• Reklam

Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav skägget » mån 31 dec 2007, 00:46

En liten fråga..
Jag är väldans sugen på en gammal gammal 50-100watts marshall. Men eftersom jag inte har råd med det så har jag funderat på det här att kolla in en byggsats.
Men för det första är jag inte alls vän med elektronik..
Hur svårt är det att tex bygga en utan värre elektronik-kunskaper ?
Och vad går byggena på och vad behöver man ha hemma ?
Användarvisningsbild
skägget
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:58

Reklam

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Makten » mån 31 dec 2007, 01:13

Jag gjorde en egen tråd av ditt inlägg. :smile:

Hur svårt det är beror helt på vad det är för byggsats, och om det finns en byggbeskrivning eller bara scheman över elektroniken. Du bör åtminstone ha skaplig lödvana och veta ett och annat om grundläggande elektronik, främst i säkerhetssyfte. Anodspänningen i rörförstärkare är ofta flera hundra Volt, så det gäller att passa sig. Ibland krävs en del mätande med spänning påslagen, och då bör man inte sätta fingrarna (eller mätpinnarna) på fel komponent.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 01:21

Men köper du en färdigt byggd marshall 50-100w från Ceriatone.com, kommer du fortfarande ganska rimligt undan, så som jag har förstått det.
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav skägget » mån 31 dec 2007, 01:32

elvis_ skrev:Men köper du en färdigt byggd marshall 50-100w från Ceriatone.com, kommer du fortfarande ganska rimligt undan, så som jag har förstått det.


Ok ska kolla upp det, om sidan nu bara kunde laddas in någongång.
Användarvisningsbild
skägget
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:58

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 01:39

Kollade lite snabbt nu, du får en 1987:a ihopmonterad och klar för 4402kr och 50 öre, exklusive frakt och tull, men den skriver han ner rätt rejält åt dig (om du vill) :smile:

Det enda negativa är ju att du behöver ge dig ut på kabinett-jakt, vilket inte alltid blir så billigt. Men va fan, bygg ett eget, brukar bli svinmäktigt om man slarvar lite med tolex och sånt... :big: Eller så gör du en trainwreck variant, kabinett helt i trä... Nej, nu ska jag vara tyst och öppna en öl. Tack och hej :big:
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav skägget » mån 31 dec 2007, 01:46

elvis_ skrev:Kollade lite snabbt nu, du får en 1987:a ihopmonterad och klar för 4402kr och 50 öre, exklusive frakt och tull, men den skriver han ner rätt rejält åt dig (om du vill) :smile:

Det enda negativa är ju att du behöver ge dig ut på kabinett-jakt, vilket inte alltid blir så billigt. Men va fan, bygg ett eget, brukar bli svinmäktigt om man slarvar lite med tolex och sånt... :big: Eller så gör du en trainwreck variant, kabinett helt i trä... Nej, nu ska jag vara tyst och öppna en öl. Tack och hej :big:


Aha.. ja det låter ju bra ändå.
Ja kabinett kan man säkert fixa på något sätt.
Jag kan fortfarande inte få sidan att ladda, får kolla en annan dag. Men tack :)
Användarvisningsbild
skägget
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:58

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 01:52

crims0n skrev:
elvis_ skrev:Kollade lite snabbt nu, du får en 1987:a ihopmonterad och klar för 4402kr och 50 öre, exklusive frakt och tull, men den skriver han ner rätt rejält åt dig (om du vill) :smile:

Det enda negativa är ju att du behöver ge dig ut på kabinett-jakt, vilket inte alltid blir så billigt. Men va fan, bygg ett eget, brukar bli svinmäktigt om man slarvar lite med tolex och sånt... :big: Eller så gör du en trainwreck variant, kabinett helt i trä... Nej, nu ska jag vara tyst och öppna en öl. Tack och hej :big:


Aha.. ja det låter ju bra ändå.
Ja kabinett kan man säkert fixa på något sätt.
Jag kan fortfarande inte få sidan att ladda, får kolla en annan dag. Men tack :)


Nöjet är på min sida :approve: Lycka till!
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav wonderboy » mån 31 dec 2007, 02:14

Satsa på en Ceriatone du, kommer knappast undan billigare med att bygga själv? Sen skriver du en jäääääääääättelång tråd om hur nöjd du är, så alla vi andra Ceriatonesugna kan få tummen ur röven och beställa nån gång! :shy:
Sen tycker jag inte du ska vara så sjukt ambitiös när det gäller kabinett, bygg ett "fult". Det kan bli riktigt snyggt. Kolla in denna tex. Nu råkar den ju ha fet form och så, men tänk dig bara en sliten ful fyrkant gjord av ett gammalt köksbord. Skithäftigt! :approve:
Bild
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 02:19

wonderboy skrev:Satsa på en Ceriatone du, kommer knappast undan billigare med att bygga själv? Sen skriver du en jäääääääääättelång tråd om hur nöjd du är, så alla vi andra Ceriatonesugna kan få tummen ur röven och beställa nån gång! :shy:
Sen tycker jag inte du ska vara så sjukt ambitiös när det gäller kabinett, bygg ett "fult". Det kan bli riktigt snyggt. Kolla in denna tex. Nu råkar den ju ha fet form och så, men tänk dig bara en sliten ful fyrkant gjord av ett gammalt köksbord. Skithäftigt! :approve:
Bild


Jag är en ständig förespråkare av denna princip och har länge varit. Det ska vara lite slarvigt, lite nonchalant :big: :cool:

Wonderboy: Du har mail, btw.
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav wonderboy » mån 31 dec 2007, 02:35

elvis_ skrev:Wonderboy: Du har mail, btw.

Ska ta tag i den saken och kolla mailen då! :approve:
Du har till och med fått svar! 8-)
Senast redigerad av wonderboy mån 31 dec 2007, 02:39, redigerad totalt 1 gång.
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav skägget » mån 31 dec 2007, 12:52

wonderboy skrev:Satsa på en Ceriatone du, kommer knappast undan billigare med att bygga själv? Sen skriver du en jäääääääääättelång tråd om hur nöjd du är, så alla vi andra Ceriatonesugna kan få tummen ur röven och beställa nån gång! :shy:
Sen tycker jag inte du ska vara så sjukt ambitiös när det gäller kabinett, bygg ett "fult". Det kan bli riktigt snyggt. Kolla in denna tex. Nu råkar den ju ha fet form och så, men tänk dig bara en sliten ful fyrkant gjord av ett gammalt köksbord. Skithäftigt! :approve:
Bild


Bygga själv ja. Det är väl det som är det största problemet. Vill ju inte gärna ha något som bara ligger och är ofärdigt i 100 år :)
Får väl se vad Januari-lönen säger först innan man bestämmer sig.
Och ja, ett kabinett som det där är ju det tuffaste.
Användarvisningsbild
skägget
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:58

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » mån 31 dec 2007, 13:27

Måste bara hålla med, det där Mad Professor kabinettet var ju hur fräckt som helst! Hade faktiskt tänkt att lägga manken till och bygga ett snyggt "orginal"-kabinett till mitt Marshall Plexi bygge (ja det kommer också från Ceriatone fast trafosarna har jag letat upp på annat håll) men det är ju mycket fräckare med ett "ful"kabinett! Sen kan man ju skita i att använda de rätta faceplatesarna och leta upp nya fräcka rattar så kan det bli hur snyggt som helst ju!
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav wonderboy » mån 31 dec 2007, 13:42

MkIV skrev:Måste bara hålla med, det där Mad Professor kabinettet var ju hur fräckt som helst! Hade faktiskt tänkt att lägga manken till och bygga ett snyggt "orginal"-kabinett till mitt Marshall Plexi bygge (ja det kommer också från Ceriatone fast trafosarna har jag letat upp på annat håll) men det är ju mycket fräckare med ett "ful"kabinett! Sen kan man ju skita i att använda de rätta faceplatesarna och leta upp nya fräcka rattar så kan det bli hur snyggt som helst ju!

Och sen läderhandtag på det! Anar jag en "Fulförstärkarvåg"? I så fall får vi starta klubb sen! :shock2:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » mån 31 dec 2007, 14:53

Tja vi får väl se hur slutresultatet blir, men jag tror nog att den och jag kommer att platsa i en sådan klubb! :big:
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 14:59

MkIV skrev:Tja vi får väl se hur slutresultatet blir, men jag tror nog att den och jag kommer att platsa i en sådan klubb! :big:


Jag måste ju bara försöka kvala in till den klubben på ett eller annat sätt... :big: Är man inte lite sugen på antingen en Trainwreck express eller dumble klonerna som ceriatone numera erbjuder? Jag är... Men vi får väl se...
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » mån 31 dec 2007, 15:12

Definitivt! Jag är sugen på att lägga en beställning till nu när dollarn ligger på ett schysst värde! Kan dock inte bestämma mig för vad man ska satsa på. Visst hade det varit kul med en Trainwreck eller Dumble inspirerad klon, men frågan är om jag inte är mer sugen på en 1987 eller 2204 att ha som grund för vidare modifieringar... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav wonderboy » tis 01 jan 2008, 08:12

MkIV skrev:Definitivt! Jag är sugen på att lägga en beställning till nu när dollarn ligger på ett schysst värde! Kan dock inte bestämma mig för vad man ska satsa på. Visst hade det varit kul med en Trainwreck eller Dumble inspirerad klon, men frågan är om jag inte är mer sugen på en 1987 eller 2204 att ha som grund för vidare modifieringar... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...

Svaret är nej, det är du inte. Du är betydligt mer sugen på en Trainwreck- eller Dumbleklon! :tongue:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » tis 01 jan 2008, 13:39

Hehehe, jo det är sant, och om ekonomin tillåtit det hade det blivit en av varje!
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Johan » tis 01 jan 2008, 16:31

MkIV skrev:Definitivt! ... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...

:tongue: oja :tongue:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav eviln » tis 01 jan 2008, 16:36

Johan skrev:
MkIV skrev:Definitivt! ... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...

:tongue: oja :tongue:


Om du inte har dem redan så har jag lite sloclone ritningar (både turret och pcb) samt en del soldanomoddar för marshalls.
Bara att MPa om du vill ha dem.
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Johan » tis 01 jan 2008, 17:50

eviln skrev:
Johan skrev:
MkIV skrev:Definitivt! ... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...

:tongue: oja :tongue:


Om du inte har dem redan så har jag lite sloclone ritningar (både turret och pcb) samt en del soldanomoddar för marshalls.
Bara att MPa om du vill ha dem.

Är inte helt hundra på om det var till mig eller MKIV som det ebjudandet var till men för egen del klarar jag mig fine, det är lättare för mig att rita upp det i mitt eget PCB-cad om jag ska göra några kort.
(tror dock att det nog var till MKIV)
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav eviln » tis 01 jan 2008, 17:52

Johan skrev:(tror dock att det nog var till MKIV)


Det var nog egentligen till alla. Tänkte att just moddarna kan vara kul att ha som referens om man vill testa lite.
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » ons 02 jan 2008, 11:26

Johan skrev:
MkIV skrev:Definitivt! ... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...

:tongue: oja :tongue:


Antar att du kan komma med lite goda råd när jag kommit igång med byggandet... :wink2: men det dröjer nog ett tag till eftersom vi ska sätta igång och spela in vår nya platta inom kort...

eviln skrev:Om du inte har dem redan så har jag lite sloclone ritningar (både turret och pcb) samt en del soldanomoddar för marshalls.
Bara att MPa om du vill ha dem.


Du bör ha mail, eviln!
Senast redigerad av MkIV ons 02 jan 2008, 11:27, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Johan » fre 09 maj 2008, 22:39

MkIV skrev:Definitivt! Jag är sugen på att lägga en beställning till nu när dollarn ligger på ett schysst värde! Kan dock inte bestämma mig för vad man ska satsa på. Visst hade det varit kul med en Trainwreck eller Dumble inspirerad klon, men frågan är om jag inte är mer sugen på en 1987 eller 2204 att ha som grund för vidare modifieringar... är jäkligt sugen på en typisk 80-tals hot rodded Marshall...

Blir det nått bygge eller....... :question: :tongue:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » sön 11 maj 2008, 10:45

Johan skrev:Blir det nått bygge eller....... :question: :tongue:


Ja du Johan, just nu ligger planerna på is. Har varken tid eller pengar för tillfället. Sen har jag fullt upp med att restaurera och modda en gammal Ampeg VL-1002 som jag kom över för ett tag sen. Håller dessutom på med att försöka få liv i ett gäng gamla pedaler som bara ligger så att jag kan börja använda dem igen alternativt sälja dem.

Jag har dock en gammal JMP 2204 som jag funderar på att göra en "liten" mod på. Dvs en enkel mod som går att återställa helt utan att det syns att man varit inne och rotat i den... Har du några tips så får du gärna dela med dig. Det jag är ute efter är i första hand lite mer gain, tightare botten och att få den lite mindre rundgångskänslig.

mvh
Magnus
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Reklam