• Reklam

Studiodator?

Allt som rör musik

Studiodator?

Inläggav ThomasN » tor 09 feb 2017, 19:34

Behöver man tänka på något särskillt om man vill köpa en dator att spela in med?
Givetvis fattar jag att det är bra med snabb processor och mycket ram och ett bra ljudkort.
Men kan jag köpa en typ gameingdator och ett externt ljudkort eller finns det speciella moderkort o.s.v som lämpar dig bättre för musik?
Jag spelar bara in ett par signaler (gitarr) åt gången och jobbar med Cubase och pluggar. Det vore bra om jag kunde trigga EZDrummer med mina digitaltrumor utan märkbar latency. Vad är rimmligt att komma ner i? Mindre än 5 ms eller vad kan man räkna med?
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Reklam

Re: Studiodator?

Inläggav Bananskalle » tor 09 feb 2017, 23:47

Snabba SSD-diskar är bra.
Det behövs ju inte läggas några pengar på grafikkort.
Vill du ha externt kort - håll dig till USB. ThunderBolt, firewire och allt sådant påhitt är dödsdömt från dag 1.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studiodator?

Inläggav Brutalisator » fre 10 feb 2017, 15:35

Om man vill ha cepelåg latency så är väl det bästa att ha ett PCIe ljudkort som du stoppar rakt i moderkortet?

Latency mellan dina trummor och EZDrummer beror nog mer på att USB eller midi-kopplingen är slö, än att dattan är det.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Studiodator?

Inläggav Bananskalle » fre 10 feb 2017, 16:11

PCI & PCIe är mycket riktigt ljudkortvärldens östtyska trumpeter. Jag har ett SSL MX4-kort som sitter som PCIe och sedan via MADI till extern SSL SX låda. Latency skall vara låg, eller som generalagenten beskriver det " så gott som utan latency". Jag har inte märkt någon störande latency men det beror också på att jag bara använder den externa lådan till att blinka med dioderna.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

  • Reklam
cron