• Reklam

Brumrisk med två stärkare i stereo?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav MatsD » ons 30 apr 2008, 13:02

Jag har hört att man riskerar få jordslingor och annat otyg som orsakar irriterande brum om man kör två rörstärkare i stereokonfiguration, men hur stor är egentligen risken? Min tanke är att ha ett stereoreverb (en Boss-trampa) sist i pedalkedjan och köra Left till en en stärkare och Right till en annan. Bör man gardera sig med nån form av trafo på endera sidan för att få en galvanisk separation av de bägge eller är det finlir som man oftast inte behöver?

/Mats D
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Reklam

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav larioso » ons 30 apr 2008, 15:43

Jag skulle då fixa en gitarrsladd med uppbruten jord i ena änden för att använda på ena.

Men säkrast är nog galvaniskt skiljt, om nu inte reverbet har sådan facilitet.

Det kan också funka lite beroende på vilka vägguttag och faser och skit.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav MatsD » ons 30 apr 2008, 20:43

Som jag har fattat det efter lite eftertanke så borde det inte spela nån roll om man skiljer Left och Right åt galvaniskt eller jordlyfter eller nåt mellan stereoreverbet och stärkaren, inte om det är stärkarna som har en skillnad i jord. Men om man ansluter stärkarna till samma grupp/uttag borde risken för såna jordslingor väl vara minimal?

/Mats D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav spindeln » ons 30 apr 2008, 23:31

testa kanske ?
spindeln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 793
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 17:13

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav larioso » tor 01 maj 2008, 08:36

MatsD skrev:Som jag har fattat det efter lite eftertanke så borde det inte spela nån roll om man skiljer Left och Right åt galvaniskt eller jordlyfter eller nåt mellan stereoreverbet och stärkaren, inte om det är stärkarna som har en skillnad i jord. Men om man ansluter stärkarna till samma grupp/uttag borde risken för såna jordslingor väl vara minimal?

/Mats D


Om du har signal och jord in i en stärkare, och sedan galvaniskt har samma signal och jord in i en annan stärk också, så har du en extra väg som jorden kan rulla runt.

Bryter man ena signaljorden, så minskar man risken. Då fungerar skärmen fram till kontakten bara, det blir ingen returväg för signal.

Men risken för problem påverkas säkert av hur lång jord stärkarna har mellan sig också, helt klart. Ju större total slinga dest större risk för problem.

Men har man galvaniskt skiljda signaler in i båda stärkarna skall det ju bli som två olika gitarrer in i två olika stärkare, dvs det skall inte kunna uppstå problem alls oavsett hur de är inkopplade i nätströmmen. Varje stärk plus signalkälla är ett slutet system.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav MatsD » fre 02 maj 2008, 12:23

spindeln skrev:testa kanske ?


Jag vill ha en lösning som är säkrare och mer allmängiltig än att bara testa på en specifik plats eftersom det mycket väl kan funka bra t ex här hemma men sedan bli problem när man tar med prylarna nån annanstans. Hemma kör jag dessutom helt ojordat eftersom jord bara finns i köket.

Skälet till frågan är ju att jag hittills inte upplevt det problemet men läst om många som råkat ut för det och tänkte att det måste ju finnas nån beprövad lösning.

/Mats D
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav MatsD » fre 02 maj 2008, 12:30

larioso skrev:Om du har signal och jord in i en stärkare, och sedan galvaniskt har samma signal och jord in i en annan stärk också, så har du en extra väg som jorden kan rulla runt.

Bryter man ena signaljorden, så minskar man risken. Då fungerar skärmen fram till kontakten bara, det blir ingen returväg för signal.

Men risken för problem påverkas säkert av hur lång jord stärkarna har mellan sig också, helt klart. Ju större total slinga dest större risk för problem.

Men har man galvaniskt skiljda signaler in i båda stärkarna skall det ju bli som två olika gitarrer in i två olika stärkare, dvs det skall inte kunna uppstå problem alls oavsett hur de är inkopplade i nätströmmen. Varje stärk plus signalkälla är ett slutet system.


Jag antar att detta är ett tvåhövdat problem - man kan får brum pga oönskade jordslingor som du beskriver ovan på signalsidan och man kan få brum pga skillnad i jordplan i elnätet på "förstärkarsidan".

Kanske skulle man ha en sån här:
http://www.thomann.de/se/art_cleanbox_ii.htm
eller en sån här:
http://www.thomann.de/se/ebtech_by_morl ... ator_2.htm
på pedalbordet

/Mats D
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav DrSlim » fre 02 maj 2008, 15:43

Jag känner faktiskt inte igen problemet. Kör ofta med två rörcombos med delay mellan och tycker inte att det brummar. I alla fall inte mer än det normalt gör om mina gamla trötta (men välljudande) häckar då man kör dem en och en.
Användarvisningsbild
DrSlim
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 08:39

Re: Brumrisk med två stärkare i stereo?

Inläggav rocky67 » sön 04 maj 2008, 21:03

hjälper det inte om du sätter en ojordad nätplugg typ europlugg på den ena förstärkaren?
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam