• Reklam

Fråga om multieffekt

Allt som rör musik

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav poxxed » mån 13 feb 2017, 19:04

Hur har du ställt mellanregistret? Är det inget alls (typ modernt hårdrocks/hemmamys-ljud) så brukar man inte höras hur man än gör. Mid-ratten lämnas med fördel på max. :smile:
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Reklam

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav jasså » tis 14 feb 2017, 11:57

Har själv zoom processorer där man ställer om utsignalen beroende på vad man pluggar in i: line , combo front, combo loop in, stack front, stack loop in. Om jag vill använda alla resurser i processorn, inkl ampsimm in i stärkarfront ser jag till att stärkaren har rent torrt ljud. Hela soundet är byggt i processorn, möjligen speaker simm av (inte alltid, ibland låter det bra ändå).
Även vid line eller loop retur blir processorn då förförstärkare och bör inte påverkas av nåt annat senare i kedjan.
Om jag ska använda stärkarens resurser ser jag till att bara effekter är aktiva i processorn.
Att ändra utsignalen till passande mottagare gör stor skillnad. Håll nere diskanten och jobba med mid. Både i förstärkare och processorn.
Om du distar stärkaren och vill ha ut mer så ska effekt användas mycket diskret.
När stärkaren är överstyrd blir volymökning från pedaler eller processor bara mera dist som ibland gör att ljudvolymen viker. För mycket dist i stärkarens ingång kan få hela ljudbilden att krokna.
Istället för mycket dist i en pedal/effekt pröva att använda fler men var och en på lägre gainnivåer (stacka). Kan ge stadigt och fint häng som bär igenom ljudbilden bra och ger stadig dist vid flersträngsspel. Pröva compressor före för hänget och var försiktigare med disteffekten.
Jobba med ton och hellre mindre dist än mer pga fenomenen ovan.
jasså
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 205
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 16:17

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Reklam