• Reklam

Ohm? Hur funkar det ?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Akahamaru » lör 10 maj 2008, 17:55

Hej jag skulle bara vilja veta riktigt simpelt hur det funkar med topp/låda och ohm.

Om toppen är inställd på 8ohm kan jag koppla in en 4ohms låda då ?

kan man säga att om ohm på toppen är lika med eller högre än på lådan går det bra eller ?
Akahamaru
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 apr 2008, 16:46

Reklam

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav SwordOfCenturion » lör 10 maj 2008, 19:15

100W /4 slutrör
Set amp to 16 ohm for one 16 ohm speaker cabinet
Set amp to 8 ohm for two 16 ohm speaker cabinets
Set amp to 4 ohm for two 8 ohm speaker cabinets

50W /2 slutrör
Set amp to 8 ohm for one 16 ohm speaker cabinet
Set amp to 4 ohm for two 16 ohm speaker cabinets
Set amp to 4 ohm for one 8 ohm speaker cabinet

Svaret på din fråga är ja, det kan du!
Andra frågan beror lite på, generellt sett brukar det vara lägre?
Kolla på elementen vad dom pallar, greenbacksen är lite känsligare,
25W osv...
Senast redigerad av SwordOfCenturion lör 10 maj 2008, 19:16, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav guitaraddict » sön 11 maj 2008, 13:41

Akahamaru skrev:Hej jag skulle bara vilja veta riktigt simpelt hur det funkar med topp/låda och ohm.

Om toppen är inställd på 8ohm kan jag koppla in en 4ohms låda då ?


kan man säga att om ohm på toppen är lika med eller högre än på lådan går det bra eller ?


Nej, det kommer förr eller senare att gå åt helvete.
Det är tvärtom som gäller, lådan ska ha samma impedans eller högre -du bör aldrig belasta stärkaren med för lågt motstånd!
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav tomzitom » sön 11 maj 2008, 14:25

om man har 8ohms låda, ska toppen då stå på 4 eller 8ohm för bäst resultat?
tomzitom
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 900
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Marre » sön 11 maj 2008, 14:32

tomzitom skrev:om man har 8ohms låda, ska toppen då stå på 4 eller 8ohm för bäst resultat?


8
Användarvisningsbild
Marre
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1132
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 14:16

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav tomzitom » sön 11 maj 2008, 14:40

tack. då hade jag stallt in det korrekt :smile:
tomzitom
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 900
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav adzer » sön 11 maj 2008, 14:54

Toppen skall som sagt vara ställd på samma eller i värsta fall lägre, aldrig högre.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Akahamaru » sön 11 maj 2008, 18:11

ok tack så mycket för svaren, jag har en gammal marshall silver jubilee 2555 och den är inställd på 8ohm och lådan jag vill prova den på står det 4ohm på, det är nån slags ratt bak på toppen där man ska kunna vrida om till 4ohm, jag får väl göra det och hoppas att allt håller, vad är det värsta som kan hända ?
Akahamaru
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 apr 2008, 16:46

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » sön 11 maj 2008, 18:43

Försök ha rätt ohm. Får lågt på lådan är dåligt för rören och för högt är dåligt för utgångstransformatorn(dyyyyr).
Förmodligen händer inget om du har fel last men dumt att chansa här.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav larioso » sön 11 maj 2008, 19:50

guitaraddict skrev:
Akahamaru skrev:Hej jag skulle bara vilja veta riktigt simpelt hur det funkar med topp/låda och ohm.

Om toppen är inställd på 8ohm kan jag koppla in en 4ohms låda då ?


kan man säga att om ohm på toppen är lika med eller högre än på lådan går det bra eller ?


Nej, det kommer förr eller senare att gå åt helvete.
Det är tvärtom som gäller, lådan ska ha samma impedans eller högre -du bör aldrig belasta stärkaren med för lågt motstånd!


För transistorsteg så gäller det otvetydigt, men för rör tvärtom. Kanske som Johan skriver med tanke på utgångstrafon, minns inte men något med strömrusning i rören i vissa lägen.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav RocknrOlle » mån 12 maj 2008, 00:42

Konstigt nog får jag bäst resultat både ljud- och driftmässigt om jag har fyra på toppen och åtta på lådan.. har alltid varit lite förvirrad av det.
Användarvisningsbild
RocknrOlle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 670
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:57
Ort: Sandviken

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » mån 12 maj 2008, 06:03

RocknrOlle skrev:Konstigt nog får jag bäst resultat både ljud- och driftmässigt om jag har fyra på toppen och åtta på lådan.. har alltid varit lite förvirrad av det.

Du ändrar den reflekterande impedancen(ohm)som rören jobbar över vilket ändrar karaktären på distövertonerna i slutsteget. Det låter mer annorlunda ju hårdare du kör slutsteget.
Som sagt så är det inte så att det går sönder något oftast men det är inte vad slutsteget är designat för. Och om det är lite billigt byggt så kanske det inte står emot den extra påfrestningen.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav SwordOfCenturion » mån 12 maj 2008, 10:55

jag upplever också att jag får mycket bättre svung på slutstegsrören med 4 istället för 8 ohm.
annars hade jag inte rekommenderat det, får bättre svett på poweramprören, om det är skadligt vet jag inte dock..
:blush:
Men det låter jäkligt bra...
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Jonas » mån 12 maj 2008, 15:05

Värt att tänka på när man kopplar ihop flera högtalare är om de kopplas parallellt eller i serie.

2 st 8 ohms högtalare i serie = 16 ohm
2 st 8 ohms högtalare parallellt = 4 ohm
Användarvisningsbild
Jonas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 173
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:22
Ort: Bromma

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav maltjik » mån 12 maj 2008, 23:04

Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Disco-Kaj » mån 19 maj 2008, 19:08

OK, många bud i denna tråd...

Jag tänkte testa en Laney Nexus Fet bastopp (2-rör) im min låda, på baksidan av toppen står det 8 Ohm (och minimum impendance 4 Ohm). Den är på 650 Watt.

Min låda däremot är på 400 Watt och 4 Ohm.

Kan jag testa dem ihop utan att nåt går galet? Jag ska givetvis inte spela toppen på maxvolym.
willfold skrev:Wtf? Nu hamnade du på ovänslistan. Bork, bork ditt jävla troll.
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 318
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 15:53
Ort: Västerås

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » mån 19 maj 2008, 19:18

Disco-Kaj skrev:OK, många bud i denna tråd...

Jag tänkte testa en Laney Nexus Fet bastopp (2-rör) im min låda, på baksidan av toppen står det 8 Ohm (och minimum impendance 4 Ohm). Den är på 650 Watt.

Min låda däremot är på 400 Watt och 4 Ohm.

Kan jag testa dem ihop utan att nåt går galet? Jag ska givetvis inte spela toppen på maxvolym.

Två rör och 650W? Vad är det för bamserör? Det är inte så att du har två preamprör och ett transistorslutsteg :question:
Isåfall är inte denna diskussion tillämpbar.
Din låda kan gå sönder men toppen klarar sig. Du vet ju inte när du är uppe i 400W. Står det att toppen klarar 4ohm ska den göra det. Lådan är ju underdimmad dock. :wink2: Låg volym är det som gäller då.
Senast redigerad av Johan mån 19 maj 2008, 19:19, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Disco-Kaj » mån 19 maj 2008, 19:49

Johan skrev:
Disco-Kaj skrev:OK, många bud i denna tråd...

Jag tänkte testa en Laney Nexus Fet bastopp (2-rör) im min låda, på baksidan av toppen står det 8 Ohm (och minimum impendance 4 Ohm). Den är på 650 Watt.

Min låda däremot är på 400 Watt och 4 Ohm.

Kan jag testa dem ihop utan att nåt går galet? Jag ska givetvis inte spela toppen på maxvolym.

Två rör och 650W? Vad är det för bamserör? Det är inte så att du har två preamprör och ett transistorslutsteg :question:
Isåfall är inte denna diskussion tillämpbar.
Din låda kan gå sönder men toppen klarar sig. Du vet ju inte när du är uppe i 400W. Står det att toppen klarar 4ohm ska den göra det. Lådan är ju underdimmad dock. :wink2: Låg volym är det som gäller då.


Precis, missade lite väsentlig information där :big:

Men du lyckades ju svara ändå :thumbup:

Ja, toppen är ju alltså inte min, så det viktiga är att den inte pajjar. Ska testa hur den låter eftersom jag är rätt sugen på den och det blir på lagom volym i repan genom min nuvarande låda. Låter toppen bra får jag införskaffa tillhörande lådor.

Hur funkar det med watt då? Är det avhängt på volymen? Ger den 650 watt först vid riktigt hög volym eller?
willfold skrev:Wtf? Nu hamnade du på ovänslistan. Bork, bork ditt jävla troll.
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 318
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 15:53
Ort: Västerås

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » mån 19 maj 2008, 20:19

Bas kräver ju mer effekt så det går inte gämföra rakt av med andra instrument som gitarr tex. Men jag skulle säga att vid 650W bas är det jäääädrigt högt.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Makten » mån 19 maj 2008, 22:06

Disco-Kaj skrev:Hur funkar det med watt då? Är det avhängt på volymen? Ger den 650 watt först vid riktigt hög volym eller?

Effekten kommer logaritmiskt, vilket innebär att det volymmässigt inte är så stor skillnad mellan 100 och 500 Watt som man kan tro. Spelar du "jävligt högt" med en hundrawattsförstärkare (transistor) och den ändå kan ge lite till, så kanske du bara utnyttjar 10-20 Watt trots att det är nästan fullt spätt.
Så, man behöver inte vara så orolig för att köra med en låda som tål mycket mindre än vad förstärkaren är kapabel att ge, såvida man inte tänker spela så högt det bara går. När det gäller rörförstärkare ska man dock akta sig lite eftersom man kan få ut gott och väl dubbla effekten mot vad som är specifierat. När slutstegsdisten börjar komma så närmar man sig nog full effekt, förutsatt att man vet att det inte är förstegsrören som överstyr.

Ska du spela med en basförstärkare genom en gitarrlåda så är det vettigt att begränsa botten på något vis eftersom elementen annars kan fladdra hejvilt nedåt 20-50 Hz där det ändå knappt är hörbart. Det stjäl bara massor av effekt och belastar lådan helt i onödan. Detta ser du rent visuellt om du kikar på högtalarkonerna. Det är inte så bra om de slår i botten så att säga.
Senast redigerad av Makten mån 19 maj 2008, 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Disco-Kaj » mån 19 maj 2008, 23:04

Tack Makten, det var tydligt och bra. Tror inte jag behöver oroa mig då. Jag har en 2 x 15" baslåda som jag ska testa toppen med och vi brukar inte spela speciellt högt (risken är att jag då skulle överrösta gitarristerna och det är inte populärt :big: ).
willfold skrev:Wtf? Nu hamnade du på ovänslistan. Bork, bork ditt jävla troll.
Användarvisningsbild
Disco-Kaj
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 318
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 15:53
Ort: Västerås

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav rocky67 » tis 20 maj 2008, 09:43

...och om man vill köra ut förstärkaren i två stycken högtalarlådor som är på 8 Ohm vardera och de bara har en ingång vardera och stärkaren har två utgångar: 4,8 eller 16 Ohm?

...och om nu en av lådorna har två jack och man kopplar vidare till nästa låda via det andra? 4,8 eller 16?

:?
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Makten » tis 20 maj 2008, 16:24

rocky67 skrev:...och om man vill köra ut förstärkaren i två stycken högtalarlådor som är på 8 Ohm vardera och de bara har en ingång vardera och stärkaren har två utgångar: 4,8 eller 16 Ohm?

Man får anta att de två jacken i förstärkaren är parallellkopplade, och då blir det till att ställa på 4 Ohm.

...och om nu en av lådorna har två jack och man kopplar vidare till nästa låda via det andra? 4,8 eller 16?

:?

Det beror på vad det står på lådan. Det kan nog både vara parallell- eller seriekoppling.

Tillägg: Vid parallellkoppling gäller R = 1/(1/R1 + 1/R2 + ... ) och vid seriekoppling gäller R = R1 + R2 + ... där R är den totala resistansen och R1, R2 är delresistanserna.
Senast redigerad av Makten tis 20 maj 2008, 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » ons 21 maj 2008, 00:18

Makten skrev:Effekten kommer logaritmiskt


?
Upplevda ljudeffekten beror logaritmiskt på verkliga ljudeffekten.
Eller menar du att förstärkaren ökar effekten exponentiellt efter hur man vrider på ratten?

För att förklara som det är:
En höjning från 1 W till 2W upplevs lika stark som en höjning från 100 W till 200 W. Därför krävs det mer och mer kräm för att öka upplevda ljudeffekten.
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 11:59

Bakna skrev:
Makten skrev:Effekten kommer logaritmiskt


?
Upplevda ljudeffekten beror logaritmiskt på verkliga ljudeffekten.
Eller menar du att förstärkaren ökar effekten exponentiellt efter hur man vrider på ratten?

För att förklara som det är:
En höjning från 1 W till 2W upplevs lika stark som en höjning från 100 W till 200 W. Därför krävs det mer och mer kräm för att öka upplevda ljudeffekten.

Då får man förutsätta att högtalaren reagerar helt linjärt på Effekten vilket jag är väldigt tveksam till. Dvs när man har en signalökning över talspolen med 3dB(en dubblering av effekten). Kommer det verkligen att resultera i en ljudtrycksökning på 3dB ut i rummet, alltid, från tyst till högtalaren går sönder. Något att fundera lite över :wink2:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Reklam