• Reklam

Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Allt som rör musik

Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 17:58

.............eller tunn plånbok. D'Pergo Guitars. http://www.dpergo.com/

Bild
Bild
Bild

Vet inte vad de här skulle kosta i butik i Sverige men skulle gissa på mellan 80 000-100 000 SEK. Ligger väl på ca 6500 USD och uppåt.....Ruskigt mycket pengar för en gitarr men å andra sidan kan man sätta ett pris på den "perfekta" gitarren?
Gitarrerna byggs enbart av riktigt gammalt trä och sägs vara otroligt resonanta. D'Pergo tillverkar all mekanik själv, till och med skruvarna har
han specat själv, allt för att uppnå perfektion. Väldigt intressant gitarrbyggare om man nu gillar tradionella Strator och Telecastrar. Ljudklippen på hans hemsida är inte helt dumma, även om det är lite missvisande utan någon referens.
Bilagor
Senast redigerad av Mowcheeba mån 31 dec 2007, 03:18, redigerad totalt 7 gånger.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Reklam

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Samson » sön 30 dec 2007, 18:04

för att lägga in bilder i inlägget så trycker du bara på img-knappen och skriver webbadressen mellan taggarna.
/Samson
Samson
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 118
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 10:18

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 18:12

Samson skrev:för att lägga in bilder i inlägget så trycker du bara på img-knappen och skriver webbadressen mellan taggarna.
/Samson


När jag gjorde det och förhandsgranskade stod det bara
BILD
BILD
BILD

Men de kanske visas sen när posten läggs upp?
EDIT: Provade precis, funkade inte. Om någon kan lägga upp bilderna, varsågod.
Senast redigerad av Mowcheeba sön 30 dec 2007, 18:15, redigerad totalt 1 gång.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Stelin » sön 30 dec 2007, 18:21

Men bara på strattan :approve:
Bild
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Makten » sön 30 dec 2007, 18:23

Hmm, vad är det som motiverar det eventuellt skyhöga priset? Ser ut som vilken Strata eller Tele som helst tycker jag, bortsett från de fula huvudena. Vad ska man med "handbyggd" mekanik till? Skulle den vara bättre för det? :shock2: Och vad är det som säger att gammalt trä skulle vara det minsta mer resonant än vanligt vältorkat trä? Det luktar marknadsförings-mojo, men sånt brukar ju gå hem i stugorna. :wink2:

Tillägg: För att inte tala om det märkliga i att ta så simpla konstruktioner och försöka göra dem "perfekta". Vore det inte enklare att bara börja från scratch i så fall? :? En Strata eller en Tele gillar jag för att de är just enkla och robusta instrument. Det där är lite som att pimpa en Volvo 140 med aluminiumfälgar och skit. Det är ju fortfarande bara en bruksbil, hur mycket den än blänker.

Tillägg 2: Eller kanske snarare tvärtom; att bygga stel bakaxel på en Ferrari och sätta i en B20. :D
Senast redigerad av Makten sön 30 dec 2007, 18:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 18:50

Makten skrev:Hmm, vad är det som motiverar det eventuellt skyhöga priset? Och vad är det som säger att gammalt trä skulle vara det minsta mer resonant än vanligt vältorkat trä? Det luktar marknadsförings-mojo, men sånt brukar ju gå hem i stugorna. :wink2:


Jag får också en känsla av marknadsförings-mojo, exklusiva gitarrer för exklusiva kunder. Det skänker en viss trygghet för många rika människor att de tillhör en exklusiv grupp, i det här fallet som D'Pergo ägare.
Jag tror dock att det är bra gitarrer, gammalt trä är torrare än ett nog så vältorkat "nytt" trä. Sen om det ger bättre resonans vet jag inte, nog svårt att generalisera. Men många påstar att gammalt trä är torrare och att trädet får vibrera mer ohämmat vilket i sin tur ger mer resonans och mer komplex :smile: harmoni.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Samson » sön 30 dec 2007, 18:59

Mowcheeba skrev:
Samson skrev:för att lägga in bilder i inlägget så trycker du bara på img-knappen och skriver webbadressen mellan taggarna.
/Samson


När jag gjorde det och förhandsgranskade stod det bara
BILD
BILD
BILD

Men de kanske visas sen när posten läggs upp?
EDIT: Provade precis, funkade inte. Om någon kan lägga upp bilderna, varsågod.



Du har nog länkat till webbsidan och inte bilderna. Högerklicka på bilderna och tryck på egenskaper så ser du adressen till bilden. Skriv den adressen mellan taggarna så ska du se att det fungerar ;)
/Samson
Senast redigerad av Samson sön 30 dec 2007, 19:00, redigerad totalt 1 gång.
Samson
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 118
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 10:18

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 19:02

Samson skrev:
Mowcheeba skrev:
Samson skrev:för att lägga in bilder i inlägget så trycker du bara på img-knappen och skriver webbadressen mellan taggarna.
/Samson


När jag gjorde det och förhandsgranskade stod det bara
BILD
BILD
BILD

Men de kanske visas sen när posten läggs upp?
EDIT: Provade precis, funkade inte. Om någon kan lägga upp bilderna, varsågod.



Du har nog länkat till webbsidan och inte bilderna. Högerklicka på bilderna och tryck på egenskaper så ser du adressen till bilden. Skriv den adressen mellan taggarna så ska du se att det fungerar ;)
/Samson


Gjorde precis som du säger. Konstigt att det inte funkade.
EDIT: Nu funkade det, hade länkat till adressen :clown: Men nu fick jag också med bilagor :smile:
Senast redigerad av Mowcheeba sön 30 dec 2007, 20:38, redigerad totalt 1 gång.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Samson » sön 30 dec 2007, 19:05

Du har nog länkat till webbsidan och inte bilderna. Högerklicka på bilderna och tryck på egenskaper så ser du adressen till bilden. Skriv den adressen mellan taggarna så ska du se att det fungerar ;)
/Samson[/quote]

Gjorde precis som du säger. Konstigt att det inte funkade.[/quote]

adressen till den första bilden är..
http://www.dpergo.com/gallery/namm07-gu ... 216-lg.jpg

Och här lägger jag den mellan taggarna.
Bild
Samson
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 118
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 10:18

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Makten » sön 30 dec 2007, 19:06

Mowcheeba skrev:Men många påstar att gammalt trä är torrare och att trädet får vibrera mer ohämmat vilket i sin tur ger mer resonans och mer komplex :smile: harmoni.

Om det stämmer är ju cellulosalack helt förkastligt eftersom det är poröst. I ett fuktigt klimat kommer träet då att öka sin fukthalt. Det bästa vore i så fall att värmebehandla träet så att det blir helt vattenfritt och sedan försegla det med polyester så att det håller 0% fukt för all framtid. Men så är det ingen som gör. Traditionellt tänkande sätter ofta käppar i hjulen för förbättringarna. Det finns ju inget som säger att trä blir torrare med tiden. Det beror ju helt på var man förvarat det.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » sön 30 dec 2007, 19:15

Om stratan är bra eller inte vet jag inte, men den är sjukt snygg (förutom huvudet som är fult).

Om att sätta pris på den perfekta gitarr, är den perfekt för mig så är 6500USD helt okay att betala, grejen är att jag inte tror att perfekt finns (möjligen som bäst för en kort tid, sen ändras ens smak)
Perfekt är grymt subjektivt och för min smak är dessa gitarrer inte perfekta instrument.

Säkert jätte bra, men inte magiska och inte perfekta och löjligt (helt oförsvarligt) dyra.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 19:18

Jag gör precis som du säger Samson ändå funkar det inte :angry: Strunt samma.....
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » sön 30 dec 2007, 19:24

Denna var ju grymt snygg.

Bild

Grymt trevligt att killen inte håller på med en massa töntig relic lek, plus poäng till honom.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » sön 30 dec 2007, 19:32

Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Jimmie » sön 30 dec 2007, 19:35

Snygga men lite för mycke pengar.
Användarvisningsbild
Jimmie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 968
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:34
Ort: Göteborg

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 19:57

="Magnus Olsson"
Perfekt är grymt subjektivt och för min smak är dessa gitarrer inte perfekta instrument.

Säkert jätte bra, men inte magiska och inte perfekta och löjligt (helt oförsvarligt) dyra.

/Magnus


Skulle kunna vara perfekta för mig men det vet man bara efter att ha provat, vilket är nästan omöjigt. De börjar på 6500 USD, finns vissa modeller som går på 9000 USD :roll:
De är dock snygga, minus huvudet.....
Senast redigerad av Mowcheeba sön 30 dec 2007, 19:59, redigerad totalt 1 gång.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 20:03

abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Kul att du hittat hit, Anders. Antar att det är så man få gå tillväga som du säger och använda andra gitarrer och gitarrister som referens eftersom det är svårt att provspela en D'Pergo.
Vet inte om jag skulle våga köpa utan att provspela.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Krister Gustavsson » sön 30 dec 2007, 20:07

Makten skrev:
Mowcheeba skrev:Men många påstar att gammalt trä är torrare och att trädet får vibrera mer ohämmat vilket i sin tur ger mer resonans och mer komplex :smile: harmoni.

Om det stämmer är ju cellulosalack helt förkastligt eftersom det är poröst. I ett fuktigt klimat kommer träet då att öka sin fukthalt. Det bästa vore i så fall att värmebehandla träet så att det blir helt vattenfritt och sedan försegla det med polyester så att det håller 0% fukt för all framtid. Men så är det ingen som gör. Traditionellt tänkande sätter ofta käppar i hjulen för förbättringarna. Det finns ju inget som säger att trä blir torrare med tiden. Det beror ju helt på var man förvarat det.


Stämmer det att cellulosalack är poröst?

Vet inte vad/vart jag har fått detta ifrån, men jag har fått för mej att cellulosalack till slut härdar så hårt att det i sin tur får guran att låta bättre...men som sagt, endast hörsägen
Krister Gustavsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » sön 30 dec 2007, 20:11

abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Blir nyfiken, Vem är det du menar tycker sig veta något om dessa gitarrer?

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » sön 30 dec 2007, 20:42

Magnus Olsson skrev:
abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Blir nyfiken, Vem är det du menar tycker sig veta något om dessa gitarrer?

/Magnus

Matte Henderson och David Torn, jag vet vad de gillar. Det de gillar som jag testat har varit bra skit. Jag har snabb testat en tidigare D´Pergo som inte hade asgammalt trå m.m. Den var mycket bra man Lentz var i min smak ett snäpp vassare. D´Pergo bygger idag inte "standard" guror utan gör endast på beställning och du har han långa snack med beställaren och skicar en demo gura som referens för att säkerställa att han bygger precis som bestälaren vill ha det i allt.
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » sön 30 dec 2007, 20:47

Krister Gustavsson skrev:
Makten skrev:
Mowcheeba skrev:Men många påstar att gammalt trä är torrare och att trädet får vibrera mer ohämmat vilket i sin tur ger mer resonans och mer komplex :smile: harmoni.

Om det stämmer är ju cellulosalack helt förkastligt eftersom det är poröst. I ett fuktigt klimat kommer träet då att öka sin fukthalt. Det bästa vore i så fall att värmebehandla träet så att det blir helt vattenfritt och sedan försegla det med polyester så att det håller 0% fukt för all framtid. Men så är det ingen som gör. Traditionellt tänkande sätter ofta käppar i hjulen för förbättringarna. Det finns ju inget som säger att trä blir torrare med tiden. Det beror ju helt på var man förvarat det.


Stämmer det att cellulosalack är poröst?

Vet inte vad/vart jag har fått detta ifrån, men jag har fått för mej att cellulosalack till slut härdar så hårt att det i sin tur får guran att låta bättre...men som sagt, endast hörsägen


Cellulosa är as hårt, om det är av gammal typ. Som med all lack är det tunna lager som gäller om man vill ha minimal påverkan på ljud. Tjock torr gammal cellulosa gör tonen lite "brightare" än total avsaknad av lack. En polyester som är för tjock tenderar att dämpa toppen i tonen. Allt enligt ett par byggare som har testat olika lacker (Chapin, Koll, Soloway t.ex)
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav rockLubbe » sön 30 dec 2007, 20:47

den längst upp va jävligt snygg, hur fan gör man sån lack?

Edit: lite elaka ord
Senast redigerad av rockLubbe sön 30 dec 2007, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rockLubbe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 865
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 09:58

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Krister Gustavsson » sön 30 dec 2007, 20:50

abergdahl skrev:
Krister Gustavsson skrev:
Stämmer det att cellulosalack är poröst?

Vet inte vad/vart jag har fått detta ifrån, men jag har fått för mej att cellulosalack till slut härdar så hårt att det i sin tur får guran att låta bättre...men som sagt, endast hörsägen


Cellulosa är as hårt, om det är av gammal typ. Som med all lack är det tunna lager som gäller om man vill ha minimal påverkan på ljud. Tjock torr gammal cellulosa gör tonen lite "brightare" än total avsaknad av lack. En polyester som är för tjock tenderar att dämpa toppen i tonen. Allt enligt ett par byggare som har testat olika lacker (Chapin, Koll, Soloway t.ex)


Okej..tack!

Har från och till undrat vad som avses med tunn eller tjock lack...finns det några specefika måttangivelser eller vad? :blush:
Krister Gustavsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » sön 30 dec 2007, 20:51

abergdahl skrev:
Magnus Olsson skrev:
abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Blir nyfiken, Vem är det du menar tycker sig veta något om dessa gitarrer?

/Magnus

Matte Henderson och David Torn, jag vet vad de gillar. Det de gillar som jag testat har varit bra skit. Jag har snabb testat en tidigare D´Pergo som inte hade asgammalt trå m.m. Den var mycket bra man Lentz var i min smak ett snäpp vassare. D´Pergo bygger idag inte "standard" guror utan gör endast på beställning och du har han långa snack med beställaren och skicar en demo gura som referens för att säkerställa att han bygger precis som bestälaren vill ha det i allt.


Förlåt, jag var nog otydlig.
Jag menade mer här i tråden, som du tycker sig veta utan att ha testat?

Jag är övertyggad om att det är bra grejer.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Velour » sön 30 dec 2007, 22:00

abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Jag tror inte att det är någon som tvivlar på att det är väldigt bra gitarrer. Däremot undrar nog många hur bra de är och vad man egentligen betalar för jämfört med en gitarr som kostar hälften så mycket. Något jag tycker är en ganska rationell fundering.
Velour
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 15:08
Ort: Gävle

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 68 gäster

  • Reklam
cron