• Reklam

BaCH, hur är dom?

Allt som rör musik

BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » sön 13 nov 2016, 15:57

Tjo!
Har blivit sjukt sugen på en Explorer. Kan inte riktigt motivera inköpet av en Gibson, så har kollat vad det finns för alternativ..

Bach, i alla fall, hur är dom i kvalitet? Bättre/sämre än Epiphone?
Hals som ett vedträ och greppbräda lika ojämn som en norrländsk inlandsväg är inte så intressant, men om det "bara" är att uppgradera elektroniken och stämskruvar ser jag inte det som ett hinder.
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Reklam

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Brutalisator » sön 13 nov 2016, 17:58

De jag klämt på kändes exakt som epiphonerna som hängde bredvid. Acceptabla budgetguror med rätt plastig lack.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav martink78 » sön 13 nov 2016, 18:32

Den är väl Green som gäller nu eller?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav HRJ » sön 13 nov 2016, 20:12

martink78 skrev:Den är väl Green som gäller nu eller?

+1.
Ska bli spännande att se vad som blir the next big thing.
Nån gång 2017 borde det börja röra på sig.
Senast redigerad av HRJ sön 13 nov 2016, 20:12, redigerad totalt 1 gång.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Reckless Mike » sön 13 nov 2016, 20:12

martink78 skrev:Den är väl Green som gäller nu eller?

Jo, i alla fall om man ska lyssna på Greens inofficiella reklamkanal "Gitarrklubben" på Facebook. Men det blev visst någon sorts uppror där för ett tag sedan. Någon kom på att de var otäckt lika Harley Bentons gitarrer. Så lika att det inte kunde vara en slump. Då tog det hus i helvete. För alla är ju överens om att sämre skit än Harley Benton får man leta efter. Och så visade det sig att man bara behövde leta på Greens hemsida... :?
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » sön 13 nov 2016, 21:05

Reckless Mike skrev:
martink78 skrev:Den är väl Green som gäller nu eller?

Jo, i alla fall om man ska lyssna på Greens inofficiella reklamkanal "Gitarrklubben" på Facebook. Men det blev visst någon sorts uppror där för ett tag sedan. Någon kom på att de var otäckt lika Harley Bentons gitarrer. Så lika att det inte kunde vara en slump. Då tog det hus i helvete. För alla är ju överens om att sämre skit än Harley Benton får man leta efter. Och så visade det sig att man bara behövde leta på Greens hemsida... :?


Harley Benton är nog inte alltid dåligt heller, men säkert långt ifrån alltid bra heller.. Man vill ju att dom ska hålla jämn kvalitet.
I övrigt har jag en SG faded, en 80-tals Kramer och en HPD.. Tycker att alla dom är bra gitarrer så det är väl ungefär där mina krav på kvalitet ligger. Sen är jag inte så brydd om ifall det skylle stå Harley Benton på så länge det är ett bra instrument.
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Henkie » mån 14 nov 2016, 13:07

Inte att jag är intresserad av budgetgitarrer oavsett (jag har väl ett jobb..), men Greens skitsnack (som att prata om hur just deras gitarrer har extra låg stränghöjd... :fnys:) och ovilja att berätta var de tillverkas gör mig ändå matt. :arrow:

En Bach är säkert ganska OK, de snackar i alla fall inte skit som Green-folket. :smile:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Vinyljunkie » mån 14 nov 2016, 13:58

En gitarr blir aldrig bättre än hur den är justerad, bandslipad och hur träbitarna gifter sig med varandra samt mickarna och hårdvaran.

Leta efter en gitarr med bra akustisk klang, skit i vad det står för firmamärke på skallen och lär dig justera, bandslipa och byta mickar mm efter behov.

mvh / surkuksgubben
Vinyljunkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 15:24

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Reckless Mike » mån 14 nov 2016, 14:10

Heron skrev:
Reckless Mike skrev:
martink78 skrev:Den är väl Green som gäller nu eller?

Jo, i alla fall om man ska lyssna på Greens inofficiella reklamkanal "Gitarrklubben" på Facebook. Men det blev visst någon sorts uppror där för ett tag sedan. Någon kom på att de var otäckt lika Harley Bentons gitarrer. Så lika att det inte kunde vara en slump. Då tog det hus i helvete. För alla är ju överens om att sämre skit än Harley Benton får man leta efter. Och så visade det sig att man bara behövde leta på Greens hemsida... :?


Harley Benton är nog inte alltid dåligt heller


Mitt inlägg var inte menat att uppfattas så. Det var bara det att det var extra kul att se människorna som kastar skit på Harley Benton inse att deras egna haussade Green egentligen var samma gitarrer med en annan logga.
Egentligen tror jag att man får mer för pengarna om man köper HB än om man köper Green. Ju större batchar man köper ju högre krav kan man ha.

B&CH är nog helt ok. Tidigare kunde man beställa sådana från Edgar Audio. Han trimmade in dem ordentligt innan han levererade. Vet inte hur det är nu. http://www.edgaraudio.se/
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav edvin medvind » mån 14 nov 2016, 14:11

Jag har haft en Bach-tele som var riktigt bra. Behövde bara byta stämmisarna. Enda anledningen till att jag inte har den kvar var att den var svintung (helt i mahogny).
Användarvisningsbild
edvin medvind
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1786
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:38

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Tremade » mån 14 nov 2016, 15:43

Reckless Mike skrev:Och så visade det sig att man bara behövde leta på Greens hemsida... :?


Stod något komprometterande och roligt på deras hemsida? :o :)
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » mån 14 nov 2016, 21:36

Tremade skrev:
Reckless Mike skrev:Och så visade det sig att man bara behövde leta på Greens hemsida... :?


Stod något komprometterande och roligt på deras hemsida? :o :)


Förstår inte alls vad du menar, här är t ex. en oberoende jämförelse mellan Green och Gibson saxat från hemsidan :)

Jämförelse + och -

Hårdvara: + Green, bättre pickupväljare
Utseende: + för båda, grymt snygga gitarrer, dock är Green mer påkostad.
Finish: + för båda, inget att anmärka på
Ljud, rent: + för båda, lite olika karaktär, kanske lite övervikt till Gibson
Pris: +++ Green, kostar mer än 10 000 kr mindre än Gibson trots en mer
exklusiv och påkostad design.
--- Gibson, högt pris.
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » mån 14 nov 2016, 21:44

Reckless Mike skrev:
Heron skrev:
Reckless Mike skrev:
martink78 skrev:Den är väl Green som gäller nu eller?

Jo, i alla fall om man ska lyssna på Greens inofficiella reklamkanal "Gitarrklubben" på Facebook. Men det blev visst någon sorts uppror där för ett tag sedan. Någon kom på att de var otäckt lika Harley Bentons gitarrer. Så lika att det inte kunde vara en slump. Då tog det hus i helvete. För alla är ju överens om att sämre skit än Harley Benton får man leta efter. Och så visade det sig att man bara behövde leta på Greens hemsida... :?


Harley Benton är nog inte alltid dåligt heller


Mitt inlägg var inte menat att uppfattas så. Det var bara det att det var extra kul att se människorna som kastar skit på Harley Benton inse att deras egna haussade Green egentligen var samma gitarrer med en annan logga.
Egentligen tror jag att man får mer för pengarna om man köper HB än om man köper Green. Ju större batchar man köper ju högre krav kan man ha.

B&CH är nog helt ok. Tidigare kunde man beställa sådana från Edgar Audio. Han trimmade in dem ordentligt innan han levererade. Vet inte hur det är nu. http://www.edgaraudio.se/


Har redan kollat lite med honom, får se hur det blir :) Jag har fått för mig att det är rätt bra gitarrer i grunden, borträknat att man kanske får byta lite mickar och hårdvara. Har inte läst nån som haft nåt konstruktivt dåligt att säga om dom.

Jo precis, men för mellanskillnaden har nån tagit hem, kvalitetskontrollerat och justerat in gitarren och då är det ju uppenbart vilken som kommer gå bäst att spela på om man jämför med en direkt från tysken.
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » mån 14 nov 2016, 22:01

Brutalisator skrev:De jag klämt på kändes exakt som epiphonerna som hängde bredvid. Acceptabla budgetguror med rätt plastig lack.

Det låter ju lovande, Epiphone är ju ändå rätt okej grejjer.

Henkie skrev:Inte att jag är intresserad av budgetgitarrer oavsett (jag har väl ett jobb..), men Greens skitsnack (som att prata om hur just deras gitarrer har extra låg stränghöjd... :fnys:) och ovilja att berätta var de tillverkas gör mig ändå matt. :arrow:

En Bach är säkert ganska OK, de snackar i alla fall inte skit som Green-folket. :smile:

Dom jämför sig inte heller med andra märken ;)

Vinyljunkie skrev:En gitarr blir aldrig bättre än hur den är justerad, bandslipad och hur träbitarna gifter sig med varandra samt mickarna och hårdvaran.

Leta efter en gitarr med bra akustisk klang, skit i vad det står för firmamärke på skallen och lär dig justera, bandslipa och byta mickar mm efter behov.

mvh / surkuksgubben

Jo men det är ju lite det jag är ute efter. Nån som inte bara tagit den billigaste träbiten och inte brytt sig. Förstår att det inte blir det allra bästa (om man inte har extrem tur), men vill ju ändå att det ska vara nåt vettigt.

edvin medvind skrev:Jag har haft en Bach-tele som var riktigt bra. Behövde bara byta stämmisarna. Enda anledningen till att jag inte har den kvar var att den var svintung (helt i mahogny).

Det är ungefär vad jag hört de flesta skriva, lite tung och inte den bästa mekaniken/mickarna, men det är ju inte svårare än att byta.
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Patrick Zimbalist » mån 14 nov 2016, 23:42

har haft en bach explorer. sålde den i ett svagt ögonblick och det ångrade jag. köpte av sixten på edgar audio. enda att klaga på var att det var dåligt med klös i stallmicken. har tre bach-gitarrer kvar och alla är lättspelade och låter bra. har haft en skitfin tele som lät jättebra också. jag har inte samma goda erfarenhet av epiphone, men låter bli att jämföra. de två bach les paulerna jag har säljs aldrig.

har faktiskt haft två harley benton oxå, en prs- och en lp-liknande. också väldigt schyssta och långt mkt bättre än vad priset antyder.
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Groth » tis 15 nov 2016, 00:38

Har haft några BaCH, helt ok men inget märkvärdigt. Bättre än billigare Epiphone, sämre än dyrare. Det blir ju helknas om man ska börja jämföra Bach med dyrare guror, då blir det bara "spöar vilken Gibson som helst" över diskussionen, vilket naturligtvis bara är skitsnack och ett lamt försök att påvisa att man gjort ett kap.

Men som sagt, helt ok guror. Jag skulle säkert köpa en igen om det dök upp en till bra pris, men om jag hade 5 st Bach-LP och någon ville byta till sig dem mot en Gibson dito så skulle jag inte tveka en halv sekund.
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » tis 15 nov 2016, 07:55

Groth skrev:Har haft några BaCH, helt ok men inget märkvärdigt. Bättre än billigare Epiphone, sämre än dyrare. Det blir ju helknas om man ska börja jämföra Bach med dyrare guror, då blir det bara "spöar vilken Gibson som helst" över diskussionen, vilket naturligtvis bara är skitsnack och ett lamt försök att påvisa att man gjort ett kap.

Men som sagt, helt ok guror. Jag skulle säkert köpa en igen om det dök upp en till bra pris, men om jag hade 5 st Bach-LP och någon ville byta till sig dem mot en Gibson dito så skulle jag inte tveka en halv sekund.


Visst är det så, att om man får tio gånger pengarna så kan man tillverka en bättre gitarr! Med bättre trä, bättre finish, lägre stränghöjd, nån gubbe som står och välsignar varje ex i gitarrgudens namn.. :big: Sen hur bra musiker man ska vara för att höra skillnad är en annan fråga.
Om vi ställer 10 LP på rad, en Gibson, 9 st an Greco, Bunny etc. och gör blindtest med nån som aldrig spelat LP tidigare så tror jag inte man ska ta för givet att den personen bäljer Gibsonen. Vilken gitarr som är mest lättspelad är ju högst personligt, kanske är det inte samma gitarr som låter bäst akustiskt heller.
Den som säger att Ginsongitarren alltid kommer bli vald kan gå och ställa sig i hörnet med dom som påstår sig kunna identifiera olika colaläsk-sorter på smaken. :arrow:
Men ställer man dom två sida vid sida så kan man säkert peka på ett gäng brister hos t ex. BaCHen som inte finns hos Gibsonen, och som inte heller ska finnas när man gett dom pengarna för ett instrument.

Patrick Zimbalist skrev:har haft en bach explorer. sålde den i ett svagt ögonblick och det ångrade jag. köpte av sixten på edgar audio. enda att klaga på var att det var dåligt med klös i stallmicken. har tre bach-gitarrer kvar och alla är lättspelade och låter bra. har haft en skitfin tele som lät jättebra också. jag har inte samma goda erfarenhet av epiphone, men låter bli att jämföra. de två bach les paulerna jag har säljs aldrig.

har faktiskt haft två harley benton oxå, en prs- och en lp-liknande. också väldigt schyssta och långt mkt bättre än vad priset antyder.

Låter lovande! :approve: varför gjorde du dig av med Explorern, för tung?
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Patrick Zimbalist » tis 15 nov 2016, 17:44

Heron skrev:Låter lovande! :approve: varför gjorde du dig av med Explorern, för tung?

antingen var jag pank eller så...det var förmodligen för att jag var pank :big:
sedan är jag en shredder utan dess like och kan lira flight of the bumbelbee 1600 i bpm, men explorern är mer en rytmgitarr - jag klarade bara lira spirit in black i 670 bpm. superstratta is da shit :approve:
edit: är det inte bara fruntimmer som gnäller över tunga gitarrer? :fnys:
Senast redigerad av Patrick Zimbalist tis 15 nov 2016, 17:45, redigerad totalt 1 gång.
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » tis 15 nov 2016, 18:22

Patrick Zimbalist skrev:
Heron skrev:Låter lovande! :approve: varför gjorde du dig av med Explorern, för tung?

antingen var jag pank eller så...det var förmodligen för att jag var pank :big:
sedan är jag en shredder utan dess like och kan lira flight of the bumbelbee 1600 i bpm, men explorern är mer en rytmgitarr - jag klarade bara lira spirit in black i 670 bpm. superstratta is da shit :approve:
edit: är det inte bara fruntimmer som gnäller över tunga gitarrer? :fnys:

Shredda kan jag inte för 5 öre.. Självklart är det utrustningens fel! :big:

Jo tanter, veganer och barn! :wink2:
För att citera lösningen ur den trettonde krigaren:
"Ahmed Ibn Fahdlan: [given a Viking sword] I cannot lift this."
"Herger the Joyous: Grow stronger."
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Reckless Mike » tis 15 nov 2016, 18:45

Jag tror bestämt att jag precis köpt en Harley Benton Explorer...
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Heron » tis 15 nov 2016, 20:15

Reckless Mike skrev:Jag tror bestämt att jag precis köpt en Harley Benton Explorer...

Jag läste om nån som hade en kompis brorsas morbror som hade en Green, dom ska tydligen vara bättre än Gibson och det är väl samma tillverkare, så den där kan du nog med lätthet fullogga till Gibson och sälja som "unikt customshop exemplar"... :wink2:

Undrar hur resten är på HB, jag tänker mickar och mekanik?
Det krävs fan en riktig man att komma in och ställa sig mellan två andra män vid en pissoar.
Bild
Användarvisningsbild
Heron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:03

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav lukas » ons 16 nov 2016, 10:54

Jag har - insåg jag nu - fyra olika HB-instrument (Resonatorgitarr i plåt, Hybridresonator, banjo och elmandolin). Detaljarbetet är inte så jävla bra på tre av dem. Däremot plåtresonatorn är ett grymt stabilt bygge och låter som en resonatorgitarr ska. Hybridresonatorn har plastiga rattar och stämskruvarna lämnar en del att önska. Däremot låter den förbaskat bra akustiskt och när man kör ipluggat med halsmick. Mycket gubbspräckvarning. Mandolinen är lite plastig men inget som stör. Jag menar betalar man 800 spänn för ett instrument man sällan använder så ska man väl inte gnöla för mycket liksom. Banjon är lite racklig i konstruktionen men ska lägga lite tid på att justera in den ordentligt. Dock låter den bra och är för jävla frän att spela på :)
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav wizz » ons 16 nov 2016, 11:05

Man får vad man betalar för
Hålen till kontrollpanelen kontra urfräsningen/stall.

Hålen för plektrumskydd.

Stall före justering. Fick plugga och borrade om.

Plektrumskyddets kanter runt om.

Undersida plektrumskydd borrskägg kvar på hålen.

Plektrumskydd. Fasningen/passform runt om.

Loggan vågig som havet.





Kan även nämna att vreden på stämskruvarna är olika tjocka, märkte det när jag skulle stämma upp efter reparation och justeringarna. Strängveven passa bara på vissa.
Inga borrhål var försänkta, lacken rest sig.
Kanske var ett måndags ex. :)
Sex e ett fattigmans nöje
Användarvisningsbild
wizz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 142
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 12:32
Ort: Göteborg

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Henkie » ons 16 nov 2016, 11:37

Var de inte byggda i Indien till stor del? Och folk hypade för att det var "tjeckiskt hantverk"? :approve: :lol:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: BaCH, hur är dom?

Inläggav Apan » ons 16 nov 2016, 19:31

Plastpåserökt indisk gura går bort som alla Rebel Wilsons bortbantade kilon. (Fett alltså. Fett som fan. )
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster

  • Reklam