• Reklam

Fråga om multieffekt

Allt som rör musik

Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » mån 05 dec 2016, 22:15

Hej alla proffs!

Jag har en fråga om multieffekt och replokal. Jag kör med en Vox Tonelab EX, se länk här nedan, det är en rör-multieffekt och jag spelar med mitt band i en utrustad replokal. Det är inte optimalt, jag vet men så är läget nu. Det är följande två förstärkare på bilden i lokalen. Jag spelar hårdrock/metal och har en Esp Eclipse II. Vad jag undrar är över om ni har bra tips på hur jag får bra ljud på en multieffekt...jag tycker det är så svårt, det nästan skär i disten när man kör i lokalen. Jag har provat att köra både med ena stärkaren som att "lina" stärkarna...Inställningarna på förstärkarna har jag gjort följande. Jag kör endast ren kanal och låter alla effekter vara nollställda på förstärkaren/förstärkarna. Möjligtvis har jag lite bas på men annars inget. Sedan försöker jag ratta fram bra ljud i VOXen och spara den...men jag går bet. Det är ok rent ljud men det distade låter verkligen skit...är det någon som har ett hett tips eller är det bara att stå och pilla och testa sig fram...

Förstärkaren ligger som bilaga.

http://www.musiciansfriend.com/amplifie ... ects-pedal

Tack för svar!
Mvh A
Bilagor
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Reklam

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav rocky67 » mån 05 dec 2016, 22:28

gitarrsladden direkt in i stärkaren, låter inte det bra heller?
Det borde gå att få till ett vettigt ljud.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » mån 05 dec 2016, 22:57

Nej jag tycker inte jag får till det endast genom stärkaren heller även om det ska vara en bra stärkare...
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav rocky67 » mån 05 dec 2016, 23:13

Ett tips är att låta en kompis (är det en bra kompis kan du utrusta honom med hörselkåpor) ställa sig vid förstärkaren och ratta med två händer, då kan han sänka och höja fekvenser /preamp / mastervolym samtidigt som du spelar tills ni tycker det låter bra. Det är knepigt att spela och ställa in ljud själv, man ledsnar till slut och tycker att det duger fast man inte är nöjd.

:punk:
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Reckless Mike » mån 05 dec 2016, 23:45

Bra råd av Rocky. Skippa Voxen så länge.
Jag använde själv en Tonelab SE under många år och kände att den brast en del när det gällde vissa effekter. EX är ju en mycket enklare, nerbantad version så jag kan förstå om den inte lever upp till vad du vill ha.
Sen är det ju dessutom så att Tonelaben inte bara är en multieffekt. Den innehåller väl en förstärkar- och högtalarsimuleringar också? Att köra sådant in i en gitarrförstärkare kan bli hur fel som helst. När jag använde min Tonelab så hade jag en monitor bakom mig istället. Det fungerade bättre. Så småningom köpte jag en Tech21 Power Engine 60. De är byggda för att vara så neutrala som det bara är möjligt och låta pedalen göra sitt jobb.
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Fråga om multieffekt

Inläggav Nut » tis 06 dec 2016, 08:22

Vad du borde testa är att köra Voxen in i förstärkarens return på effektloopen, då bypassar du hela toppens preamp och EQ del, se bara till att vara försiktigt med mastervolymen på förstärkaren när du slår igång, börja på noll.

Det presets du har i Voxen kommer säkerligen att behöva skruvas om för att låta bra, går det att stänga av högtalarsimuleringen på Voxen så prova även det, eftersom toppen numera endast fungerar som ett slutsteg så brukar det låta bäst utan simuleringar, Voxen blir således din preamp och även inbördes volym på de olika programmen kan behöva justeras.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Nut tis 06 dec 2016, 09:14, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Henkie » tis 06 dec 2016, 10:39

Lyssna på Nut, han är klok trots sin höga ålder!

Som sagt, SLÅ AV HÖGTALARSIMULERINGEN OCH KOPPLA IN I EFFECT RETURN FÖR GUDS SKULL (om du inte redan har gjort det)!

Det är i mitt tycke alltid enklare och vettigare att köra en dylik pedal in i effekt return än att krångla med nivåer och sådant för att fungera framför stärkaren.

Jag har en känsla av att en modern Randall ändå inte låter bättre i preampen än Vox-pedalen, plus att pedalen har massa olika ljud så att du bör kunna hitta ett med typ rätt grundkaraktär i alla fall. :arrow:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav lukas » tis 06 dec 2016, 13:39

Kan bara hålla med vad andra har sagt. :)
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » tis 06 dec 2016, 13:52

Nut skrev:Vad du borde testa är att köra Voxen in i förstärkarens return på effektloopen, då bypassar du hela toppens preamp och EQ del, se bara till att vara försiktigt med mastervolymen på förstärkaren när du slår igång, börja på noll.

Det presets du har i Voxen kommer säkerligen att behöva skruvas om för att låta bra, går det att stänga av högtalarsimuleringen på Voxen så prova även det, eftersom toppen numera endast fungerar som ett slutsteg så brukar det låta bäst utan simuleringar, Voxen blir således din preamp och även inbördes volym på de olika programmen kan behöva justeras.

Skickat från min iPhone med Tapatalk



Okej!
Det har jag inte testat.
Jag har endast kört den rakt in. Men jag är inte så haj på detta så vad menar du exakt att jag ska köra Voxen in i förstärkarens return på effektloopen? Tänk dig att du skriver en barnbok... :)
Jag måste nog kolla i manualen om det är möjligt att stänga av högtalarsimulering på Voxen.

Tack för hjälpen!
A
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Nut » tis 06 dec 2016, 14:16

Ska kolla lite efter manualer när jag slutat jobbet men gitarr in i Vox, Vox ut in i förstärkarens effektloop märkt retur.

Den enda ratt på toppen som kommer att funka är mastervolymen, resten av rattarna blir helt inaktiva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Fråga om multieffekt

Inläggav Nut » tis 06 dec 2016, 14:20

Lilla switchen på baksidan bredvid jacket output ska ställas i läge "Line" sen har du en knapp märkt " cabinette on/off" ställ den i läge off, den är på ovansidan bredvid gainratten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Nut tis 06 dec 2016, 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » tis 06 dec 2016, 14:29

Nut skrev:Lilla switchen på baksidan bredvid jacket output ska ställas i läge "Line" sen har du en knapp märkt " cabinette on/off" ställ den i läge off, den är på ovansidan bredvid gainratten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk



Tack, det ska jag testa!! Här är länk till manualen för övrigt.

http://www.voxamps.com/uploads/SupportP ... _OM_E1.pdf

Men när jag gjort detta så kör jag presets som vanligt från voxen och "justerar" programmen efter tycke och smak, men är försiktig med "master" på förstärkaren? (Övriga delar av toppen är då inaktiv så alla inställningar görs via voxen.)?

Jag har tittat lite i manualen men inte hittat något om att stänga av högtalarsimulering, men det kanske är något jag inte sett.
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Nut » tis 06 dec 2016, 14:31

Cabinette on/off ska stängas av, manualen sidan 3 :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Nut » tis 06 dec 2016, 14:33

Du ska få några tips på inställningar att utgå ifrån senare idag.

Edit:
Snabbt förslag skjutet från höften (och nätet)

Amp grön led
US Metal - Mesa Boogie
Gain 90
Treble -1.0
Middle - 8.2
Bass-Flat
Reverb - Hall 20
Volume - 60

Vid behov
Analog Delay - 10
ca 380 - 430 ms delaytid


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Nut tis 06 dec 2016, 14:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Drotten » tis 06 dec 2016, 14:46

Jösses du har en Randallstärkare och du kan inte få till ett vettigt ljud med den? :o En bra stärkare och en tubescreamer(Maxon för fan och inte nutida mediokra Ibanez är det som gäller)är allt som behövs för att få ett bra ljud ur en stärkare för hårdrock/metal. Ja och en delay för solon. Vilken Randall är det du har?
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » tis 06 dec 2016, 15:14

Nut skrev:Du ska få några tips på inställningar att utgå ifrån senare idag.

Edit:
Snabbt förslag skjutet från höften (och nätet)

Amp grön led
US Metal - Mesa Boogie
Gain 90
Treble -1.0
Middle - 8.2
Bass-Flat
Reverb - Hall 20
Volume - 60

Vid behov
Analog Delay - 10
ca 380 - 430 ms delaytid

Skickat från min iPhone med Tapatalk



Ah! Grymt! Tack, Det ska testas! Vad har du för erfarenhet av såna här multieffekter, kan man få dem att låta bra trots vad många skriver...? Jag tycker det är rätt behändigt som "nybörjare" att kunna ställa in presets i den för att nyttja både rent som distat...
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Henkie » tis 06 dec 2016, 15:24

Drotten skrev:Jösses du har en Randallstärkare och du kan inte få till ett vettigt ljud med den? :o En bra stärkare och en tubescreamer(Maxon för fan och inte nutida mediokra Ibanez är det som gäller)är allt som behövs för att få ett bra ljud ur en stärkare för hårdrock/metal. Ja och en delay för solon. Vilken Randall är det du har?


Många Randall låter dötrist. :fnys:

Det är inget fel alls på Ibanez egna TS-varianter ens i nutid. :fnys:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Fråga om multieffekt

Inläggav Nut » tis 06 dec 2016, 15:44

Akiiiilez skrev:
Nut skrev:Du ska få några tips på inställningar att utgå ifrån senare idag.

Edit:
Snabbt förslag skjutet från höften (och nätet)

Amp grön led
US Metal - Mesa Boogie
Gain 90
Treble -1.0
Middle - 8.2
Bass-Flat
Reverb - Hall 20
Volume - 60

Vid behov
Analog Delay - 10
ca 380 - 430 ms delaytid

Skickat från min iPhone med Tapatalk



Ah! Grymt! Tack, Det ska testas! Vad har du för erfarenhet av såna här multieffekter, kan man få dem att låta bra trots vad många skriver...? Jag tycker det är rätt behändigt som "nybörjare" att kunna ställa in presets i den för att nyttja både rent som distat...


Grejen är att man måste lära sig skruva, det mesta går att få att låta helt okej men sånt lär man sig med tiden, ett tips när du provar olika förstärkarmodeller och ljud är att vara försiktig med gainen och inte maxa den direkt utan håll dig på en lagom nivå, samt att även börja lågt med treble och presence, brukar kunna låta vasst och illa annars.

Det ser ut som en Valvekinglåda och de elementen är ganska snarlika Celestion G12-T75 som har relativt mycket diskant och lite mid, så var extra försiktig med diskanten, midden är nog din bästa vän :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Nut tis 06 dec 2016, 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Drotten » tis 06 dec 2016, 21:49

Henkie skrev:
Drotten skrev:Jösses du har en Randallstärkare och du kan inte få till ett vettigt ljud med den? :o En bra stärkare och en tubescreamer(Maxon för fan och inte nutida mediokra Ibanez är det som gäller)är allt som behövs för att få ett bra ljud ur en stärkare för hårdrock/metal. Ja och en delay för solon. Vilken Randall är det du har?


Många Randall låter dötrist. :fnys:

Det är inget fel alls på Ibanez egna TS-varianter ens i nutid. :fnys:


Jo kan hålla med att de flesta Randall inte är i samma division som t ex Peavy men ett hyfsat bra ljud går ju trots allt att klämma ut utan någon multieffekt. Det är inte allt för svårt. För lite mid är ju annars ett klassiskt fel många begår i början när de tror att det är ett önskvärt metalljud. Jo sen Maxon slutade licensierade till Ibanez 83 så har de inte varit lika bra. Haft båda delarna och maxon spöar Ibanez. Sen är Ibanez både dyrare och sämre. De allra flesta är beredda på att betala mer bara för att det står Ibanez tubescreamer på. Ungefär som de flesta handlar på ICA fast de är dyrare. Men de flesta metallare vet att Maxon är the shit. Punkt! Sen en sån här multieffekt, som jag hade en föregångare till och kopplade in i datorn, tja, den låter inte allt för rolig och alla OD på den låter riktigt dåliga och inte i närheten på en mils avstånd som de påstår emulerar. Sälj skiten och köp en Maxon OD808 eller 9:a. Sälj toppen och lådan och köp en 5150 och en passande lådda.
Senast redigerad av Drotten tis 06 dec 2016, 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Apan » tis 06 dec 2016, 22:04

Tror de som äger replokalen blir sura om han kränger deras prylar.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » tis 06 dec 2016, 22:59

Apan skrev:Tror de som äger replokalen blir sura om han kränger deras prylar.



Det stämmer, det är en utrustad lokal som vi hyr och spelar i så det är inte våra prylar. Det finns två identiska Randall i lokalen, det står en likadan på andra sidan. Jag försökte koppla ihop dem för att få bättre ljud, men det lät riktigt illa faktiskt. Dock är jag lite förtjust i just möjligheten att kunna välja presets när man lirar, snabbt koppla på olika ljud. Här är några bilder till. Jag kör ju en ESP som ni ser, i D. Jag har inte hunnit testa inställningarna ännu som du föreslog Nut, men ska testa, det kan vara revolutionerande! Bifogar några fler bilder på lokalen men även gura och stärkaren, där finns ju "return" som sagt...

OM nu inte Vox Tonelab EX är en bra multibräda...vilken är bäst?

Mvh A
Bilagor
v3.jpg
v3.jpg (13.04 KiB) Visad 10324 gånger
v2.jpg
v2.jpg (17.54 KiB) Visad 10324 gånger
v1.jpg
v1.jpg (16.3 KiB) Visad 10324 gånger
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » sön 12 feb 2017, 20:49

HEJ
Tack för er hjälp sist!

Nu har de bytt "topp" i den replokal jag och bandet huserar i. Jag bifogar bild här. Som synes så är det en Blackstar topp, en Blackstar ID(100) 250? TVP, som enligt den avslöjande lappen är på 250 w. Det är ett peavey kabinett under 4x12. Jag måste ärligt säga att jag trots försök har otroligt svårt för att få bra ljud i lokalen. Nu ska jag dock testa mer med denna toppen. Vad har ni för erfarenhet av denna? Är den skit eller går det att få ur lite "metal" ur den. Jag upplever som sagt att jag måste köra alla jävla volymrattar i total botten för att ens höra mig själv när vi repar. Det enklaste svaret där måste vara att de andra spelar för högt. Uppsättning är bas+trummor och gitarr + sång.

Är det någon idé att nyttja min vox multieffekt till denna toppen? Har ni andra tips så välkomnar jag dem med glädje och man-hugs!!!!

Tack!
Bilagor
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav jazzfromhell » sön 12 feb 2017, 22:33

Ja det är ju inga 100 rörwatt direkt i den där toppen så du får nog säga till dina polare att sänka en aning.
Det borde absolut gå att skruva till nåt vettigt ljud i den tycker man. Den har ju inbyggda effekter (men ingen FX loop) så du behöver inte mecka med din Voxburk. Spendera lite tid på att lära känna stärkarn bara så ordnar det sig.
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Henkie » mån 13 feb 2017, 10:19

Men alltså, nog ska 250 transistorwatt går att mörda en trummis med. Inte ens en gammal Super Lead ger ju mer än typ 200. :arrow:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Fråga om multieffekt

Inläggav Akiiiilez » mån 13 feb 2017, 17:55

Mm jag skulle nog behöva lägga upp en film över miljön från lokalen, men jag "köttar" på friskt men blir ändå ägd i ljudbilden och då står jag ju intill stärkaren. Kan bero på att trummisen är sedvanligt förbannad men. Med andra ord lägga undan voxen till förmån för Blackstar ett tag och se om det är möjligt att få en bra ljudbild.
Akiiiilez
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 21:15

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Reklam