• Reklam

Nattlig basuppgradering + recension

Allt som rör musik

Nattlig basuppgradering + recension

Inläggav Makten » ons 31 okt 2007, 17:45

Nä, jag har inte modifierat nåt den här gången. :D Men jag omsatte en idé till verklighet ovanligt snabbt. Jag började för nån dag sedan fundera på att sälja min lilla Microcube och lite annat jox för att kunna köpa en trevligare basförstärkare till hemmet, då jag nästan aldrig spelar gitarr längre. Igår satt jag och läste mig blå på massor av forum samt tillverkarsidor. Jag grävde i priser och specar tills jag kände att jag vågade beställa en liten trevlig (hoppas jag) förstärkare från Thomann, nämligen en sån här:

Bild

Det är en liten men synnerligen tung (12 kilo!) 15-wattare med ett åttatumselement. Den SER verkligen förtroendeingivande och proffsig ut, och jag hoppas att den låter lika bra. Av många forumkommentarer att döma så gör den det också. Elvahundra spänn gick den på, vilket ju inte är så farligt.

I samma veva kunde jag inte låta bli att köpa "världens bästa flatwounds" och en ordentlig mick till Squiern. Så om några dagar blir det lilla julafton i det maktska hemmet. :D

Bild

Bild

Min gamla mick är till salu för trehundra spänn om någon är intresserad. Helt okej, men lite "mörkare" i ljudet vad jag har hört. Nu ska jag iväg och sälja Microcuben till en plankare. 8-)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Reklam

Re: Nattlig basuppgradering

Inläggav Hinke » ons 31 okt 2007, 23:50

Den lilla Warwicken är ju klart cool... :)

Skulle passa utmärkt vid sidan om sängen i sovrummet.Har en Laney LC15 där nu som inte är sååå kul att köra bas igenom... :?

Ska bli intressant att höra ditt omdöme när du har testat den.

Nu blidde man litta sugen faktiskt... :ugeek:
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Nattlig basuppgradering

Inläggav maltjik » fre 02 nov 2007, 13:10

är warwicken sådär luddigt fliselinklädd?
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Nattlig basuppgradering

Inläggav Makten » fre 02 nov 2007, 16:45

maltjik skrev:är warwicken sådär luddigt fliselinklädd?

Ja, jag tror det. Den ser väldigt gedigen ut, vilket är trevligt. :)
Jag hade en vag förhoppning om att frakten skulle vara så enormt snabb som några andra upplevt, så att jag skulle få prylarna idag. Men ingen avi har dykt upp än. Attans. :cry:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Nattlig basuppgradering

Inläggav Hinke » fre 02 nov 2007, 19:35

Den ser lite luddig ut i klädseln,ja... :)

Var mycket nära att låna hem en för en test när jag besökte BEME idag.Lyckades stilla småGAS´en och höll mig till att köpa ett gäng halkskyddsbehandlade plektrum istället... :roll:

Men Warwicken såg helt klart trevlig ut... :ugeek:
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Nattlig basuppgradering

Inläggav Makten » mån 05 nov 2007, 14:00

Tyskarna ÄR snabba! Bild Bild

Bild

Antagligen har paketet legat på Posten sedan i fredags eftersom avin kom med tidiga utdelningen idag. Kanske lika bra, så jag fick plugga lite. Samma idag, "hämtas tidigast klockan 16", så jag kanske får nåt vettigt gjort också.

Fortsättning följer. :?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Nattlig basuppgradering

Inläggav Makten » mån 05 nov 2007, 20:27

Nu har jag monterat den nya micken, strängarna samt spelat en hel del genom förstärkaren. Och jag är MYCKET nöjd! Det låter långt över förväntan faktiskt. :D
Förut tyckte jag att GFS-mickarna i min J-kopia lirade ganska jämt med "Duncan Designed" i P-basen, men med den nya Fendermicken så låter P:n avsevärt bättre. Jag kunde inte A/B-jämföra med den gamla, men den här låter mer som en Precision ska låta (i mitt tycke), nämligen varmt, knorrigt och lite ihåligt. Visserligen bidrar nog strängarna till det hela. De har samma trevliga kärnfulla karaktär som rundspunna, men med mjukare topp. Jag antar att de liksom andra flatspunna strängar bör spelas in ett slag dock. Hur som helst så är de väldigt annorlunda att spela på, och det tog ett tag att vänja sig. Dragkraften är avsevärt lägre än normalt, så man får spela lite lösare för att det inte ska bli så mycket "fladder". Men gör man det så är de hur trevliga som helst. Basen låter "lätt" på något sätt, vilket den i och för sig ÄR också.
Förstärkaren låter ungefär som den ser ut, skulle man kunna säga. Mjukt och varmt men ändå "proffsigt". Definitivt inget öppet rockljud, utan snarare något som skulle kunna liknas vid Acoustic-riggarnas ljud. Lite sterilt transistoraktigt, men ändå varmt och "snärtigt". Trevligt som fasen när man lirar på egen hand, men inget ljud jag skulle eftersträva i en bandsituation. Med min RAT framför låter det riktigt gott om man vill ha lite mer knuff i det övre registret.

Jag tror att jag har gjort en klockren fullträff på samtliga plan här faktiskt. Rekommenderas! :D

Tillägg: Förstärkaren är förresten mycket större än jag trodde! 40 centimeter hög.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Reklam
cron