• Reklam

Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Allt som rör musik

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » sön 30 dec 2007, 22:01

Mowcheeba skrev:
abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Kul att du hittat hit, Anders. Antar att det är så man få gå tillväga som du säger och använda andra gitarrer och gitarrister som referens eftersom det är svårt att provspela en D'Pergo.
Vet inte om jag skulle våga köpa utan att provspela.

JAg har köpt mina senaste 6 guror utan att pröve eftersom de byggts från scratch enligt mina önslemål, jag har varit 100% nöjd varje gång :smile: En handbyggd tele eller strata helt custom går från ca $2500 upp till D'Pergo priser...
Det var en standard till salu här i Sverige för ett tag sedan (mässan oktober) den var OK för en standard gitarr, jag tror han skulle ha 25000 den var i perfekt skick. Han gör nu bara custom byggen, därför prislappen.
Är du seriöst intresserad kan jag nog få kontakt med han som äger standarden sedan kan du använda den som referens i dialogen med D'Pergo :wink2:
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Reklam

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » sön 30 dec 2007, 22:07

Velour skrev:
abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...


Jag tror inte att det är någon som tvivlar på att det är väldigt bra gitarrer. Däremot undrar nog många hur bra de är och vad man egentligen betalar för jämfört med en gitarr som kostar hälften så mycket. Något jag tycker är en ganska rationell fundering.

Tja det talas ju om "marknadföringsknep" i ett par inlägg och att de minsann inte ser så himla markvärdiga ut. Det viktiga är vä hur bra de låter och är att spela på. Sedan kan jag hålla med om att de säkert inte är 4 gånger så bra som en av mina Soloway guror som går loss på ca $2700. Vet ett par jag delas smak med som starkt föredarad Soloway över D'Pergo för ljud och spelbarhet. Håller just nu på och specar min 4de Soloway :blush: . Har blivit såld på 27" mensur med vanlig stämning, låter fantastiskt rent som distat. Varken känns eller ser ut som en Strat eller Tele men kan låte som en fast mer liksom.
Sorry åter till ämnet...
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 22:42

abergdahl skrev:[
JAg har köpt mina senaste 6 guror utan att pröve eftersom de byggts från scratch enligt mina önslemål, jag har varit 100% nöjd varje gång :smile: En handbyggd tele eller strata helt custom går från ca $2500 upp till D'Pergo priser...
Det var en standard till salu här i Sverige för ett tag sedan (mässan oktober) den var OK för en standard gitarr, jag tror han skulle ha 25000 den var i perfekt skick. Han gör nu bara custom byggen, därför prislappen.
Är du seriöst intresserad kan jag nog få kontakt med han som äger standarden sedan kan du använda den som referens i dialogen med D'Pergo :wink2:


Är det custom gitarrer som dina Chapin eller Soloway då är det svårt att referera till något då varje exemplar är unikt
och kan vara tämligen så speciellt. De D'Pergo jag sett och hört om har varit mer "tradionella" gitarrer och därför måste de ha något
speciellt för att rättfärdiga priset eller för att jag skulle vara intresserad att betala så mycket, om du förstår vad jag menar.

Tack för erbjudandet om att etablera kontakt med D'Pergo ägaren för provspelning, befinner mig dock för tillfället utomlands och vet inte när jag kommer tillbaka till Sverige.
Senast redigerad av Mowcheeba mån 31 dec 2007, 01:57, redigerad totalt 2 gånger.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Makten » sön 30 dec 2007, 22:58

abergdahl skrev:Det är ju intressant att många här kan VETA saker om dessa gitarrer utan att själva he testat. Personer som jag liter på, som har spelat många av de instrument jag anser vara bland det bästa som går att få OAVSETT plånbok (Gustafsson (JG), LEntz, Chapin, Koll mfl) (många av desse kostar mindre MYCKET mindre än Fender och Gibson CS) intygar att D'Pergo är "da shit".
Jag VET alltså inte hur bra de är men enbart "hype" är det inte...

Jag betvivlar inte alls att det är fantastiska instrument. Däremot betvivlar jag att "gammalt trä" skulle vara nån slags ultimat lösning för att få så bra ton som möjligt, till exempel. Jag betvivlar även att det skulle göra någon skillnad att svarva sina egna skruvar och bocka sin egen plåt till hårdvaran.

Krister Gustavsson skrev:Stämmer det att cellulosalack är poröst?

Vet inte vad/vart jag har fått detta ifrån, men jag har fått för mej att cellulosalack till slut härdar så hårt att det i sin tur får guran att låta bättre...men som sagt, endast hörsägen

Hård blir den, men det har inget med porositeten att göra. Jämför med keramik. Det är oerhört hårt, men mycket poröst. Vatten i en olackad ler-urna tränger rakt igenom. Du har säkert sett såna där "ökenkrus" med spetsig botten? De släpper igenom precis lagom mycket vatten för att det ska avdunsta och därmed kyla innehållet. Klurigt värre, men OT. :big:
Nu är jag inte säker på hur poröst cellulosalack är, men en av dess fördelar sägs ju vara att träet kan fortsätta torka även efter att man lackat. Och då bör det rimligtvis vara poröst. Frågan man då kan ställa sig är varför fukten nödvändigtvis måste gå inifrån och ut. Är det fuktigt på utsidan av lacken så blir det givetvis precis tvärtom; att träet blir fuktigare än när gitarren byggdes.
Om man då sätter likhetstecken mellan låg fukthalt och resonant trä så borde det bästa vara att driva ut all fukt och sen försegla träbiten med en helt tät lack, såsom polyester. Jo, enstaka molekyler kan ju diffundera genom metall till och med, men "tillräckligt" tätt lär det vara.
Av någon anledning verkar ingen praktisera detta. Antagligen för att ingen skulle tro att det var bra efter alla år av hyllande av cellulosalack. Att göra något nyskapande inom gitarrbygge verkar ganska omöjligt tyvärr.
Senast redigerad av Makten sön 30 dec 2007, 22:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Krister Gustavsson » sön 30 dec 2007, 23:02

Makten skrev:
Krister Gustavsson skrev:Stämmer det att cellulosalack är poröst?

Vet inte vad/vart jag har fått detta ifrån, men jag har fått för mej att cellulosalack till slut härdar så hårt att det i sin tur får guran att låta bättre...men som sagt, endast hörsägen

Hård blir den, men det har inget med porositeten att göra. Jämför med keramik. Det är oerhört hårt, men mycket poröst. Vatten i en olackad ler-urna tränger rakt igenom.
Nu är jag inte säker på hur poröst cellulosalack är, men en av dess fördelar sägs ju vara att träet kan fortsätta torka även efter att man lackat. Och då bör det rimligtvis vara poröst. Frågan man då kan ställa sig är varför fukten nödvändigtvis måste gå inifrån och ut. Är det fuktigt på utsidan av lacken så blir det givetvis precis tvärtom; att träet blir fuktigare än när gitarren byggdes.
Om man då sätter likhetstecken mellan låg fukthalt och resonant trä så borde det bästa vara att driva ut all fukt och sen försegla träbiten med en helt tät lack, såsom polyester. Jo, enstaka molekyler kan ju diffundera genom metall till och med, men "tillräckligt" tätt lär det vara.Av någon anledning verkar ingen praktisera detta. Antagligen för att ingen skulle tro att det var bra efter alla år av hyllande av cellulosalack. Att göra något nyskapande inom gitarrbygge verkar ganska omöjligt tyvärr.


ja kanske det...tycker mej minnas att det var någon på Planket som rekommenderade att man skulle in med kroppen i hushållsugnen innan lack för att torka trät ordentligt :smile:
Krister Gustavsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » sön 30 dec 2007, 23:32

Makten skrev:Om man då sätter likhetstecken mellan låg fukthalt och resonant trä så borde det bästa vara att driva ut all fukt och sen försegla träbiten med en helt tät lack, såsom polyester. Jo, enstaka molekyler kan ju diffundera genom metall till och med, men "tillräckligt" tätt lär det vara.
Av någon anledning verkar ingen praktisera detta. Antagligen för att ingen skulle tro att det var bra efter alla år av hyllande av cellulosalack. Att göra något nyskapande inom gitarrbygge verkar ganska omöjligt tyvärr.


Majoriteten av gitarrister är urkonservativa och har svårt att ta i en gitarr som inte har formen av en Les Paul, Strata eller Tele. Gitarrbyggarnas produkter speglas av detta och därför är det få som vågar göra något nyskapande vad det gäller design och utförande.
Vet att några dock svär på att ett tunt lager Polyester är bättre än Cellulosa, Suhr är ett exempel.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav wonderboy » mån 31 dec 2007, 01:46

Jag tycker de här gitarrerna är bland det absolut vackraste jag sett, och däribland huvudet. Tycker de tolkat skallen riktigt snyggt. Hade jag råd skulle jag utan vidare se till att få testa en sån där gitarr, och bara hoppas att det skulle vara värt det. Snygga som fan är de i alla fall!
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » mån 31 dec 2007, 02:05

Om jag förstått det rätt så är det inte bara att träet är torrt som är tricket med gammalt trä, utan det som händer med träet, vad det nu är, när det får torka långsamt under kontrollerade former.
Driver man bara snabbt ur fukten ur träet så blir det helt värdelöst som tonträ, snudd på helt dött.
Gitarrtillverkare har försökt simulera träåldring hur länge som helst och fortfarande har ingen lyckats. Närmast är några finska snubbar, men jag minns inte vad deras grej heter.
Det är inte så svart/vit som du vill göra det Makten, och det går inte riktigt att teoretiskt säga vad det är som händer, eller förklara eller förkasta det med teori. Somliga saker finns där trots att vi inte kan förklara det, och även om vi kan säga att det inte finns där med teoretiska förklaringar så finns det där ändå.

Allt i musikinstrumentbranschen är inte korkad placeboeffekt som inte finns.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav guramannen » mån 31 dec 2007, 13:37

Magnus de gurorna du tänker på heter Roukangas och de har utveklat en metod där de fryser trät samtidigt som det torkas.. klurit värre med andra ord
jag har inte kommit på någe kul att skriva här ännu
guramannen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:00

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Mowcheeba » mån 31 dec 2007, 14:44

guramannen skrev:Magnus de gurorna du tänker på heter Roukangas och de har utveklat en metod där de fryser trät samtidigt som det torkas.. klurit värre med andra ord


Som frystorkat kaffe ungefär........ :roll: Torrt som tusan. Måste Roukongas betala Nestle för att använda denna metod?
Senast redigerad av Mowcheeba mån 31 dec 2007, 17:16, redigerad totalt 1 gång.
"I don't even carry a gun, your obsession is my weapon"
Mowcheeba
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 04:46
Ort: Santiago, Chile

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » mån 31 dec 2007, 15:16

D'Pergos tänk runt det hela påminner om det som LINN gjorde med skivspelare (LP12). Man gör som förr men mer nogrannt, ser till att varje komponent strävar åt samma håll, minimala toleranser m.m. Alla dessa små ting brukar, med rätt hantverkare bakom, göra att helheten blir något alledes extra.
Jag är riktigt sugen :big:
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Makten » mån 31 dec 2007, 15:50

Magnus Olsson skrev:Allt i musikinstrumentbranschen är inte korkad placeboeffekt som inte finns.

Nä, men väldigt mycket. Visst händer det saker när trä åldras, och det kan givetvis förklaras om man forskar lite i det. Men de som bryr sig om sånt har inte kunskaperna som krävs för att förstå mekanismerna. Därför skapas mojo-snacket, där effekterna förstås överdrivs något enormt för att man ska kunna sälja sina produkter, utan att riktigt veta vad det är som är så bra med dem. Men om folk tror att de är bra, så blir de bra. Givetvis måste de vara ganska bra för att folk ska köpa snacket, men inte behöver det vara nån stor skillnad. Jag har spelat på Mexiko-strator som slagit de få pre CBS-strator jag provat i akustisk klang, till exempel. Men det är väl inte möjligt eftersom de inte är tillräckligt gamla? Jo, tydligen. Det var nån som skrev om ett blindtest där violinister fick prova en Stradivarius mot nån modern grunka. Gissa vilken som vann? Oavsett om åldern gör något med trä, vad är det som säger att detta åldrande måste vara en förbättring? Alla dessa totalt irrationella slutsatser som är tagna helt ur luften. Rosewood låter "självklart" varmare än lönn, bara för att det råkar vara brunt, eller vadå? Det är ungefär lika hårt och faktiskt tyngre, så vari ligger logiken att det skulle låta varmare? Ingenstans. Nu säger jag inte att det inte ÄR så, men jag är ganska säker på att de flesta som är av den uppfattningen har lärt sig att tycka det genom andras uttalanden, inte av egen erfarenhet (eftersom det är väldigt svårt att jämföra på ett rättvist sätt). Likadant med plast- vs. cellulosalack. Hur fan ska man kunna jämföra det? Det tar ju ett tag att lacka om gitarren liksom. För att inte tala om skruvad vs. genomgående hals! Liiiite svårt att såga av en genomgående hals och sen skruva fast den för att kunna jämföra. :big: Eller det där med att laminerat trä skulle vara sämre än ett fåtal stora träbitar. Säg det till alla som spelar på möbelbasar av ett tjog träbitar. "Vadå, det är ju ädelträ!" Jaha? Försvann själva lamineringens inverkan då eller? Någon på ett basforum blev "väldigt besviken" när han upptäckte att hans trevliga gamla bas var av plywood. Tydligen måste den plötsligt ha börjat låta mycket sämre när han upptäckte det.

Så, ja - visst finns det många skillnader mellan olika material, tillverkningssätt och konstruktioner. Men väldigt många "sanningar" är helt ogrundade och handlar BARA om mojo. "Det går inte att förklara" är skitsnack. "JAG kan inte förklara" är en annan sak. Och nu vänder jag mig inte till dig Magnus, utan i största allmänhet mot "anti-teoretiker". ;) Stämmer inte teorin så är den felaktig. Det är inte samma sak som att verkligheten är oförklarlig. Men, om man med relativt stor kunskap i de specifika frågorna inte kan förklara ett tvivelaktigt fenomen så ligger det nära till hands att avfärda det som trams tills man blir överbevisad, eller hur? Alla kan ha fel, både teoretiker och praktiker. Personligen använder jag helst kunskap tills jag har möjlighet att prova själv. Oftast stämmer det med verkligheten, men inte alltid. Just i det här fallet så har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara just åldern på träbitarna som gör dem "bra", men det är inte omöjligt.
Senast redigerad av Makten mån 31 dec 2007, 15:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Krister Gustavsson » mån 31 dec 2007, 16:42

En liten kommentar till Maktens låååååånga inlägg

Det sägs ju att trä aldrig slutar att åldras...tydligen pågår det en process även efter att trädet är nedsågat, behandlat etc...kanske det är DÄR som skillnaden finns gentemot "nyare" trä?
Krister Gustavsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav malone » mån 31 dec 2007, 16:54

Jag tror gitarrbyggaren själv skäms en smula över sina fula huvuden... De är suddiga och så långt borta som möjligt.
Användarvisningsbild
malone
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 697
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 17:14
Ort: Umeå

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » mån 31 dec 2007, 17:23

Makten skrev:
Magnus Olsson skrev:Allt i musikinstrumentbranschen är inte korkad placeboeffekt som inte finns.

Nä, men väldigt mycket. Visst händer det saker när trä åldras, och det kan givetvis förklaras om man forskar lite i det. Men de som bryr sig om sånt har inte kunskaperna som krävs för att förstå mekanismerna. Därför skapas mojo-snacket, där effekterna förstås överdrivs något enormt för att man ska kunna sälja sina produkter, utan att riktigt veta vad det är som är så bra med dem. Men om folk tror att de är bra, så blir de bra. Givetvis måste de vara ganska bra för att folk ska köpa snacket, men inte behöver det vara nån stor skillnad. Jag har spelat på Mexiko-strator som slagit de få pre CBS-strator jag provat i akustisk klang, till exempel. Men det är väl inte möjligt eftersom de inte är tillräckligt gamla? Jo, tydligen. Det var nån som skrev om ett blindtest där violinister fick prova en Stradivarius mot nån modern grunka. Gissa vilken som vann? Oavsett om åldern gör något med trä, vad är det som säger att detta åldrande måste vara en förbättring? Alla dessa totalt irrationella slutsatser som är tagna helt ur luften. Rosewood låter "självklart" varmare än lönn, bara för att det råkar vara brunt, eller vadå? Det är ungefär lika hårt och faktiskt tyngre, så vari ligger logiken att det skulle låta varmare? Ingenstans. Nu säger jag inte att det inte ÄR så, men jag är ganska säker på att de flesta som är av den uppfattningen har lärt sig att tycka det genom andras uttalanden, inte av egen erfarenhet (eftersom det är väldigt svårt att jämföra på ett rättvist sätt). Likadant med plast- vs. cellulosalack. Hur fan ska man kunna jämföra det? Det tar ju ett tag att lacka om gitarren liksom. För att inte tala om skruvad vs. genomgående hals! Liiiite svårt att såga av en genomgående hals och sen skruva fast den för att kunna jämföra. :big: Eller det där med att laminerat trä skulle vara sämre än ett fåtal stora träbitar. Säg det till alla som spelar på möbelbasar av ett tjog träbitar. "Vadå, det är ju ädelträ!" Jaha? Försvann själva lamineringens inverkan då eller? Någon på ett basforum blev "väldigt besviken" när han upptäckte att hans trevliga gamla bas var av plywood. Tydligen måste den plötsligt ha börjat låta mycket sämre när han upptäckte det.

Så, ja - visst finns det många skillnader mellan olika material, tillverkningssätt och konstruktioner. Men väldigt många "sanningar" är helt ogrundade och handlar BARA om mojo. "Det går inte att förklara" är skitsnack. "JAG kan inte förklara" är en annan sak. Och nu vänder jag mig inte till dig Magnus, utan i största allmänhet mot "anti-teoretiker". ;) Stämmer inte teorin så är den felaktig. Det är inte samma sak som att verkligheten är oförklarlig. Men, om man med relativt stor kunskap i de specifika frågorna inte kan förklara ett tvivelaktigt fenomen så ligger det nära till hands att avfärda det som trams tills man blir överbevisad, eller hur? Alla kan ha fel, både teoretiker och praktiker. Personligen använder jag helst kunskap tills jag har möjlighet att prova själv. Oftast stämmer det med verkligheten, men inte alltid. Just i det här fallet så har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara just åldern på träbitarna som gör dem "bra", men det är inte omöjligt.


Ja, håller med, väldigt mycket är mojo snack utan teckning.
Jag håller överhuvudtaget med dig om det mesta.
Håller helt med om olika lacker, genomgående vs skruva hals. Allt sånt tror jag baseras på att man testat en av det ena eller det andra som var bra och ”håller sig till det”.
Däremot tror jag stenhårt på att alla dom sakerna låter olika, bara inte bättre eller sämre, eller att man faktiskt kan säga vad skillnaden är. Pillar man av lacken på gitarren så är skillnaden i ljudet rejält märkbar (jag har testat själv, flera gånger) men om det blev bättre eller sämre är omöjligt att säga. Och en gitarr kanske skulle bli bättre utan lack medan nästa (som är likadan) bli bättre med lack (och i en annan gitarrists händer skulle det vara tvärt om).

Jag menade inte att det inte går att förklara vad som händer i trä när det åldras, det är lätt att förklara, men vad det är som gör att några bitar som fått åldras på rätt sätt (och vad som är rätt sätt är också lite ”dunkelt” och mycket beroende på vilken sorts trä det är).
Kanske kan man förklara det också, men man kan inte återskapa det på nått sätt, annat än att låta träet åldras så längre. Det är långt ifrån en garanti att gitarren blir bra bara för att det är gammalt trä, men det går ändå inte att förneka att i vissa gamla träbitar som det byggts gitarrer av (eller som varit gitarrer väldigt länge) finns det någon verklig mojo i.
Jag har testat många gamla gitarrer som snudd på haft lite magi över sig.

Därmed inte sagt att dom är en uns bättre än moderna gitarrer i nytt trä, dom är bara annorlunda än moderna gitarrer i nytt trä. Jag har testat ännu fler nya gitarrer som haft ”snudd på lite magi” i sig än gamla.
Jag tror att anledningen att folk tycker gamla strator är bättre är nya är för att dom letar efter det ljudet gitarrer från den tiden har (att dom flesta riktiga pryldårar har samma sorts ”gamla” ljudideal). Spelar man metal är ju samma gitarr komplett värdelös som instrument, helt kass.
En gammal Marshall är inte ett dugg bättre än en ny, men den gamla låter som det ljudideal dom flesta pryltyper verkar leta efter. Letar man efter hendrix ljud så är ju rimligen grejerna han använde närmst, för det var dom som lät så.

Men va fan, vill man tro att basen blir sämre när man ser att det är plywood så ”go ahead”, så länge man inte mår dåligt av det. Låter vi oss inte ryckas med av placeboeffekter, mojo och fantasier så blir livet rätt platt och grått. Vi har alla ställe där fix idéer, teorier grundade på luft, placeboeffekter, mojo och fantasier är det vi tror på.


/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Magnus Olsson » mån 31 dec 2007, 17:31

Krister Gustavsson skrev:En liten kommentar till Maktens låååååånga inlägg

Det sägs ju att trä aldrig slutar att åldras...tydligen pågår det en process även efter att trädet är nedsågat, behandlat etc...kanske det är DÄR som skillnaden finns gentemot "nyare" trä?


Det är rätt, det slutar aldrig åldras (torka/påverkas) och ”strävar efter” att mumifieras om det inte ruttnar på vägen. Att en gitarr låter bra efter 50 år gör inte att den säkert gör det efter 100 år, då kan den vara helt värdelös (kanske).
För att det kall bli bra måste det torka/åldras kontrollerat, annars vrider sig träet och blir helt värdelöst som gitarr trä (det är bland annat därför vi återfuktar våra greppbrädor när dom inte är lackade). Många gamla gitarrer som blivit samlare objekt mår inte bra av att bara stå, för träet vrider sig och halsarna pekar åt alla möjliga håll.

Många säger att lacken ”binder” fukten och förhindraråldrings processen i träet, jag vet inte, men om det är så så faller ju hela ”gamla gitarrer” grejen helt.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav abergdahl » mån 31 dec 2007, 18:38

Makten skrev:
Magnus Olsson skrev:Allt i musikinstrumentbranschen är inte korkad placeboeffekt som inte finns.

Nä, men väldigt mycket. Visst händer det saker när trä åldras, och det kan givetvis förklaras om man forskar lite i det. Men de som bryr sig om sånt har inte kunskaperna som krävs för att förstå mekanismerna. Därför skapas mojo-snacket, där effekterna förstås överdrivs något enormt för att man ska kunna sälja sina produkter, utan att riktigt veta vad det är som är så bra med dem. Men om folk tror att de är bra, så blir de bra. Givetvis måste de vara ganska bra för att folk ska köpa snacket, men inte behöver det vara nån stor skillnad. Jag har spelat på Mexiko-strator som slagit de få pre CBS-strator jag provat i akustisk klang, till exempel. Men det är väl inte möjligt eftersom de inte är tillräckligt gamla? Jo, tydligen. Det var nån som skrev om ett blindtest där violinister fick prova en Stradivarius mot nån modern grunka. Gissa vilken som vann? Oavsett om åldern gör något med trä, vad är det som säger att detta åldrande måste vara en förbättring? Alla dessa totalt irrationella slutsatser som är tagna helt ur luften. Rosewood låter "självklart" varmare än lönn, bara för att det råkar vara brunt, eller vadå? Det är ungefär lika hårt och faktiskt tyngre, så vari ligger logiken att det skulle låta varmare? Ingenstans. Nu säger jag inte att det inte ÄR så, men jag är ganska säker på att de flesta som är av den uppfattningen har lärt sig att tycka det genom andras uttalanden, inte av egen erfarenhet (eftersom det är väldigt svårt att jämföra på ett rättvist sätt). Likadant med plast- vs. cellulosalack. Hur fan ska man kunna jämföra det? Det tar ju ett tag att lacka om gitarren liksom. För att inte tala om skruvad vs. genomgående hals! Liiiite svårt att såga av en genomgående hals och sen skruva fast den för att kunna jämföra. :big: Eller det där med att laminerat trä skulle vara sämre än ett fåtal stora träbitar. Säg det till alla som spelar på möbelbasar av ett tjog träbitar. "Vadå, det är ju ädelträ!" Jaha? Försvann själva lamineringens inverkan då eller? Någon på ett basforum blev "väldigt besviken" när han upptäckte att hans trevliga gamla bas var av plywood. Tydligen måste den plötsligt ha börjat låta mycket sämre när han upptäckte det.

Så, ja - visst finns det många skillnader mellan olika material, tillverkningssätt och konstruktioner. Men väldigt många "sanningar" är helt ogrundade och handlar BARA om mojo. "Det går inte att förklara" är skitsnack. "JAG kan inte förklara" är en annan sak. Och nu vänder jag mig inte till dig Magnus, utan i största allmänhet mot "anti-teoretiker". ;) Stämmer inte teorin så är den felaktig. Det är inte samma sak som att verkligheten är oförklarlig. Men, om man med relativt stor kunskap i de specifika frågorna inte kan förklara ett tvivelaktigt fenomen så ligger det nära till hands att avfärda det som trams tills man blir överbevisad, eller hur? Alla kan ha fel, både teoretiker och praktiker. Personligen använder jag helst kunskap tills jag har möjlighet att prova själv. Oftast stämmer det med verkligheten, men inte alltid. Just i det här fallet så har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara just åldern på träbitarna som gör dem "bra", men det är inte omöjligt.


Det skojiga är ju just att sådana som Stefan D'Pergo, Bill Chapin, Soul Koll, Roukangas, Johan Gustafsson, Scott Lentz, Tyler, Suht, Stevens mfl KAN förklara hur man får fram olika typer av ton. Vilka material som funkar ihop för att nå önskad resultat. Just den dialogen när man beställer ett custom instrumet är en stor del av nöjet.. så att säga. Att få höre. "nä du ska inte ha en lönnhals, korina funar bättre för det du är ute efter." Eller "nä, inte swamp ash, för den ton du vill ha i den här guran funkar en lite tyngre ask met en tunn lönntopp mycket bättre", eller, "jag var just ute och knackade på träämnen och har hittat den perfekta ask och lönnbiten till din gura för att nå det du är ute efter, jag bifogar ett ljudklipp på hur träbitarna låter" :big:
abergdahl
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:59

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav larioso » mån 31 dec 2007, 19:35

Det är väl som med McDonalds Pommes Frites - gjord av utvald potatis. Vad ska det annars vara gjort av - ovald potatis? :big:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav Makten » tis 01 jan 2008, 00:04

larioso skrev:Det är väl som med McDonalds Pommes Frites - gjord av utvald potatis. Vad ska det annars vara gjort av - ovald potatis? :big:

Precis. Eller som när kabeltillverkare skryter med att de minsann använder "OFC" (oxygen free copper). Eh, ALL koppar på marknaden är OFC sedan typ 20 år tillbaka. Utom möjligen rent skrot och råkoppar. :big: Eller varför inte "äkta lamull" i tröjan? Vafan, finns det falsk lamull eller? :shock2:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav larioso » tis 01 jan 2008, 00:43

Makten skrev:
larioso skrev:Det är väl som med McDonalds Pommes Frites - gjord av utvald potatis. Vad ska det annars vara gjort av - ovald potatis? :big:

Precis. Eller som när kabeltillverkare skryter med att de minsann använder "OFC" (oxygen free copper). Eh, ALL koppar på marknaden är OFC sedan typ 20 år tillbaka. Utom möjligen rent skrot och råkoppar. :big: Eller varför inte "äkta lamull" i tröjan? Vafan, finns det falsk lamull eller? :shock2:


Jo, sån't där är lite roligt. Någon copywriter vrider och vränger på självklarheter så det skall låta märkvärdigt.

Gott Nytt år på er, Diskanter. :smile:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Ultimata Stratan o Telen? Inte för de med svagt hjärta.....

Inläggav wonderboy » tis 01 jan 2008, 07:43

abergdahl skrev: "jag var just ute och knackade på träämnen och har hittat den perfekta ask och lönnbiten till din gura för att nå det du är ute efter, jag bifogar ett ljudklipp på hur träbitarna låter" :big:

:lol:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Google Adsense [Bot] och 66 gäster

  • Reklam