• Reklam

Glitter-HPD projekt... 98 % färdig...

Allt som rör musik

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav lukas » ons 10 aug 2016, 09:17

Nummer 2 eller 3 tycker jag. Ska det vara bling så ska det vara det på riktigt! Lutar mest åt nummer 3. Den hade till och med Liberace blivit avundsjuk på om han lirat gitarr! :approve:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Reklam

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav HoboTLB » ons 10 aug 2016, 09:22

Jag gillar löfbergs lila-känslan i tvåan. :?
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav lukas » ons 10 aug 2016, 09:25

Åhå kan det vara så att Vikko är Färjestadssupporter i smyg? :big:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav Joffe » ons 10 aug 2016, 10:02

HoboTLB skrev:Jag gillar löfbergs lila-känslan i tvåan. :?

QFT!

Think about it...
Användarvisningsbild
Joffe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2090
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 16:51
Ort: Norr om stan

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav HoboTLB » ons 10 aug 2016, 10:48

Joffe skrev:
HoboTLB skrev:Jag gillar löfbergs lila-känslan i tvåan. :?

QFT!

Think about it...

:thumbup: :?
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » ons 10 aug 2016, 23:10

lukas skrev:Åhå kan det vara så att Vikko är Färjestadssupporter i smyg? :big:


Jag gillar bara Red Wings... :approve:

HoboTLB skrev:
Joffe skrev:
HoboTLB skrev:Jag gillar löfbergs lila-känslan i tvåan. :?

QFT!

Think about it...

:thumbup: :?


Har lyssnat mer eller mindre frivilligt på "Deuce" med Kiss i bilen flertalet gånger det senaste (USB-minne och random order).

Har nog aldrig hört en text som försöker promota att ge upp tvåan så mycket.

Det damp ned ett svaj och lite annan hårdvara idag...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav Forsman » tor 11 aug 2016, 05:20

Tycker nog nr.3 om det nu måste vara guldhardware. Nr.1 tycker jag inte passar alls med guldhardware, men skulle nog bli grym med nickel.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » tis 06 sep 2016, 21:42

Ok, idag damp halsen ned efter ha varit tillfångatagen av tullen/Postnord i nästan en vecka. Väntar även på mickar och lite annat ifrån en kille på Bojen och Banzai. Det blev ett set Rio Grande Tallboys + en Halfbreed.

På vägen har jag bestämt mig att guld är vägen att gå, så ett glittrigt guldigt plektrumskydd beställdes ifrån Amazon och dök upp för några veckor sedan. Kanske införskaffar ett anodiserat framöver för att testa men kör på detta nu.

Nu är det egentligen bara ett aber kvar... :disapprove: För att spara in lite pengar på halsen så ska jag både lacka och banda halsen själv... :disapprove: :angry: :disapprove: Självklart Cellulosa så att det absolut inte går att göra det i lägenheten. Dock har fastighetsskötaren en relativt stor lokal i källaren som jag ska försöka låna. Lågt i tak men ändå ok. Bandat en gitarr har jag gjort med hyfsat resultat tidigare så det ska nog gå bra.

Så gitarren kommer väl vara klar om...tre år?

[Edit]

Sen är det ju alltid något man glömmer när man beställer, den här gången blev det mickswitchen...

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tis 06 sep 2016, 21:45, redigerad totalt 2 gånger.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » ons 21 sep 2016, 23:20

Ok, nu har det hänt lite grejer. Fick låna utrymmet i källaren så jag har börjat lacka halsen så smått.

Här är den obehandlad:

Bild
Bild


Min superduperlösning... :approve:

Bild
Bild
Bild


Fina inlägg och om ni undrar varför jag lackar innan jag bandar så är det för att det är smart helt enkelt.

Bild


Göra rent ordentligt innan lackning. I vanliga fall brukar jag göra rent med aceton men det hade ju inte varit det smartaste draget att gnugga aceton på inläggen i celluloid.

Bild


Provbit för att testa burken.

Bild


För att visa hur högt det är i tak, hyllan är av Billy-typ.

Bild


Så då tänker jag inte chansa och inhandlade därför en sådan här:

Bild
Glömde faktiskt masken vid lager nr 2 och fick hålla andan så gott det gick. Inte att rekommendera.


Lager nr 1, var ordentligt feg här men det är nog lika bra i början.

Bild


Efter lager nr 3. Jag hade nog tagit några lager till innan dekalapplicering i "vanliga fall" (för jag är ju så jäkla erfaren :clown: ) men halsen blir ju mörkare för varje lager och jag vill inte att halsen blir för mörk.

Bild


Jag försökte styva upp dekalerna med tre tunna lager akrylspray men det gjorde varken till eller från. Helvetes jävla pill men de kom på plats efter många om och men.

Bild


Flammporr som nästan hör hemma i PS-tråden.

Bild
Bild
Bild
Bild


Överlag så måste jag säga att det har gått relativt smärtfritt. Sprayburken är verkligen jättebra, jämnt flöde som är lätt att kontrollera. Jag tyckte jag var så jäkla bra tills jag hittade rinningar/ansamlingar i minsta radien på skallen samt på längst ut på "bollen". Har slipat ned det och det är ju inte på det värsta tänkbara stället, får se om det löser sig. Höhö... :blush:

Jag har lackat ett lager per dag. Skulle nog kunna köra två egentligen men med tanke på hur mycket det luktar samt hur ohälsosamt det är så lackar jag på kvällarna. Fast ikväll blev det dekaler istället, fortsätter imorgon.


/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » tor 22 sep 2016, 21:27

Jeffla kukemslem... :disapprove:

Rinningar, panik och i värsta fall behöva slipa ned hela greppbrädan. Där fick jag för att jag hade bestämt mig för att vara lite tuffare med sprayningen...

:disapprove: :disapprove: :disapprove: :disapprove: :disapprove:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » lör 24 sep 2016, 17:17

Har slipat ned lacken i problemområdena och bestämde mig för att köra på för att sedan försöka fixa till avvikelserna det sista.

Började öppna plektrumskyddet för den extra micken igår.

Först mäta in vart hålen ska vara men självklart hamnade ett lite fel trots körnare och styrhål.

Bild

Bild


Mäta in ungefär vart micken ska vara och sedan markera.

Bild


Dubbelhäftande tejp och stålskala för att få en rak kant. Tänkte att det skulle vara hyfsat enkelt att använda mattkniven men plasten var väldigt seg. Så det vara bara att plocka fram japansågen.

Bild


Dåligt med bilder på förloppet men efter många om och ser det nu ut så här. Ska fortsätta ikväll och försöka få till rundningarna bra. Lungt och fint är mina nya ledord...

Bild

Bild

Bild


/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav rocky67 » lör 24 sep 2016, 17:37

Heja!
Ser bra ut!
:thumbup: :clapping: :like:
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » lör 24 sep 2016, 23:55

Tack tack...

Har slipat till rundningarna ikväll och de blev inte superprecist men det funkar. Bild kommer imorgon... :popcorn:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav rocky67 » sön 25 sep 2016, 10:53

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » sön 25 sep 2016, 10:58

Den kombinationen med artist och låttitel är bara så fel... :angry: :disapprove:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » sön 25 sep 2016, 15:29

Med mickarna monterade. Ska fila lite i hålen för skruvarna så kanske det blir lite lättare att få den att sitta jämnt.

Bild

Bild

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » lör 01 okt 2016, 17:29

Ord är överflödiga...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har jag ingen bild på det men lacken är gjord ungefär som man gjorde LPB förr, en silvergrund, sedan silverfärgade flingor och transparent kulör över det. Och här trodde man att det endast var lila flingor...

Sätter fräsen i den ikväll eller imorgon. Funderar på om jag fräsa bort lacken i resten urfräsningen, det finns ju de som säger att det gör massor för de akustiska egenskaperna. Men då får det bli på frihand i sådana fall och det är lite läskigt, speciellt när jag har tänkt att ha utsuget på fräsen också (aka man ser inte ett jävla skit).

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav HRJ » mån 03 okt 2016, 15:52

:tongue:
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » tis 04 okt 2016, 22:17

Här har jag klippt till bandstavar med min fina japanska supertång...

Bild

Bild


Världens bästa smärgelduk, rekommenderas...

Bild

Bild


Pressverktyg med utbytbara stål med olika radier, tar 12 tum för att brädan är det...

Bild


Första bandstaven ditsatt, jag hamrade ned den med hjälp av verktyget vilket både lät för mycket, kändes osäkert och tog lång tid...

Bild


Så jag tänkte till lite och plockade fram mitt maskinskruvstycke som några av er kanske har gjort en egen version av. Trodde faktiskt inte att jag skulle få så mycket användning av det när jag stod och gjorde detaljerna till det.

Bild

Bild


Så alla bandstavar ditpressade och det är jäkla rent och snyggt jämfört med om man lackar efteråt. Och 100 gånger lättare att banda om om det skulle behövas någon gång i framtiden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det är lite svårt att se men här har jag målat och dragit med vattenpasset för att direkt se om jag hade något problemområde. Några få avvikelser så jag får se om jag testar utan bandslip (har ingen kröningsfil) eller inte.

Bild


Innan fräsning, anhåll som sitter fast med dubbelhäftande tejp.

Bild

Några wheeeewheeeeeewheeeee senare... Körde i "blindo" längst upp och får nog säga att jag är ganska imponerad av resultatet, inte så snyggt men nästan helt jämnt.

Bild

Bild


Testa så allt passar och det var inga problem... Men att matcha till nyansen på rattarna med inläggen på halsen blir nog värre... :? "Tänkte inte på det"

Bild

Bild

Bild


Försiktighetsåtgärd när bandändarna ska filas ned.

Bild


/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tor 06 okt 2016, 21:41, redigerad totalt 1 gång.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav HRJ » ons 05 okt 2016, 06:55

:tongue: :tongue: :tongue:
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » ons 05 okt 2016, 21:32

Visst är det som om man låg i Arizonaöknen och tittade upp mot stjärnhimlen?!? :tongue: :tongue: :tongue:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav musiknörd » lör 08 okt 2016, 10:46

inte funderat på att maska knobsen och dra på lite lack så dom gulnar till lite mer? eller du vill kanske inte ta risken att det blir tokigt? :blush:

annars, ett roligt och glittrigt bygge! ska bli kul och se den klar :approve:
/Rickard
musiknörd
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2132
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 02:52
Ort: Växjö

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » lör 08 okt 2016, 12:12

musiknörd skrev:inte funderat på att maska knobsen och dra på lite lack så dom gulnar till lite mer? eller du vill kanske inte ta risken att det blir tokigt? :blush:

annars, ett roligt och glittrigt bygge! ska bli kul och se den klar :approve:


Jag hade den tanken initialt men lacken är slut. Tänker nu istället att jag ska spritbetsa då detta tydligen ska funka ganska bra för att färga pärlemor som det är, inget plastfusk i de rattarna inte...(hö höhö hö)...

Jag har en extra att testa på innan så det kan nog funka.

Men det hände en lite tråkig sak häromdagen när jag slipade ned det värsta på bandstavsändarna. Halsen hängde med tejpen på ett par dagar och lacken hade reagerat lite med limmet i tejpen, (3Ms fina grejer, inget skräp). Fick bort det med ren bensin men det tog med sig ett tunnt tunnt tunnt lager lack. Så skavankerna i ändarna på greppbrädan blev ännu mer tydliga. Tänker att jag ska blanda bets och polyuretanlack som jag har hemma sen spä ut med lite vatten för att se om jag kan jämna ut nyansskillnaderna. Svårt men jag tänker att man kanske kan komma undan lite iom den flammiga lönnen som ändå gör att det ser lite ojämnt ut.

Jag hade tänkt att jag skulle betsat halsen egentligen och sedan ren klarlack men de hade ingen inne hos GD när jag beställde så jag valde denna vägen istället. Har men en tintad lack blir det så supernoga med jämna lager annars så blir det lätt nyansskillnader. Så detta var första och sista gången jag gör så här.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav vikko98 » tor 19 jan 2017, 20:42

Det händer grejer...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Glitter-HPD projekt...

Inläggav Nut » fre 20 jan 2017, 08:46

Coolt [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Reklam
cron