• Reklam

"Måsvingar"

Allt som rör musik

"Måsvingar"

Inläggav Teca » sön 30 dec 2007, 01:54

Alltså, kalla mig noob loser eller vad fan som helst. Men en sak slog mig precis.....

Exakt VAD är "måsvingarna"/strängträd, eller va fan man säger, till för :oops: :oops: ?? Vad hade hänt om dom inte suttit där?? Hade gitarren stämmt om sig hela tiden?? Hade strängarna hoppat ur sadelspåren eller vad faaaan??

Har över huvud taget aldrig funderat på det här förut....grjerna har ju bara "suttit" där liksom :ugeek:
Användarvisningsbild
Teca
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:45
Ort: Stoneyoungstrait

Reklam

Re: "Måsvingar"

Inläggav Vincent » sön 30 dec 2007, 02:02

Snart kommer någon och förklarar bättre, men de är där för att öka trycket på strängarna så att det inte ska rassla och ha sig när du lirar. Min strata ha inget tryck på g-strängen, så för att kompensera försöker jag linda strängen extra mycket "nedåt", så att det ska bli större vinkel mot sadeln. Hoppas att du fattar. :smile:
Användarvisningsbild
Vincent
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 325
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:30
Ort: Uppsala

Re: "Måsvingar"

Inläggav wonderboy » sön 30 dec 2007, 02:09

Teca skrev:Alltså, kalla mig noob loser eller vad fan som helst. Men en sak slog mig precis.....

Exakt VAD är "måsvingarna"/strängträd, eller va fan man säger, till för :oops: :oops: ?? Vad hade hänt om dom inte suttit där?? Hade gitarren stämmt om sig hela tiden?? Hade strängarna hoppat ur sadelspåren eller vad faaaan??

Har över huvud taget aldrig funderat på det här förut....grjerna har ju bara "suttit" där liksom :ugeek:

Precis som redan skrivits är de till för att öka trycket och hålla borta klånkande och oljud.

Sen frågar Du om gitarren skulle stämma om sig hela tiden? Snarare tvärtom, inte minst på strator med vibratostall. Finns strator, tex. några Mexico-Playermodeller och Eric Johnsons signaturstrata, där "gropen" på huvudet är tydligare, vilket gör att strängarna lutar mer och trycket ökar. På så vis slipper man strängträden och man kan svaja lite lätt och förhoppningsvis ha en, fortfarande, välstämd gitarr. :smile: (Inte de bästa förklaringarna på nåt där, men sak samma.)
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: "Måsvingar"

Inläggav Forsman » sön 30 dec 2007, 02:24

Om man sysslar med "behind the nut bends" så tycker iaf jag att det underlättar om alla strängar har samma vinkel över sadeln. Fast det kräver att det är rätt mycket vingar på vingarna så att man inte trycker strängarna ur vingarna, om jag gör mig förstådd?

Allra helst är det G-strängen som brukar trilskas om man har de problemen... mycket sträng på stämmisen löser som Vincent skrev problemet, fast då kan man få ett annat problem - nämligen att gitarren stämmer ur sig lättare. Ju färre varv på stämskruvarna desto stabilare stämning. Det är i alla fall min erfarenhet.

Kan ju tillägga det också att det är bra att smörja hålet med något innan man drar i skruven som håller i måsvingen, har själv varit med om att skruven gått av precis vid träet... inte så kul direkt... :shy:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: "Måsvingar"

Inläggav Sustain » sön 30 dec 2007, 02:26

Frågan är om inte strängträden är den största boven när Strator stämmer om sig vid svajning?
På billiga kopior sitter det oftast måsvingar som inte alls är utformade på rätt sätt och som rimligen ger mycket mer friktion.
Originalet är utformat så att strängen bara ligger an på en liten punkt mitt under vingen, medan de usla kopiorna är helt plana så att strängen ligger an under hela vingen och dessutom bryts mot den skarpa kanten.

Bäst torde det vara med rullar som roterar lätt, gärna kombinerat med låsbara stämskruvar och minimalt med sträng på dem.
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:44
Ort: Bollnäs

Re: "Måsvingar"

Inläggav Teca » sön 30 dec 2007, 02:48

Gôtt jobbat gubbs, som man säger i Götet :thumbup: !! Det va rakkarns snabba svar som har hjälpt korkskallen Teca på traven med sina nattliga funderingar :wink2: . Man tackar.
Användarvisningsbild
Teca
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:45
Ort: Stoneyoungstrait


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster

  • Reklam
cron