• Reklam

Backing track live

Allt som rör musik

Backing track live

Inläggav magnus_p » tor 09 feb 2017, 09:30

Finns det någon smidig och hållbar lösning för backing tracks live? Hittar några appar men de känns så där. Ta med laptop funkar ju men är inte jättesmidigt. Läste om http://baktrakpedal.co.uk och den verkar smidig, någon som har erfarenhet av den? Tips mottages gärna kring lösningar.
Senast redigerad av magnus_p tor 09 feb 2017, 09:31, redigerad totalt 1 gång.
-----

magnus


-----
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 995
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 19:34
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Backing track live

Inläggav Terge » tor 09 feb 2017, 09:39

Vad är det du vill ha på backtrack? Click och musik eller bara musik? Mono eller stereobacktrack?

Vi kör med en grunka som heter cymantic lp16 som kostade typ 995 spänn och kan köra 16 audiospår ut samtidigt om man vill.

Spåren har man på en USB som man jackar i och man kan starta/stoppa via en fotpedal, få manicken att byta kanal på förstärkare via midi osv osv.
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Backing track live

Inläggav magnus_p » tor 09 feb 2017, 09:46

Click och syntar är det jag är ute efter. Trummisens jobb att starta/stänga av. Så både inear och ut i PA. Och hur löser man click i inear och syntarna ut i PA't? Cymatic ska jag kolla upp.
Senast redigerad av magnus_p tor 09 feb 2017, 09:52, redigerad totalt 2 gånger.
-----

magnus


-----
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 995
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 19:34
Ort: Göteborg

Re: Backing track live

Inläggav Terge » tor 09 feb 2017, 19:37

magnus_p skrev:Click och syntar är det jag är ute efter. Trummisens jobb att starta/stänga av. Så både inear och ut i PA. Och hur löser man click i inear och syntarna ut i PA't? Cymatic ska jag kolla upp.



Cymaticgrunkan skickar alla kanaler summerade på headphone out, så antingen tar man klicket den bägeb och får lite syntar på köpet eller genom en defikerad utgång på baksidan (finns som sagt 16st, så nån kan man ju avvara) och kör den till nån sorts hörlursförstärkare eller in ear system.

Vi plockar ut tre kanaler ur vår; höger backtrack, vänster backtrack och klick. Höger/vänster backtrack går till DI boxarnoxh vidare till pa, klicket till en liten mixer som styr vår medhörning
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Backing track live

Inläggav magnus_p » fre 10 feb 2017, 00:22

Tack för mycket bra råd och tips Terge! :thumbup:
-----

magnus


-----
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 995
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 19:34
Ort: Göteborg


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 22 gäster

  • Reklam
cron