• Reklam

Omlödning av ljudkort

Allt som rör musik

Omlödning av ljudkort

Inläggav iStofil » fre 05 okt 2007, 19:29

Jag har ett ljudkort, ett Presonus Firepod, som Firewire-kretsen gett upp på och garantin har gått ut och det var helt enkelt för jävla dyrt att byta ut den, helt dött alltså som ljudkort betraktat. Men det har ändå ganska schyssta mikrofonförstärkare, så jag undrade om det möjligen skulle gå att helt enkelt löda om det så att preamparna går direkt ut till utgångarna, helt analogt utan att passera någon digitalomvandlare. Jag har hittat följande diagram och undrar om någon kunnig skulle kunna upplysa mig om om det överhuvudtaget är möjligt.
Bild
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
iStofil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 424
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:15

Reklam

Re: Omlödning av ljudkort

Inläggav Makten » fre 05 okt 2007, 20:41

Javisst, men du har ju redan en sådan "funktion". Preampen går ju obesudlat till "Main CR out" och de andra.
Vad är "general purpose outputs"? Är det flera separata kanaler på något vis?

Problemet annars är att det är jävligt vanskligt att börja peta med en lödkolv i ett såpass avancerat kretskort som ett ljudkort brukar vara. Lätt att skada komponenter, och troligen halvt omöjligt att hitta vad det är man ska dela av i signalvägen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Omlödning av ljudkort

Inläggav iStofil » fre 05 okt 2007, 21:36

Makten skrev:Javisst, men du har ju redan en sådan "funktion". Preampen går ju obesudlat till "Main CR out" och de andra.
Vad är "general purpose outputs"? Är det flera separata kanaler på något vis?

Problemet annars är att det är jävligt vanskligt att börja peta med en lödkolv i ett såpass avancerat kretskort som ett ljudkort brukar vara. Lätt att skada komponenter, och troligen halvt omöjligt att hitta vad det är man ska dela av i signalvägen.


Jo det kommer signal direkt från input till main out, men det är ju bara en stereoutgång. General purpose outputs är helt enkelt outputs som routas digitalt, exv. om du vill styra ett ljud ut från datorn till någon extern processor. Men dessa är vanliga teleutgångar, så jag hade hoppats att helt enkelt kunna löda en signalväg direkt från mickförstärkarna direkt till utgångarna och helt koppla bort den digitala signalvägen: åtta diskreta mickförstärkare rakt ut till åtta utgångar. Men det kanske faller på att det är knepigt att hitta rätt, jag hade nånstans närt förhoppningen att det skulle vara så enkelt som att hitta rätt lödöron och dra en kabel däremellan. Ska öppna boxen och kolla hur det ser ut, men jag vill inte ge mig på något som jag inte vet fungerar eftersom jag i nuläget har två fungerande kanaler genom att tappa ljud från preamp 1 & 2 send. Det borde väl förresten gå att titta närmare på hur kopplingen till dessa ser ut för att replikera det på dom andra?
Användarvisningsbild
iStofil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 424
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:15


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster

  • Reklam
cron