• Reklam

Öva med hörlurar.. och pedaler

Allt som rör musik

Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Gustaf » tis 10 jan 2017, 15:45

Hej. Frugan har börjat tröttna på att jag ständigt övar med min lilla rörstärk. Grejen är att jag använder mycket pedaler och jag behöver hitta nåt att öva med hörlurar genom istället.
Det måste vara nåt som hanterar mina pedaler med skumma reverbs och delays bra. Finns det rentav nåt nu för tiden där man kan koppla mellan hörlurar och högtalarutgången för att rentav kunna höra en rörstärk i hörlurar? Eller finns det nån liten smidig preamp-pedal med hörlursingång som kan hantera pedaler bra? Kom gärna med tips :)
Gustaf
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 426
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:36
Ort: Karlstad

Reklam

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Bananskalle » tis 10 jan 2017, 15:59

Kan inte hjälpa dig mer än att bekräfta att du är på rätt väg!

Rörstärk = kräm i bollarna.
Transistorstärk = page-frisyr.
Rörstärk rakt in i örat =

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Drotten » tis 10 jan 2017, 16:36

Skaffa dig en ny fru istället. Eller ställ in gnällkärringen i garderoben/källaren etc när du lirar. Tanten här säger istället höj när jag spelar. Inget gnäll här inte. Tvärtom. i hus går det vräka på. Ja nu lirar jag på en kemper och inte stärkare men fa van. Allvarligt talat, förstår mig inte på att så många står ut med gnälliga fruar/flickvänner som gnällt om det köpts en ny gura t ex. Flertal genom åren man känt som haft gnälliga kärringar. Det är då som man uppskattat singellivet som bäst.
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Gustaf » tis 10 jan 2017, 16:54

Bananskalle skrev:Transistorstärk = page-frisyr.


?
Bild
Gustaf
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 426
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:36
Ort: Karlstad

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Henkie » tis 10 jan 2017, 17:20

SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Apan » tis 10 jan 2017, 17:24


Har storebrodern RockCrusher Recording, som man kan få att låta rätt bra, asså.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav makatech » ons 11 jan 2017, 11:25

Jag försöker förstå lite här ;-)

Hörlur - röris

Vad är egentligen fördelen med en load box vs att tex nyttja förstärkarens DI utgång till ett ljudkort och sedan köra lurar där? I och för sig förutsätter jag väl då att man kan faktiskt koppla ur högtalen när man kör via DI utan att den tar skada vilket åtminstone går med min Marshall 50th Anniversary DSL1.

Har man DI borde väl en load box vara på gränsen till overkill (åtminstone för en sovrumslirare) eller den kan erbjuda fler cab simuleringar samt fördelen att man slipper dra förstärkaren via DI och ett ljudkort?
Senast redigerad av makatech ons 11 jan 2017, 11:26, redigerad totalt 2 gånger.
makatech
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 23 jan 2016, 23:07

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav Tremade » ons 11 jan 2017, 11:32

Om du har en en line out (som kan stänga av högtalaren) så behövs ingen load box. Räcker med något som har cabsim (om inte stärkaren har det) och hörlursförstärkare.
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Öva med hörlurar.. och pedaler

Inläggav makatech » ons 11 jan 2017, 11:49

Tremade: Aha, i mitt fall skulle jag alltså inte ens behöva dra DI via ett ljudkort utan via en hörlursförstärkare räcker?

Använder nu Yamaha THR10 (även kört Blackstar HT-1R) för mitt hörlursspelande men visst vore det ekonomiskt att sälja av den och enbart köra min Marshall, därav min nyfikenhet.

Däremot förstår jag nu bättre fördelen och syftet med en load box för att skapa en line, hörlurs signal (inspelning, lurar, vidare till PA etc) beroende på vad man har för stärkare och krav, smart grej.

Vissa av tex Riveras produkter har alltså både loadbox samt attenuator funktionalitet i en och samma box? Dags att lyfta in en 100Watts röris i min lägenhet och göra frugan förskräckt.
Senast redigerad av makatech tor 12 jan 2017, 12:57, redigerad totalt 5 gånger.
makatech
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 23 jan 2016, 23:07


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster

  • Reklam
cron