• Reklam

Telehopplocket - "dämpade" strängar

Allt som rör musik

Telehopplocket - "dämpade" strängar

Inläggav PerHilmer » tis 18 sep 2007, 10:01

Har till slut fått tid att skruva ihop delarna till min hopplockstele som jag skrivit en annan tråd om för ett tag sen. Bilder kommer i den tråden inom kort.

Några av strängarna låter liksom dämpade - de klingar inte som de ska lösa. De tar inte i banden så det är inte det. Vad kan det vara då?
----------------------------------------------------
Jocke
Användarvisningsbild
PerHilmer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 07:37
Ort: Sörberge

Reklam

Re: Telehopplocket - "dämpade" strängar

Inläggav rocky67 » tis 18 sep 2007, 10:46

Vinkeln i sadelskårorna kan vara fel...
Klipper man strängarna för kort innan uppsträngningen kan srtängen "sluta" för högt upp på stämskruvsstolpen och vinkeln bli konstig på det viset också så att strängtrycket blir för löst. Upplevde det inför ett gig i somras då jag bytte strängar dagen innan giget och inte hade några andra strängar och musikaffärerna hade lördagsstängt... bara att bita ihop.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Telehopplocket - "dämpade" strängar

Inläggav Makten » tis 18 sep 2007, 11:41

Prova att trycka ner strängarna bakom sadeln och se om det låter bättre. Då är det vinkeln som är för flack. Om det bara låter kass på lösa strängar så bör det vara nåt där uppe som är knas.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Telehopplocket - "dämpade" strängar

Inläggav PerHilmer » tis 18 sep 2007, 11:59

Har såna här Wilkinson EZ-lok stämskruvar http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=58_94&products_id=111 och är inte helt säker på att jag trätt strängen genom rätt hål - finns ju två att välja på.

Har inte satt dit strängtrycken heller. Kan ju vara så att det blir för flack vinkel som sagt. Får testa att trycka ned bakom sadeln och se om det är där det sitter. Då kan det ju vara löst genom att sätta dit strängtrycken...eller?
----------------------------------------------------
Jocke
Användarvisningsbild
PerHilmer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 07:37
Ort: Sörberge

Re: Telehopplocket - "dämpade" strängar

Inläggav rocky67 » tis 18 sep 2007, 12:16

Sätt dit strängtryck på huvudet och saken är nog biff!
PerHilmer skrev:Har såna här Wilkinson EZ-lok stämskruvar http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=58_94&products_id=111 och är inte helt säker på att jag trätt strängen genom rätt hål - finns ju två att välja på.

Har inte satt dit strängtrycken heller. Kan ju vara så att det blir för flack vinkel som sagt. Får testa att trycka ned bakom sadeln och se om det är där det sitter. Då kan det ju vara löst genom att sätta dit strängtrycken...eller?
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster

  • Reklam