• Reklam

Första med etablerad producent (modern rock)

Här kan du länka till ditt band eller dig själv

Första med etablerad producent (modern rock)

Inläggav mangehall » fre 07 sep 2012, 10:52

Förra hösten spelade vi in med Patrik Frisk i Sidelake Studios och just då var vi helt i extas över ljudet och att få vara i en studio där etablerade band och artister spelat in. Jag hävdar fortfarande att upplevelsen var mycket angenäm men med 1 års distans så finns det helt klart saker jag skulle vilja ändra i ljudbilden. Lyssna gärna och säg vad ni tycker, så kan vi jämföra notes sedan :big:

http://open.spotify.com/album/2G61gVony2frv53oChvQFB
Användarvisningsbild
mangehall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 23:43

Reklam

Re: Första med etablerad producent (modern rock)

Inläggav Tonjagare » fre 07 sep 2012, 15:03

Överlag är ljudbilden bra, men det låter lite "tomt" på något sätt direkt när låten sätter igång vid 0:14. Det saknas något frekvensmässigt i de lägre registrena, kanske att gitarrerna behöver mer botten alternativt att basgitarren hörs för lite. Men framförallt är baskaggen för låg och för långt bort i mixen. Man känner ingen studs från den. Det hade nog också låtit bättre med mindre rumsljud på trummorna och istället mer reverb.

Virveltrumman är lite vass i ljudet, för mycket hög diskant. De frekvenser där virveln har som mest energi och snärt är den för låg (mer mid).

Jag hade föredragit en mindre "stökig" ljudbild. Låter som det är mycket rumsljud som är komprimerade ihop med allt. Sen har mixen alldeles för mycket ljus diskant, och för lite mellanregister och djupbas.

Får jag prova mixa om den? :cool: (vi kanske har helt olika preferenser)

Edit; Lyssnade bara på Time. Det jag stör mig mest på är nog ändå sångarens oövertygande engelska uttal. Överlag låter det som sagt bra dock!
Senast redigerad av Tonjagare fre 07 sep 2012, 15:13, redigerad totalt 3 gånger.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Första med etablerad producent (modern rock)

Inläggav mangehall » fre 07 sep 2012, 15:33

Haha hade varit intressant att mixa om den men vi har tyvärr inte projektet. Bara wav-mastrar :) Allt är nog ganska hårt komprimerat och jag tror även att kaggen är triggad!
Användarvisningsbild
mangehall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 23:43

Re: Första med etablerad producent (modern rock)

Inläggav Tonjagare » lör 08 sep 2012, 00:18

mangehall skrev:Haha hade varit intressant att mixa om den men vi har tyvärr inte projektet. Bara wav-mastrar :) Allt är nog ganska hårt komprimerat och jag tror även att kaggen är triggad!

Hehe ok. Men skicka mastern då, så kan jag prova eq:a om den bara? Dock går det inte att trolla då men jag tror man kan göra en viss förbättring.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Första med etablerad producent (modern rock)

Inläggav mangehall » lör 08 sep 2012, 10:16

Mail?
Användarvisningsbild
mangehall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 23:43


Återgå till Artistlänkar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Reklam