stevie rocker skrev:kan nån förklara hur jag skall gå till väga ?
norcomp skrev:stevie rocker skrev:kan nån förklara hur jag skall gå till väga ?
Japp, om du inte har kunskapen om hur man gör så rekommenderar jag att du lämnar in den till någon som kan
Fråga 1: â€Kan någon förklara hur man på bästa sätt mäter och ställer in biasen i en rörförstärkare?â€
Svar!
Biasen, biasspänningen eller gallerförspänningen är en, i förhållande till katoden, negativ likspänning som bl.a. styr vilken arbetspunkt röret skall ha.
Tja det EGENTLIGA svaret på frågan är, som jag ser det:
1. Man vet EXAKT vad man skall göra och hur man skall göra det. Utifrån det gör man följande punkter.
2. Man ställer biasspänningen så mycket negativ det är möjligt.
3. Man mäter anodspänningen.
4. Man mäter vilken anodström som går genom respektive rör. Det finns ett flertal sätt att göra detta på (se bl.a. länkarna nedan).
5. Man bestämmer sig för den anodförlust som man vill att slutrören skall jobba med i viloläge (vid tomgång). Detta utifrån bl.a. vilket ljud man vill ha och hur lång livslängd man vill att rören skall ha. Någonstans mellan 50 och 70% av rekomenderad max anodförlust är KANSKE att eftersträva.
6. Sedan justerar man biasspänningen och håller koll på anodströmmen och anodspänningen tills man fått den anodförlust man vill ha.
Ursäkta min rappakalja, men att i detalj förklara hur man mäter och justerar biasspänning RÄTT, känns som ett för stort kapitel för att avhandla här.
Om man inte är så erfaren på att serva och jobba inne i rörförstärkare så tycker jag, allvarligt talat, att man skall lämna stärkaren till ett proffs. Eller först läsa på om rörteori och om rörförstärkare. (Bara för ett par veckor sedan hörde jag talas om en herre som bokstavligen lyckades elda upp sin rörförstärkare eftersom han inte visste riktigt hur han skulle göra. Då är han ändå elektronikkunnig... Som tur är blev det "bara" materiella skador...)
Om man är vetgirig och vill ha mer information så finns det bl.a. här:
http://www.aikenamps.com/WhatIsBiasing.htm
och här:
http://www.aikenamps.com/Biasing.html
Det finns också ett flertal böcker som tar upp ämnet mer i detalj.
Bl.a. Kevin O'Connors böcker, Tom Mitchels bok och Gerald Webers böcker ger tillsammans med informationerna på länkarna ovan en hyffsat bra bild tycker jag.
Du får förlåta att jag antagligen inte ger ett svar som är vad du förväntar dig. Det beror på att det är så mycket(!) att ta hänsyn till när man justerar biasspänning, trotts att själva proceduren inte är så komplicerad (när man vet vad man skall göra).
________________________________________________________________
Fråga 2: â€Vilken anodförlust rekommenderar ni?â€
Svar:
Som jag skrev tidigare är mellan 50 och 70% av rekommenderad max anodförlust kanske att eftersträva. Exempelvis är maximalt rekomenderad anodförlust för de vanligaste EL34:orna, 25W per rör. Om man då räknar med effektlagen, så betyder det att, om anodspänningen är 450V, bör anodströmmen för varje rör i så fall ligga någonstans mellan 28 och 38 mA.
Observera att både anodströmmen och anodspänningen ändras när man justerar biasspänningen. Eller rättare sagt: Ju mindre negativ biasspänningen är - desto mer ström drar rören - desto mer spänning faller över de interna resistanserna i rören och nätdelen - desto lägre blir B+ och anodspänningarna.
Optimalt sett måste man alltså mäta både anodspänningen och anodströmmen efter varje justering av biasspänningen.
Observera också att man inte generellt kan rekomendera en viss anodström vid tomgång. Det beror på flera faktorer. Bl.a. anodspänningen, den exakta typen av rör, hur stärkaren används, vilka inbyggda strömbegränsare stärkaren har m.m.
Man skall också tänka på att ju mer ström rören drar (ju högre anodförlust, ju varmare rören blir), desto kortare livslängd har rören. Det är vidare så att, hur mycket ström rören drar även påverkar hur stärkaren låter. Om man då gillar tonen när rören pressas hårt (drar mycket ström, blir väldigt varma) så KANSKE man får göra en kompromiss mellan livslängd och ton. Men det kan också vara så att man gillar tonen när rören inte pressas så hårt (drar så mycket ström).
Må gott!
________________________________________________________________
Fråga 3: â€Hur mäter man anodströmmen?â€
Svar:
Möjligtvis är den bästa metoden för de som inte är proffs att använda någon typ av Bias-Probe, Bias-Master eller allt vad de nu kallas. Jag är lite tveksam till att använda dessa så som det ibland rekommenderas, utan att ta ut förstärkarchassiet ur lådan. Man måste ju även med en Bias-Probe hålla koll på vilken anodspänning det blir vid just den aktuella strömmen.
Det finns dock även andra sätt:
Om man inte vill löda i stärkaren kan man, med ett noggrant och bra mätinstrument, mäta likspänningsresistansen över var och en av "lindningshalvorna" på utgångstransformatorns primärsida (det blir sannolikt lite olika värden). Glättningskondensatorerna måste då vara fullständigt urladdade och jag tycker nog att slutrören inte skall sitta i socklarna när man mäter. Sedan kan man i drift mäta spänningsfallet över respektive lindningshalva och med ohms lag räkna ut anodströmmen. Både denna metod och den s.k. shuntmetoden mäter den totala strömmen på varje sida av motaktkopplingen, vilket innebär att om det är fler än två rör (ett på varje sida) så kan man inte direkt mäta strömmen i varje enskilt rör på detta sätt.
Sedan finns ju sättet med att löda in noggranna 1-ohms-motstånd. Det som vanligast förekommer är nog att man löder in dem mellan respektive katod och jord på slutsteg som inte har katodmotstånd, och mellan respektive katod och det/de befintliga katodmoståndet/-n om det finns sådana. Då kan man mäta spänningsfallet över 1-ohms-motståndet och med ohms lag få ut katodströmmen i varje rör. Eftersom det är 1 ohm så blir ju spänningsfallet detsamma som katodströmmen. (Se vidare t.ex. i länkarna till Aiken Amplifikation.) Nackdelen är att när man mäter katodströmmen så är den en summa av anodströmmen och skärmgallerströmmen, och egentligen är man främst intresserad av anodströmmen. Se vidare t.ex. på Aiken-länkarna ovan.
Man kan förvisso sätta 1-ohms-motstånden på anoderna och på så sätt kunna mäta anodströmmen i varje rör. Detta är dock oftast, fysiskt sett, inte lika lätt och ofarligt som på katoderna. Dessutom får man då mäta på ett ställe där spänningen är så hög så att det är farligt om man inte vet vad man gör.
OBS! Jag vill, för säkerhets skull, påpeka att när man gör mätningarna enligt ovan så jobbar man inne i en förstärkare som är igång. I rörförstärkare finns spänningar som kan döda! Detta kan även gälla när strömmen är avslagen och nätsladden är utdragen. Det betyder att det kan vara totalt livsfarligt samt att det kan förstöra förstärkaren och annat om man inte vet exakt vad man gör. Är man osäker skall man lämna detta till ett proffs.
För texter på engelska kommer här ett LITET lexicon…:
Plate = Anod.
Plate voltage = Anodspänning (mäts i Volt).
Plate current = Anodström (mäts i Ampere).
Plate dissipation = Anodförlust (mäts i Watt).
Bias = Bias (mäts i Volt). Heter egentligen Gallerförspänning på svenska men nästan alla idag säger Bias (bajas).
Idle = Tomgång, när förstärkaren är i viloläge (det går inget ljud genom den).
Cathode = Katod.
Control Grid eller Grid 1 = Styrgaller.
Screen Grid eller Grid 2 = Skärmgaller.
Filament = Glödspänning
________________________________________________________________
Det sista rådet jag vill ge är, som alltid:
Må gott!
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
JohanBohan skrev:Hej, Hur mycket kan det kosta att lämna in en stärkare för bias-justering? Kan man lämna in den hos en musikaffär eller måste det vara något speciellt?
stevie rocker skrev:kan nån förklara hur jag skall gå till väga ?
Randall Smith Mesa/Boogie skrev:Here's a question we often hear:
"Why doesn't Mesa put bias adjustments in their amplifiers?"
Well, there's a short answer and a long answer.
The short answer is that during my 12 years of repairing Fenders, one of the most frequent problems I saw was bias controls that were either set wrong or that had wandered out of adjustment due to vibration. As any honest tech will tell you, there's lot's of easy money to be made by sprinkling "holy water" on amplifiers ... uh, what I meant to say is "Your amp needed biasing." See what I mean? What customer is going to argue with that?
It only takes a moment and a volt meter: The Fender diagram shows how: "Adjust this trim pot for - 52 volts." That's it. Nothing more.
Now don't be fooled into thinking that tubes "draw" more or less bias, they don't. The way a bias supply is connected to a tube is akin to a dead end road, it just trails off to nowhere without really completing a circuit. It's a static voltage and regardless of what tube is in the socket -- or even if the tubes aren't plugged in at all, it doesn't change the bias voltage a bit.
So the end of the short answer is this: Since a bias supply needs to put out the right voltage and never vary, I wanted to build amplifiers that were individually hard wired to the correct values and NEVER needed adjustment. And for 25 years, that's how Mesa/Boogies have been built.
Time to change tubes? Just plug our tubes into any one of our amps and you're DONE. No tech needed. NO bills and no BS about biasing. And most important: The bias is RIGHT because it can't change!
Now, you want the long answer? Here's more information on how our hard-wired bias avoids trouble. Please read on.
But first, let's make an important distinction. Our business is designing and building high performance amplifiers. And for this we need tubes whose variance is within a narrow range. Our warehouse is full of rejects ... oh, they work -- they just don't perform within our tolerance range. We have a very sophisticated computer - based tube testing system (nicknamed "Robotube") that matches and measures tubes over seven important parameters. It can even predict which tubes are likely to have a shortened lifetime -- even though they work perfectly during the test.
Because our business is building quality amps, we can afford to reject a lot of wayward tubes. The guys you hear complaining because Boogies don't have bias adjusters are primarily in the business of selling tubes - not amps. They don't want to throw away 30 percent of their inventory, so they promote the idea that tubes outside our parameters can be used to "customize" amplifiers and they criticize us because our amps can't be adjusted to accomodate their out-of-Mesa tolerance tubes.
Now you might be thinking, "But I thought you just said that tubes don't "draw" bias, therefore they don't effect the bias supply and thus it doesn't need to be adjustable."
And that's right. Tubes don't effect the bias setting, but the bias setting does effect how the tubes work. But HOW it effects the tubes is difficult to measure.
When you set the bias (whether it's by selecting the right resistors, as we do, or adjusting a trimmer -- which is quicker) what you are doing is establishing the correct amount of idle CURRENT that flows through the power tubes. But you can't adjust the current directly, you can only change it by adjusting the amount of bias VOLTAGE that goes onto the tubes' control grids.
Voltage and current are NOT the same. Current is the AMOUNT of electricity, the "quantity" -- and is measured in amperes. Voltage is the degree of electric charge -- like the "pressure" to use the old water analogy. Let me illustrate how different voltage and current are:
When you scrape your feet across a carpetted floor in dry, wintery conditions, your body can become charged with 50,000 to 100,000 volts of static electricity. And when you reach for the door knob, a spark jumps and you feel it! The voltage is super high but the current (measured in micro-amps) is tiny - otherwise you would die from electrocution.
Contrast this with your car battery, which puts out a mere 12 volts. You can lay your hands right across the terminals and not feel a thing. Yet the amount of current available can run to several hundred amperes .. enough to turn over a cold engine and get it started.
So current and voltage are two totally separate electrical parameters -- though when you multiply them together, you get POWER, which is measured in watts.
When you set the bias of an amplifier, you are adjusting the static VOLTAGE at the control grid of the tube in order to produce a desired amount of idle CURRENT flowing to the tube's plate. A small change in grid voltage, produces a large change in the amount of current flowing -- and that's basically how a tube works. Say that again because it's super important: A small change in voltage at the grid causes a large change in current flowing to the plate. See, that's the essence of amplification: A small change causing a large change. And here it's a small voltage change causing a large current change.
The bias conditions are what determines how much current flows through the big power tubes when you're not playing. And what drives your speakers is fluctuations in that current flow when you are ARE playing. If the amount of current increases and decreases 440 times per second, then you'll hear an A note. If the fluctions in current flow are large and still at 440 per second, you'll hear an A that is LOUD!
But for purposes of biasing, it's the amount of "plate current" flowing with no signal applied that's important. Unfortunately current is hard to measure because the circuit must be interuppted -- as in "cut the wire" -- and the meter spliced "in series" with the broken circuit. But measuring VOLTAGE is easy. It is not necessary to interrupt the circuit because a voltage reading can be taken in PARALLEL with the circuit intact.
Thus, as a matter of convenience, most bias settings are given in volts at the grid ... even though current through the plate is the important factor. In fact plate current is so inconvenient (and dangerous) to measure that Fender doesn't even state what the correct value should be. They only give the grid voltage that will produce that current. (That's the minus 52.) But that only happens if the tubes being used are "in spec."
As long as the tubes ARE "in spec", the right bias voltage will always give the correct plate "CURRENT" -- but then there's no need for the bias voltage to be adjustable!
If the tubes are NOT in spec, then the only proper way to re-set the bias is to cut the circuit and measure the current while adjusting the bias ... but no manufacturer I know even STATES the desired current value! Be that as it may, when the original bias voltage is altered far enough, it will compensate for the tube's abnormal performance and the correct amount of idle current flow may then be restored. Clearly this is something most repair techs should not attempt.
Some newer amps have LED indicators connected to the circuit which will turn on when the right threshold of current flow has been reached. This is an improvement, and almost worthy if you're willing to except resistors and lights added into your amplifier's audio path -- which we aren't. The other "advantage" of this system is that it allows some amp manufacturers to avoid matching their power tubes. The thinking is that adjusting the bias to each tube separately eradicates the inherent differences between the tubes by insuring that the same current flows through each one.
Again, this has some merit .. but it's still not as good as using tubes that are matched in the first place because compensating for the mis-match causes the push-pull circuit itself to become unbalanced. Two wrongs don't really make a right.
Some of the other recommended biasing, "methods" -- such as -".. tubes running red hot, increase the bias .. sounds harsh and runs too cool, turn it down ..." are guesswork at best. Luckily, one of the great things about tube amps is that they can usually stand some abuse without causing any real harm ... at least not immediately.
But don't these alterations imply that you are second-guessing the amp designer and that there's a better set of operating conditions that the designer missed but the tube sellers have discovered?
Now some players may like the sound of their amp altered by tubes with extreme characteristics and with the bias set to help compensate. But often it is the mere novelty of change that they're really responding to and when the amp goes back to the proper original way, we've seen them be far happier still!
Because every part in every one of our designs has been meticulously evaluated, compared and stressed over -- no matter how seemingly insignificant it might be. And with every design we look for a "sweet spot" where all the parameters -- including the bias -- come together to give the best sonic performance, consistently and reliably. Every part and voltage is important -- yet no one complains that these other parameters aren't available for tinkering.
Consider our patented Simul-Class circuitry where there are two different bias voltages used for separate pairs of power tubes ... and changing one voltage also changes the other. Great care goes into getting this just right and we think we'd be asking for trouble to have it adjustable for the world to play with ... unless you like paying to have your amp messed up. Sorry, I meant to say, "Uh, ... your amp needed biasing."
If that doesn't appeal to you, then merely plug a matched set of Mesa tubes into one of our amps and you're ready for tone. Guaranteed. You'd be amazed at the number of service calls we field every day that lead to a diagnosis of out-of-tolerance, non-spec tube problems. To think these would be prevented by including a bias adjustment is something of an insult to you and us. If you put the wrong size tires on your car, do you think changing the pressure will make them right?
Please, don't think this is a blanket indictment of the other guys selling tubes -- it isn't. And their tubes aren't all bad either. It just doesn't make sense to pay more of your hard earned cash for tubes that were probably made in the same Russian or Chinese factory and which have the possibility of being outside the performance window we select for your amp. And it pains us to hear the hype and mystique built up around biasing when twenty-five years of evidence affirms our decision to make bias circuits that "never need adjustment". How much money and trouble that has saved Mesa/Boogie players you couldn't estimate.
Our rigorously tested and hand selected tubes are available at your nearest Mesa/Boogie Pro Center or from us directly. Nobody offers better price, quality or warranty than we do ... so why swerve?
Next time we'll talk about our part in developing the great Sylvania STR 415 type 6L6 and how we're on the verge of seeing something fairly close reappear on the market. Remember, we still have some of these super rugged mondo-bottles available for older amps -- Boogies only please! Until then, Relax, Breathe and Nourish your soul!
Johan skrev:Det där långa brevet är enbart applicerbart till just den stärkaren och med rör som är "As long as the tubes ARE "in spec"
Köper du rör som inte specifikt är ämnade åt just den stärkaren så är de inte in specs. Det kan du ta för givet.
Ville bara påpeka detta för jag har sett många gånger folk som tror att de ska ställa bias för en helt annat stärkare samma som de läst i en sådan text enbart för att det är samma typ av rör. Ska detta gälla måste det vara exakt samma anodspänning som i aktuell stärkare och samma specade rör. Ibland handlar det om att 1:försöka kopiera biasspänningen rakt av och ibland 2: att kopiera tomgångsströmmen rakt av. Detta fungerar ju i fall 1: enbart om anodspänningen är densamma och röret har exakt samma specs, i fall 2: måste anodspänningen vara exakt samma.willfold skrev:Johan skrev:Det där långa brevet är enbart applicerbart till just den stärkaren och med rör som är "As long as the tubes ARE "in spec"
Köper du rör som inte specifikt är ämnade åt just den stärkaren så är de inte in specs. Det kan du ta för givet.
Ingen som har påstått något annat.
Med in spec så menar de att du ska köpa MESA-rör. Alla MESA-rör är "in spec"
Johan skrev:Ville bara påpeka detta för jag har sett många gånger folk som tror att de ska ställa bias för en helt annat stärkare samma som de läst i en sådan text enbart för att det är samma typ av rör. Ska detta gälla måste det vara exakt samma anodspänning som i aktuell stärkare och samma specade rör. Ibland handlar det om att 1:försöka kopiera biasspänningen rakt av och ibland 2: att kopiera tomgångsströmmen rakt av. Detta fungerar ju i fall 1: enbart om anodspänningen är densamma och röret har exakt samma specs, i fall 2: måste anodspänningen vara exakt samma.willfold skrev:Johan skrev:Det där långa brevet är enbart applicerbart till just den stärkaren och med rör som är "As long as the tubes ARE "in spec"
Köper du rör som inte specifikt är ämnade åt just den stärkaren så är de inte in specs. Det kan du ta för givet.
Ingen som har påstått något annat.
Med in spec så menar de att du ska köpa MESA-rör. Alla MESA-rör är "in spec"
willfold skrev:Hursomhelst: Har man en MESA-stärkare så är det billigare att köpa MESA-rör än att installera en biaspot och vara "tvungen" att ställa bias så fort man behöver byta rör, eller om biaspoten råkat vibrera i fel läge eller något annat krafs. Sen är det ju inget speciellt med MESA-rören, annat än att de är kontrollerade för att fungera optimalt i MESA-stärkare. De kan vara tillverkade av vilken fabrik och fabrikat som helst.
Johan skrev:willfold skrev:Hursomhelst: Har man en MESA-stärkare så är det billigare att köpa MESA-rör än att installera en biaspot och vara "tvungen" att ställa bias så fort man behöver byta rör, eller om biaspoten råkat vibrera i fel läge eller något annat krafs. Sen är det ju inget speciellt med MESA-rören, annat än att de är kontrollerade för att fungera optimalt i MESA-stärkare. De kan vara tillverkade av vilken fabrik och fabrikat som helst.
Absolut. Biaspot kan man dock installera av andra orsaker än att erhålla exakt rätt tomgångsström enligt Mesa, Vad jag hört så är Mesa väldigt kallt ställt vilket kan generera en hel del crossover dist i slutsteget. Men det krävs ju att man alltid kan ställa bias när man ska byta rör. Som det är i Sverige så får ju den stackars gitarristen leta med lykta och förstoringsglas efter någon som kan det här. Det är inget som en gitarraffär per automatik vet hur man fixar. Och ofta när de påstår att de gör det så gör de det fel enligt vad jag sa i tidigare inlägg. Detta med bias är den stora nackdelen med rörförstärkare. Och att Sverige är ett U-land när det kommer till folk som pillar med detta.
willfold skrev:
Jag får god lust att ställa mig och skrika ormolja! varje gång jag hör någon nämna bias. En gång blev jag tillsagd att jag var tvungen att justera biasen för att jag hade bytt förstegsrör. Dessutom till olika fabrikat! Tvi vale!
Nä jag kör MESA och så skiter jag i det där med Bias. Det har jag iofs alltid gjort och jag har aldrig haft några som helst problem med någon stärkare. Det skulle möjligen vara att det gått lite långt mellan rörbytena då.
willfold skrev:Du som ändå håller på och pillar så mycket med stärkare kan väl skaffa fram några ljudklipp.
Jag skulle gärna ta några ljudklipp på crossover distortion, hittar inget vettigt.
Sen vill jag absolut ha ljudklipp på pre-, post bias-justering. Det hade varit grymt intressant att höra skillnaden mellan varm/kall bias i ett a/b-test där biasen är den enda skillnaden. Hittar inget sånt.
Marre skrev:willfold skrev:Du som ändå håller på och pillar så mycket med stärkare kan väl skaffa fram några ljudklipp.
Jag skulle gärna ta några ljudklipp på crossover distortion, hittar inget vettigt.
Sen vill jag absolut ha ljudklipp på pre-, post bias-justering. Det hade varit grymt intressant att höra skillnaden mellan varm/kall bias i ett a/b-test där biasen är den enda skillnaden. Hittar inget sånt.
Crossover-distortion är en sak. Om man köper mesa-rör en sak. Men om man hamnar utanför specs. åt det varma hållet så får man slitage på rör i fråga om livslängd. Är det åt helvete fel så kan stärken ta onödigt stryk på lång sikt. Egen åsikt, utan att kavatifiera och specifiera: Hör man ingen skillnad på kalla och "rätt" iställda rör, ja, då kan man mer eller mindre köra "solid state" - ut genom slutsteget på tidig 70-80-tals bilstereo eller liknade. Är man ute efter ööö- "det brötar gôtt" duger väl vad som...
Vill man inte ha dist där dist inte skall vara och ha en förväntad livslängd på slutrören som är mer än en vecka så gör man bäst i att biasjustera.( visste inte bättre tidigare, coolt med blått sken!)
Slutanvändaren bestämmer: Ingen tvingar nån. Allt är en rekommedation.
Som jag sagt så ställer de denna bias så kallt så haveri inte kan ske ens med de rör som drar mest ström i hyllan. Detta är dock med kompromiss på ljudetwillfold skrev: Sen ställer jag mig ännu mer frågande när så många stärkartillverkare inte ens erbjuder ställbar bias utan en biaspot måste moddas in. Känner förstärkardesignen då inte till att förstärkaren eventuellt brinner upp om man inte biasjusterar vid rörbyte?
willfold skrev:Gällande ljudklippen så kommer jag alltid att hävda, med en dåres envishet, att det är OMÖJLIGT, att veta om det blir någon skillnad annat än vid A/B-testning då man inte vet vilket ljudklipp som är vilket. Hjärnans makt är betydligt större än öronens och det har bevisats så många tusen gånger att det inte är möjligt att hävda något annat. Vill man höra en skillnad så gör man det, man hör förmodligen t.o.m den skillnad man vill höra. Och tror på att det är så.
Johan skrev:Ja alltså jag vrider på biaspoten medan jag lyssnar och från ett läge till det andra är det dramatisk skillnad på ljudet....för mig är det inte mer komplicerat än så...detta är en ickefråga bland de som pular med det hela. Det ÄR dramatisk skillnad. Det gjordes ett A/B på rörbojen för ett tag sedan och det var redig skillnad. Det vi alla hade svårt att säga dock var vilket som var vilket. Men denne testare hade rört sig inom okej ramar för ljudet. Kallt var mer ljummet. Kör man mellan MESA/Peavey kallt och varmt blir skillnaden enorm. Man får bland annat mer tryck och värme.. Man hör tydligt hur vid ett visst läge på poten så kommer stärkaren igång....rejält.
Jag tänker inte scanna nätet efter ljudklipp som påvisar detta för jag anser att detta är en icke diskussion. Detta är helt elektriskt påvisbart både på en effektmätare och på ett oscilloscope. Detta handlar inte om att en del påstår sig höra skillnad på vissa kondingar eller vad det är för luftfuktighet har pratar vi skillnad på strömmar genom röret som ger rejäla utslag på mätaren och att inte tro att det påverkar ljudet tycker jag vi kan sluta att diskutera om här och nu.
Det är som att påstå att bilen går likadant om du ställer tändningen fel eller byter kardanaxel till andra ställda knockar. Den går fortfarande men den går inte likadant. Står biasen för kallt så går den dessutom bara på en bråkdel av den effekt den skulle kunna...
Johan skrev:Som jag sagt så ställer de denna bias så kallt så haveri inte kan ske ens med de rör som drar mest ström i hyllan. Detta är dock med kompromiss på ljudetwillfold skrev: Sen ställer jag mig ännu mer frågande när så många stärkartillverkare inte ens erbjuder ställbar bias utan en biaspot måste moddas in. Känner förstärkardesignen då inte till att förstärkaren eventuellt brinner upp om man inte biasjusterar vid rörbyte?willfold skrev:Gällande ljudklippen så kommer jag alltid att hävda, med en dåres envishet, att det är OMÖJLIGT, att veta om det blir någon skillnad annat än vid A/B-testning då man inte vet vilket ljudklipp som är vilket. Hjärnans makt är betydligt större än öronens och det har bevisats så många tusen gånger att det inte är möjligt att hävda något annat. Vill man höra en skillnad så gör man det, man hör förmodligen t.o.m den skillnad man vill höra. Och tror på att det är så.
Jag vet inte om någon har påstått något annat. Om du lägger upp en ljudfil med extremt kallt ställd bias så kan jag förmodligen inte avgöra detta. Det jag däremot kan avgöra är vad jag tycker låter bäst när jag får ställa in denna bias själv....som om man vrider på en tonkontroll. Och jag har då alltid slagit fasta vid att den kallt ställda biasen inte var speciellt rolig mot vad som kommer om man hettar på den lite mer.
Och detta är ungefär vad alla säger. Den kalla biasen låter inte lika bra och stärkaren tappar mycket av sitt tryck. Det är sedan med denna erfarenhet man kan påstå att det är en god ide att justera biasen. Och när man själv gör det så hör man ju omedelbart vad som händer. Man vrider ju bara på en pot så något annat A/B test behövs ju inte. Skillnaden är omedelbar.
Marre skrev:Oftast är det lättare att se för att fatta:
Den blå signalen är en direkt kopia av insignalen (bortsett amplitud och stärkarens egenkaraktäristik).
Den röda är en "kall" version med crossover-distorsion. Så ser signalen ut ur stärkaren när biasen är kall. Inte bara tappar den amplitud, den är redigt förvrängd.
Det ser inte lika ut, låter inte lika och det är inte ormolja utan fakta då frekvensinnehållet skiljer sig.
I transistorsammanhang lägger en förspänning på effektrasistorparet för att råda bot på det. Bias det oxå.
Transistorer brukar räcka lika länge som stärkaren.
Rör byter man. Och två rör är aldrig lika -> Bias-justering. Kalla det arbetspunktsinställning. Johans analogi med att vrida på brytarhuset är bra.
Edit: fan vad snabba ni är!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster