• Reklam

Värmebehandlat trä

Allt som rör musik

Värmebehandlat trä

Inläggav Svento » fre 16 dec 2011, 16:01

Jag hörde för många år sen talas om värmebehandlat trä. Man brukar hetta upp det till ca 180 grader i ett antal timmar vilket gör att virket påverkas kemiskt. Efter behandlingen är virket knastertorrt och stendött. Vikten minskas med ca 10% (vilket innebär att björk kommer ner i en vikt motsvarande mahogny, och jag misstänker att ljudegenskaperna skulle likna swampash) och styrkan försämras något. Träet blir också betydligt stabilare och hårdare samt väldigt tåligt mot förändringar i temperatur och luftfuktighet. Som en bonus får träet en mörkare färg hela vägen genom tack vare att sockret i det rostas, typ.

Resultatet av behandlingen liknar den naturliga åldring som trä har fått efter att lagras i ca 100 år, och egenskaperna som det får brukar anses idealiska för instrumentbygge. Ruokangas exempelvis, bygger så vitt jag vet sina instrument av värmebehandlat trä, och det finns nån annan finsk gitarrbyggare som också använder sånt virke. Jag har dessutom sett enstaka bilder på nätet av diverse elgitarrer gjorda av värmebehandlat trä, och dom som har prövat såna instrument rapporterar att tonen är extraordinär (källa saknas!!).

Ett problem är att det är lite svårt att få tag i sånt här virke. Jag har smurfat runt utav bara helvete och skickat e-post åt öster, väster och norr, men får i regel inga svar. Om jag får svar så går dom ofta ut på att tillverkarna inte säljer till privatpersoner, att dom bara säljer mycket stora kvantiteter eller att dom inte har tjockare bitar än 26 mm - ofta alla tre grejerna. Nu har jag dock fått svar från ett ställe i Norge som har 42 mm tjocka bitar, tyvärr dock bara 130 mm breda. Det räcker till en fiol om man limmar ihop två plankor brevid varann, men det lär gå åt fyra till en gitarrkropp. Dessutom har jag fått kontakt med ett företag i Finland som var beredda att sända mig några bitar mot att jag ger dom en utvärdering när fiolen är klar. Dom verkar tycka att idén är intressant och har säkert ett intresse av att visa upp ytterligare användningsområden för värmebehandlat trä.

Det jag försöker komma fram till, är att det säkert finns tillverkare som kan tänka sig att bränna större bitar, förutsatt att dom kan få dom sålda. Ugnarna är visst gjorda för att behandla bitar på typ 20 m, vilket borde motsvara typ trettio gitarrkroppar... Jag har inga planer på att dra igång nån tillverkning, men jag funderar om det inte finns tillräckligt med folk ute i stugorna, professionella och halvprofessionella byggare samt glada amatörer, som skulle vara intresserade av ett extraordinärt tonträ. Priset är ungefär det dubbla om man jämför med obehandlat virke. Billiga material som gran och asp skulle alltså fortfarande vara skapligt billiga i förhållande till exempelvis mahogny.

Så vad anser folk här? Är det några som skulle vilja skaffa några bitar av det här materialet?
Senast redigerad av Svento lör 17 dec 2011, 18:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Svento
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:27

Reklam

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » fre 16 dec 2011, 16:19

Aldrig hört talas om. Men Hydropulsor var ju ett hippt sätt att bli av med sina aktiebesparingar för tio år sedan. Fast det var väl både värme och tryck tror jag. :?

Det känns som om man kan göra själv i en sketen ugn..?
Inneslut träbiten i tex tegel (utan att mura förstås) för att säkra att värmeöverföringen sker vid rätt temperatur.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Svento » fre 16 dec 2011, 16:29

Processen är tydligen rätt känslig, bland annat ska ånga tillföras, men det kan vara värt att pröva. Det har tydligen forskats mycket runt processen för att träet ska få rätt egenskaper utan att förlora allt för mycket styrka.

Hur som helst har man ju inte så mycket att förlora ifall man har tänkt bygga en gitarr. Virket lär ju vara billigare än mahogny och tonen är med största sannolikhet överlägsen. Dessutom vet man att träet är dött och inte kommer att röra sig mer.
Användarvisningsbild
Svento
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:27

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav shooooota » fre 16 dec 2011, 16:36

Jag har också hört talas om detta, att man har någon ugn där man plockar bort allt syre på något sätt för att det inte ska ta fjutt
I can play it faster but that's the speed I use
Användarvisningsbild
shooooota
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1513
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 14:35
Ort: Sundbyberg

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » fre 16 dec 2011, 17:13

shooooota skrev:Jag har också hört talas om detta, att man har någon ugn där man plockar bort allt syre på något sätt för att det inte ska ta fjutt


Åhå.. :thumbup:

Men trä behöver väl 300 grader för att ta eld... :?
Problemet är troligen att om man ska värma trät till 180 grader med lägre temperatur än 300 så tar det kanske lång tid.
Ett lager tegel runt träbiten i en vanlig ugn ställd på 180 tror jag sanerar alla temperaturer nära 300 grader i dess närhet.

Väntar nu på att den aktuella baktempen ska vara 1800 grader istället för 180.

Förresten...äh jag gör nu tråd..:http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=41269
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav shooooota » fre 16 dec 2011, 17:16

Guthrie kör med det vill jag minnas, tror han nämner det tidigt i detta klipp

I can play it faster but that's the speed I use
Användarvisningsbild
shooooota
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1513
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 14:35
Ort: Sundbyberg

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » fre 16 dec 2011, 17:22

Just det.
Det var den klockan som ringde lite tyst.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Tonjagare » fre 16 dec 2011, 17:27

Låter väldigt intressant. Men varför skulle man inte kunna göra det själv i en vanlig ugn? Eller köra med varmluftspistol? (nästan alla klarar över 300 grader, en del 600)

Jag vet inte om jag tror på det där att det måste vara syrefritt på något sätt, det känns som att det är värmen som förändrar träets fysikaliska och tonala egenskaper. Däremot kanske ventilation kan vara en fördel. Därför borde varmluftspistol funka, tycker jag.
Men om man har en gitarrkropp som man inte är superrädd om, varför inte prova :smile: Man har inte så mycket att förlora.

Om ni minns så kom jag ju själv på ett sätt att förbättra gitarrers ljudegenskaper (och andra instrument, allt som är gjort i trä). Det var/är ju en behandling som jag kallade det, men det har ingenting med värme att göra. Jag hade dock tänkt försöka utveckla idén innan jag avslöjar det. Ska lägga upp ljudklipp på före/efter behandling någon gång efter jul så någon tror på mig också.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » fre 16 dec 2011, 17:38

crille skrev:Låter väldigt intressant. Men varför skulle man inte kunna göra det själv i en vanlig ugn? Eller köra med varmluftspistol? (nästan alla klarar över 300 grader, en del 600)

Jag vet inte om jag tror på det där att det måste vara syrefritt på något sätt, det känns som att det är värmen som förändrar träets fysikaliska och tonala egenskaper. Däremot kanske ventilation kan vara en fördel. Därför borde varmluftspistol funka, tycker jag.
Men om man har en gitarrkropp som man inte är superrädd om, varför inte prova :smile: Man har inte så mycket att förlora.

Om ni minns så kom jag ju själv på ett sätt att förbättra gitarrers ljudegenskaper (och andra instrument, allt som är gjort i trä). Det var/är ju en behandling som jag kallade det, men det har ingenting med värme att göra. Jag hade dock tänkt försöka utveckla idén innan jag avslöjar det. Ska lägga upp ljudklipp på före/efter behandling någon gång efter jul så någon tror på mig också.


En varmluftpistol har nog för hög temperatur. Jag brukade tända braskaminen med en sån.. :mrgreen:

Det gäller att tillföra värmet vid låg (ca200) temperatur skulle jag tro.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Svento » fre 16 dec 2011, 18:39

Det är mycket möjligt att det går bra att göra det själv, åtminstone kroppar. Det kan bli svårt att få in en hals i en vanlig ugn. Men varför chansa? Jag antar att resultatet blir bättre när det görs industriellt, och det handlar ju inte om nån lyxvara, utan om ett lågprismaterial.
Användarvisningsbild
Svento
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:27

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » lör 17 dec 2011, 01:23

Svento skrev:Det är mycket möjligt att det går bra att göra det själv, åtminstone kroppar. Det kan bli svårt att få in en hals i en vanlig ugn. Men varför chansa? Jag antar att resultatet blir bättre när det görs industriellt, och det handlar ju inte om nån lyxvara, utan om ett lågprismaterial.



Köp då. :?
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Svento » lör 17 dec 2011, 01:59

Jag ska skaffa lite sånt - definitivt. I flera år har jag letat efter rätt dimensioner, och kan jag få tag i värmebehandlat virke är det fullkomligt uteslutet att använda nåt annat. Tråden här handlar om att jag försöker skapa ett intresse för materialet, så att dom företag som gör behandlingen börjar sälja större dimensioner, så att det även kan användas till gitarr- och baskroppar.
Användarvisningsbild
Svento
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:27

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » lör 17 dec 2011, 02:07

Svento skrev:Jag ska skaffa lite sånt - definitivt. I flera år har jag letat efter rätt dimensioner, och kan jag få tag i värmebehandlat virke är det fullkomligt uteslutet att använda nåt annat. Tråden här handlar om att jag försöker skapa ett intresse för materialet, så att dom företag som gör behandlingen börjar sälja större dimensioner, så att det även kan användas till gitarr- och baskroppar.


Fint!
Rätt forum!
Jag har en stek i ugnen så jag passar på när den är klar.
Sparar örtkvistarna så kroppen smakar godt->.

*ångrar att jag köpte gigantisk vedklyv*
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Tonjagare » lör 17 dec 2011, 03:09

*DNS* skrev:En varmluftpistol har nog för hög temperatur. Jag brukade tända braskaminen med en sån.. :mrgreen:

Det gäller att tillföra värmet vid låg (ca200) temperatur skulle jag tro.

Ok! :big:

Ja precis, de flesta kan man ställa in temperaturen på. Jag tror det skulle funka utmärkt om man är försiktig.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Tonjagare » lör 17 dec 2011, 03:19

Förresten kommer jag ihåg att min svarta Parker fick bättre akustiskt ljud efter att ha varit mycket i solen (den blev stekhet p.g.a. sin mörka färg!).

Ikväll provade jag värma en obehandlad Warmoth-kropp med hårtork. Det blev en förvånansvärd förbättring faktiskt :shock2:
Jag tänker definitivt fortsätta prova och forska i detta. För mig handlar det inte längre om att tro att det hjälper utan jag är övertygad om att det förbättrar. Sen på vilket sätt och i vilken temperatur vet jag inte, men träet verkar bara må bra av att torka i hög temperatur, för tonegenskaper. Hela klangen förbättras, det låter mer musikaliskt. Framförallt tycker jag man känner det i attacken, det blir iallafall en helt annan respons p.g.a. ökad resonans bl.a.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav World of Robots » lör 17 dec 2011, 03:28

crille skrev:Förresten kommer jag ihåg att min svarta Parker fick bättre akustiskt ljud efter att ha varit mycket i solen (den blev stekhet p.g.a. sin mörka färg!).

Ikväll provade jag värma en obehandlad Warmoth-kropp med hårtork. Det blev en förvånansvärd förbättring faktiskt :shock2:
Jag tänker definitivt fortsätta prova och forska i detta. För mig handlar det inte längre om att tro att det hjälper utan jag är övertygad om att det förbättrar. Sen på vilket sätt och i vilken temperatur vet jag inte, men träet verkar bara må bra av att torka i hög temperatur, för tonegenskaper. Hela klangen förbättras, det låter mer musikaliskt. Framförallt tycker jag man känner det i attacken, det blir iallafall en helt annan respons p.g.a. ökad resonans bl.a.

Alltså gammalt/torrt trä låter ju alltid bättre än nytt när det gäller instrument, så teorin stämmer ju fint. Frågan är väl bara hur man prickar rätt i praktiken så att säga. Hade ett gammalt Gretsch-trumset en gång i tiden där trät säkerligen var 100 år gammalt, helt förstenat. Lät lika bra som när Jesus själv drar ett Vai-solo på den yttersta dagen.
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav *DNS* » lör 17 dec 2011, 03:39

:big: :big: :big:

Är rätt glad redan innan bifogat garv för jag hittade just en egen coversopa av Pelle A:s Om&om&omigen i högen av band.
Hrmm, skulle lätt sätta på hälften av kören i den sättningen..[finns inte den minen :disapprove: ]
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav val0 » lör 17 dec 2011, 21:31

Har 20år gammal björk hemma, undra om man ska ta och slänga in en bit i ugnen hemma och testa :D
"I am building a fire, and everyday I train, I add more fuel. At just the right moment, I light the match."
Användarvisningsbild
val0
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1100
Blev medlem: ons 17 sep 2008, 20:34
Ort: Avesta

Re: Värmebehandlat trä

Inläggav Svento » lör 17 dec 2011, 23:13

val0 skrev:Har 20år gammal björk hemma, undra om man ska ta och slänga in en bit i ugnen hemma och testa.


Å fyfan! Gör det!
Användarvisningsbild
Svento
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:27


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster

  • Reklam
cron