• Reklam

Strata som använder 5-vägs Superswitch?

Allt som rör musik

Re: Strata som använder 5-vägs Superswitch?

Inläggav guitaraddict » lör 29 dec 2007, 20:37

sparkit skrev:Rosewood. År 2000. inkl case!
Vad är ett bra pris för en sådan?


Jaså de tillverkades så länge?
Har inte prisbilden riktigt klar för mig men rent logiskt borde den vara aningen dyrare än en American Standard.
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Reklam

Re: Strata som använder 5-vägs Superswitch?

Inläggav Krister Gustavsson » lör 29 dec 2007, 21:20

Har ingen som helst aning ifall detta är till en hjälp eller så...men det verkar onekligen som att det finns en del möjligheter


Bild
Krister Gustavsson
 

Re: Strata som använder 5-vägs Superswitch?

Inläggav Nut » lör 29 dec 2007, 23:09

Det går ju faktiskt att splitta en HSS strata utan superswitch men då kan man endast få splittat humbucker i första gnekläget, aldrig ensam.
Så jag förstår inte riktigt visten med en superswitch....(men det är mycket jag inte förstår) :big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Strata som använder 5-vägs Superswitch?

Inläggav singlebucker » lör 29 dec 2007, 23:22

Lone star stratan har både en ,05 och en ,022 uF kondensator. Vid stallmick, full HB är ,05 kondingen inkopplad. I dom andra switchlägena är ,022 kondingen inkopplad. Kan vara därför man nvänder superswitch.

Edit: Naturligtvis skulle det stått tvärtom. Full HB spelat via ,022 uF kondingen och SC och splittad HB via ,050 uF.
Senast redigerad av singlebucker sön 30 dec 2007, 13:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
singlebucker
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 208
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:26
Ort: norrbotten, 7 km norr om Nut

Re: Strata som använder 5-vägs Superswitch?

Inläggav bell » sön 30 dec 2007, 17:29

singlebucker skrev:Lone star stratan har både en ,05 och en ,022 uF kondensator. Vid stallmick, full HB är ,05 kondingen inkopplad. I dom andra switchlägena är ,022 kondingen inkopplad. Kan vara därför man nvänder superswitch.

Edit: Naturligtvis skulle det stått tvärtom. Full HB spelat via ,022 uF kondingen och SC och splittad HB via ,050 uF.


:idea:
Man kan också med en superswitch låta fasta motstånd gå in parallellt med volympoten i lägena för singlecoilmickarna men inte för humbuckern. Om man har en volympot på 500k kan man alltså få ett värde på 500k när humbuckern används ensam men 250k när man kör nån av singlecoilmickarna. Även i ägglägena kan man få det som man vill.
Det kanske går att få till detta även utan en superswitch men med en superswitch, HSS, en volympot och en tonpot går detta ganska lätt att koppla och man switchar ju precis som vanligt med fem lägen.
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen
Användarvisningsbild
bell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 711
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:28
Ort: Mittre Småland


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 75 gäster

  • Reklam
cron