• Reklam

Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Allt som rör musik

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav World of Robots » sön 02 sep 2007, 14:51

voxac30tb skrev:Är också sugen på dom där halvakustiska Korea Gretscharna....men dom finns aldrig beggade till ett vettigt pris. Nån som har nån erfarenhet av dom?

Jag tycker att de är enormt bra för sina pengar. Har spelat en del på dem och tycker att de är gedigna och låter bra. Jag har iofs inga enorma krav på gitarrer utan klarar mig lika bra på gitarrer för 150k som för 5k. Huvudsaken för mig är att gitarrer ska kännas bra och låta bra, och därför har jag inget rankingsystem direkt. Dvs antingen går det att spela på den eller inte.

Vilket jag tycker att Gretscharna definitivt gör.

De har väldigt mycket personlighet dessutom, man får ett litet emotionellt band till dem. :roll:
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Reklam

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Reckless Mike » sön 02 sep 2007, 15:15

voxac30tb skrev:Mott The Hoople var fan världens coolaste band!


Jupp!! "Mott" och "The Hoople" är , som Hinke skulle ha sagt, två plattor som inte skojar bort i första taget. Ian Hunter är (eller snarare var) dessutom så mycket rockstjärna som det bara går att bli. Jag har letat frenetiskt efter hans bok "Diary of a rockstar". Men den verkar inte finnas att få tag på inom Svea rikes gränser...

voxac30tb skrev: Är också sugen på dom där halvakustiska Korea Gretscharna....men dom finns aldrig beggade till ett vettigt pris. Nån som har nån erfarenhet av dom?

Jag har kliat lite på en. Har dock inte pluggat in den i någon stärkare. Precis som WoR skriver så känns de väldigt gedigna.
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Reckless Mike » sön 02 sep 2007, 15:25

Ursäkta för kladd och trådkapning men efter Mott-snacket här ovan så var jag ju naturligtvis tvungen att leta fram min Mott-favorit på YouTube. "All the way from Memphis"

Röjafton på London Astoria 2004 http://www.youtube.com/watch?v=YJzY36Wm_r0

Men nog fanken var originalet bättre (trist video men i alla fall...) http://www.youtube.com/watch?v=B0VRbVp_ ... ed&search=
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav voxac30tb » sön 02 sep 2007, 15:46

helmik skrev:
voxac30tb skrev:Mott The Hoople var fan världens coolaste band!


Jag har letat frenetiskt efter hans bok "Diary of a rockstar". Men den verkar inte finnas att få tag på inom Svea rikes gränser...


Har den boken...tror jag köpte den från Amazon för några år sen....på engelska såklart ;) Har sammlat på mej en massa Mott singlar och allt i videoväg jag har hittat....mitt absoluta favoritband tillsammans med Alice Cooper fram till 1974! Har två låtar i taskig kvalite' från Don Kirscners in concert från 1973 tror jag....det är mina absoluta favoritklipp med Mott.....skulle mörda för hela den splningen i anständig kvalite'....
Användarvisningsbild
voxac30tb
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 14:43

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav spindeln » sön 02 sep 2007, 17:15

57 thin skin reissue strata blond
62 thin skin reissue jazzmaster sea foam green
nonreverse firebird eller reverse
spindeln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 793
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 17:13

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Hinke » sön 02 sep 2007, 17:16

helmik skrev:Ursäkta för kladd och trådkapning men efter Mott-snacket här ovan så var jag ju naturligtvis tvungen att leta fram min Mott-favorit på YouTube. "All the way from Memphis"


Du behöver absolut inte ursäkta dig för du gör utvikningar i mina trådar,Helmik... :D

Det är ju bara kul.

Min favve med Mott The Hoople är faktiskt Bowies - All The Young Dudes - Den har satt sig i knoppen för evigt troligtvis... :?
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Wicca » sön 02 sep 2007, 17:30

Hinke skrev:
Wicca skrev:Visst, RGX A2 heter den,

Verkar häftig... :)

Den har faktiskt inte hört talas om förut,ny för mig.Skulle vara intressant att testa,har du lirat på en?

Yamaha gör faktiskt bra prylar... :?

Bild


Ja, jag har faktiskt testat några stycken, och det jag lagt märke till mest är hur lätta dom är, och även lättspelade. Och att dom är väldigt jämna i kvalitén vad jag märkt, jag skulle alltså inte tveka en sekund på att beställa en från tyskland utan att prova.

Låter bra gör dom också, ganska iaf, soft ljud upplevde jag det som om jag minns rätt. Tyvärr så har den ju dock skumma stämskruvar, men jag tror man vänjer sig.

Prova en vetja, dom är ju inte så ovanliga i musikaffärer med tanke på hur billiga dom är.
-micke-: "Som vanligt +1 på Wicca (han säger bara bra saker den mannen)"
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]
Användarvisningsbild
Wicca
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2034
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:41
Ort: Nyflyttad till Uppsala.

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Hinke » sön 02 sep 2007, 17:54

Wicca skrev:Prova en vetja, dom är ju inte så ovanliga i musikaffärer med tanke på hur billiga dom är.

Helt Klart... 8-)

Ska bli intressant... :D
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav World of Robots » sön 02 sep 2007, 18:43

Jag är alltid på jakt efter en svart Fender Starcaster och en Fender Telecaster i 2-tone sunburst med rosewoodbräda (omöjligt att få tag i typ).
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav slinky » sön 02 sep 2007, 18:46

Wicca skrev:Tyvärr så har den ju dock skumma stämskruvar, men jag tror man vänjer sig.



Tyvärr? De stämskuvarna är ju det bästa med den gitarren..
Användarvisningsbild
slinky
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 524
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 21:33

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav slinky » sön 02 sep 2007, 18:50

Jag är alltid på jakt efter dessa tre, hela, trasiga eller delar..

Bild
Användarvisningsbild
slinky
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 524
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 21:33

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Wicca » sön 02 sep 2007, 19:56

slinky skrev:
Wicca skrev:Tyvärr så har den ju dock skumma stämskruvar, men jag tror man vänjer sig.



Tyvärr? De stämskuvarna är ju det bästa med den gitarren..


Tja, om man vänjer sig så funkar dom säkert jättebra, men jag tyckte dom kändes konstiga(Ovana alltså).

Dessutom är dom ganska fula. :?
-micke-: "Som vanligt +1 på Wicca (han säger bara bra saker den mannen)"
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]
Användarvisningsbild
Wicca
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2034
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:41
Ort: Nyflyttad till Uppsala.

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav rocky67 » sön 02 sep 2007, 21:17

Hinke skrev:
helmik skrev:Ursäkta för kladd och trådkapning men efter Mott-snacket här ovan så var jag ju naturligtvis tvungen att leta fram min Mott-favorit på YouTube. "All the way from Memphis"


Du behöver absolut inte ursäkta dig för du gör utvikningar i mina trådar,Helmik... :D

Det är ju bara kul.

Min favve med Mott The Hoople är faktiskt Bowies - All The Young Dudes - Den har satt sig i knoppen för evigt troligtvis... :?


Min favorit är nog "Thunderbuck Ram" på "Mad Shadows".
Bild
men som sagt "all the young dudes" går ju inte att passera om man pratar Mott The Hoople...
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav chopper » tor 06 sep 2007, 18:50

Aria Pro II RS800/12.
Danelectro Hodad i nån läcker färg.
Martin DGT16
Samt en nylonsträngad som passar mej...
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Hinke » tor 06 sep 2007, 19:46

Och nu börjar jag få G.A.S. på riktigt... :?

Bild
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Reckless Mike » fre 07 sep 2007, 11:07

Hinke skrev:Min favve med Mott The Hoople är faktiskt Bowies - All The Young Dudes - Den har satt sig i knoppen för evigt troligtvis... :?


rocky67 skrev: som sagt "all the young dudes" går ju inte att passera om man pratar Mott The Hoople...


Lite kul. Vi försöker oss på den i "gubbrockbandet". Inte världens lättaste att få till.
Jag satt och lyssnade på en live-version av den i bilen idag (från Hunters live-dubbel "Welcome to the club"). Blev återigen påmind om vilken fantastisk gitarrist Mick Ronson var. Ena sekunden levererar han feta fläskiga ackord, för att sekunden efter elegant och helt naturligt slänga in en räka som känns rakt in i märgen. När man lyssnar på helheten så känns det som att det inte skulle kunna spelas på någat annat sätt än just så som han gör det. Sann musikalitet och känsla!
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav chopper » fre 07 sep 2007, 12:32

helmik skrev:
Hinke skrev:Min favve med Mott The Hoople är faktiskt Bowies - All The Young Dudes - Den har satt sig i knoppen för evigt troligtvis... :?


rocky67 skrev: som sagt "all the young dudes" går ju inte att passera om man pratar Mott The Hoople...


Lite kul. Vi försöker oss på den i "gubbrockbandet". Inte världens lättaste att få till.
Jag satt och lyssnade på en live-version av den i bilen idag (från Hunters live-dubbel "Welcome to the club"). Blev återigen påmind om vilken fantastisk gitarrist Mick Ronson var. Ena sekunden levererar han feta fläskiga ackord, för att sekunden efter elegant och helt naturligt slänga in en räka som känns rakt in i märgen. När man lyssnar på helheten så känns det som att det inte skulle kunna spelas på någat annat sätt än just så som han gör det. Sann musikalitet och känsla!


Mmm, vi har oxå testat att spela den men tyckte det är bättre att låta bli. Det är en så bra låt från början och det är för lätt att misslyckas om man inte är tajt nog :oops: , och det är svårt att tänka sej den spelad på något annat sätt.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav Reckless Mike » fre 07 sep 2007, 13:50

chopper skrev:
Mmm, vi har oxå testat att spela den men tyckte det är bättre att låta bli. Det är en så bra låt från början och det är för lätt att misslyckas om man inte är tajt nog :oops: , och det är svårt att tänka sej den spelad på något annat sätt.


Vore jag lite mer digital så skulle jag försöka skicka över den live-version jag skrev om. Den låter definitivt annorlunda än originalet. Men är fortfarande bra. Bl a så lirar Ronson melodistämman i refrängen. Något som normalt sett föranleder omedelbar polisanmälan (för att använda Planket-terminologi) men just här blir det jämrans effektfullt. Dessutom blir det nog en aning lättare för de stackare i bandet som ska försöka få till falsettsången i samma parti när de har något att stödja sig på.
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav rocky67 » sön 09 sep 2007, 22:02

Får man kapa av Mott The Hoople tråden?
Jag ska dock kladda lite... ingen gitarr jag är ute efter utan en förstärkare: ska bara spara ihop lite pengar eller så ska jag vinna på de två trisslotter som legat i min plånbok i ett par dagar nu...
Bild
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav rocky67 » sön 09 sep 2007, 23:15

skiit också! nitlotter! :cry: :x
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Gitarr - Vilken är ni på jakt efter ?

Inläggav chopper » mån 10 sep 2007, 09:05

Jag lånade en sån stärkare tre fyra månader av svågern förra året. För mej är den perfekt, sånär som på en skum volymkontroll. Ljudet är helt i min smak. Om det är nånting Fender kan göra så är det stärkare. Vill ha!!!!!
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster

  • Reklam