• Reklam

NGD - Eastman T486B

Allt som rör musik

NGD - Eastman T486B

Inläggav vikko98 » tis 02 maj 2017, 10:44

Seg som vanligt men här är senaste tillskottet. Jag har GASat länge på en 335:a och har kikat på Yamaha SA2200, Ibanez AS153 samt den ack så sköna men fula "åldrade" ASV100. Men sen dök erbjudandet på denna upp och jag letade upp ett ex av varianten utan svaj bara för att känna lite på halsprofil och sådär innan eventuellt köp. Det exet som finns inne hos Gitarren kändes oförskämt bra. Tyckte inte alls halsprofilen var så där tunn som internet sa. Faktum är att profilen på min känns fetare och det är bara plus i min bok. Det kan ju vara som så att de är väldigt lika varann och att mitt minne är vedrökt. Bred är halsen i alla fall och jämntjock vilket jag också tycker om. P90 och Bigsby gjorde det ännu lättare att köpa.

Har bråkat med Bigsby't, filat översadel & stallsadlar, köpt nötsås och har till sist fått hyfsad ordning på det. Ska testa metoden att skita i att dra strängarna under andra axeln vid nästa strängbyte. Det blir inte samma tryck över stallet då och gitarren ska då bli mindre benägen att stämma ur sig. Det skramlar lite någonstans också men har inte riktigt kunnat lokalisera det än. Ska gå över potarna när de nya rattarna kommer. Även möjligt att jag byter ut stallet mot ett Wilkinson med rullsadlar istället.

På detaljnivå är det rätt ok men det fanns vissa grejer som behövde fixas. T.ex. är bandjobbet jättebra men man hade inte gjort rent greppbrädan ordentligt efteråt. Lite smuts kvar på kantlister innan lackning, vanliga självmål helt enkelt.

Specar:

https://www.eastmanguitars.com/thinline-t486b-sb

Taffligt gnid med lite fingerspel, plektrum och knark. Gitarren är ganska bright och jag spenderade inte många sekunder med att finjustera inställningarna i BIAS AMP så diskanten kan vara lite stickig. En ren DC-30 patch ifrån grunden och sen la jag till fler förstegsrör för att öka gainen:

https://soundcloud.com/vikko98/eastman-t486b-fiddle


Inte så flammig som hemsidan ger sken av:









Superprecist jobb med inläggen, förmodligen det bästa jag har sett. Det väger upp de andra missarna lite:







Förmodligen har Bussgods/Bring varit vårdslösa och slängt runt eller lastat grejer på paketet. Får nya direkt ifrån Eastman men ändock trist. Inga strukturella skador på kroppen turligt nog:




/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Reklam

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav Bananskalle » tis 02 maj 2017, 11:09

Är det en bas?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav vikko98 » tis 02 maj 2017, 11:41

Bananskalle skrev:Är det en bas?


Jag tror det men är inte säker, den har vev i alla fall.

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tis 02 maj 2017, 11:41, redigerad totalt 1 gång.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav valvetubes » tis 02 maj 2017, 16:00

Snygg å gött ljud! Bara att gratulera! :cool: :cool: :cool:
Användarvisningsbild
valvetubes
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:49

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav Nut » tis 02 maj 2017, 17:36

Grattis [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav Brutalisator » tis 02 maj 2017, 19:08

Bra köp. Det ska vara semiautistisk med brun-böööörscht :approve:

vikko98 skrev:Taffligt gnid med lite fingerspel, plektrum och knark. Gitarren är ganska bright och jag spenderade inte många sekunder med att finjustera inställningarna i BIAS AMP så diskanten kan vara lite stickig. En ren DC-30 patch ifrån grunden och sen la jag till fler förstegsrör för att öka gainen:

https://soundcloud.com/vikko98/eastman-t486b-fiddle


Någon har lyssnat på Tool :o
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav vikko98 » ons 03 maj 2017, 01:48

Jag försökte spela något knarkigt så att du får på Bigsbyt på din.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav Brutalisator » ons 03 maj 2017, 10:06

Jag fick bara med fästet till bigsbyt, själva tonförlängaren behöll bojjaren :disapprove:


...och de kostar ju oväntat mycket peng att köpa löst
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav vikko98 » ons 03 maj 2017, 11:46

Är det svajarmen du menar eller är det fler grejer?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav Brutalisator » ons 03 maj 2017, 14:26

Han behöll hela bigsbysystemet, så fick jag gurkan lite billigare. Helt straight-up. Det jag fick med var ett såntdärnt fäste så man slipper skruva direkt i kroppen.

Bild

Kan man göra fräcka divebombs och flageolettskrik med bigby? :shock2:
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav Apan » ons 03 maj 2017, 18:31

Väldigt liten oväsenspotential per kilo hårdvara för Bigsby. En Henkie-bomb blir det på sin höjd. :disapprove:
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav vikko98 » tor 04 maj 2017, 01:00

Klart man kan men kanske inte att rekommendera. Gör det i slutet av låten så är det lungt. Under låten är det mer Chris Isaak svajande som gäller.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav valvetubes » tor 04 maj 2017, 09:05

Ditt klipp borde vinna Battle #10 och 11!
Användarvisningsbild
valvetubes
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:49

Re: NGD - Eastman T486B

Inläggav vikko98 » tor 04 maj 2017, 10:53

Tack, det var snällt av dig. :smile:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

  • Reklam
cron