• Reklam

Hjälp med pedalbygge...

Allt som rör musik

Hjälp med pedalbygge...

Inläggav tompa_335 » tis 14 jul 2009, 19:31

Hej allesammans!

Innan jag tar mej vatten över huvudet helt och hållet tänkte jag rådfråga de som kan...

Jag har funderat på distpedalens vara och inte ett längre tag nu, och kommit fram till att inget i pedalväg låter och känns som ett överstyrt förstegsrör. Därför tänkte jag göra det bästa av två världar: en pedal med förstegsrör som distar istället för diodklippning/kaskadkoppling av saker. Efter några timmars skissande kom jag fram till följande schema, ett galet hopplock av delar från andras pedaler som, i alla fall i min fantasi, skulle fungera bra ihop. :smile: Tanken är att det ska vara två separata effekter, första delen är en treble boost som driver ett 12ax7, den andra är en hederlig clean boost. De ska dessutom samsas i samma chassi...

Frågan är om detta möjligt att genomföra som schemat ser ut nu, eller behövs förändring? Jag gissar 24v som glödspänning är lite mycket, kanske skulle ta det direkt från batteriet istället? Eller är en till spänningsdelare bättre..?? Vore det kanske bättre att ta alla 9v-tappningar före spänningshöjarkretsen? Även att driva en PNP-transistor från samma strömförsörjning som kretsar med "vanlig" polaritet (negativ jord) borde väl inte ställa till nåt, så länge man kopplar den rätt (enligt http://www.muzique.com/lab/fuzzface.htm)?

Nåt i övrigt ni vill förändra? Alla förslag är välkomna..

/ thomas
Bilagor
tompa_335
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 23 jun 2009, 14:45
Ort: Sundsvall

Reklam

Re: Hjälp med pedalbygge...

Inläggav Johan » tis 14 jul 2009, 20:07

Först av allt skulle jag inte bygga en rördist med en så låg spänning vilket röret inte är konstruerat för. Anledningen att man har runt en 300v och ofta mer i en väljudande rörpreamp är just att det blir välljudande. Det är min åsikt.

För övrigt kan du inte köra glöden på 24V till ett rör. Det är antingen 6.3V parallellt eller 12.6V serie som är riktvärdet.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Hjälp med pedalbygge...

Inläggav tompa_335 » tis 14 jul 2009, 22:46

Jag har övervägt det också, anledningen till den här lösningen är att jag inte är tillräckligt erfaren med elektronik för att jobba med så högra spänningar. 12v räcker gott och väl för mej..

Tack för svar i alla fall! Har fått ännu mer att fundera på.. :smile:
tompa_335
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 23 jun 2009, 14:45
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp med pedalbygge...

Inläggav Johan » ons 15 jul 2009, 11:18

Bara för att förklara så är den 24V anslutningen till röret på schemat inte glöden. Det är anodspäningen. Glöden har tre separata stift som inte är med på schemat. :wink2:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Hjälp med pedalbygge...

Inläggav tompa_335 » ons 15 jul 2009, 13:07

Precis... Glöden ligger på stift 4, 5 och om man kopplar glöden parallellt även stift 9, om jag förstått det hela rätt. Men, säg att jag skulle koppla glöden i serie, ska pin 9 då uteslutas helt? Ser då inte nåt annat sätta att koppla den på..
tompa_335
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 23 jun 2009, 14:45
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp med pedalbygge...

Inläggav Johan » ons 15 jul 2009, 15:44

Precis....strömmen in på 4 och ut på 5. 9 utesluts helt. Då ligger dom i serie.
Parallellt så kopplas 4 o 5 ihop så går strömmen in på 4 o 5 och ut på 9.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Hjälp med pedalbygge...

Inläggav tompa_335 » ons 15 jul 2009, 17:43

Gött.. nåt har man lärt sej av detta i alla fall. :smile:

Stort tack för hjälpen!
tompa_335
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 23 jun 2009, 14:45
Ort: Sundsvall


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

  • Reklam
cron