• Reklam

Sprucken baksida på hals

Allt som rör musik

Sprucken baksida på hals

Inläggav busse » sön 23 sep 2007, 20:00

Jag tog fram min OLP Stingray för nån dag sen, har inte rört den på några månader och märkte då att det var nåt konstigt med halsen. Det var som en lite puckel på baksidan av halsen ungefär mitt emot första bandet då jag tittade närmare så verkar det vara en spricka i halsen, förmodligen är det ju dragstången som ligger och ha tryckt så halsen har spruckig. Så vad skall jag göra för att åtgärda detta, släppa strängarna och dragstången så halsen inte har några spänningar och sen försöka få in nåt tunnflytandelim i sprickan och i sånt fall vilket lim? Eller har ni några andra tips på att ågärda denna spricka? Halsen är en lönnhals med på limmad lönngreppbräda om det har nån betydelse. Postar också en bild på sprickan som är ca 10 mm lång.

Bild
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Reklam

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav Disktant » sön 23 sep 2007, 20:45

Prova med lite lim och tvinga ihop den, ta inte för mycket bara så du limmar fast dragstången
annars borde du nog lämna in den, men det är det nog inte värt på ett så billigt instrument
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav busse » sön 23 sep 2007, 20:55

Prova med lite lim och tvinga ihop den, ta inte för mycket bara så du limmar fast dragstången
annars borde du nog lämna in den, men det är det nog inte värt på ett så billigt instrument


Vilken typ av lim skall man andvända? Vitt trälim utspätt med vatten så det blir tunnflytande, uppvärmd epoxy, eller nåt annat?
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav Disktant » sön 23 sep 2007, 20:59

Bra fråga !
Jag hade nog kört på trälim ?
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav Makten » sön 23 sep 2007, 21:58

Hmm, jag undrar om det är någon vits att limma om du ändå inte kan pressa ihop sprickan. Det ser ju inte så farligt ut på bild direkt, så du kanske inte behöver göra något alls?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav Reckless Mike » sön 23 sep 2007, 23:15

Jag skulle nog ha kollat med Fagerlund. Han brukar veta vad som ska göras (och vad som absolut inte ska göras...).

Här!!http://www.fagerlund.biz/forum2/
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav wheatenterror » sön 23 sep 2007, 23:18

Tja frågan är hur du ska kunna tvinga ihop den utan att ta bort greppbrädan. Lyckas du komma på ett sätt att tvinga den så går det nog bra med vanligt vitt trälim utspätt till en rinnig karaktär. Svårigheten är bara att få ner det in i sprickan.
Om inte sprickan känns rent fruktansvärd mot tummen så skulle jag helt enkelt ta ett sandpapper och försöka slipa ner knölen.
Bill Lawrence L90 köpes
wheatenterror
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 23:11
Ort: Bergnäset

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav rocky67 » mån 24 sep 2007, 00:38

eller köp en ny (begagnad) hals.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Sprucken baksida på hals

Inläggav busse » mån 24 sep 2007, 07:06

Då det gäller att pressa ihop det hela så tänkte jag att man gör en träkloss som är formad som halsens baksida och sen lägger nåt tunnt mellan klossen och halsen tex gladpack så att man inte limma ihop allt. Sen får man väl putsa upp halsen lite och olja på baksidan igen där sprickan har varit. LImmet borde väl gå att blåsa in i sprickan med hjälp av tryckluft om det är tunnflytande.
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster

  • Reklam
cron