• Reklam

Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Allt som rör musik

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Tremade » mån 09 jan 2017, 16:10

Diskant levererar!
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Reklam

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Henkie » mån 09 jan 2017, 16:17

ni ska Fan inte ha renautl och tro att de ä nå!

240 för fan!!!


HÅL KÄFTEN!!!!!!!!!
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Tremade » mån 09 jan 2017, 16:19

En 240 är så hård att den klarar en EMP-attack. Ingen renault nånsin skulle göra det..
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Brutalisator » mån 09 jan 2017, 16:22

Marshallstack:
+låter bra
+snygg
+sexig
+häftig
+högljudd
+vedrökt

-kräver roadie(bassist alltså) med bil att flytta på
-låter för hårt för kärringar och grannar

Kämpfert/Äckseffecks
+låter bra
+man kan justera rattarna på den i oändlighet
+portabel

-lågmäld
-ful
-osexig
-värdelös så fort nästa modell kommer
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav poxxed » mån 09 jan 2017, 16:29

Köp Fenderklonen. :smile:
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Bananskalle » mån 09 jan 2017, 16:43

Jag vill också ha kräm i bollarna [emoji30]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Robert » mån 09 jan 2017, 16:48

Snabbocaster skrev:
Oj. :off topic: Det som började med en enkel tråd för att få råd om köp hamnade hastigt och lustigt i en attack från gubbmacho-hörnan mot alla under 60 år. :shock:

Dina föråldrade åsikter kan du hålla för dig själv. Såvida du inte vill bidra till diskussionen och ge ett seriöst alternativ (som ligger inom det jag beskrivit att jag är ute efter). :smile:


60 år? Vill be att få tala om att gubbighet inte är en ålder, utan sitter i sinnet. Man är aldrig ungdomligare än man känner sig! Jaja, det är väl mitt eget fel, jag vet ju egentligen att ironiskt skämtande sällan går fram på internet.
Så för att vara lite allvarlig. Men det hänger ju helt på vad du behöver effektmässigt. Är det en jazzduo du spelar i, eller ett rockband? BCn kommer ju rimligtvis hålla sig renare på högre volymer än deluxen, som säkert blir svår att hålla ren om du lirar med en högljudd trummis. Däremot har jag aldrig spelat på en digital/ss-stärkare med samma respons/känsla som en helt rörbaserad. Detta gäller inte minst för jazzlir. Tycker att det finns så oerhört många gamla jazzrävar vars ton låter platt, dov och livlös, och jag misstänker att det är att de envisas med transistorstärkare. Jag kan så klart inbilla mig, men jämför George Benson när han spelar Polytone och efter att han bytt till Fender. Japp, gubbig och föråldrad skriver jag under på, men så är det. Vill du ha rör och head room är viktigt för dig kan du säkert be byggaren att göra vissa modifikationer för att få den att spela renare. Att köra 6l6 istället för 6v6 som slutrör skall ju vara en klassiker till exempel.
Robert
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 20:37

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Robert » mån 09 jan 2017, 16:50

Bananskalle skrev:Jag vill också ha kräm i bollarna [emoji30]


Då är det bäst att du går och köper dig en röris illa kvickt! Ju äldre, slitnare och brusigare den är desto mer kräm produceras.
Senast redigerad av Robert mån 09 jan 2017, 16:50, redigerad totalt 1 gång.
Robert
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 20:37

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Snabbocaster » mån 09 jan 2017, 18:42

Robert skrev:
Snabbocaster skrev:
Oj. :off topic: Det som började med en enkel tråd för att få råd om köp hamnade hastigt och lustigt i en attack från gubbmacho-hörnan mot alla under 60 år. :shock:

Dina föråldrade åsikter kan du hålla för dig själv. Såvida du inte vill bidra till diskussionen och ge ett seriöst alternativ (som ligger inom det jag beskrivit att jag är ute efter). :smile:


60 år? Vill be att få tala om att gubbighet inte är en ålder, utan sitter i sinnet. Man är aldrig ungdomligare än man känner sig! Jaja, det är väl mitt eget fel, jag vet ju egentligen att ironiskt skämtande sällan går fram på internet.
Så för att vara lite allvarlig. Men det hänger ju helt på vad du behöver effektmässigt. Är det en jazzduo du spelar i, eller ett rockband? BCn kommer ju rimligtvis hålla sig renare på högre volymer än deluxen, som säkert blir svår att hålla ren om du lirar med en högljudd trummis. Däremot har jag aldrig spelat på en digital/ss-stärkare med samma respons/känsla som en helt rörbaserad. Detta gäller inte minst för jazzlir. Tycker att det finns så oerhört många gamla jazzrävar vars ton låter platt, dov och livlös, och jag misstänker att det är att de envisas med transistorstärkare. Jag kan så klart inbilla mig, men jämför George Benson när han spelar Polytone och efter att han bytt till Fender. Japp, gubbig och föråldrad skriver jag under på, men så är det. Vill du ha rör och head room är viktigt för dig kan du säkert be byggaren att göra vissa modifikationer för att få den att spela renare. Att köra 6l6 istället för 6v6 som slutrör skall ju vara en klassiker till exempel.


Ah, tack för bra input! Det ska tilläggas att jag mest är sugen på klonen då den är handbyggd och då känns mer rejäl. Men om det skulle vara så att jag helt enkelt lider av Gas så behöver jag nåt rejält bra argument för att få mig att välja BCn. BCn har också en del bra funktioner som tremolo, fx loop m.m som egentligen gör den till ett bättre (och billigare) alternativ. Dock är den ganska ny, så den har inte fått bevisa hur bra den åldras än. En handlödd fenderkrets lever bevisligen praktiskt taget lika länge som en medelsund göteborgare. BCn har dessutom en väldigt mjuk tolex som verkar kunna skadas lätt.

Apropå headroom så finns det möjlighet att välja olika högtalare till klonen, både 30, 40 och 65w...
Senast redigerad av Snabbocaster mån 09 jan 2017, 19:29, redigerad totalt 1 gång.
Snabbocaster
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 12:32

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav jazzfromhell » mån 09 jan 2017, 21:15

Några viktiga grejor som inte klargjorts ännu är vad du ska ha stärken till? Giggar du jättemycket, dvs en jäkla massa slit och släng med den? Eller är det en övningsstärk för hemma på kammarn?
Vad lirar du för musik? Vad har du för pedaler du vill använda med den?
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Snabbocaster » mån 09 jan 2017, 21:39

jazzfromhell skrev:Några viktiga grejor som inte klargjorts ännu är vad du ska ha stärken till? Giggar du jättemycket, dvs en jäkla massa slit och släng med den? Eller är det en övningsstärk för hemma på kammarn?
Vad lirar du för musik? Vad har du för pedaler du vill använda med den?


Yes! Giggar i snitt 2ggn/månad och då ofta i kyrka tillsammans med en organist (så den behöver kunna höras i stork lokal omickad mot en stor kyrkorgel på högtryck. Sololead på mig a la Eric Johnson (typ) till det via pedaler som JHS Sweet Tea och Lovepedal Dover Drive.
Kompar också ofta sångerska och har då reverb via Loverpedal HSR-3 och lite delay från Catalinbread Belle Epoch.

Så det är allt från rent komp i postil, lite jazzigt, funkblues lead med lätt overdrive till Krämigt sustain-lead a la EJ.

Klonen jag tittar på är en variant på DR fast med endast en kanal, inget tremolo, bright Switch och ett något mindre kabinett än vad som är original.
Snabbocaster
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 12:32

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav jazzfromhell » mån 09 jan 2017, 22:04

Ja om du inte lirar i band med basist och hårdslående trummis så lär ju klonen funka fint.
Undrade hela tiden varför du ville sälja din Landau-stärk...den gör ju typ "det där" sjukt bra (om man behöver den kraften vill säga).
I valet mellan BC och klon så är givetvis DR-klonen det självklara valet.
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Snabbocaster » mån 09 jan 2017, 22:09

jazzfromhell skrev:Ja om du inte lirar i band med basist och hårdslående trummis så lär ju klonen funka fint.
Undrade hela tiden varför du ville sälja din Landau-stärk...den gör ju typ "det där" sjukt bra (om man behöver den kraften vill säga).
I valet mellan BC och klon så är givetvis DR-klonen det självklara valet.


Jo, Landau:en var perfekt i alla avseenden förutom just att den var så stor och tung. Jag är lång och har en naturligt dålig rygg så det kändes när jag var tvungen att bära den över parkeringar och hit och dit. Plus att den var fruktansvärt högljudd. På typ 2:an hördes jag starkare än orgeln på max. Så det kändes lite overkill. :D

Tack för din input!
Snabbocaster
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 12:32

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav robinovich » mån 09 jan 2017, 22:34

Kolla in musicman rd50 reissuen om du vill ha en lätt stärk med fenderljud, den väger endast 12kg 50w med en entolva.
robinovich
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 12:41

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Snabbocaster » mån 09 jan 2017, 22:47

robinovich skrev:Kolla in musicman rd50 reissuen om du vill ha en lätt stärk med fenderljud, den väger endast 12kg 50w med en entolva.


Tack! Jag hade en original rd50 från 79/80 som jag sålde samtidigt som Landau'n. Det kan vart någon vajsing med högtalaren eller så men jag gillade inte hur den gnällde när jag spelade lite mer high gain leadljud. Det var som ett skärande ljud i diskanten då. Jag orkade inte mecka med den så jag sålde den. Annars mycket fint rent ljud och perfekt storlek! Kanske skulle gett den en ordentlig service istället....
Snabbocaster
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 12:32

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav robinovich » mån 09 jan 2017, 23:05

fördelen med de nytillverkade rd50 är att dem väger typ hälften så mycket som de gamla
robinovich
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 12:41

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav musiknörd » ons 11 jan 2017, 14:49

Som någon föreslog mini mesan fixar jobbet! Andy har gjort en demo tillsammans med mesa

/Rickard
musiknörd
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2132
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 02:52
Ort: Växjö

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav jazzfromhell » tor 12 jan 2017, 11:45

Mesa är kanon men tyvärr musikvärldens svar på Apple dvs sjukt overpriced, och då älskar jag både Apple och Mesa.
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Snabbocaster » tor 12 jan 2017, 12:44

Ja, mesan låter grymt men är lite för dyr.
Snabbocaster
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 12:32

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Apan » tor 12 jan 2017, 12:46

Rectifiers kan man ju få beggade för en acceptabel slant. Sen får man lite för pengarna då kvalitén inte kan klagas på. Fortfarande för mycket pengar generellt dock.
Senast redigerad av Apan tor 12 jan 2017, 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav HRJ » tor 12 jan 2017, 12:54

Andy Timmons kan spela han.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Snabbocaster » tor 12 jan 2017, 21:04

Klonen går på 11.500 allt som allt. 12k om jag vill ha en specialbeställd frontplåt. Ingen som har något mer alternativ på bra combo i den prisklassen (helst under)?
Senast redigerad av Snabbocaster fre 13 jan 2017, 00:00, redigerad totalt 1 gång.
Snabbocaster
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 12:32

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav musiknörd » fre 13 jan 2017, 18:54

Kanske jet city(soldano)? vet inte om det är ditt ljud dock?
/Rickard
musiknörd
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2132
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 02:52
Ort: Växjö

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav musiknörd » lör 14 jan 2017, 01:06

en tweed deluxe klon? antagligen samma som på bojen.
https://vend.se/379475-tad-tweed-deluxe
/Rickard
musiknörd
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2132
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 02:52
Ort: Växjö

Re: Råd om förstärkarinköp behöves!!!

Inläggav Brutalisator » lör 14 jan 2017, 15:56

Apan skrev:Rectifiers kan man ju få beggade för en acceptabel slant.


Det är för att man måste in och löda i dem för att de ska låta 'chug,chug,chug!' istället för 'flomp,flomp,flomp' :fnys:
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Google Adsense [Bot] och 32 gäster

  • Reklam