• Reklam

Slipgrund

Allt som rör musik

Slipgrund

Inläggav busse » mån 27 aug 2007, 15:01

Jag sitter och funderar på att dra igång några byggen, har delar till en Tele liggandes hemma så det kan det nog bli ganska snart. Vad är bästa slipgrunden före man lackar för att fylla porena i träet? Jag har lackat ett par kroppar tidigare och andvänt nån for man primer från "Glasurite" men jag har fått andvända ett par burkar och slipa och ha mig innan jag har fått jämn yta så man kan lacka. Då man ser gamla Fender gitarrer så är dom ju ofta vita under lacken vad är det för färg och vad finns det nån lämplig vit grundfärg att lägga på före täckfärgen? Jag kommer att lacka i täckande färger mest troligt metallic färger, men vad skall jag har före den? Kom gärna med förslag på märken och beteckningar på bra grundfärg.
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Reklam

Re: Slipgrund

Inläggav chopper » mån 27 aug 2007, 15:52

Jag går med samma fundering. Det ska finnas nån typ av porfyllare. Lat som jag är vill jag gärna ha nåt lättslipat i samma "hårdhet" som träet. Det är lätt att göra gropar annars.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Slipgrund

Inläggav busse » mån 27 aug 2007, 21:49

Nån borde väl ha koll på vilken slipgrund som är att rekomendera?
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Slipgrund

Inläggav maltjik » mån 27 aug 2007, 22:22

har för mig att i cadilack's "lacka gitarr"-tråd på planket så nämnde han epoxy som sealer.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Slipgrund

Inläggav busse » tis 28 aug 2007, 09:36

har för mig att i cadilack's "lacka gitarr"-tråd på planket så nämnde han epoxy som sealer.


Finns den tråden kvar eller har den fösvunnit som dom brukar göra på GMF?
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Slipgrund

Inläggav maltjik » tis 28 aug 2007, 13:26

det vet jag inte. den är säkert borta...
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Slipgrund

Inläggav busse » tis 28 aug 2007, 20:55

Har mailat caddilac och fråga honon och han reomenderade 2K slipgrund eller att spackal upp det värsta med epoxy. Nån som har koll på om det finns nån tunnflytande epoxy med lite längre härdnings tid en timme eller så att köpa nånstans? Vad kan man annars förtunna epoxy med det borde ju gå att blanda med nån form av lösningsmedel så det blir mer tunnflytande, om inte annat så med värme att få epoxyn mer tunnflytande men då härdar den snabbare så man får mindre med tid att hinna stryka ut den. Jag skulle helst vilja ha en vit färg under metalliclacken och då skulle ju en transparant porfyllare vara bra. Som det verkar så är annars 2K slipgrunden beige gul till färgen.
busse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 12:56

Re: Slipgrund

Inläggav Metamatik » tor 30 aug 2007, 22:48

Araldit är en typ av epoxi och där finns det en mängd olika varianter, bla en som härdar efter några timmar. Blanda ut med aceton så får du den lättflytande. Tilläggas skall att den är helt genomskinlig.
Metamatik
 


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Reklam
cron