• Reklam

Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Allt som rör musik

Re: Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Inläggav janglesoul » sön 30 dec 2007, 04:50

MatsD skrev:Jag har också haft både en TIM och en Timmy och jag anser att de är lite väl hypade. Visst är det bra pedaler om man har en stärkare som redan går lite hårt och man behöver knuffa på ljudet lite grann för mer häng. Men behöver man mer dist än så, då låter faktiskt inte dessa pedaler särskilt bra. Drar man på dem mera så blir det en ganska ful och spretig dist. TIM uppevde jag dessutom som onödigt överlastad med rattar, effektloop, push-pull-funktioner och stor och skrymmande låda, Timmy är nättare och trevligare.

Vill du ha en bra distpedal för rock, köp inte nån av dessa, men om du vill ha en diskret overdrive som ger ditt befintliga ljud lite mer häng och hårdhet kan det vara ett bra val. Personligen tycker jag att Hermida Zendrive gör detta bättre dock + att den klarar lite mer dist utan att låta illa - om man nu ska snacka om hypade pedaler. Men även Zendriven låter lite spretigt om man kör den hårt. Den har dock en sweet-spot där den låter väldigt bra och känns väldigt dynamisk.

/Mats D



Bra inlägg! Alla blir inte frälsta av den här pedalen. De som blir det blir det av en anledning. Jag gillar inte mycket dist, jag vill ha ringande klockrent ljud med precis aningen spräck för ett soulgitarrljud i Memphisskolan. Då är Timmy perfekt. All annan rock lämnar jag åt andra./C
janglesoul
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:52
Ort: gbg

Reklam

Re: Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Inläggav frans » sön 30 dec 2007, 05:03

janglesoul skrev:
MatsD skrev:Jag har också haft både en TIM och en Timmy och jag anser att de är lite väl hypade. Visst är det bra pedaler om man har en stärkare som redan går lite hårt och man behöver knuffa på ljudet lite grann för mer häng. Men behöver man mer dist än så, då låter faktiskt inte dessa pedaler särskilt bra. Drar man på dem mera så blir det en ganska ful och spretig dist. TIM uppevde jag dessutom som onödigt överlastad med rattar, effektloop, push-pull-funktioner och stor och skrymmande låda, Timmy är nättare och trevligare.

Vill du ha en bra distpedal för rock, köp inte nån av dessa, men om du vill ha en diskret overdrive som ger ditt befintliga ljud lite mer häng och hårdhet kan det vara ett bra val. Personligen tycker jag att Hermida Zendrive gör detta bättre dock + att den klarar lite mer dist utan att låta illa - om man nu ska snacka om hypade pedaler. Men även Zendriven låter lite spretigt om man kör den hårt. Den har dock en sweet-spot där den låter väldigt bra och känns väldigt dynamisk.

/Mats D



Bra inlägg! Alla blir inte frälsta av den här pedalen. De som blir det blir det av en anledning. Jag gillar inte mycket dist, jag vill ha ringande klockrent ljud med precis aningen spräck för ett soulgitarrljud i Memphisskolan. Då är Timmy perfekt. All annan rock lämnar jag åt andra./C


det låter som en pedal för mig i så fall... :tongue: å andra sidan passar inte priset mig så väldigt bra... :disapprove:
var klok nog att byta bort mitt förra namn som var "späck"...
Användarvisningsbild
frans
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1281
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:35
Ort: göteborg...

Re: Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Inläggav wonderboy » sön 30 dec 2007, 05:12

späck skrev:det låter som en pedal för mig i så fall... :tongue: å andra sidan passar inte priset mig så väldigt bra... :disapprove:

Ring honom och beställ en ny, blir en tusenlapp inkl. allt typ, tar några månader och på dem hinner du ju försäkra dig om att du har pengarna sen när det är dags att betala! :smile: Ett litet förslag i alla fall.
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Inläggav frans » sön 30 dec 2007, 11:14

wonderboy skrev:
späck skrev:det låter som en pedal för mig i så fall... :tongue: å andra sidan passar inte priset mig så väldigt bra... :disapprove:

Ring honom och beställ en ny, blir en tusenlapp inkl. allt typ, tar några månader och på dem hinner du ju försäkra dig om att du har pengarna sen när det är dags att betala! :smile: Ett litet förslag i alla fall.


ja, det ska jag faktiskt fundera på...

kanske ska beställa tio och sälja nio av dom sedan... :twisted:
var klok nog att byta bort mitt förra namn som var "späck"...
Användarvisningsbild
frans
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1281
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:35
Ort: göteborg...

Re: Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Inläggav Rutgersson » sön 30 dec 2007, 12:45

jadu, jag har väntat i ett år på min beställning... Så, lycka till med att försöka få tag på en direkt från Paul C.
Användarvisningsbild
Rutgersson
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 14:25
Ort: Göteborg

Re: Tim/Timmy, hype eller verklighet?

Inläggav wonderboy » sön 30 dec 2007, 13:30

Rutgersson skrev:jadu, jag har väntat i ett år på min beställning... Så, lycka till med att försöka få tag på en direkt från Paul C.

Jopp, har man otur får man vänta. De på TGP verkar ha fått vänta allt mellan tre veckor (!!!) till 13 månader. Har man otur tillhör man den senare gruppen.
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 43 gäster

  • Reklam
cron