• Reklam

Battle #10. Tvåsiffrigt!

Allt som rör musik

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav rocky67 » fre 02 jun 2017, 07:43

Fick till någonting i alla fall. Men bra blev det inte. Tack Laban för att du undvek könsord i texten.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Reklam

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Laban » fre 02 jun 2017, 09:05

Pata skrev:
vikko98 skrev:Vadå? Är ni inte färdiga?
/Niklas

Nästan. Filar på slutmixen. (Vilket är lite knepigt för en ganska-newbie på hemstudioprylar...)

När Generalo De La Banana presenterade Battle#10 var min första tanke - texter & sång är INGET för mig. Jag står över. Men efter ett tag började ändå en text ta form i skallen. Så jag tänkte, va tusan, jag gör ett försök. Nåt borde man ju få till. Jag har väl på sin höjd skrivit ett par textrader i mitt liv. Det blev i alla fall en text till slut, som jag verkligen ser fram emot att få tonsatt!

Värre var det med sången. Tänkte ett tag lägga ut den på entreprenad... Jag har knappt sjungit alls sedan i mellanstadiet. Vi hade då sångprov och man var tvungen att sjunga barnvisor inför barsk magister och hela klassen innan man fick lämna klassrummet. :disapprove: En ryslig upplevelse. Nu skulle det alltså sjungas igen. Envis som jag är tänkte jag, NÅT borde jag väl få till! Till slut blev det alltså sång och det var jädrigt roligt dessutom! Detta är helt klart min roligaste battleupplevelse hittills! Det låter apa men jag är ändå grymt nöjd med låten!

Det blev också premiär för mig att jobba med midisyntar, nåt som jag inte alls gjort innan. Man lär sig nåt nytt hela tiden. :smile: Jag har ingen aning om i vilken genre man ska placera min låt. Något slags dancemusic är det väl...?

/patrik


Det är ju det där som är det roliga med diskantbattlesena, det finns inga krav på kvalitet. Det viktiga är att man har roligt i skapandeprocessen. Förhoppningsvis leder det också till att andra kan glädjas åt vad man producerat. Detta gäller åtminstone mig, det finns låtar här som jag lyssnat på ofantligt många gånger och kan sjunga från start till mål.
Jag har spelat i band i 20 år men lade textskrivandet på hyllan när jag insåg att det bästa jag producerat var en text om en rutten apelsin och att steget till nånting hållbart är för stort. Här är istället allting hållbart. Ju konstigare desto bättre. Det känns igen från mitt projekt "Falukorvarna" där vi inte bryr oss nämnvärt om kvalitet på resultatet utan bara trycker på rec och sparar det som blev roligast.

Att du var noob hade jag aldrig anat efter att du levererade förra årets sommarbakgrund till mig. Jag ser mig själv som ganska erfaren i sammanhanget men blev ändå imponerad av hur bra du fått ihop det. Var det ens programmerade trummor? Det lät för äkta för att vara trummaskin men samtidigt, det finns väl ingen på det här forumet som kan både spela och spela in trummor av denna kaliber?

Jag själv tog chansen att prova på att arrangera (och sjunga) fyrstämmig kör för första gången i livet i detta battle. Mycket intressant.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » fre 02 jun 2017, 11:00

Pata skrev:
vikko98 skrev:Vadå? Är ni inte färdiga?
/Niklas

Nästan. Filar på slutmixen. (Vilket är lite knepigt för en ganska-newbie på hemstudioprylar...)

När Generalo De La Banana presenterade Battle#10 var min första tanke - texter & sång är INGET för mig. Jag står över. Men efter ett tag började ändå en text ta form i skallen. Så jag tänkte, va tusan, jag gör ett försök. Nåt borde man ju få till. Jag har väl på sin höjd skrivit ett par textrader i mitt liv. Det blev i alla fall en text till slut, som jag verkligen ser fram emot att få tonsatt!

Värre var det med sången. Tänkte ett tag lägga ut den på entreprenad... Jag har knappt sjungit alls sedan i mellanstadiet. Vi hade då sångprov och man var tvungen att sjunga barnvisor inför barsk magister och hela klassen innan man fick lämna klassrummet. :disapprove: En ryslig upplevelse. Nu skulle det alltså sjungas igen. Envis som jag är tänkte jag, NÅT borde jag väl få till! Till slut blev det alltså sång och det var jädrigt roligt dessutom! Detta är helt klart min roligaste battleupplevelse hittills! Det låter apa men jag är ändå grymt nöjd med låten!

Det blev också premiär för mig att jobba med midisyntar, nåt som jag inte alls gjort innan. Man lär sig nåt nytt hela tiden. :smile: Jag har ingen aning om i vilken genre man ska placera min låt. Något slags dancemusic är det väl...?

/patrik


Jag gömde mig bakom robotröster de första två battleserna men sedan #3 (förra årets sommarhit) skulle jag inte kunna tänka mig att INTE sjunga.


Vill också be om ursäkt för förseningen. Nu i helgen borde jag kunna få en ensam timme. :(
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Apan » fre 02 jun 2017, 11:06

Bananskalle skrev:Jag gömde mig bakom robotröster de första två battleserna men sedan #3 (förra årets sommarhit) skulle jag inte kunna tänka mig att INTE sjunga.




Har blivit någon sorts masochistiskt inferno det här med sång. Det är en jävla plåga, men känns inte som på riktigt utan.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » fre 02 jun 2017, 11:14

Apan skrev:
Bananskalle skrev:Jag gömde mig bakom robotröster de första två battleserna men sedan #3 (förra årets sommarhit) skulle jag inte kunna tänka mig att INTE sjunga.




Har blivit någon sorts masochistiskt inferno det här med sång. Det är en jävla plåga, men känns inte som på riktigt utan.

Exakt [emoji106]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Pata » fre 02 jun 2017, 16:16

Laban skrev:Att du var noob hade jag aldrig anat efter att du levererade förra årets sommarbakgrund till mig. Jag ser mig själv som ganska erfaren i sammanhanget men blev ändå imponerad av hur bra du fått ihop det. Var det ens programmerade trummor? Det lät för äkta för att vara trummaskin men samtidigt, det finns väl ingen på det här forumet som kan både spela och spela in trummor av denna kaliber?


Näe, inte riktiga trummor. Det kan jag inte spela alls... Jag hittade audio trumloopar (heter det så..?) på nätet nånstans. Sen blev det ett jäddra klippande å klistrande för att få ihop det färdiga trumkompet. /p
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Laban » fre 02 jun 2017, 16:25

Pata skrev:
Laban skrev:Att du var noob hade jag aldrig anat efter att du levererade förra årets sommarbakgrund till mig. Jag ser mig själv som ganska erfaren i sammanhanget men blev ändå imponerad av hur bra du fått ihop det. Var det ens programmerade trummor? Det lät för äkta för att vara trummaskin men samtidigt, det finns väl ingen på det här forumet som kan både spela och spela in trummor av denna kaliber?


Näe, inte riktiga trummor. Det kan jag inte spela alls... Jag hittade audio trumloopar (heter det så..?) på nätet nånstans. Sen blev det ett jäddra klippande å klistrande för att få ihop det färdiga trumkompet. /p

Ha! Det förklarar saken! Det var äkta trummor men inte spelade av dig. Detta har skavt i bakhuvet i ett år ungefär, skönt att få det utrett. :big:
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav rocky67 » fre 02 jun 2017, 19:16

Bananskalle har en 24 h nedladdningslänk i låddan.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » lör 03 jun 2017, 08:15

rocky67 skrev:Bananskalle har en 24 h nedladdningslänk i låddan.

Har inte fått någon länk [emoji52]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » lör 03 jun 2017, 08:18

Som om inte skammen över sen inlämning vore nog - nu har jag fått ungarnas förkylning och är svinigt hes [emoji27]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav vikko98 » lör 03 jun 2017, 11:38

Sexigt...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav rocky67 » lör 03 jun 2017, 11:40

Bananskalle skrev:
rocky67 skrev:Bananskalle har en 24 h nedladdningslänk i låddan.

Har inte fått någon länk [emoji52]

Jag var lite full. Kolla nu då.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav rocky67 » lör 03 jun 2017, 11:45

Jag vill också be Laban om ursäkt på förhand.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav vikko98 » lör 03 jun 2017, 20:03

Det är tråkigt att vänta...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Pata » lör 03 jun 2017, 20:35

Strax finns PM med låtlänk i bananlådan. :shock:
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Pata » lör 03 jun 2017, 20:40

Pata skrev:Strax finns PM med låtlänk i bananlådan. :shock:

Nu!
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » lör 03 jun 2017, 20:42

:sad2:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Pata » lör 03 jun 2017, 21:16

:popcorn:
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav vikko98 » lör 03 jun 2017, 21:46

Jag dööööörrrr...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav rocky67 » lör 03 jun 2017, 21:56

:|
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » lör 03 jun 2017, 23:35

Jag har nått botten. Odiskutabelt.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Pata » sön 04 jun 2017, 12:33

Bananskalle skrev:Jag har nått botten. Odiskutabelt.

Tur att du har en bra text då då!
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » sön 04 jun 2017, 12:57

Pata skrev:
Bananskalle skrev:Jag har nått botten. Odiskutabelt.

Tur att du har en bra text då då!

Kombinationen är obeskrivlig [emoji24]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav vikko98 » sön 04 jun 2017, 14:58

Jag vill lyssna på era inspelade ljud...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #10. Tvåsiffrigt!

Inläggav Bananskalle » sön 04 jun 2017, 15:18

Jag får lägga upp ikväll och sedan komplettera med mitt eget bidrag [emoji27]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 32 gäster

  • Reklam
cron