• Reklam

NGD - Ny pedal

Allt som rör musik

NGD - Ny pedal

Inläggav Steelneck » tor 16 nov 2017, 19:44

Hej,
Jag har köpt en ny pedal, den kan bli till vilken pedal man vill. Det är som magi.

Bild

Alla dom här och lite till kan den bli med några tryck på mobilen:
Bild

Självklart ska jag slänga på ett klistermärke som ser ut så här så det blir lite mindre skämmigt att visa sig ute bland folk. Man kan ju inte ha prylar som utvecklats efter 1983:
Bild
Användarvisningsbild
Steelneck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 979
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 13:53
Ort: Kiruna

Reklam

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Joffe » tor 16 nov 2017, 20:57

Sweet! Jag har originalet! :blackeye:

Bild
Användarvisningsbild
Joffe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2090
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 16:51
Ort: Norr om stan

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Steelneck » tor 16 nov 2017, 22:34

Joffe skrev:Sweet! Jag har originalet! :blackeye:

Bild


Jag har aldrig testat en vamp så jag vet inte hur dom funkar. Men det jag gillar med Xtomp är att den är så enkel. Det är ju en pedal rent fysiskt, och i appen väljer man en pedal som den då blir (finns kombos med två pedaler men då måste man ha stora versionen, jag köpte mini för att den fick bättre plats på pedalbordet och var billigare ifall det skulle visa sig vara ett piece of crap).
Inte så mycket skruvande och rattade utan det är en pedal i taget. Perfekt för såna där effekter som man behöver en gång i livet och aldrig mer. [emoji2]
Användarvisningsbild
Steelneck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 979
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 13:53
Ort: Kiruna

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Bananskalle » tor 16 nov 2017, 23:56

Den där mojängen kommer motarbetas av alla gitarrister till döddagar! :angry:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Mats N » fre 17 nov 2017, 09:46

Låter den bra?

/Mats N
Mats N
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 613
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:07
Ort: Göteborgstrakten

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav vikko98 » fre 17 nov 2017, 11:30

+1

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

NGD - Ny pedal

Inläggav Steelneck » fre 17 nov 2017, 12:15

Mats N skrev:Låter den bra?

/Mats N

Förvånansvärt bra. Den låter ju kanske inte 100% som originalen, men tillräckligt nära och bra för min del när man bara behöver en effekt on the fly.

Som igår behövde jag ett reverb när jag skulle lägga gitarr på en låt som är lite utanför min vanliga genre. Jag kommer förmodligen inte använda reverb så mycket i mitt liv så det är värt att köpa ett separat, men med den här pedalen så var det bara trycka fram ett reverb och köra. Jag hade ju kunnat göra samma sak och lägga till via datorn, men det ger lite mer känsla att ha en pedal att trycka igång och få ut ljudet via högtalarlådan direkt.

Såg att Ola hade gjort en bra demo på storebror där han bara kör igenom några olika effekter:
https://youtu.be/4H-zRJXjAjQ
Senast redigerad av Steelneck fre 17 nov 2017, 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Steelneck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 979
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 13:53
Ort: Kiruna

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Steelneck » fre 17 nov 2017, 12:17

Bananskalle skrev:Den där mojängen kommer motarbetas av alla gitarrister till döddagar! :angry:
Såklart! Jag motarbetar den, det är ju bara en massa digitalt fnissel :fnys: (men gillar den i smyg).
Användarvisningsbild
Steelneck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 979
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 13:53
Ort: Kiruna

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Apan » fre 17 nov 2017, 18:59

Känns lite som en myt att alla gitarrister är bakåtsträvare? De flesta medelålders plus med han svettige lirarn som husgud är nog det, men om man ser på framgångarna för Line6, AxeFX, Kemper, Strandberg (och emulering, modellering, många strängar och olika skallängd generellt) så känns det som folk omfamnar varje ny grej. Eller!? [emoji58][emoji21][emoji850][emoji51][emoji34][emoji34][emoji34]

Ändra: Å vad heter han nu då, bluesgubbe som alla tråkiga älskar.
Ändra 2: Joe Bonamassa för fan.
Senast redigerad av Apan fre 17 nov 2017, 19:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Steelneck » fre 17 nov 2017, 19:24

Det är nog en korrekt analys.
Det finns ju de gamla ludditgubbarna som tycker att allt ska vara som förr, jag har varit en av dom. [emoji2] Men jag gillar teknik i övriga livet så nu ska jag prova implementera det även i gitarriggen. [emoji106]

Det känns som att kemper m.m. fått ett väldigt uppsving de senaste åren, förmodligen för att de kommit så pass långt att de kan konkurrera med gamla hederliga rörprylar ljudmässigt. Även om de inte låter 100% rätt så är det värt den lilla förlusten för det man vinner på portabilitet, stabilitet m.m.
Analoga prylar har sin charm när de lever sitt egna liv och låter och fungerar olika bra på olika dagar, men har man t.ex. som jobb att turnera och spela varje dag så vill man ha saker som låter likadant var man än i världen befinner sig och som bara fungerar utan krångel. Därför övergår nog många större artister (framförallt inom alla metallgenres) till modellering och kidsen hänger på sina idoler.
Användarvisningsbild
Steelneck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 979
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 13:53
Ort: Kiruna

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Apan » fre 17 nov 2017, 21:34

För inspelning är det så mycket processande även om källan är en röris så där spelar det ingen roll i större delen av fallen. Jag är av börd röranhängare, men jag skulle garanterat inte sätta ett blindtest med inspelat ljud på Kemper/rör.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Bananskalle » lör 18 nov 2017, 09:11

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Apan » lör 18 nov 2017, 09:45

Fet tapping man kan göra med de extraarmarna [emoji23].
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: NGD - Ny pedal

Inläggav Steelneck » lör 18 nov 2017, 09:58

Apan skrev:För inspelning är det så mycket processande även om källan är en röris så där spelar det ingen roll i större delen av fallen. Jag är av börd röranhängare, men jag skulle garanterat inte sätta ett blindtest med inspelat ljud på Kemper/rör.

Bild
Användarvisningsbild
Steelneck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 979
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 13:53
Ort: Kiruna


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 32 gäster

  • Reklam
cron