• Reklam

Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Allt som rör musik

Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav vikko98 » lör 27 feb 2016, 19:28

Hellfire666 skrev:
Jag vet inte?

På ett vis är det väl mindre sjukt än att köpa en trekanalare för 10-20000 där man har en kanal man gillar och resten inte alls faller en i smaken? Jag har spanat efter en tidig 5150 men där finns ju det problemet, istället kan man köpa en S1S0 modul och få ett ljud som ska låta rätt likt en 5150 och sen stoppa i ett par andra mods man vill testa, t.ex xtc och benzin. Skulle man inte gilla nån så kostar det inte skjortan och det går säkert att sälja eller byta bort den.

Vad har du i din?


Jag har en RM100 2x12 med 6L6:or, två Blackface (varav den ena jag har pillat lite i), en Top Boost (som också är pillad i) och en Brahma. Top Boosten låter bäst. Var först ute efter en MOD100 för en massa år sedan men de var i princip omöjliga att få tag i utanför USA. I samma skede så blev Svensk Musik av med agenturen iom Randall/USMusic bytte ägare (eller vad det var) så allt Randall såldes ut med typ 50% rabatt. Då var det inte så mycket att tjata om.

Men jag har GASat i flera år på Salvations moddar och på önskelistan finns (förutom Salvado då); Shiver, Twinface & Matchvox. Egentligen är det många fler man är sugen på med tanke på hur juste det låter på demoklippen men får ju sätta gränsen någonstans.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » lör 27 feb 2016, 21:19

Äntligen en vettig tråd!

Jag satt och läste tidigare idag att egnater-grejerna ska låta lite mer "middle of the road" och att randall lutar mer åt metal, kan det stämma? Dom enda egnatergrejer jag sett på ebay är rm4 men det känns inte så intressant då jag har mer rackgrejer än jag behöver, jag har velat skaffa en topp i många år men har aldrig kommit till skott av en massa olika anledningar. Just den här såg jag på blocket för nån vecka sen men tänkte att nä, inte köpa mer grejer nu, sen halverade han nästan priset. :disapprove: Top boosten satt jag just och kollade på på tuben och den lät riktigt bra, jag kollar på allt fast det är high gain som är intressant för mig. Du har inte skaffat fogliften?

Det här med gränser kan nog bli svårt ja. :big:
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav *DNS* » lör 27 feb 2016, 21:23

7rosman hde sagt nåt.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » lör 27 feb 2016, 22:06

*DNS* skrev:7rosman hde sagt nåt.


Om gränser? :shock:
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav vikko98 » lör 27 feb 2016, 23:37

Jo, Fogliften kommer nog få följa med vid en "framtida" beställning.

Sen hade Egnater en uppgradering till RM100 där de bytte ut midistyrningen till samma som MOD100 så att man kan få full tillgång till Egnaters egna tvåkanaliga moduler. Men då skulle man skicka stärkaren till dem och det kändes lite väl meckigt, har funderat på att kontakta honom och se om kan köpa bara delarna och fixa det själv men det är ju inte livsnödvändigt direkt.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » sön 28 feb 2016, 00:10

Jag tänkte ta och beställa fogliftern nu när jag testat toppen men eftersom att jag verkar måsta installera microsoft word doc (?) för att kunna beställa så får det vänta tills imorrn.

Ahaa det är där det sitter. Ja läser man på forum så verkar farbror vara väldigt tillmötesgående och lätt att ha att göra med men att att skicka +-30kg till us lär nog kosta på bara det. Jag sökte efter en pedal till ie4an men det enda jag stött på hittills är "maila Bruce så kan han nog fixa det", det låter som en bra gubbe. :approve:
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav vikko98 » sön 28 feb 2016, 01:32

Bra gubbar är bra gubbar.

Ang. Egnaters ursprungliga moduler så kan jag tänka mig att han satsade brett. Randalls grundutbud är ju i stort sett detsamma men sedan fick de sina endorsement-artister att sätta sina namn på grejerna.

Synergy-gubbarna verkar ju ha dragit konceptet åt rätt håll i alla fall med att låta förstärkartillverkarna göra sin egna moduler. Har inte grävt i det så mycket än men det verkar som de vidareutvecklat tekniken så att slutstegen ska anpassa sig efter modulen istället för tvärtom. Pretty cool...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » sön 28 feb 2016, 10:37

Nu har jag hållit på i en halvtimme med att försöka beställa fogliftern, amerikaner..... Det verkar som om att det sista dom vill att man ska göra är att köpa grejer av dom.

Synergy får vara men förhoppningsvis gör dom resten av modulerna skitbilliga. :approve: Nu har ju jag lite tur och har en kompis från tjeckien som bor i stockholm som brukar åka hem emellanåt, han är hifi nörd och visste direkt vad jag babblade om när jag började visa vad han ska ta hem åt mig, sen verkar en av våra gemensamma tjeckiska kompisar vara vän med salvation killen, det här kan bli spännande. Och dyrt.
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » sön 28 feb 2016, 12:29

Har du hittat några modifieringar man kan göra själv? Det ska visst krylla av sånt men jag hittar inte ett skit.
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav vikko98 » sön 28 feb 2016, 23:34

Kolla här: http://grailtone.com/guitar-tone-articl ... icles.html

Det är ett helvete att löda i skiten, blyfritt lod är sämst... Det kräver hög värme och samtidigt är kopparbanorna känsliga. En kompis använder en lödpenna med inbyggd sug som tydligen funkar ganska bra men det är inget jag har provat.

Sen är de, tråkigt nog, jävligt hemlighetsfulla på MTSforum. När killen som sedan startade Jaded Faith försökte få lite råd och vägvisning så blev han mest mött av spydiga kommentarer och absolut ingen hjälpsam info. Det finns extremt lite information att tillgå och är man inte en stjärna på ljudelektronik så är det nog svårt att göra något själv.

Det jag tänker att man skulle kunna göra är att köpa en moddad modul och "tillbakaingenjöra" lite.

Jag har scheman på en del moduler om det är intressant, jag tror dock att de är för silverface-modulerna som kom först. Men det är inte så svårt att hitta info på vilka skillnader det är jämfört med de senare med svart frontplåt. En kompis fixade dem ifrån Svensk Musik så det är originalscheman i alla fall.

Kul med en sådan kontakt, jag kan säkerligen haka på om det blir aktuellt... :kisses:

Fogliftern har ju Salvation en egen variant av, tror t.o.m. att det är samma krets och det är Salvation som har designat den.

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 sön 28 feb 2016, 23:36, redigerad totalt 1 gång.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav martink78 » mån 29 feb 2016, 10:19

Är det här nån sorts analog motsvarighet till DAW-plugins?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » mån 29 feb 2016, 11:20

martink78 skrev:Är det här nån sorts analog motsvarighet till DAW-plugins?


Analog förstod, jag resten är rena arabiskan. :?
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » mån 29 feb 2016, 11:32

vikko98 skrev:Kolla här: http://grailtone.com/guitar-tone-articl ... icles.html

Det är ett helvete att löda i skiten, blyfritt lod är sämst... Det kräver hög värme och samtidigt är kopparbanorna känsliga. En kompis använder en lödpenna med inbyggd sug som tydligen funkar ganska bra men det är inget jag har provat.

Sen är de, tråkigt nog, jävligt hemlighetsfulla på MTSforum. När killen som sedan startade Jaded Faith försökte få lite råd och vägvisning så blev han mest mött av spydiga kommentarer och absolut ingen hjälpsam info. Det finns extremt lite information att tillgå och är man inte en stjärna på ljudelektronik så är det nog svårt att göra något själv.

Det jag tänker att man skulle kunna göra är att köpa en moddad modul och "tillbakaingenjöra" lite.

Jag har scheman på en del moduler om det är intressant, jag tror dock att de är för silverface-modulerna som kom först. Men det är inte så svårt att hitta info på vilka skillnader det är jämfört med de senare med svart frontplåt. En kompis fixade dem ifrån Svensk Musik så det är originalscheman i alla fall.

Kul med en sådan kontakt, jag kan säkerligen haka på om det blir aktuellt... :kisses:

Fogliftern har ju Salvation en egen variant av, tror t.o.m. att det är samma krets och det är Salvation som har designat den.

/Niklas


Jo där har jag varit och dammsugit. Jag laddade ner alla scheman till original modulerna men jag minns inte vart jag la dom, jag var svårt NAD-Dampig i både fredags och lördags. R1 R2 och R3 moddarna borde man ju kunna klara men det är nog att köpa fler som gäller, recton kan jag gott skicka iväg och få nåt vettig gjortt av, själva ljudtypen är ju vedervärdig. Clean verkar det inte gå att göra nåt vettigt av men det verkar vara många som tycker att den låter bra så det blir väl att sälja den eller byta mot nåt. Ultra lead låter ju faktiskt riktigt bra, hårt tryck.

Vad synd, jag lyckades beställa den via FB igår och väntar bara på fakturan. Det hade ju varit bättre att beställa den från tjecken, jag hade väl fått den fortare åtminstone.

Sen var det ju rör då, jag tror jag ska testa åtminstone två el34or eller kanske nåt annat kul, ev byta resten av rören med bara för att jag kan. Vad har du i din?
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav martink78 » mån 29 feb 2016, 11:57

Hellfire666 skrev:
martink78 skrev:Är det här nån sorts analog motsvarighet till DAW-plugins?


Analog förstod, jag resten är rena arabiskan. :?


sådana där plugins som man har i sitt inspelningsprogram, autotune, reverb, compressor, allt sånt som behövs för att rädda ens kassa lir...
Men om jag fattar det rätt så är de här MTS modulerna i princip olika preampar som man kan byta ut i sin förstärkare? Är det bara randall & egnater som har dem eller finns det andra tillverkar också.. ?
Senast redigerad av martink78 mån 29 feb 2016, 11:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » mån 29 feb 2016, 12:29

martink78 skrev:
Hellfire666 skrev:
martink78 skrev:Är det här nån sorts analog motsvarighet till DAW-plugins?


Analog förstod, jag resten är rena arabiskan. :?


sådana där plugins som man har i sitt inspelningsprogram, autotune, reverb, compressor, allt sånt som behövs för att rädda ens kassa lir...
Men om jag fattar det rätt så är de här MTS modulerna i princip olika preampar som man kan byta ut i sin förstärkare? Är det bara randall & egnater som har dem eller finns det andra tillverkar också.. ?


Sånt vet jag inget om, därav min placering på runkarlistan i battletråden. :approve: Det är preamp-moduler man kan stoppa i sin Randall eller Egnater combo/topp/rack och nu har Egnater kört igång detta projekt http://www.synergyamps.com/ där preampsen ska vara bakåtkompatibla med dom äldre grejerna. Randall la ner sin MTS verksamhet 2012 men verkar ha startat upp igen http://www2.randallamplifiers.com/Amplifiers/MTS-Heads/. Moduler finns det en hel drös av förutom Randalls och Egnaters egna:

http://salvationaudio.com/index.php?page=modifications

http://www.jadedfaithmods.com/mts-mods.html

Så.
Senast redigerad av Hellfire666 mån 29 feb 2016, 12:32, redigerad totalt 1 gång.
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » mån 07 mar 2016, 12:12

(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » sön 13 mar 2016, 10:12

Förvirringen är total. Randall har alltså INTE börjat sälja mts igen men vad är då sidan jag länkade till? :blackeye:

Så.

(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Apan » sön 13 mar 2016, 12:11

Mystiken tätnar?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » sön 13 mar 2016, 12:41

Om vi bara kunde veta. [emoji33]
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Reckless Mike » sön 13 mar 2016, 13:38

Jag läser och blir förvirrad. Detta är alltså en variant på pod eller annan förstärkaremulering? Men det är bra?
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav martink78 » sön 13 mar 2016, 13:48

Reckless Mike skrev:Jag läser och blir förvirrad. Detta är alltså en variant på pod eller annan förstärkaremulering? Men det är bra?


Nä, det är the real deal väl? Preamps på utbytbara kort, som typ grafikkort i dator.
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » sön 13 mar 2016, 14:43

Micke hajjar direkt, som en pod fast 30+ kg tyngre, jag antar att det är profilerna som väger?
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav vikko98 » sön 13 mar 2016, 23:30

Sidan du länkade till är nog bara gammalt mög. Randall har inte kvar licensen.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » mån 14 mar 2016, 15:11

Det var "buy now" knappen som ställde till det, den leder ingenstans.
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Hellfire & vikko98s Egnater MTS-tråd. FTW!

Inläggav Hellfire666 » tis 15 mar 2016, 13:56

Jag tänkte att jag skulle skapa en MTS-grupp för Europa på fb så blir det kanske lite lättare att få tag på moduler utan hiskeliga frakter och importavgifter. Meeen eftersom att man måste lägga till en vän för att kunna skapa en grupp nu för tiden och jag inga sådana har så fick det vara. :blackeye: Jag känner mig som Apan. :?
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Reklam
cron