggav fissmoll » lör 09 aug 2014, 00:28

nMan skrev:Kuknorm ville säga julbord på min telefon. Bara så ni vet. Håll koll på era utekatter...


En 8:a Maker's Mark tror jag är det du behöver just nu.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Modda eller sälja

Inläggav nMan » lör 09 aug 2014, 07:00

fissmoll skrev:
nMan skrev:Kuknorm ville säga julbord på min telefon. Bara så ni vet. Håll koll på era utekatter...


En 8:a Maker's Mark tror jag är det du behöver just nu.

Bourbon? Jag lär inte behöva det just nu i alla fall.. :dead:
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Sv: Modda eller sälja

Inläggav HRJ » sön 10 aug 2014, 01:47

fissmoll skrev:
nMan skrev:Jag tycker ändå frågan kvarstår - gäller olika normer för olika medlemmar?


Ja. Olika normer gäller för olika medlemmar.

Fin bandare.

Funkar den eller vågar du inte strömsätta den?

Tack.
Tror det.
Har inte vågat testa, kanske imorgon.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Modda eller sälja

Inläggav Racing » mån 11 aug 2014, 12:09

Rickard.
Var alltid försiktig i dessa lägen. Uttorkad gammal elektronik kan verkligen vara farligt. På allvar.

Vidare är en mkt mkt billig försäkring att du iaf byter ut nätsladden mot en med skyddsjord. Ta bara en nätsladd till en dator eller vad fan som helst,klipp av ECE anslutningen å skala fram vad du behöver.

I den vevan,jag vet ju att du iaf inte har tummen mitt i handen,var medveten om två saker.

1/ Enl lag skall skyddsjorden vara fastsatt i en punkt avsedd därför. Ingenting annat får vara anslutet till denna punkt.
2/ Vid installation av fast nätsladd skall alltid kabeln som utgör skyddsjorden vara den som är längst. Eller iaf den som är fäst närmast där kabeln går in i chassiet. Anledningen e jätteenkel. Om mot all förmodan ngn tex slår omkull maskinen och kabeln fastnar osv osv osv så skall det absolut sista som släpper från maskinens chassie vara just skyddsjorden.

Ett enkelt tips att ta till sig,om du nu vill försöka själv,e att du tillverkar en mkt enkel "limiter". Återigen nätkabel...å på en stadig bit planka eller liknande installerar du en helt vanlig lampsockel.
Skruva i en vanlig 60w glödlampa....å slå på maskin. Lampan fungerar nu som limiter,vilket gör att gamla elektrolyter osv får en mjukstart.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Modda eller sälja

Inläggav HRJ » ons 13 aug 2014, 08:42

Tack Jesper!
Bra tips, ska prova det när jag får tummen ur och släpar fram den. Lampan ska sitta i serie med bandaren, right?
Till frågan så, är det värt att lägga tid och pengar på att göra något åt den eller ska man satsa på någon enklare byggsats.
Eller köpa färdigt?
Vem i den här byn tror du kan vara intresserad av att skruva med den?
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Modda eller sälja

Inläggav Racing » ons 13 aug 2014, 23:00

Gamla rullisar betingar inga jättepengar rent generellt Rickard. Fact of life.

Så jag svarar som så att det beror helt på vad du skall ha en maskin till. Vet ju mellan tummen å pekfingret vad du lirar,å jag hade nog sagt som så att kika på en push/pull maskin (dvs 18w å uppåt) som du förser med PPIMV. Med PPIMV´n på plats kan du lugnt använda maskin hemma med bibehållet häng. Bra skit.

Å handlar det om dels att lära å dels ekonomi så e ett tips att du kikar tex på en gammal Geloso eller liknande nere i Holland framför allt. Av ngn anledning kan de enklare modellerna (18w tex) ofta fås ganska billigt där. Vi snackar typ en 1000:- i inköp. På det skall det renoveras å moddas,men det e välbyggda grejer av mkt mkt hög kvalitet. LÅNGT mkt mer än det du kan köpa idag.. Å för den tusingen får du en kmpl maskin. Förvisso för PA bruk,men..who cares liksom..skall ju byggas om iaf.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Modda eller sälja

Inläggav Racing » ons 13 aug 2014, 23:01

Å fö ja.
Lampan,som limiter,skall alltså sitta installerad så den ligger i serie med nätanslutningen till maskin. Finns en tråd med bilder om detta på Bojen just nu. Kika där...
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Modda eller sälja

Inläggav Racing » tor 14 aug 2014, 12:58

Rickard.

Bild

Det där har jag byggt ngr små enkanalare av vid detta laget. Tar hem dem från BeNeLux,Tyskland eller Italien. Alltid i "trasigt" skick. Man ger mellan 500 å 1000:- för dem plus frakt.
Invändigt e det byggda så "amatören" klarar att fatta vad som gör vad bara genom att titta och ha basal grundkunskap.

Bild

Väldigt basic,å det kanske e just därför de kommer att låta så förbannat bra. Inge tjafs,inge trassel. Det hör till saken att det fanns en tid när Italiensk elektronik betraktades som ngt av det bästa du kunde hitta. Bortse nu från det Hagström osv importerade i form av DNS och FBT (vilka fö går att få ordning på dem med,de e bra mkt bättre ur hardparts perspektiv än deras rykte). John Gelosos produkter var en del av det som var det bästa man kunde hitta,och mannen var inte helt oförrätt betraktad som ett elektroniskt geni.

Att bygga sig en enkel "arton wattare" (de blir på mer när allt serveras som det skall) med en sk PPIMV pott gör att du får ett mkt litet och kraftfullt paket som iom PPIMV´n kan användas även i vardagsrummet med bibehållet häng.
Anledningen e just det med PPIMV´n. (Googla om du inte vet)

https://www.youtube.com/watch?v=gms2jhlHQr8

I klippet använder jag en jag byggt innan,en Geloso 3215,som då i stort är samma förstärkare som den Geloso 1020 på bilderna ovan. Storleken hajar du när du jmfr med den Echolette låda som den lilla gröna förstärkaren står på. Lådan e en normal 212a.
Dessa maskiner väger med allt sagt å gjort omkring 7kg,å förser man dem med ett handtag e det ngt av det mest behändiga du kan tänka dig att frakta med sig.
Den gröne har använts på otalet gig vid detta laget. Nu senast som en av "main" maskinerna för samtliga band vid Åbro Rock. Stabilt e bara förnamnet,å som sagt..trafos mm e verkligen från översta hyllan rent kvalitetsmässigt.

Geloso är ett okänt fabrikat i Sverige vilket e synd då det verkligen ÄR så bra skit som jag påstår. Som gitarrförstärkare e det helt okänt av den enkla anledning att Geloso aldrig tillverkat ngr. Deras gamla rörisar e PA enbart.

Om du ens överväger att bygga/leka/lära själv vill jag påstå att detta e ngt av det dels bästa och dels simplaste du kan ge dig på eftersom det dessutom som sagt e såpass ekonomiskt vettigt som det e.
Rören som sitter i e ofta originalen. Mao gammal bra skit,sådant många betalar halvsvettiga pengar för att handla å installera i nyare maskiner.

En egenhet de har vad vidare är e att glödspänningen i dem oftast e likriktad till DC ut mot preampen. Ger för handen att de då blir mkt mkt tysta i tomgång.

Å e re sen så...säg bara till så assisterar jag dig gärna kring ett bygge,såväl online som IRL (när jag e i Stkhlm). Att bygga en egen maskin e både lärorikt och roligt. :punk:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Modda eller sälja

Inläggav musiknörd » tor 14 aug 2014, 22:41

Vackert :tongue: och bra låter grejerna! har den här hunnit bli tingad Jesper?
/Rickard
musiknörd
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2132
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 02:52
Ort: Växjö

Re: Modda eller sälja

Inläggav Racing » tor 14 aug 2014, 22:54

Japp.
E till Kai. :smile:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Modda eller sälja

Inläggav Racing » tor 14 aug 2014, 23:06

Men Richard.
Vill du ha en så löser vi det. De poppar upp allt som oftast till rena sketpengar nere på kontinenten.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam