• Reklam

Elixirsträngar till akustisk

Allt som rör musik

Elixirsträngar till akustisk

Inläggav Vincent » mån 08 okt 2007, 18:48

Finns det några åsikter om dessa strängar innan jag köper några set för test? Vad är skillnaden på polyweb och nanoweb? Vilken variant låter "bäst"? Är phosphor bronze värda de extra slantarna?
Användarvisningsbild
Vincent
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 325
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:30
Ort: Uppsala

Reklam

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav World of Robots » mån 08 okt 2007, 23:09

Jag har använt Elixir på alla mina stränginstrument i föera år och det är utan tvekan de bästa strängarna på marknaden. Blir aldrig gamla och äckliga, håller tonen helt, är sköna att spela på och har aldrig smällt en Elixirsträng. Inte för att detta besvarade någon av dina frågor, men det var skönt att skriva av sig. Nu ska jag anmäla Pantera till melodifestivalen 2011. Spårade detta inlägg ur?
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav Disktant » mån 08 okt 2007, 23:40

Kapar din tråd lite

Har aldrig testat Elexir någonsin, har alltidrig trott dom skall vara så bra som priset, är dom verkligen så otroliga ?

Jag gjorde ett litet test förut, strängade om 2 gitarrer samtidigt och spelade på dom ungefär lika mycket
den ena torkade jag nogrant av efter jag spelat på den och den andra ställde jag bara i stället
efter någon vecka märkte man en otrolig skillnad, efter en månad var den enorm
då testade jag att göra rent strängarna med isopropanol på gitarren som aldrig blivit rengjord, och vipps så var dom nästan som nya igen
så slutsatsen är väll att strängarna håller sig längre om man gör rent dom, har Elexir något skikt som inte det fastnar svett & skit på
eller hur fungerar det ?
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav Reckless Mike » tis 09 okt 2007, 00:03

norcomp skrev:Kapar din tråd lite

Har aldrig testat Elexir någonsin, har alltidrig trott dom skall vara så bra som priset, är dom verkligen så otroliga ?

har Elexir något skikt som inte det fastnar svett & skit på eller hur fungerar det ?


Japp, "coated".
http://www.elixirstrings.com/whyelixir/ ... lixir.html
Kritikerna hävdar att grundmaterialet, alltså själva stålsträngen, varierar kraftigt i kvalitet. T o m att man köper upp restlager av andra strängfabrikanter.
De hängivna, likt WoR är helt lyriska.
Jag vet inte. Jag har testat vid något enskilt tillfälle utan att kunna konstatera någon större skillnad i klang. Gick tillbaka till mina normala strängar helt enkelt därför att min lokala handlare inte kunde tillhandahålla enskilda strängar ur Elixirs sortiment. Men det här var flera år sedan. Man kanske borde ge det hela en ny chans...
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav Vincent » tis 09 okt 2007, 00:07

norcomp: nåt åt det hållet ja! och så jäkla dyra är de ju inte. har testat en del acke-guror med elixirsträngar, och det har låtit krispigt med en massa övertoner fast att de har suttit på ett bra tag. är bara lite intresserad av om någon kunde jämföra dem ljudmässigt. spelar på en jumbo, så de allra basigaste strängarna är ju inte så intressanta. finns tre varianter vad jag har förstått.

wor: ja, lite. ;)
Användarvisningsbild
Vincent
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 325
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:30
Ort: Uppsala

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav rocky67 » tis 09 okt 2007, 12:54

Det satt elixir strängar på en Furch jumbo som jag köpte för ett antal år sedan, har inte bytt dem ännu, men de börjar bli lite "fnasiga" på ytan.
Jag ska kolla om det finns några uppgifter här hemma om vilken modell av strängar det är.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav Vincent » tis 09 okt 2007, 13:32

rocky67 skrev:Det satt elixir strängar på en Furch jumbo som jag köpte för ett antal år sedan, har inte bytt dem ännu, men de börjar bli lite "fnasiga" på ytan.

:shock:
Användarvisningsbild
Vincent
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 325
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:30
Ort: Uppsala

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav chopper » tis 09 okt 2007, 14:23

Jo efter en lång tid blir de fnasiga och beläggningen släpper, men under den tiden har man bytt många strängset av vanliga strängar. S
atte på ett set Nanoweb på min Takamine i Maj och den låter fortfarande krispigt. Samma sak med min Hagström Jimmy, där har de suttit på över ett år.
Det finns ju andra coatade strängar oxå. Jag hade DR Black Beauty på min förra Tele, altså svarta strängar. Färgen försvann efter ett tag men tonen bibehölls och DR påstår att beläggningen inte är färgen. De strängarna satt på i ett år nästan, förutom ett par jag smällde. Strängarna får inte högre hållfasthet av coatningen.

Innan jag testade coatade så var jag väldigt skeptisk och ansåg att tonen borde försvinna med en beläggning, men nu hör jag oxå till de troende. Av elixir har jag bara använt Nanoweb då jag läst av andra tyckare att de ska låta bäst. Har oxå testat DAddarios belagda akustiska strängar och gillade dom oxå (phosphor bronze).
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Elixirsträngar till akustisk

Inläggav dexter » tis 23 okt 2007, 18:35

Jag tycker jävligt mycket om Elixir på akustisk gitarr, låter skitbra och är sköna att spela på, men då jag måste byta strängar i stort sett efter varje gig för att jag inte ska spela av någon på nästa, så blir det inte riktigt ekonomiskt gångbart. Sen så är det ju så att lite av elixirs syfte (att bibehålla klangen länge) går ju om intet när jag byter strängar så ofta ändå.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 09:33


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 46 gäster

  • Reklam
cron