• Reklam

Jazzbas i Ice blue metallic

Allt som rör musik

Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav busse » mån 27 aug 2007, 13:17

Måste ju försöka bidra med nåt till detta forum. Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en Jazzbas med "ice blue metallic" finish efter att jag har sett och testat en 62 reissue i den färgen i Stockholm i sommras. Tror att den fanns på 4Sounds, har för mig att det var Estrad tidigare men just det exet gav mig inte direkta köp vibbar det var nåt som inte kändes bra, kanske lite tunn hals och jag tyckte att den akustiska tonen inte var så bra, nu kan den ju ha hängt länge så att strängarna är slut men jag tvekade också med tanke på priset, dock tyckte jag att den var jäkligt snygg. Nån som vet om det finns nåt annat ställe än Warmoth som säljer baskroppar i "custom color", skulle ju vara skönt att slippa lacka själv. Jag är nu sugen på att bygga en Jazzbas fast med lönnhals istället för rosewood bräda, nån som har bilder på Jazzbasar med denna finish? De jag har hitta på nätet är Fenders Custom Classic och den är modern med aktiv elektronik och pearl plektrumskydd, nån som har bilder på gamla basar med denna finish och gärna med lönnbräda. Vad tycker ni om att ha matching headstock på en lönnhals, elller skall man bara ha det på halsar med rosewood bräda? Sen funderar jag på om man skulle ha PJ pickupkombination istället för de traditionella J pickuperna, vad tycker ni om det?
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Reklam

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav Hinke » mån 27 aug 2007, 20:26

Inte riktigt rätt men snyggt är det... :?

Bild
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav busse » mån 27 aug 2007, 21:47

Japp dom är snygga, har börjat att pejla av läget för att köpa grejer till ett bygge. Nån som vet om man kan hitta en kropp lackad i denna färg nån annanstans än hos Warmoth? Vad tycker ni, skall man ha matching headstock på en lönnhals då man har kroppen lackad i denna färg?
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav Hinke » mån 27 aug 2007, 23:50

busse skrev: Vad tycker ni, skall man ha matching headstock på en lönnhals då man har kroppen lackad i denna färg?

Appsålut inte enligt min mening... :?
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav Reckless Mike » tis 28 aug 2007, 07:26

busse skrev: Vad tycker ni, skall man ha matching headstock på en lönnhals då man har kroppen lackad i denna färg?


Blir det inte "lite för mycket av det goda" då?
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav busse » tis 28 aug 2007, 08:34

Vad tycker ni om matching headstock på rosewood halsar är det okej?
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav Hinke » tis 28 aug 2007, 21:01

busse skrev:Vad tycker ni om matching headstock på rosewood halsar är det okej?

Japp... :?
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav Makten » tis 28 aug 2007, 21:11

Jag tror det skulle vara finfint med matching! Kanske är kulören aaaningen för ljus för att det ska göra sig som bäst, men blått är nog det enda förutom svart som passar till lönnbräda om vi talar matching headstock. Komplementfärger blir det ju. ;)
Jag har aldrig sett det på nån bas, men "The Strat" fanns i sådant utförande. Fel kulör, men inte så långt ifrån:

Bild
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav busse » ons 29 aug 2007, 09:51

Denna P-bas har ju faktiskt lönnhals och matching headstock, dock fel färg men inte långt ifrån.
http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?r ... id=5155019
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav Hinke » ons 29 aug 2007, 19:08

busse skrev:Denna P-bas har ju faktiskt lönnhals och matching headstock, dock fel färg men inte långt ifrån.
http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?r ... id=5155019

Vet inte riktigt vad jag ska tycka eller inte tycka om denna... :?

Håller med Makten om att blått,ljusblå enligt mig,är den enda färg som eventuellt/möjligtvis skulle kunna göra sig mot en lönnbräda.Absolut inte svart däremot,där är vi oense... :o
Bild
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Jazzbas i Ice blue metallic

Inläggav busse » ons 29 aug 2007, 21:21

Av de ovanstående bilderna så tycker jag faktiskt att det passar bättre med matching headstock på Stratan än på P-basen, vet ej varför. Kanske det är för att Stratan har mer gulnad lack på halsen så att kontrasten mellan lönnen och det lackade huvudet blir mindre.
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Reklam