• Reklam

Ljudkort

Allt som rör musik

Ljudkort

Inläggav martink78 » tor 16 feb 2017, 23:14

Mitt Line6 UX2 har ett konstant vitt brus på XLR ingångarna som är rätt irriterande och jag misstänker att skiten är paj helt enkelt för jag har inget minne av att det var så förr och det hjälper inte att skruva på volymreglagen eller dra ut alla sladdar... Förmodligen har det blivit utslitet av alla battles jag varit med i... :oops:
I alla fall tänkte jag köpa mig ett nytt ljudkort, för det är roligare att köpa nytt än att felsöka gammalt skit, men frågan är vilket man skall satsa på.. Har hittills kollat på Focusrite 2i2 gen 2 och Steinberg U22 mk ii. Finns det andra som är värt att kolla på med liknande specar/pris?
Focusrite har haft problem med vissa gitarrmickar med hög output sägs det men det skall vara fixat i gen 2, nån som vet om det stämmer?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Reklam

Re: Ljudkort

Inläggav Bananskalle » tor 16 feb 2017, 23:27

USB eller?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Ljudkort

Inläggav Brutalisator » fre 17 feb 2017, 00:17

Min kompis 2i2 var väldigt kinkigt med gitarrer, det var inte bara att tuta&köra. Det jag hade var bra, förutom att man fick justera input-ratten när man ville spela på en annan gitarr. Ja.. och det lilla problemet att det brusade konstant. Man kunde höra på brusets frekvens hur hårt datorns CPU jobbade :disapprove:


Jag gillar Yamaha, deras AG serie har ju features som inga av konkurenterna har :tongue:

Bild
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Ljudkort

Inläggav Drotten » fre 17 feb 2017, 02:18

Steinbergs ljukort har jag hört flera som varit nöjda med. Oavsett vad du väljer så läs på ordentligt om korten och att drivruterna är stabila. Haft M-Audio och ja jävlar vilka dåliga drivisar. Var alltid problem. Vet inte om de har skärpt till sig nu för tiden. Men var glad sälja kortet.
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Ljudkort

Inläggav martink78 » fre 17 feb 2017, 11:01

Ja USB, har inte köpt nån mac, har iofs en iphone och det är väl samma sak?

Jag trodde Steinberg och Yamaha var samma sak, men jag gillar ju Yamaha så jag får väl kolla deras också, även om korten ovan redan har fler features än jag egentligen behöver...
Så här långt är Steinberg favvo. Men det är ju en vecka kvar till lön så vi får se om ytterligare googlande ger nått..
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Ljudkort

Inläggav Henkie » fre 17 feb 2017, 11:03

Focusrite suger väl?

Jag har ett, och har fått det att fungera OK, men de känns lite struliga. :arrow:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Ljudkort

Inläggav Brutalisator » fre 17 feb 2017, 11:05

Angående det där med drivare så har tydligen Focusrite börjat luta tungt åt apple, vilket gör att deras drivrutiner till windows och linux blir sämre och sämre.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Ljudkort

Inläggav Bananskalle » fre 17 feb 2017, 16:43

martink78 skrev:Ja USB, har inte köpt nån mac, har iofs en iphone och det är väl samma sak?

Jag trodde Steinberg och Yamaha var samma sak, men jag gillar ju Yamaha så jag får väl kolla deras också, även om korten ovan redan har fler features än jag egentligen behöver...
Så här långt är Steinberg favvo. Men det är ju en vecka kvar till lön så vi får se om ytterligare googlande ger nått..



Om du inte väljer Antelope Audio Goliath kan du bara avregistrera dig direkt :angry:

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Ljudkort

Inläggav Apan » fre 17 feb 2017, 17:52

Rullbandare eller gtfo.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Ljudkort

Inläggav Bananskalle » fre 17 feb 2017, 18:37

Digital rullbandare :angry:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Ljudkort

Inläggav martink78 » fre 17 feb 2017, 20:14

Bananskalle skrev:
martink78 skrev:Ja USB, har inte köpt nån mac, har iofs en iphone och det är väl samma sak?

Jag trodde Steinberg och Yamaha var samma sak, men jag gillar ju Yamaha så jag får väl kolla deras också, även om korten ovan redan har fler features än jag egentligen behöver...
Så här långt är Steinberg favvo. Men det är ju en vecka kvar till lön så vi får se om ytterligare googlande ger nått..



Om du inte väljer Antelope Audio Goliath kan du bara avregistrera dig direkt :angry:

Bild


Ja den har ju USB i alla fall.. men funkar den med iPad och GarageBand?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Ljudkort

Inläggav Bananskalle » fre 17 feb 2017, 20:17

martink78 skrev:
Bananskalle skrev:
martink78 skrev:Ja USB, har inte köpt nån mac, har iofs en iphone och det är väl samma sak?

Jag trodde Steinberg och Yamaha var samma sak, men jag gillar ju Yamaha så jag får väl kolla deras också, även om korten ovan redan har fler features än jag egentligen behöver...
Så här långt är Steinberg favvo. Men det är ju en vecka kvar till lön så vi får se om ytterligare googlande ger nått..



Om du inte väljer Antelope Audio Goliath kan du bara avregistrera dig direkt :angry:

Bild


Ja den har ju USB i alla fall.. men funkar den med iPad och GarageBand?

Den heter Goliath :angry:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Ljudkort

Inläggav vikko98 » fre 17 feb 2017, 20:30

Jag får nog säga att förutom lite snålt gränssnitt så är jag ganska nöjd med mitt Focusrite 2i4 2nd gen. Det har varit lite störiga grejer men det mesta har de löst genom uppdateringar. Behöver man inget avancerat och superproffsigt så duger det mer än väl.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Ljudkort

Inläggav Drotten » fre 17 feb 2017, 22:24

martink78 skrev:Ja USB, har inte köpt nån mac, har iofs en iphone och det är väl samma sak?

Jag trodde Steinberg och Yamaha var samma sak, men jag gillar ju Yamaha så jag får väl kolla deras också, även om korten ovan redan har fler features än jag egentligen behöver...
Så här långt är Steinberg favvo. Men det är ju en vecka kvar till lön så vi får se om ytterligare googlande ger nått..

Yamaha köpte upp Steinberg för några år sen.
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Ljudkort

Inläggav Drotten » fre 17 feb 2017, 22:26

vikko98 skrev:Jag får nog säga att förutom lite snålt gränssnitt så är jag ganska nöjd med mitt Focusrite 2i4 2nd gen. Det har varit lite störiga grejer men det mesta har de löst genom uppdateringar. Behöver man inget avancerat och superproffsigt så duger det mer än väl.

/Niklas

Nej men köper man något så ska det funka felfritt. Man ska inte behöva betala något som inte funkar klockrent, oavsett pris. Jag vägrar det som inte fungerar som det ska. Livet är för kort för att slösa på skit. Då är det dags för bojkott.
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Ljudkort

Inläggav Drotten » fre 17 feb 2017, 22:27

Bananskalle skrev:
martink78 skrev:
Bananskalle skrev:
martink78 skrev:Ja USB, har inte köpt nån mac, har iofs en iphone och det är väl samma sak?

Jag trodde Steinberg och Yamaha var samma sak, men jag gillar ju Yamaha så jag får väl kolla deras också, även om korten ovan redan har fler features än jag egentligen behöver...
Så här långt är Steinberg favvo. Men det är ju en vecka kvar till lön så vi får se om ytterligare googlande ger nått..



Om du inte väljer Antelope Audio Goliath kan du bara avregistrera dig direkt :angry:

Bild


Ja den har ju USB i alla fall.. men funkar den med iPad och GarageBand?

Den heter Goliath :angry:

Står Goliath för jättedyr?
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Ljudkort

Inläggav Bananskalle » lör 18 feb 2017, 08:34

Goliath står för fet USB-port! :angry:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Ljudkort

Inläggav vikko98 » lör 18 feb 2017, 09:19

Drotten skrev:
vikko98 skrev:Jag får nog säga att förutom lite snålt gränssnitt så är jag ganska nöjd med mitt Focusrite 2i4 2nd gen. Det har varit lite störiga grejer men det mesta har de löst genom uppdateringar. Behöver man inget avancerat och superproffsigt så duger det mer än väl.

/Niklas

Nej men köper man något så ska det funka felfritt. Man ska inte behöva betala något som inte funkar klockrent, oavsett pris. Jag vägrar det som inte fungerar som det ska. Livet är för kort för att slösa på skit. Då är det dags för bojkott.


Jag förstår din inställning men idag med den policy företag har ang. när man släpper sin produkt till försäljning så får du nog vänta med att köpa en produkt förrän efter några år när de flesta barnsjukdomarna är lösta. Det gäller ju i princip allt från bilar till datorspel.

I mitt fall när jag köpte kortet så behövde jag ett nytt kort som var stabilare än det Presonuskortet jag hade innan. Då hade precis 2nd gen korten kommit och av olika anledningar valde jag det framför andra.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Ljudkort

Inläggav jazzfromhell » lör 18 feb 2017, 09:31

Jag har ett TC Konnekt 6 som jag använt sen Dackefejden och jag fortfarande grymt nöjd med det.
http://www.tcelectronic.com/desktop-konnekt-6/
Du får gå upp många prisklasser för att hitta nåt som är "bättre" (UAD, Apogee, RME).

EDIT: insåg just att det inte hjälper dig ett skit för att det är ett FireWire-interface. Varför kör dom inte USB??? Helt obegripligt... :disapprove: :disapprove:
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

  • Reklam