• Reklam

Battle#8 Länk och eftersnack

Allt som rör musik

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav Laban » fre 10 mar 2017, 21:37

Jag har spenderat den gångna veckan på chartersemester i solen och har mer eller mindre kört dansbandssamlingen på repeat. Många timmar i bil på krokiga bergsvägar, långa strandpromenader och aperitifrutiner där KH plågats med denna utomordentliga musik. Jag ligger bekvämt under ett parasoll på stranden, bakis på GT och omgiven av dansbandspensionärer när detta författas så allt känns helt korrekt.

1. Dansbånge. Bekant problem som förtjänar att dras fram i ljuset och avstigmatiseras. Låten når dock inte ända fram. Musiken går i shuffle men trummorna gör raka fills. Ingen hook som jag tar med mig härifrån men åtminstone ett tjusigt solo.

2. Ensamhetens kabyss.
Här snackar vi. Ljudmässigt är det mitt i prick med trummorna och synten men sången är verkligen outstanding. Snyggt vibrato och en genuint deppig känsla rakt igenom. Texten är den bästa i hela battlet, det hade kunnat vara en seriös låt, underbar twist på slutet.  Melodin sätter sig snabbt och är den låt jag gått och trallat mest på näst efter...

3. Industrifestival. Som vanligt när bananskallen gör nåt så blir det världsklass. Det börjar med den förbjudna basgången, bögeri och en brakskit och sen blir det bara bättre. Ljudet är helt rätt, rimshot i verserna, sparsamt med instrument och fullt blås i de obligatoriska vändningarna. Både sax och dragspel, man blir nästan tårögd. Och så sången, lite slapp och halvfalsk men skit i det, det låter bra ändå. Texten fick mig att skratta hysteriskt och fortfarande utsätter jag KH för min egen tolkning av raderna om Hasses pizzafyllda dragspel sådär en gång i timmen. Refrängen sitter som en köttkeps även om melodin är lite odefinierad.

4. Galaxy är ju min låt. Tanken var att det skulle låta som den musik jag torterats med under min barndom. Saxofon, stråkar, pling och gitarr med tremolo. Morsan har talat så gott om dansbandskryssningarna så det kändes som ett lämpligt tema att sjunga om eftersom låten är ganska upptempo och hjärta och smärta inte passar in. Sången kunde jag inte göra nåt åt, jag låter såhär varesig jag vill eller inte så nån Alf robertsson eller Christer sjögren blev det inte.

5. Bananplantagen. Direkt fångas man upp av en smittsam syntslinga. Inte bra men den sätter sig. Sen kommer en jävla massa text som jag inte lyckats tyda. Men sen kommer syntslingan igen.

6. Vedrökt tjej? Skitkonstig låt. Känns mest obehaglig tycker jag.

7. Blusen rut. Jojo, detta är ju en klassiker. Utmärkt framfört, sången är ju hur bra som helst, hade absolut kunnat vara en frontman från valfritt dansband för 40 år sen. Bra synt, överdriven användning av filtret, kul detalj.

8. Krama hårt min kudde.
Vilket ös! En intressant kärlekshistoria med utmärkta sångmelodier och en mästarrefräng. Ok då, sången blir lite gapig och jobbig, jag hade inte orkat en hel skiva men det funkar i en låt. Och vändningarna!!! Klockrent! Solona är otroligt bra, eller ja, gitarrsolot åtminstone. Pianot är snarare bara väldigt skojigt. Riktigt bra låt i vilket fall som helst.

9. Tro mig jag är nykter idag.
Hahahaha det är ju Eddie meduza! Bajshumor invävt i en fyndig historia, superbt. Fantastiskt  när Donald Trump-referensen föll på plats i slutet.

Slutsatsen är att jag tyvärr tycker att vi måste ägna oss uteslutande åt dansband i fortsättningen. I tidigare battles har det varit ett fåtal låtar som stuckit ut som bra medan en icke försumbar del varit fruktansvärd men här är det hög nivå nästan rakt igenom.

Nu ska jag ta en gt och lyssna på skiten igen!
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Reklam

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » fre 10 mar 2017, 22:00

Mycket fint inlägg Laban :like:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » lör 11 mar 2017, 12:00

Tack Laban, det var snällt av dig...

Laban skrev:6. Vedrökt tjej? Skitkonstig låt. Känns mest obehaglig tycker jag.


Obehagligt bra? Det enda som gjorde den bättre än vad den är nu var vid första lyssningen när jag hörde nedrökte istället... Det gav låten ett ytterligare lager...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » lör 11 mar 2017, 14:42

Haha, "nedrökt" hade varit next level
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav rocky67 » lör 18 mar 2017, 22:07

Usch. Jag måste erkänna att jag senaste veckan gått runt och gnolat på Dansbånge, Industrifestival, Ensamhetens kabyzz, Krama hårt min kudde. Känner mig smutsig. Malungsveckan på semestern?
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » lör 18 mar 2017, 22:17

Ensamhetenz kabyzz nynnas dagligen. MEN, Vikko borde byta ut virveln mot kantslag!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » lör 18 mar 2017, 22:53

:sad2:

Originalet.

Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » sön 19 mar 2017, 08:55

rocky67 skrev:Usch. Jag måste erkänna att jag senaste veckan gått runt och gnolat på Dansbånge, Industrifestival, Ensamhetens kabyzz, Krama hårt min kudde. Känner mig smutsig. Malungsveckan på semestern?


Jag nynnar nästan på allihop... Du är inte ensam...

Bananskalle skrev:Ensamhetenz kabyzz nynnas dagligen. MEN, Vikko borde byta ut virveln mot kantslag!


Alltså, jag har ju simulerat ett digitalt trumset á la 80-tal. Då kunde man bara ha ett ljud och nu valde producenten detta. Detta var alltså precis innan det blev poppis med kantslag.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#8 Länk och eftersnack

Inläggav Ilja » fre 07 apr 2017, 16:10

rocky67 skrev:skulle inte Ilja varit med förresten?


Jag har inte varit nykter på väldigt länge.
Användarvisningsbild
Ilja
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 15:46
Ort: Västerås

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster

  • Reklam
cron