• Reklam

Rörbyte orange?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörbyte orange?

Inläggav dcaprio » tis 11 aug 2015, 22:57

Hej!

På senaste tid har jag upplevt att min orange or100 tappar trycket efter en tids spelande. Den är inköpt för 1 år sedan sprillans ny. Spelar hög doom på den 2 gr i veckan och undrar om det är dags för att lämna in den på service och byta ut rören?

Den låter som den ska den första timmen eller två, men sedan så tappar den det där trycket som man vill ha och ljudet(fuzzet) blir helt platt och lite "skrikigt". Är det tecken på att det är dags?

Om så är fallet, kan ni rekomendera någon bra förstärkarservice i stockholm? Och vad kan det gå på med en genomgång med rörbyten och allt?

Mvh Dcaprio
dcaprio
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 18 nov 2014, 15:18

Reklam

Re: Rörbyte orange?

Inläggav valvetubes » ons 12 aug 2015, 09:18

Slutrör sägs hålla ca ett år men de kan hålla längre. Därför skulle jag kolla preamprören först - de är billigare och enklare att testa själv, speciellt om man kan låna några av en kompis. Du kan börja med att köra den varm och sedan knacka på preamprören med t ex en blyertspenna och lyssna efter "pling". Glaset svarar alltså med en resonans om klingar.
Användarvisningsbild
valvetubes
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:49

Re: Rörbyte orange?

Inläggav dcaprio » mån 17 aug 2015, 18:58

Okej. Har fått för mig att preamp rören brukar hålla betydligt mycket längre än slutrören så det vire väll konstigt om dom brinner innom ett år. Går det inte testa slutrören på något liknande sätt? Om glaset svarar med ett pling, betyder det då att dom är okej?
dcaprio
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 18 nov 2014, 15:18

Re: Rörbyte orange?

Inläggav Reckless Mike » mån 17 aug 2015, 19:27

Min TH30 började konstra efter bara ett halvår. Visade sig vara ett av förstegsrören som trollade med mig.

Finns en tråd om det till och med. Ber om ursäkt för allt trolleri i tråden. Det blir jämt så när jag skapar en tråd. Vetifan varför...

viewtopic.php?f=20&t=47146&p=631603
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Rörbyte orange?

Inläggav valvetubes » mån 17 aug 2015, 21:20

Javisst brukar preamprören hålla längre än slutrören. Men de har den fördelen att man kan testa dem själv med enkla medel. De är ju t ex billiga och lätta att byta själv. Räcker nästan att köpa ett, till och börja med.

Ett "pling" är inte bra. Det betyder oftast att röret är mikrofoniskt och dåligt.
Användarvisningsbild
valvetubes
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:49

Re: Rörbyte orange?

Inläggav dcaprio » tis 18 aug 2015, 05:29

Okej ska testa att knacka på preamp rören först. Men funkar det att göra samma test på slutrören? Och om jag nu måste lämna in den för att byta slutrören, är det någon som har en bra service i stockholm och vet vad det kostar påt ungefär?
dcaprio
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 18 nov 2014, 15:18

Re: Rörbyte orange?

Inläggav dcaprio » mån 24 aug 2015, 18:24

Är det någon som har tips på vad för slutstegsrör man ska införskaffa? Vill ha bra kvalitet som klarar mycket gain. Är vilsen angående alla rör men har googlat mig fram till jj el34 som verkar vara klassiska, är det något?

mvh
dcaprio
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 18 nov 2014, 15:18

Re: Rörbyte orange?

Inläggav Nut » mån 24 aug 2015, 22:00

Vill du köpa rör i Sverige så GMF eller Nordström audio, GMF har bra pris på matchade JJ.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam